Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipa flexar i stock

Featured Replies

Publicerat

En fundering.... Om jag lägger förstocken på sakon i handflatan och försöker flytta pipan åt sidorna med hjälp av tummen och pekfingret så flexar pipan i stocken. Går dock tillbaka till utgångsläget när man släpper. Därför undrar jag om något är knas eller om det ska räcka med handkraft för att röra på den?

Hittar inga lösa skruvar :/

Publicerat

Helt normalt om än oönskat, där av att kan inte skall lägga stöd för pangen allt för långt fram på framstocken. Christian

Publicerat
  • Författare

Helt normalt om än oönskat, där av att kan inte skall lägga stöd för pangen allt för långt fram på framstocken. Christian

Tack! :)

Publicerat

Som föregående skriver så flexar alltid förstocken lite beroende av grovlek. Utgår inte stocken till sitt

utgångsläge kan dock en bäddning behövas.

Publicerat
  • Författare

Det är inte stocken som flexar. Det är pipan som går att föra i sideled i viss mån. Hävståndseffekt? stocken är av kraftigare varmint typ.

Publicerat

Min Sako 75 flexade också. Tyvärr återgick inte pipan/stocken i sitt ursprungsläge, så en bäddning var

nödvändig. Fick den pelarbäddad och den skjuter nu som en dröm. :)

Publicerat
  • Författare

Min Sako 75 flexade också. Tyvärr återgick inte pipan/stocken i sitt ursprungsläge, så en bäddning var

nödvändig. Fick den pelarbäddad och den skjuter nu som en dröm. :)

Kanon tack! Ja det är ju knappast pipan som böjer sig :D

Publicerat

Böjda pipor är bra, för då kan du skjuta runt hörnet.

(Jag vet en som böjt sin m.h.a. en lastbil)

Publicerat

Böjda pipor är bra, för då kan du skjuta runt hörnet.

(Jag vet en som böjt sin m.h.a. en lastbil)

http://de.wikipedia.org/wiki/Krummlauf

/T

Publicerat
  • Författare

Har pratat med en smed som menar på att det är vanligt förekommande men åtgärdas med bäddning. Är jag dum som går all in på en pelarbäddning?

Publicerat

Du kan ju knappast åtgärda att framstocken flexar med en bäddning av lådan. Om det däremot är hela lådan som glider i sidled när du trycker är det en annan sak naturligtvis (men då flexar det inte tillbaka). Annars får du väl helbädda hela skiten, låda och hela pipan, som en del av bänkskyttarna...men då snackar vi en helt annan division av system/pipor/stockar ;-)

Vill du minimera framstocksflex får du köpa en McMillan eller nån annan styv armerad kompositstock.

Och angående din trådtitel "pipa flexar i stock"...nä det är tvärtom som Sako Finnbear skriver...stocken som flexar mot pipan. Det måste du förstå för att greppa grundproblemet :-)

Publicerat

Finns ju en tråd på grannforat om en 85:a som flexade lite väl mycket i pipkanalen.

Publicerat
  • Författare

Du kan ju knappast åtgärda att framstocken flexar med en bäddning av lådan. Om det däremot är hela lådan som glider i sidled när du trycker är det en annan sak naturligtvis (men då flexar det inte tillbaka). Annars får du väl helbädda hela skiten, låda och hela pipan, som en del av bänkskyttarna...men då snackar vi en helt annan division av system/pipor/stockar ;-)

Vill du minimera framstocksflex får du köpa en McMillan eller nån annan styv armerad kompositstock.

Och angående din trådtitel "pipa flexar i stock"...nä det är tvärtom som Sako Finnbear skriver...stocken som flexar mot pipan. Det måste du förstå för att greppa grundproblemet :-)

Ah då är jag med, tack! Trodde det vara lådan som rörde sig åt sidorna vilket flyttade pipan åt sidorna.

Smeden sa att det är vanligt på nya bössor så egentligen är det säkert inget problem utan mer mitt huvudbry. Provsköt igår o då höll den 14mm på 100meter men ger man sig på en bäddning kan det ju inte bli sämre. Jag garderar mig iaf för framtida konstigheter, rekylklacken ska tydligen vara bra att bädda har jag förstått.

Trodde i min enfald att jag inte kunde påverka träet i det greppet.

Publicerat
Det är precis samma sak på min Sako AV 6.5:a och samma sak på den andra Sako .30-06 som jag köpte förra veckan. Dessutom kan man inte dra nån papperslapp mellan pippa och framstock på båda sakon.  Nästan alla som såg min bössa på skjutbanna sa "nej, det måste finnas lite plats där mellan...då kan det sprida bla bla bla" men bössan sprider inte... Jag prattade med en bra smed om detta och han sa att om träffbilden ser bra ut så finns det ingen anledning at göra nåt åt det. Han kunde dock inte påstå om dessa bössor kom så från fabriken.

