Publicerat Oktober 26, 200619 yr Spännande! Har mycket gott om Tjeckien som jaktland. Tänk på att du måste ha ett EU-vapenpass när du reser med vapen inom Europa (EU). Blanketter finns på polisens hemsida, passet kostar 500kr Skitjakt/Kalle
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Hej, Grattis ett mycket trevligt land och lite av mitt andra hem, skall själv dit i December för Mufflonjakt. Vilket område skall du besöka? Tjeckien är medlem i EU och samma regler gäller således där som i andra EU länder. Du måste ha följande handlingar: - Eu vapen pass, ledtid ca 4 veckor från polisen. - Inbjudan från jaktvärd (normalt är det arrangören som fixar detta men är det privat så måste det följa ansökan hos polisen.) - Ansökan om införande av vapen (kan skrivas ut från rikspolisstyrelsens hemsida) - Kopior på dina vapenlicencer. - Kopia på betalning av handläggningskostnad. f.n 50€ Olika poliser i samma land kan ha olika procedurer för införsel, Sverige är ett lysande exempel på detta då Polisen i Ystad kräver EU pass orginalet med ansökan för stämplar etc medans på Arlanda räcker det med kopior på det samma. Var ute i god tid, minst 4 veckor innan. Byrokratin är enorm > Således är det bäst att låna en bra puffra på plats, det brukar jag göra men det hänger ihop med att jag impulsiv jagar ibland när jag får tid över i jobbet. Språkmässigt kommer man långt med förståelse i tyska då all jaktföring kommer garanterat att vara på tyska. Mvh Magnus
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Har blivit bjuden på resa till tjeckien . Vad bör man tänka på om man skall dit? Allt e betalt för min del.Det var likt att det skulle va ett av eurupas bästa ställen för kronhjort. Tänk på att inte dricka förmycket tjeckisk lager... risken finns att man blir full... ;D
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Glömde säga att vi naturligtvis emotser en fullständig rapport efter resan! (helst med bilder) Kalle
Publicerat Oktober 31, 200619 yr Har kollat men polaren , resan blir av i mitten på novemer.Har lagt mig i träningsläger på på tjeckisk lager , så det bör jag klara lite av 8) ,värre blir det väl med national drycken.Har inte fått reda på vart vi ska än ???.
Publicerat November 1, 200619 yr National drycken heter Becherovka, en snaps som smakar pepparkakshus, mycket söt men betydligt bättre än polackernas plommon Slibovitch så den överlever du ;D
Publicerat November 15, 200619 yr Idag bär det av till Tjeckien , kommer hem på måndagen (20/11). Förhoppningsvis enormt tillfredställd efter jakten på det ena och andra.
Publicerat November 15, 200619 yr Jag är i Tjeckien relativt ofta i jobbet och mina intryck är att dom gästfria och trevliga, du får nog det bra där
Publicerat November 16, 200619 yr Jag är i Tjeckien relativt ofta i jobbet och mina intryck är att dom gästfria och trevliga, du får nog det bra där Tjena, vad pysslar du med i Tjeckien? Reser själv nästan varje månad, stormtrivs om man bortser från rotvältskan som stömmar ur när dom tjattrar med varandra. MVH
Publicerat November 21, 200619 yr Tjena, vad pysslar du med i Tjeckien?Reser själv nästan varje månad, stormtrivs om man bortser från rotvältskan som stömmar ur när dom tjattrar med varandra. MVH Försöker övertyga hur bra mina grejer är och hur duktiga vi är. jag är alltså säljare/ marknadschef. Jag är mest i Ostrava med omnejd (gruv och annan tung industri)
Publicerat November 21, 200619 yr Ja då delar vi flera intrsssen i livet även om jag håller mig ovan jord med mina grejor. Mvh Magnus
Publicerat November 21, 200619 yr Ska försöka hinna med att få ut lite bilder ikväll om jag hinner.Har en del att ta rätt på när jag kommer hem från jobbet.
Publicerat November 21, 200619 yr Vi var med om en trevlig jakt på alla sätt och vis. Vi bodde nånstans kring Unicov.Vi var med om två dagars fasan + and jakt och två dagars hjort och gris jakt. Fasan jakten var en ny skjut upplevelse , så nu blir det en kurs om hur man laddar fortare. På två dagars jakt blev det ca: 800 st fasaner var av dessa var 7 st kungsfasaner, det var inte så värst populärt och 24 st änder. På hjort jakten var vi på nått ställe som hadde fått diplom för att ha ett av europas bästa områden på kapitala kronhjortar(kommer inte ihåg va det hette) , där blev det en liten gris och tre hindar å en kalv . Vi fick endast skjuta små spetsar på det området ca 20cm . Dom stora var dyra ca:50000:- Andra stället var helt dött , såg nått rådjur. Sista kvällen fick vi sitta ute på vakpass, då blev det en dovhjort för mig .
Publicerat November 22, 200619 yr Ser ut att ha varit en riktigt hyfsad jakthelg! Du kanske har några tips på jaktarrangörer där nere? Mvh Kalle
Publicerat November 22, 200619 yr Kul stort grattis. ;D Är själv ofta i Tjeckien ca 3-5ggr per år. Underbart land. Mvh Kolja
Publicerat November 22, 200619 yr Grattis till en lyckad jakthelg! Det är fina fotografier och det ser ut som att Du har bra vilttillgång också.