Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska jag INTE Duracoat:a?

Featured Replies

Publicerat

Har fått hem en Duracoat Shake 'n Spray nu med Tactical Black :tongue: och ska måla 308:an och även 223:an tänkte jag, för att få bort den rostfria looken.

Vilka ytor runt låda och slutstycke bör jag undvika att spraya? Lådan tänkte jag maskera inuti med modellera eller liknande så att färgen inte hittar in i patronläget. Hur gör jag med slutstycket? Är det bara låsytorna och stötbotten som ska maskeras eller kan man spraya rubbet?

Tänkte stoppa i en hörselpropp i mynningen för att slippa färg i loppet.

Sen funderar jag även på Picatinnyskenan på 308:an. Ska jag ta loss den och spraya separat? Är det nån risk att spraya slitsarna i skenan med tanke på färgens tjocklek, eller är det bara att go crazy? :)

Publicerat

Skulle nästan tippa på att färgen redan torkat ;):D

Förlåt OT Rikard!

Publicerat
  • Författare

Nej, det får gärna bli bra så jag kan allt hålla mig :tongue:

Publicerat

Kör hårt! Jag upplevde inte tjockleken särskilt problematisk. Den blästrade finishen var kvar på pipan jag duracoatade. När du sprayar, lägg på ett mycket tunt lager snabbt. Vänta tills det är yttorrt innan du lägger på ett till lika tunt. Det handlar bara om minuter. Du kan lätt lägga på 5-6-7 lager, till det täcker. De härdar ihop sedan. Det är lätt att man vill ha varje enskilt lager till att täcka jämnt, gör inte det! Det kommer ovillkorligen att bli droppslöjor.

Lycka till.

Publicerat
  • Författare

Tack! :)

Frågan är hur länge aerosolen räcker som man får med? Vore ju jäkligt trist om den tröttnar när man är halvvägs...

Borde kanske investera i en billig airbrush så att man kan köpa färg på burk istället :)

Publicerat

Har aldrig testat Duracoat men skulle aldrig sätta annat än fett på låsytor i mina vapen, sedan känns det som att slutstycket som trots allt nöts en del inte kommer att hålla sig snyggt om man skjuter med bössan ;)

Publicerat

Berätta hur det går.

Ska duracoata min 8x57 efter säsongen, har ju en airbrush hemma så jag prövar nog med den, är mest nervös för att få färg där jag inte vill ha det.

Publicerat

Har dura coat på min 358. Sitter som berget. Haft det på flera bössor. Blästrar man innan blir det super. Lagt med airbruśh.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Ingen förutom Lars som lyckas besvara grundfrågan? :tongue:

Henrik? Mike?

Publicerat

För att det finns inget fulare än en sliten målad finish på en bössa...men dom är sedan länge bortbytta innan det sker kanske :thumbsup:

Publicerat

De brukar tejpa insidan av picatinnyklackarna vad jag sett. Om det har någon betydelse vet jag inte, men jag kan tänka mig att det blir jobbigt om färgen spricker där.

Publicerat

Lillan är Duracoatad. Utan att veta exakt antar jag att det är MadMike som gjort jobbet själv. Finishen är som ett väldigt fint sandpapper och mattsvart, har bleknat något och bryter lite mot grafitgrått i dagsljus nuförtiden.

Grundstommen var en T3 Supervarmint och jag föredrar absolut nuvarande utseende. Tidens tand har gett lite patina och där finns ställen där färgen nötts bort. Men det gör inget, jag gillar detta och det berättar lite om vad vi haft för oss tillsammans. Vad jag sett så har skena och allt undantaget slutstycket fått smaka färgsprutan. Men då det är så få delar som sticker ut spelar det kvittar. 

Bössan är på bilden stängd men tömd då det regnade när bilden togs! Syns på de mörkare fläckarna på pipan -räven blev på stället. Slutstycksknoppen är stor men ack så fin att hantera  :biggrin:

post-2578-0-23798700-1421344387_thumb.jp

/M

Publicerat

Har aldrig coatat något slutstycke och tror inte det sitter särskilt länge ifall man skulle.

Lådor och pipor,ringar och skenor samt underbeslag däremot.

På lådan monterar jag bort trycket och maskar noggrant av undersidan som ligger mot bäddningen samt pluggar patronläget.

Gör man ett bra underarbete så sitter det som berget! 

Värmebehandling har jag gjort på enklast tänkbara sätt genom att lägga in pipa/låda i ett pvc rör och sen stoppat in exets hårtork på full effekt under ett par timmar :biggrin:

/Mike

Publicerat

Tror inte det spelar nån större roll om klackarna får sig en dusch. Dom få my som lägger sig nöts nog bort rätt fort. Har inte tjocklektsmätt när jag målat men dom skryter ju om hur tunnt man kan lägga den.

