Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakten och säkerheten

Featured Replies

Publicerat

En älgjägare döms i Skellefteå Tingsrätt till 100 timmars samhällstjänst, 130 000kr i skadestånd och villkorlig dom efter att ha skjutit ihjäl en annan jägare. Är det bara jag som tycker att det straffet är ett hån mot de anhöriga? Hur kan det bli tal om något annat än fängelse efter att ha dödat en annan människa? Det går säkert att rada upp en rad förmildrande omständigheter i den ena vågskålen, men det borde finnas en dumhetsfaktor som tynger ner den andra vågskålen. Att slippa fängelse därför att "det var inte meningen" är ju löjligt. Dödar man en annan människa så åker man in.

Publicerat

"Den åtalade har varken erkänt eller förnekat brott, men ansett att han inte agerat oaktsamt"

Publicerat

Länken:

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/02/domd-for-vadaskott/

Jag tycker att detta är oerhört svårt att bedöma, normalt borde skytten ha händelsen på näthinnan resten av livet (ett straff i sig).

"Den åtalade har varken erkänt eller förnekat brott, men ansett att han inte agerat oaktsamt

Detta påstående borde renderat både fängelsestraff och livstids vapenförbud (skyttens vapenlicenser diskuteras inte alls i domen, eller.... ?)

Raggarö

Publicerat
  • Författare

När det gäller utmätning av straff handlar det ju inte om "tand för tand, öga för öga" om det är det du menar med gammal-testamentlig straffmätning Christian? Det handlar om det allmänna straffmedvetandet och att straffet skall stå i proportion till brottet. Man behöver inte vara reaktionär för att tycka att straffet för att ha ihjäl en människa borde vara fängelse. Det är inte några 1800-tals lagar som gäller, det är otillåtet nu på 2000-talet också.

Om alla brottslingar, givet att definitionen på brottsling är att man begått ett brott och blivit fälld för det, skulle få vård istället för straff, behövdes ju inga fängelser. Sjukhus, psykologer och kuddrum på vårdinrättningar skulle vara allt som behövdes. Problemet är att det skulle vända sig i magen på ett flertal medborgare, inklusive de som blivit utsatta för grova brott. Med det sagt, är det inte fel att ge brottslingar viss vård om det visar sig vara ett sätt att hindra dem från att återfalla. Men svensk straffskipning handlar inte om vård, det hörs på namnet vad det handlar om. 

Jag vet inte vad de anhöriga i det här fallet anser om straffet. Det vet nog bara de anhöriga, men vore jag en av dem skulle jag nog känt tröst i att straffet för att skjuta ihjäl en familjemedlem i tron att han var en älg, trots allt blev fängelse.

Publicerat

Läser man texten som länkats kan man lätt få intrycket att den anklagade framstår som likgiltig inför det inträffade. Så är det nog inte, framställan är noga avvägd av dennes advokat för att minimera straffsatsen. Tror som flera ovan att straffet har personen framför sig. Ingen, och då menar jag ingen kommer att lita på personen under någon form av jakt framöver och det är för mig att jämföra med att brinna i de sju helvetets eldar.

Är ett människoliv värt 130.000 kronor och samhällstjänst!? Kan inte, fast jag borde, låta bli att spekulera vilken påföljd det blivit om jägaren som så olyckligt blev tagen för en älg hade varit en varg.

Publicerat

Fast Anders Eklund skulle jag gärna kastrera med Burdizzotång (används av mig på kalvar)...i vaket tillstånd. I fall som det tenderar jag vara åt det gammaltestamentliga hållet. Troligen eftersom jag har en dotter nu i Englas ålder :-/

Publicerat

Vetskapen och insikten av att man tagit en annan människas liv är ett straff nog för en normal person. Får hoppas att både jägaren och den avlidnes anhöriga kommer till en punkt där livet vänder åt rätt håll igen.

