Publicerat Februari 22, 201511 yr Tjoflöjt, ny här med lite frågor om vapen. Har bara för några veckor sedan börjat med jägarexamen och det är då även dags att börja tänka vapen för jakt m.m. Min far är då jägare sen stenåldern och han fick nyligen fyra vapen som tillhörde en god väns far som gick bort. Min far sökte då licens på två av de fyra vapen han fick och tanken är då att jag ska ha de två resterande, ett kombivapen och en studsare. Kan även tillägga att de gamla licenserna hängde med. Jag fick idag veta från jaktklubben när vi hade träningsskytte att det är smart att ansöka om licensen i förtid då det verkar ta två evigheter för polisen att behandla ansökan, och sedan komplettera med jägarexamen när man väl har tagit den. Är det någon som har koll på om detta går, hittar ingen riktig information någonstans om det. Vill även fråga om jag måste ansöka om tillstånd att förvara vapen hos mina föräldrar, vet att man måste göra det för förvaring hos annan person men jag läste i lagboken vi fick något med föräldrar dock inte att man måste söka tillstånd.
Publicerat Februari 22, 201511 yr Att ansöka innan examen borde inte vara något problem, om du har examen eller inte vet ju inte polisen innan du ansökt. Vad gäller förvaringen så är det ok att förvara vapen på ett gemensamt ställe inom samma hushåll.
Publicerat Februari 22, 201511 yr Författare Att ansöka innan examen borde inte vara något problem, om du har examen eller inte vet ju inte polisen innan du ansökt. Vad gäller förvaringen så är det ok att förvara vapen på ett gemensamt ställe inom samma hushåll. Okej, tack för svaret. Bor dock inte hemma så lär då få ansöka om tillstånd.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Är du skriven hos föräldrarna ? NejDu får bara förvara vapen där du är skriven. Vill du förvara vapen på någon annan plats måste du ansöka om dispens.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Du får bara förvara vapen där du är skriven. Vill du förvara vapen på någon annan plats måste du ansöka om dispens.Njaaaae... När jag förra året höll på att flytta ihop med min sambo, fast inte på heltid mailade jag en hel del med polisen om detta. Jag var hos min lätt sex dagar i veckan, men skriven hos mig själv. Hon bodde en bit iväg och jag hade jakt/skyttemöjligheter där också. Nåväl, efter många funderingingar fram och tillbaka pratade jag tillslut med en licenshandläggare i Blekinge. Han sa att jag fick lov att ha bössorna med mig där jag bor. Han jämförde med om jag skulle veckopendla, då hade jag fått lov att ha ett skåp där jag var skriven och ett skåp där jag bodde i veckorna. Detta utan att söka dispens. Nu är detta säkert en av de friare tolkningarna, men fick som sagt svaret av en licenshandläggare....
Publicerat Februari 23, 201511 yr Njaaaae... När jag förra året höll på att flytta ihop med min sambo, fast inte på heltid mailade jag en hel del med polisen om detta. Jag var hos min lätt sex dagar i veckan, men skriven hos mig själv. Hon bodde en bit iväg och jag hade jakt/skyttemöjligheter där också. Nåväl, efter många funderingingar fram och tillbaka pratade jag tillslut med en licenshandläggare i Blekinge. Han sa att jag fick lov att ha bössorna med mig där jag bor. Han jämförde med om jag skulle veckopendla, då hade jag fått lov att ha ett skåp där jag var skriven och ett skåp där jag bodde i veckorna. Detta utan att söka dispens. Nu är detta säkert en av de friare tolkningarna, men fick som sagt svaret av en licenshandläggare.... Det är ganska enkelt - har man dubbelt boende så får man givet att man har skåp på båda ställena förvara vapen på båda ställena. Men det är alltså SKÅPEN som styr här. Grunden är dock att man måste ha ETT skåp där man är skriven. Har man inte det måste man ha förvaringsdispans av polisen. /T
Publicerat Februari 23, 201511 yr Författare Det är ganska enkelt - har man dubbelt boende så får man givet att man har skåp på båda ställena förvara vapen på båda ställena. Men det är alltså SKÅPEN som styr här. Grunden är dock att man måste ha ETT skåp där man är skriven. Har man inte det måste man ha förvaringsdispans av polisen. /T Då förstår jag, har nämligen inte skåp där jag bor och jag har inte dubbelt boende. Så blir att ansöka om förvaringsdispans också.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Då förstår jag, har nämligen inte skåp där jag bor och jag har inte dubbelt boende. Så blir att ansöka om förvaringsdispans också. Eller köpa ett skåp..... /T
Publicerat Februari 23, 201511 yr Författare Eller köpa ett skåp..... /T Känns lite onödigt för två vapen, skulle det bli aktuellt i framtiden att ha fler kan jag isåfall skaffa ett.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Inte helt lätt att få sån dispens. Trodde jag hade goda skäl men det räckte inte. Snackade med handläggaren om det och hon sa att de var ganska stränga med dem...
