Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 404

Featured Replies

Publicerat

Vem blir först? ;) Denna intressanta skapelse har debatterats en del på grannforumet. Ni som vill ta del av pmt's kan uppsöka den 18-sidiga tråden där :tongue:

Kan mycket väl tänka mig en Elegance i 7x64 eller 8x68S. Efter nästa tipsvinst ;)

• Svar 57
  • Visningar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Publicerat

Så klart en äkta sauer ska vara i 7x64

Vackert vapen helt klart

Publicerat

Jawohl...sehr schön! :-)

Btw...PMT's vadå? Hyllning eller sågning? ;-)

Publicerat

Ha haa...matten gjord :-D

404an ser väldans trevlig ut. Nån som hört var den hamnar i pris på't ungefär...som en R8a!?

Publicerat

En del klart kreativa lösningar :)

Publicerat

Verkar vara en väldigt fin bössa det där! :)

Publicerat

Hade blivit först här om det vore hel stock på den samt annorlunda lösning av låsningen av pipan. Slutgiltliga beskedet om formen och funktionen fick mig o se en förbättrad variant av 202an istället för en ny o spännande bössa

Publicerat

nja, känns nygammalt!

Publicerat

Jag fattade inte på filmen om det var kryss- eller radmagasin. Hoppas på det förra :-) Synd att de inte körde på nån standardvariant gällande kikarfästeslösning. Fästet lär inte bli billigt :-/

Publicerat
  • Författare

Radmagg! Magasinskapacitet: standard - 3 st, magnum - 2.

Publicerat

Ja naturligtvis...minns nu...han stod ju och tröck i skott i radmagget på svartvita slutklämmen :-) Synd...jag gillar inte utstickande mag på jaktbössor (om man vill ha dräglig mag.kapacitet) :-/

Publicerat

Det är ett kulvapen vi pratar om, och det är ingen M98. You do the math :D

Math? Man behöver ju knappast ens tänka efter för att inse det tämligen självklara.

Det är 202a med uppspänningsmekanism och lösa slutstyckshuvuden. Det är väl i princip bara slutstyckshuvudet som är en reel förbättring - uppspänningen kan man diskutera, men det blir som jag ser det lite pest och kolera: bra säkring med urkass design eller sloppig uppspännare som båda inbjuder till taskig vapenhantering.

Det hade ju varit mer klädsamt om man gjort nått åt förstocksinfästningen istället.

Utöver det - så har man putsat upp konceptet lite här och var utan att egentligen kunna göra det så fasligt mycket bättre samt begåvat det med en neopervers tysk kolvdesign. Men nytt - nja...... Kejsarens ny kläder däremot.

Ja naturligtvis...minns nu...han stod ju och tröck i skott i radmagget på svartvita slutklämmen :-) Synd...jag gillar inte utstickande mag på jaktbössor (om man vill ha dräglig mag.kapacitet) :-/

Det är väl en av fördelarna med Sauer - att man slipper kryssmaggen. för rent tekniskt sett är kryssmag väääldigt mycket sämre än radmagasin. I synnerhet om det ska vara löstagbart.

/T

Publicerat

Så är det säkert. Men kryssmag funkar ju dugligt ändå, eller? Är det helt förkastligt? Vill man ha en bössa utan utstickande mag, som jag tycker är mycket trevligt när jag rör mig i skogen, och ändå ha skaplig mag.kapacitet, är väl kryssmag ändå acceptabelt? Det har ju funkat på diverse militära bössor genom åren. AK4-an i lumpen hade ju löstagbart kryssmag vill jag minnas. Upplys en vapenteknisk ignoramus :-)

Publicerat

Jag är lite kluven till denna skapelse.

Jag gillar möjligheten till att ställa avtryckarens position samt vikten på trycket men ser samtidigt för mig hur avtryckarens skruv sitter lite löst med ett irriterande glapp i skottögonblicket som följd.

Slutstyckshuvudet känns också som en framtida svag punkt med glapp eller trasig fjäder på releasen eller liknande.

Jag gillar konceptet med att kunna justera det mesta och att kunna växla mellan kalibrar och osv. men jag får lite känslan av den Schweiziska fickkniven Victorinox - en massa möjligheter men är inte riktigt bra på något.

Samtidigt är den ju riktigt fin... Och Tysk... Så det borde väl inte vara något problem?

Hmm... Kluven!!

Publicerat

Warum einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann ;-)

Publicerat

Kaisergriff och Schnaaabel är självskrivna på ett finvapen som 404 Elegance. :biggrin:

Griffet är dock lite svagt för att verkligen få kallas Kaiser, på sin höjd är det ett Prinzgriff. :biggrin:

Publicerat

Warum einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann ;-)

Ja det känns onekligen lite så... Och oftast är ju enkelheten det som funkar - en ny Morakniv och styckningen går perfekt...

Publicerat

Riktigt läcker - väcker habegär! Synd att siktet inte sitter på pipan, men den kanske ändå är skottfast mellan pipbyten?

Publicerat

Mycket skit som ska fungera efter måååånga skott :) 

Tror pipan kommer överleva systemet i det här fallet.

Men för en vanlig pass skytt så är väll bössan rolig.

Publicerat

Är lådan i aluminium eller stål tro?

Publicerat

Ingen aning, men den kommer väll så småningom i båda materialen....

Vet inte om jag skulle vilja ha en bössa gjord av alu, känns opålitligt.

Publicerat

Mycket skit som ska fungera efter måååånga skott :) 

Tror pipan kommer överleva systemet i det här fallet.

Men för en vanlig pass skytt så är väll bössan rolig.

Ska man se till dess föregångare 200/202 så lär det vara duktigt slistarkt, jag 200-system som är inne på 10+ pipan utan annat än småkrafs bytt utöver det.

Lite trist att man inte gjorde nått åt ursprungets svaga punkter.....

T

Publicerat
  • Författare

Så länge slutstycket låser i pipan får lådan för min del vara gjord av trolldeg :tongue: Nästan iaf...

Pipan på min 202 Takedown krävde specialbehandling för att slippa sättskott. I praktiken handlade det om att i princip slå med en gummiklubba i mynningen så att pipan bottnade ordentligt i lådan. Träfflägesförändringen med första skottet var inte stor nog för att bry sig vid rådjurs- eller älgjakt, men för toppfågel eller räv på över 100 meter så hade jag passat. Nu finns det ingen lag på att man MÅSTE ta isär en pipbytare varenda jäkla gång, men min erfarenhet är att en Blaser fixar det galant medan åtminstone mitt Sauer-ex krävde specialbehandling.

För egen del är det rätt ointressant med träfflägesförändring på första skottet eftersom jag inte kommer ta isär bössan i onödan. MEN, det finns ett tillfälle, och det är vid vapenvård då det är otroligt smidigt att kunna ha pipan lös och ren utan sikte. Jag är skeptisk till att 404:an skulle vara bättre än 202 Takedown i detta avseende, men det återstår att se.