Jag tror inte att två bössor med olika ägare och kaliber kunde ha samma "problem" så jag tycker att dessa Sako ser ut så från början/fabriken.

Publicerat
  • Författare

Det är precis samma sak på min Sako AV 6.5:a och samma sak på den andra Sako .30-06 som jag köpte förra veckan. Dessutom kan man inte dra nån papperslapp mellan pippa och framstock på båda sakon.  Nästan alla som såg min bössa på skjutbanna sa "nej, det måste finnas lite plats där mellan...då kan det sprida bla bla bla" men bössan sprider inte... Jag prattade med en bra smed om detta och han sa att om träffbilden ser bra ut så finns det ingen anledning at göra nåt åt det. Han kunde dock inte påstå om dessa bössor kom så från fabriken.

Jag tror inte att två bössor med olika ägare och kaliber kunde ha samma "problem" så jag tycker att dessa Sako ser ut så från början/fabriken.

Ja då är det väl bar att åtgärda problemen om de uppstår.

Denna blir pelarbäddad i vilket fall för att undvika överaskningar. Gillar 690 lådan, slutstyckegången och trycket samt att kolven är kanon så det känns värt att lägga de pengarna på något man avser behålla.

Publicerat

En bäddning är aldrig fel, speciellt inte en pelarbäddning. 

Pipan på min sako Finnbear L61R .375H&H  låg också emot förstocken när jag köpte bössan, jag började

med att genast frilägga den och fick sedan bössan pelarbäddad. Håller man bara i skaftet så sitter skotten

på en femkrona.

Publicerat

En bäddning är aldrig fel, speciellt inte en pelarbäddning. 

Jo, om den inte behövs är den lite småkorkad. Det är en reparationsmetod om klantarslet inte passat in kolven som man ska - men det är ingen universalmaducin som ALLTID är bättre. En korrekt inpassning utan klister och cement är som jag ser det vida överlägsen alla former av "bäddningar".

/T

Publicerat
  • Författare

Jo, om den inte behövs är den lite småkorkad. Det är en reparationsmetod om klantarslet inte passat in kolven som man ska - men det är ingen universalmaducin som ALLTID är bättre. En korrekt inpassning utan klister och cement är som jag ser det vida överlägsen alla former av "bäddningar".

/T

Om det är rimligt att hitta en totalt inpassad bössa som är masstillverkad?

Publicerat

Trä är ett "levande" material som rör sig och till viss mån "fjädrar" när man spänner låd och korsskruv. Detta

Slipper man efter en pelarbäddning. Så visst är det lönt, så kvittar det hur bra passningen var från början.

Publicerat

Om det är rimligt att hitta en totalt inpassad bössa som är masstillverkad?

Definiera "masstillverkad"...... Men normalt sett är det nog att anse som omöjligt i låg och mellanprisklassen i dag.

Trä är ett "levande" material som rör sig och till viss mån "fjädrar" när man spänner låd och korsskruv. Detta

Slipper man efter en pelarbäddning. Så visst är det lönt, så kvittar det hur bra passningen var från början.

Vilket i sig inte är ett problem - så länge rekylkraften överförs lika skott efter skott spelar det kvitta om det är en "levande" material eller inte. Krasst sett så bygger ju en pelarbäddning på att du har två pelare av plasticpadding omgivet av "levande" trä. Om träet är ett problem så blir det ett problem med en bäddad kolv med......

En korrekt inpassning av kolven bygger på att den är gjord så att träet kan andas - UTAN att det glappar.

/T

Publicerat

Nja, en pelarbäddning brukar bestå av två inbäddade aluminium eller stålpelare.

Jag håller ändå en pelarbäddning för att vara en bra investering. Vi har olika syn på det, och så får det vara. :)

Publicerat

Nja, en pelarbäddning brukar bestå av två inbäddade aluminium eller stålpelare.

Jag håller ändå en pelarbäddning för att vara en bra investering. Vi har olika syn på det, och så får det vara. :)

Men ofta en ganska skitnödig åtgärd som har och göra med placeboeffekten.  

Publicerat

Men ofta en ganska skitnödig åtgärd som har och göra med placeboeffekten.  

Sitter skotten tätare på tavlan vill jag inte kalla det placebo...

Publicerat

Sitter skotten tätare på tavlan vill jag inte kalla det placebo...

Placebo kan det vara i alla fall - tror man inte på bössan skjuter man som regel därefter.

Men det var i sig inte min poäng - man ska aldrig börja med att leta fel i bössan förrän man kontrollerat sig själv.......

/T