Publicerat

Ska spekulera lite.. jag får för mej att Freppe har en bild av någon idiot framför sig när han skriver, någon som gång på gång gjort bort sig och klarat sig genom guds försyn och ren tur. Kan det stämma?

Publicerat

Dr Krall,

så länge man är ärlig om sina motiv och klar om att det är enbart den egna uppfattningen man talar om, så har alla, inklusive rätt till en åsikt eller vilja,

för egen del och med erfarenheter av just personer som den du omtalar så hjälper inga fysiska straff/förändringar, dvs de är fortfarande farliga och

det enda sätt vi idag har att hantera dem på är att låsa in dem, för resten av deras naturliga livstid.

/Christian 

Publicerat
  • Författare

Christian!

Jag utger mig inte för att tala för de anhöriga. Om du läser mitt inlägg lite mer noggrant så ser du att jag undrade om det bara var jag som tyckte att straffet var ett hån mot de anhöriga? Det var en fråga inte ett påstående. Däremot så skriver du att de anhöriga inte tröstas av att någon erhåller ett längre straff. Det är ett påstående, och det är du som står för det. Vem som tröstas eller inte kan rimligtvis inte du veta. Även om du själv skulle vara anhörig lär du väl bara tala för din egen del och inte som talesperson för hela släkten. Skulle jag ha fel på den punkten må de så vara, men jag har i alla fall inte påstått att jag för de anhörigas talan.

Straffskipning eller rättskipning är inte det viktiga, kanske straffrättslig påföljd är det mest korrekta? Poängen är att om påföljden för ett brott inte står i proportion till brottets allvar så minskar förtroendet för rättssamhället. Parallellen med om en varg skulle skjutas är väl ett sådant exempel. Alla har rätt att tycka, även du Christian. Men om du påstår att jag har någon slags gammal-testamentlig syn på straffrättsliga påföljder för att jag tycker att fängelse verkar tillämpligt när man skjutit ihjäl en människa så är du helt fel ute.

Publicerat

Förstår fullt logiken i det du skriver Christian...men ibland slår känslor över. Tur man har ett intellekt att kuva destruktiva känslor med :-/

Publicerat

Nu är det väl dumt att säga för mycket när man inte vet alla detaljer. Men nog tycker jag att straffet borde varit betydligt strängare. Det jag främst reagerar på är att han enligt länken skjutit på något han inte riktigt sett vad det var. Det är i min värld betydligt värre än den som skjutit mot en älg men misbedömt kulfånget. Men jag har ju inte sett hur det ser ut där det skedde. Sedan är det enligt mitt sätt att se det en försvårande omständighet att han inte inser att han varit oaktsam.

Publicerat

Brott och straff denna ständiga fråga... det är inte lätt det är en sak som är klar.

Om det inte var meningen, alltså inte mord, borde väl människan i fråga må fruktansvärt dåligt av att ha dödat en annan människa på grund av oaktsamhet eller olycka? vad hjälper fängelse mot det? Och vad hjälper det de anhöriga? Nu beror det ju på hur det hela gick till men har personen följt jaktledarens bestämmelser kan det i så fall va jaktledaren som bör sitta i så fall. Jag tycker inte vållande till annans död av princip skall ge fängelse utan det beror helt på hur det gått till. Till exempel tycker jag det är för jävligt hur det mjäkas med rattfyllon, trots att de har vållande till annans död. Där visas ett dåligt omdöme och långa fängelsestraff bör gälla. Det enda positiva med fängelse är att man kan hålla farliga människor borta från gatan, dvs hindra att det blir fler offer. Anders Englund är väl ett utmärkt exempel på någon som skall sitta inne för gott. Annars har jag inte mycket för fängelse som straff "sitt och sona ditt brott och bättre dig" ty den institutionen är tämligen värdelös på det. Va fängelse dock är bra på är att verka för fler brott, kontaktknytning interner emellan, och utveckla hat mot samhället. Inte heller är det avskräckande.

