Publicerat Januari 15, 201511 yr Den döda varg som hittats på en sjö blev snabbt en Jaktbrottsskandal i flera större tidningar! Nu visar det sig att den troligen inte dött av en jägares kula och rubrikerna om det är endast synliga hos jägarkretsar och Nerikes allehanda. Min första tanke är hur en skabbangripen Vargs död kan bli ett Jaktbrott , borde det inte vara ett Jaktbrott eller åtminstone ett Etikbrott att underlåta att avliva ett så sjukt djur? Min nästa fundering är hur kan man som Nyhetstidning inte ha ett ansvar att dementera tydligt när felaktiga påståenden som skrivits så utpekande som i detta fall uppdagas? Borde man inte kunna kräva det av dem så det inte blir missvisande information? I nuläget tror jag att många fortfarande tror att den är tjuvskjuten och det enda som det passar är ju värnar sidan!
Publicerat Januari 15, 201511 yr Detta är en populär post. Om man skulle förlita sig på pennfäktare och rovdjursromantiker så är väl vargen det enda djuret i svensk fauna som ALDRIG dör en naturlig död, det är ALLTID en illasinnad jägare som skjutit djuret i lönndom...
Publicerat Januari 15, 201511 yr Den döda varg som hittats på en sjö blev snabbt en Jaktbrottsskandal i flera större tidningar! Nu visar det sig att den troligen inte dött av en jägares kula och rubrikerna om det är endast synliga hos jägarkretsar och Nerikes allehanda. Min första tanke är hur en skabbangripen Vargs död kan bli ett Jaktbrott , borde det inte vara ett Jaktbrott eller åtminstone ett Etikbrott att underlåta att avliva ett så sjukt djur? Min nästa fundering är hur kan man som Nyhetstidning inte ha ett ansvar att dementera tydligt när felaktiga påståenden som skrivits så utpekande som i detta fall uppdagas? Borde man inte kunna kräva det av dem så det inte blir missvisande information? I nuläget tror jag att många fortfarande tror att den är tjuvskjuten och det enda som det passar är ju värnar sidan! Är det den här du menar? http://www.jaktojagare.se/notiser/dod-skabbvarg-ej-skjuten
Publicerat Januari 15, 201511 yr Författare Japp! Där har vi den. Tidigare så basunerades det ut att den var Jaktbrott och nu viskas det om att det inte är det. Jag tycker att man borde kunna ställa krav på tidningarnas dementier och att de ska vara i samma storlek som deras artiklar när de spridit felaktig information.
Publicerat Januari 15, 201511 yr Japp! Där har vi den. Tidigare så basunerades det ut att den var Jaktbrott och nu viskas det om att det inte är det. Jag tycker att man borde kunna ställa krav på tidningarnas dementier och att de ska vara i samma storlek som deras artiklar när de spridit felaktig information. Man blir rätt så irriterad när dom går ut o skriver en gissning på att den är tjuvskjuten. Allt för att öka försäljningen av lösnr, då är det bra att komma ut med lite osanning kanske och sedan komma med sanningen när utredningen är klar.