Liten edit: blästrar du först så står det sig mer mot nötning.

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för era svar :)

Bör man spraya i rumstemperatur? Jag tänkte annars hålla till i ett ouppvärmt förråd/gym/verkstad men den håller inte mer än +5 för tillfället. Skulle det gå att spraya där utan att först värma upp utrymmet?

Publicerat

Novis men optimalt borde vara att måla när det är kallt. Väl färdig drar du in en byggfläkt 2kw ala raptor beijerbygg 299kr och sen kör igång den på full patte några timmar.

Publicerat

Det pratas om att blästring är att föredra, men duger det med bara kemisk rengöring? Duracoat säljer t ex en sådan. Är sugen på att coata en rostfri pipa/dämp, men jag har varken utrustning eller kunskap för blästring.

Publicerat
  • Författare

Det pratas om att blästring är att föredra, men duger det med bara kemisk rengöring? Duracoat säljer t ex en sådan. Är sugen på att coata en rostfri pipa/dämp, men jag har varken utrustning eller kunskap för blästring.

"Duracoat säljer en sådan"? En sådan vadå? Ett kit som det jag skrev att jag köpt i första inlägget...?

Jag tänker inte blästra ett skit men däremot tvätta rent med medföljande vätska och svamp/borste. Pipan på min T3 Super Varmint är rostfri och "skrovlig" från fabrik.

Angående vilken rumstemperatur man ska måla i så vore det bra med riktiga svar och inte gissningar - såna kan jag stå för själv.

Publicerat

Seså, lugn och fin nu.

"....säljer en sådan" Där åsyftas nog rengöringsvätskan, precis samma som du fick med i ditt kit. BoB verkar osäker på om rengöringen räcker så som jag uppfattar det, det gör den säkert men blästring är nog fortfarande att föredra. Ty då försvinner allt fett och skit.

Vad det gäller temperatur så är det väll som vid all annan lackering/målning att desto varmare desto snabbare härdning antar jag, så ta ditt varmaste utrymme som du har - 20-25 grader är nog lagom även om det säkert lär fungera att duracoata även i lite kallare miljö.

Jag tror inte du ska vara så orolig utan bara kör, blir det skit så har du antaligen lärt dig något nytt, så får du köpa ett nytt kit för 700kr och göra det bättre nästa gång?

Mvh

Joacim

Publicerat

Jag frågade en gammal kollega som är lackerare från den tiden jag jobbade på en rekondfirma och han sa rumstemp 20-22. Inte för varmt för då kan coaten torka i luften vilket ger en dålig yta. För kallt gör tydligen att det kan börja rinna.

( han lackar rotorblad till rc helikoptrar med det )

Efter lite googlande hittar jag 66-74 fahrenheit så han är nog inte fel ute.

Publicerat

Var man har färg och inte har färg på ett vapen är väl ganska logiskt eller hur? Duracoat är inget annat än färg och man bör undvika låsytor/friktionsytor.

Publicerat

"Duracoat säljer en sådan"? En sådan vadå? Ett kit som det jag skrev att jag köpt i första inlägget...?

Jag tänker inte blästra ett skit men däremot tvätta rent med medföljande vätska och svamp/borste. Pipan på min T3 Super Varmint är rostfri och "skrovlig" från fabrik.

Angående vilken rumstemperatur man ska måla i så vore det bra med riktiga svar och inte gissningar - såna kan jag stå för själv.

Yes, Joacim har rätt, jag menade deras rengöringsvätska - visste inte att den medföljde, trodde man fick köpa det separat. Jag har likadan bössa som du, så då inväntar jag helt enkelt rapport hur nöjd du blir med resultatet :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag frågade en gammal kollega som är lackerare från den tiden jag jobbade på en rekondfirma och han sa rumstemp 20-22. Inte för varmt för då kan coaten torka i luften vilket ger en dålig yta. För kallt gör tydligen att det kan börja rinna.

( han lackar rotorblad till rc helikoptrar med det )

Efter lite googlande hittar jag 66-74 fahrenheit så han är nog inte fel ute.

Men tidigare skrev du att det är att föredra om det är så kallt som möjligt??? Och att rundnoskulor är bästa valet för långhållsskytte...

Om man inte har en aning om vad man pratar om så behöver man inte svara, såvida man inte jobbar hårt på att helt förstöra sin trovärdighet. Grattis, du har lyckats!

Publicerat
  • Författare

Var man har färg och inte har färg på ett vapen är väl ganska logiskt eller hur? Duracoat är inget annat än färg och man bör undvika låsytor/friktionsytor.

Perfekt! Tråden är alltså helt meningslös. Moderator kan radera eländet.