Publicerat Februari 23, 201511 yr Dispens beviljas väl bara för en temporär tillvaro, såsom studier, utlandsjobb, med en bortre datumgräns. /Må
Publicerat Februari 23, 201511 yr Japp, studier räckte inte för mig. Nu var iofs avståndet inte så långt, det kanske kan spela in?
Publicerat Februari 23, 201511 yr Känns lite onödigt för två vapen, skulle det bli aktuellt i framtiden att ha fler kan jag isåfall skaffa ett. Vill inte låta otrevlig, men det tycker jag var ett ganska korkat uttalande, det är ju trots allt lagkrav på skåp oavsett om du har ett eller 20 vapen. Finns ju små och smidiga skåp, bara bita ihop och skaffa ett.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Författare Vill inte låta otrevlig, men det tycker jag var ett ganska korkat uttalande, det är ju trots allt lagkrav på skåp oavsett om du har ett eller 20 vapen. Finns ju små och smidiga skåp, bara bita ihop och skaffa ett. Va inte meningen att låta korkat va mer från mitt perspektiv där jag bor. De är rätt stränga med hur vi får borra i väggar och sådant, så att skaffa ett skåp är ungefär lika mycket ansökande där. Så får jag förvara hos min far hade det varit ypperligt. Men visst köper jag skåp om jag måste, bara att det hade varit skönt att slippa.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Författare Går ju att vikta ett skåp så man inte behöver borra fast det. Ah, trodde man va tvungen att köpa ett skåp av viss vikt för att få ha det oborrat.
Publicerat Februari 24, 201511 yr Skriv dig hos farsan dåDet räcker inte med att han skriver sig där, han måste faktiskt bo där också. Dumt att tänja på reglerna och torska, vilket brukar leda till att ännu strängare regler kommer som ett brev på posten. Skickat från min telefon
Publicerat Februari 25, 201511 yr Det räcker inte med att han skriver sig där, han måste faktiskt bo där också. Dumt att tänja på reglerna och torska, vilket brukar leda till att ännu strängare regler kommer som ett brev på posten. Skickat från min telefon Som ett brev på posten... Senare än vad vi vill? Kan ju vara bra i det här fallet
Publicerat Mars 8, 201511 yr Bor själv i fjollträsk men ärligt talat känns debatten här lite spökrädd. Om han installerar skåpet hos farsan och och är skriven där men far runt bland kvinnfolk kan väl knappast leda till åtal den dagen länsman står i farstun? Men framför allt är oddsen för att konstapeln pysslar med väsentligare saker den dagen, får man hoppas... Jag menar, rent statistiskt sett är väl jaktvapen mest föremål för självmordsutredningar eller möjligen vådaskjutningar och inte kriminell verksamhet, som för föredrar helt andra typer av vapen. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Mars 8, 201511 yr Bor själv i fjollträsk men ärligt talat känns debatten här lite spökrädd. Om han installerar skåpet hos farsan och och är skriven där men far runt bland kvinnfolk kan väl knappast leda till åtal den dagen länsman står i farstun? Men framför allt är oddsen för att konstapeln pysslar med väsentligare saker den dagen, får man hoppas... Jag menar, rent statistiskt sett är jaktvapen mest föremål för självmordsutredningar eller möjligen vådaskjutningar och inte kriminell verksamhet, som för övrigt föredrar helt andra typer av vapen. Sent from my iPhone using Tapatalk Nja - vi ska nog vänja oss vid att vår förvaring kommer att kontrolleras regelbundet framöver. Och hur som - ska man vara skriver där man har sin dygnsvila. Det är liksom ärkekorkat att smutsa ner sig med vapenskåpstrams med tanke på vad ett sketet skåp kostar. T
Publicerat Mars 8, 201511 yr Är det verkligen många som får avslag på förvaringsansökan? Nu bor jag i ett "vettigt" län (Uppsala) och mina vapen står i ett annat, men argumentet "jag bor i studentlägenhet och vill ha vapnen hemma hos mor och far eftersom jag inte har egen bil" räckte gott och väl för sheriffen, som höll med om att man helst inte ska ta vapen och am på kollektiva transportmedel. Inget skåp där jag är skriven således, avståndet ~20 mil.