Publicerat

Ett typsikt svenskt straff tycker att det är för lindrigt. Han borde ha fått sitta inne för detta. Men om han begått skattebrott o blåst staten då hadde han fått sitta inne.

Publicerat

Det är inte Anders Eklund ni menar?

Publicerat

Som nämnts - uppenbarligen har han agerat oaktsamt då han inte visste exakt vad han sköt på och således inte hade någon aning om hur det såg ut bakom och omkring det tänkta målet heller. Han har inte handlat med avsikt eller ens vetskap om konsekvenserna, således inte mord utan vållande. Att den här personen skulle rehabiliteras bättre i fängelse än av samhällstjänst och det faktum att ingen kommer att lita på honom vid jakt eller annat handhavande av vapen - nja. Det är trots allt det det handlar om, han ska inte lida för sitt brott, utan samhället ska se till att det inte händer igen.

I den bästa av världar skulle en sådan här incident leda till att ingen svensk jägare någonsin igen skjuter på något som h*n inte är 100% säker på vad det är och vad som står bakom, men det är väl bara en vacker dröm.

Publicerat

En älgjägare döms i Skellefteå Tingsrätt till 100 timmars samhällstjänst, 130 000kr i skadestånd och villkorlig dom efter att ha skjutit ihjäl en annan jägare. Är det bara jag som tycker att det straffet är ett hån mot de anhöriga? Hur kan det bli tal om något annat än fängelse efter att ha dödat en annan människa? Det går säkert att rada upp en rad förmildrande omständigheter i den ena vågskålen, men det borde finnas en dumhetsfaktor som tynger ner den andra vågskålen. Att slippa fängelse därför att "det var inte meningen" är ju löjligt. Dödar man en annan människa så åker man in.

Jag håller inte med dig. Det är väl rätt uppenbart att det inte var meningen att ha ihjäl grannlagets jägare, det är inte därför han slipper fängelse.

Han slipper fängelse för att det inte ger någonting. Man skyddar inte samhället genom att låsa in honom heller.

Det skjuts ofta fel i detta land och det blir fel vilfarter och ibland ligger hundar på paraden.

Det är aldrig meningen. Olyckor sker. Jag ser det som en olycka.

Publicerat

Vad med den som bjuder jaktlaget på en flaska whisky?  Två av kompisarna får i sig lite för mycket. Den ene spyr, aspirerar och dör sedan i en lunginflammation. En annan kille med kraftig pronation tar i fyllan fel par träskor, ramlar och bryter nacken när han skall gå ut och pissa. Blir det fängelse då för grabben som ställde fram flaskan? Det var ju olyckor som knappast hade hänt om de inte hade druckit alkohol. Grabben som köpte flaskan hade dessutom läst i systemets informationsfolder att man skall dricka med måtta, speciellt i en jaktkoja. Han är naturligtvis vållande.... men det var olyckor.

Publicerat

Fast Anders Englund skulle jag gärna kastrera med Burdizzotång (används av mig på kalvar)...i vaket tillstånd. I fall som det tenderar jag vara åt det gammaltestamentliga hållet. Troligen eftersom jag har en dotter nu i Englas ålder :-/

nu heter han eklund^^

Publicerat

Vad med den som bjuder jaktlaget på en flaska whisky?  Två av kompisarna får i sig lite för mycket. Den ene spyr, aspirerar och dör sedan i en lunginflammation. En annan kille med kraftig pronation tar i fyllan fel par träskor, ramlar och bryter nacken när han skall gå ut och pissa. Blir det fängelse då för grabben som ställde fram flaskan? Det var ju olyckor som knappast hade hänt om de inte hade druckit alkohol. Grabben som köpte flaskan hade dessutom läst i systemets informationsfolder att man skall dricka med måtta, speciellt i en jaktkoja. Han är naturligtvis vållande.... men det var olyckor.

vetefan om killen kan kallas vållande i scenariot iom att personer själva dricker sej redlösa dock om killen sitter och triggar dom att dricka över sin normmängd så kansk:s