Publicerat Januari 21, 201511 yr Författare Jag råkade prova en RCC T41 .224" på en Sako Finnfire en gång. Det var verkligen HELT tyst. Råkade
Publicerat Januari 21, 201511 yr Det är faktiskt ganska häftigt i början.. man får försöka övertyga sig själv om att bössan och kulan ffa gör jobbet när man skickar iväg den, man har svårt att tro att det faktiskt kan vara ngt farligt som drar iväg när slagstiftet klickar till..
Publicerat Januari 21, 201511 yr Jupp så är det, tillika är det rätt kul att räkna tiden tills dess att en sub när fram till målet, man ser träffen och sedan en stund senare kommer ljudet tillbaka . /Christian
Publicerat Januari 21, 201511 yr Kanske lite Ot men bara av ren nyfikenhet, vad krävs för att få licens på ljudämpare till en klass 4 bössa? För jag antar att alla ni inte är hörselskadade...
Publicerat Januari 21, 201511 yr Kanske lite Ot men bara av ren nyfikenhet, vad krävs för att få licens på ljudämpare till en klass 4 bössa? För jag antar att alla ni inte är hörselskadade... Kommunjägare t.ex.
Publicerat Januari 21, 201511 yr Kanske lite Ot men bara av ren nyfikenhet, vad krävs för att få licens på ljudämpare till en klass 4 bössa? För jag antar att alla ni inte är hörselskadade... Vaaaa? Jo då, så är det också. /Christian
Publicerat Januari 21, 201511 yr Okej men kan man få om man t.ex skyddsjagar på en bondgård? Eller är de bara om man skyddsjagar åt kommunen?
Publicerat Januari 21, 201511 yr Det skall inte vara uteslutet för ett sådant uppdrag men det beror på var man bor i Sverige, eller gjorde i varje fall fram till årskiftet, nu är det en myndighet och jag har ingen koll på vad som sker med handläggningen av vapenärenden. /Christian
Publicerat Januari 21, 201511 yr Nu har inte jag en hörselskada (vad jag vet :s) men skulle t.ex min pappa som har tinnitus kunna få en licens? Och ni som är kommunjägare, är de bara när ni är på era "uppdrag" som ni får använda ljudämparna?
Publicerat Januari 21, 201511 yr Det skall inte vara uteslutet för ett sådant uppdrag men det beror på var man bor i Sverige, eller gjorde i varje fall fram till årskiftet, nu är det en myndighet och jag har ingen koll på vad som sker med handläggningen av vapenärenden. /Christian Var jag bor i Sverige, är de olika saker som gäller i olika län eller är de typ hur tättbefolkat de är där jag ska jaga?
Publicerat Januari 21, 201511 yr Givetvis.. skjuter du nära hus så blir allt helt annorlunda men det ljudet genereras av kulan och inget man kan påverka med dämpen.. Och där är .17 kalibrarna rent hemska ljudmässigt Hade tex Mach2 varit lika ljudlig som 22 subbar så hade man inte behövt något annat öht i dessa sammanhang.Hippen,Jag är fysiker... Min sjuka böjelse är att kolla upp saker. Om där är skillnad mellan två dämp med samma ammo kan det endast bero på att ammon eller dämpen. Nu var det skillnad mellan dämparna och jag Mätte upp det.
Publicerat Januari 21, 201511 yr Ja eller snarare hur korrekt är din myndighet där du bor, i vissa län släpper man inte igenom tillstånd alls för klass 4, av princip... /Christian
Publicerat Januari 23, 201511 yr Hausken har 2st .22/.17 dämpare MD128 och MD45. Kan fås med antingen .22 eller .17 borrning. Vilken är mest intressant att testa?
Publicerat Januari 23, 201511 yr ok, blir testet rättvist om dom andra är med .22 borrning? Och vilken av modellerna är mest intressant?
Publicerat Februari 9, 201511 yr Vi provade en sån en gång med subsonic, de va kul //Simon. Fint skare va serru
Publicerat Februari 11, 201511 yr Dämparna får givetvis bara användas under uppdrag.. På min Hornet tex har jag en skum licens, får vid jakt i kommunal regi brukas med ljuddämpare typ.. Tror att man kan söka och faktiskt få licens vid skyddjakt på gårdar men jag tror att man måste då ha ett flertal gårdar där man skjuter inomhus osv men det är lotteri i någon utsträckning. Vet att Walleman motiverade sitt luftgevär, licensbelagt, via skyddsjakt. Håller på och micklar med kommunen här nu och försöker få in honom i organisationen med.. då får han dämp även till 22 lr.