Publicerat Januari 8, 201511 yr Någon som har en ritning på en stor rävfälla? Ska vara ca 1 meter hög och minst 2 meter lång när den är stängd.
Publicerat Januari 8, 201511 yr http://www.jagarnasriksforbund.se/bdh_filearea/Ungdomar/Varmlansk_tunnelfalla.pdf
Publicerat Januari 8, 201511 yr Författare http://www.jagarnasriksforbund.se/bdh_filearea/Ungdomar/Varmlansk_tunnelfalla.pdf Tackar
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Va tror ni om denna? När köttbiten dras så rycks splinten ur och fällan slår igen. Köttbiten får vara kyklingklubba eller likande med ben såg att den inte slår igen för att köttbiten åker genom splinten.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Tänk på att en fälla måste vara godkänd för att få användas, hemsnickrat i all ära. Bästa fällan tveklöst är en värmlands.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Sekunderar Strävis här och säger... Bygg en värmländsk tunnelfälla enligt beprövad ritning, den fiskar fint alla dagar den är gillrad. Glöm bara inte att släppa ut all bifångst...
Publicerat Januari 9, 201511 yr Min erfarenhet av rävfångst är att de vill kunna springa genom fällan (i sin fantasi ) Så jag rekommenderar den länkade Värmländska tunnelfällan! Jag har 2 stycken igång själv. Det tar tid att börja fånga så bygg direkt och låt den stå öppen med mat i hela året innan du gillrar igång den till nästa säsong. Tänk på placering och låt den stå kvar på samma ställe sedan.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Har en sån https://www.google.se/search?ie=UTF-8&client=ms-android-samsung&source=android-browser&q=r%C3%A4vf%C3%A4lla&gfe_rd=cr&ei=dYCvVMa6IqSCuAGLzYDgBw#imgrc=luy1uHGKihDZzM%253A%3Bundefined%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ideverkstaden.com%252FResources%252Fsinkabner.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ideverkstaden.com%252Fsinkabrav.html%3B159%3B151står hemma sedan några år, fångar nåt ibland men går inte att jämföra med de tunnelfällor jag haft. Kråkfågel, ugglor, katter, lo , mård, räv, grävling å mink satt i den mer eller mindre regelbundet.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Bygg en model grimsö om du vill ha den mindre...eller en halv värmländsk..bara sätta nät i gaveln. Rävfälla m lillienberg och nyborgsfällan är bra med. På Naturvårdsverkets hemsida finns ritningar på alla godkända fälltyper..
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Bygg en model grimsö om du vill ha den mindre...eller en halv värmländsk..bara sätta nät i gaveln. Rävfälla m lillienberg och nyborgsfällan är bra med. På Naturvårdsverkets hemsida finns ritningar på alla godkända fälltyper.. Den måste vara stor som sagt, rävarna hemma är inte småkillar direkt
Publicerat Januari 21, 201511 yr Detta är en populär post. Fångst i min värmländska tunnelfälla idag.. Säsongens tredje i den fällan. .
Publicerat Januari 21, 201511 yr Min har tagit 2 st under säsongen men då har den varit onormalt tyst i år Ingen Grävling vilket brukar vara vanligast.
Publicerat Januari 23, 201511 yr Jag byggde precis min första tunnelfälla efter att ha läst och kollat vad folk rekommenderar. Byggde efter maxmåtten och använder variabeln från ideverkstaden.com som utlösningsmekanism. Sedan två veckor står den ute och räven har vågat sig 5 meter ifrån den hittills.
Publicerat Januari 23, 201511 yr Stiligt! Men du bör ha tak på den för gillret vill inte alltid vara med när det fryser fast i varandra. Jäkligt tråkigt att komma till en utlöst fälla när endast en lucka lyckats landa , det skapar smarta rävar! Du får nog räkna med att de inte vill gå in ännu om de inte har skabb då förstås, det brukar dröja till året efter i Augusti för grävlingen och räven väntar gärna längre. Men den kommer fånga Jag har bäst fångst med höna i fällan.
Publicerat Januari 23, 201511 yr Stiligt! Men du bör ha tak på den för gillret vill inte alltid vara med när det fryser fast i varandra. Jäkligt tråkigt att komma till en utlöst fälla när endast en lucka lyckats landa , det skapar smarta rävar! Du får nog räkna med att de inte vill gå in ännu om de inte har skabb då förstås, det brukar dröja till året efter i Augusti för grävlingen och räven väntar gärna längre. Men den kommer fånga Jag har bäst fångst med höna i fällan. Det är på min Todo-list men jag har varit så deppad över snöläget att jag i ren ilska sket i taket. Och vad händer? Jo snön kommer! Win-win i min bok :-) Ska fixa med hönsskit i helgen. Död höna kan jag inte få tag i tyvärr. Jag kör slaktrester och har tillgång till rester efter kokalvning om ni tror räven äter den sörjan?
Publicerat Januari 23, 201511 yr Tuppar skänks bort.. Bara passa på och fylla frysen..eller så köper man gamla industrihöns för några kronor st...
Publicerat Januari 23, 201511 yr Räkna inte med fångst i år iaf brukar ta några år innan första sitter där
Publicerat Januari 23, 201511 yr Fångst kan det bli men givetvis fångar den bättre efter något år i skogen.. Ludberg..du har väl inte missat luckspärrar på fällan? Även om luckorna är tunga så brukar grävlingen vara duktig på att klämma sig ut..
Publicerat Januari 23, 201511 yr Fångst kan det bli men givetvis fångar den bättre efter något år i skogen.. Ludberg..du har väl inte missat luckspärrar på fällan? Även om luckorna är tunga så brukar grävlingen vara duktig på att klämma sig ut.. Jag har en 2x2 på insidan som går typ 45 grader från framkant upp mot luckan. Luckorna faller ner på dessa. Är det så det är tänkt?
Publicerat Januari 23, 201511 yr Många tips! Luckspärren är ett hett sådant! Den fällan som jag gjorde i 2 tums virke lyfter de inte men jag tror inte det är så långt bort. De andra fällorna har jag lärt mig på den hårda vägen med smarta räv/grävlingar som tagit sig ut. De ribborna på insidan är mest för att de inte ska se ljus mellan vägg och lucka för då börjar de arbeta och de är fantastiska på att gnaga. Hönsskit lockar dem nog nära men köp en hel kyckling i affären och stycka upp den och hiva in resterna, det fina kan du äta själv. Släng inte in för mycket från bordet i fällan för då fångar du mest Huskatterna i grannskapet.
Publicerat Januari 23, 201511 yr Nu under tiden jag jagar in fällan, är det bra att ibland lägga in ny mat eller ska jag låta samma surströmming och slaktrester ligga ostört i ett år, och börja med ny mat då första räven tagit sig in?
Publicerat Januari 23, 201511 yr Nej..det är bara för att de inte ska se ljus och börja gnaga.. Du behöver montera spärr som faller ner mot luckan på utsidan..typ en regel fästad i ett gångjärn.. Annars kan du ta fyra plåtbitar..ca10x10cm och fästa två på var ände av fällan..var sida luckan..när luckan slår ner ska plåtbiten tryckas in och därefter fjädra ut för att låsa luckan..svårt att förklara men lätt att montera..
Publicerat Januari 23, 201511 yr Åfan! De kan alltså trycka upp de tunga luckorna? En regel i gångjärn verkar vara en enkel lösning!
Publicerat Januari 23, 201511 yr naturtratten.blogspot.se/2015/01/fangst.html Bild på min fälla..vet inte om du ser spärren?