Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt köttork

Featured Replies

Publicerat

När jakten går på lågvarv så tänkte jag passa på att förvalta en del av det kött som jag fått ihop och förädla det till öltilltugg och jaktföda. Inspirerad av en artikel som jag läste om biltong (sydafrikanskt torkat kött) och lsjonsson mer ursvenska variant. Googlade biltong (rätt sökord är biltong box) och hittade massor av hemsnickrade biltongtorkar som består av alltifrån en flyttkartong med en glödlampa till ganska avancerade saker. Mitt val föll på ett bygge som baserar sig på en förvaringslåda av plast. Inventerade förrådet efter prylar och kompletterade på Clas O.

 

 

Byggdelar

  • Förvaringslåda av plast, tog en på 72 liter 
  • 2 gängstänger M8
  • Mutter och brickor M8
  • Lamphållare
  • 75wattslampa
  • Sladdimmer, för att kunna styra temperaturen, vet ej om lampan behövs egentligen iom att fläkten är effektiv
  • Badrumsfläkt, sugande ( råkade ha en sådan men de flesta byggen på nätet bygger på datorfläktar)
  • Vanlig ventil, egentligen behövs bara ett hål men jag vill ha röret att sätta myggnät på för att hindra flugor från intrång
  • Digital timer, för at kunna styra fläkten vid behov
  • Sladd och stickproppar
  • Mutter, skruv o brickor att fästa fläkt och ventil med

 

Dremel och skruvdragare är bra att ha men det går så klart med bågfil eller liknande. Plasten var ganska seg men sprack vid tryck så en plankbit som mothåll när man borrar/sågar gjorde det lättare.

 

Tänker att jag kan montera en slang på fläkten för att blåsa ut köttlukten om den blir påträngande.

 

Är fullkomligt novis på köttorkning så det lär bli en lite trial and error. Tänker tillverka mer klassikt okryddat kött á la lsjonsson, biltong, beef jerky och även torka större delar som rådjursbog.

Min idé är att börja med att försöka reproducera det sydafrikanska utomhusklimatet med 25-30 grader. Temperaturen får inte bli över 40 grader, då bildas en hinna och köttet torkar inte. Vad jag läst så torkar en liknande biltong box en "fullproppad" låda biltong på 3-4 dagar.

Nu ligger en liten laddning älgrulle i klassisk saltlag och om ett par dar är det dags att prova.

post-15598-0-37500900-1425931127_thumb.j

post-15598-0-26917900-1425931135_thumb.j

post-15598-0-18369100-1425931143_thumb.j

post-15598-0-54136100-1425931151_thumb.j

post-15598-0-61485100-1425931159_thumb.j

post-15598-0-39852500-1425931168_thumb.j

post-15598-0-03457400-1425931175_thumb.j

post-15598-0-45133300-1425931183_thumb.j

Publicerat

Det ser ut riktigt fint ut.

Lite uppdatering under torktiden kanske :-)

Publicerat

När jakten går på lågvarv så tänkte jag passa på att förvalta en del av det kött som jag fått ihop och förädla det till öltilltugg och jaktföda. Inspirerad av en artikel som jag läste om biltong (sydafrikanskt torkat kött) och lsjonsson mer ursvenska variant. Googlade biltong (rätt sökord är biltong box) och hittade massor av hemsnickrade biltongtorkar som består av alltifrån en flyttkartong med en glödlampa till ganska avancerade saker. Mitt val föll på ett bygge som baserar sig på en förvaringslåda av plast. Inventerade förrådet efter prylar och kompletterade på Clas O.

 

 

Byggdelar

  • Förvaringslåda av plast, tog en på 72 liter 
  • 2 gängstänger M8
  • Mutter och brickor M8
  • Lamphållare
  • 75wattslampa
  • Sladdimmer, för att kunna styra temperaturen, vet ej om lampan behövs egentligen iom att fläkten är effektiv
  • Badrumsfläkt, sugande ( råkade ha en sådan men de flesta byggen på nätet bygger på datorfläktar)
  • Vanlig ventil, egentligen behövs bara ett hål men jag vill ha röret att sätta myggnät på för att hindra flugor från intrång
  • Digital timer, för at kunna styra fläkten vid behov
  • Sladd och stickproppar
  • Mutter, skruv o brickor att fästa fläkt och ventil med

 

Dremel och skruvdragare är bra att ha men det går så klart med bågfil eller liknande. Plasten var ganska seg men sprack vid tryck så en plankbit som mothåll när man borrar/sågar gjorde det lättare.

 

Tänker att jag kan montera en slang på fläkten för att blåsa ut köttlukten om den blir påträngande.

 

Är fullkomligt novis på köttorkning så det lär bli en lite trial and error. Tänker tillverka mer klassikt okryddat kött á la lsjonsson, biltong, beef jerky och även torka större delar som rådjursbog.

Min idé är att börja med att försöka reproducera det sydafrikanska utomhusklimatet med 25-30 grader. Temperaturen får inte bli över 40 grader, då bildas en hinna och köttet torkar inte. Vad jag läst så torkar en liknande biltong box en "fullproppad" låda biltong på 3-4 dagar.

Nu ligger en liten laddning älgrulle i klassisk saltlag och om ett par dar är det dags att prova.

 

Bor man i rätt landsände så behöver man inga sådana där torkar. :whistling:  :laugh:

 

Lycka till o kör hårt! :thumbsup:

Publicerat

Lite skillnad e det allt

Min idé är att börja med att försöka reproducera det sydafrikanska utomhusklimatet med 25-30 grader.

Bor man i rätt landsände så behöver man inga sådana där torkar. :whistling:  :laugh:

 

Lycka till o kör hårt! :thumbsup:

 

En helt annan skola.. så att säga.

Publicerat
  • Författare

Lite skillnad e det allt

Min idé är att börja med att försöka reproducera det sydafrikanska utomhusklimatet med 25-30 grader.

 

En helt annan skola.. så att säga.

 

Det sydafrikanska klimatet verka vara ganska varierande över året och dygnet och beroende av var man befinner sig i Sydafrika så det går väl inte riktigt att säga att jag precis ska reproducera vädret utan jag kör enligt vad jag har läst att det ideala, när man kan kontrollera temperaturen, är att hålla 22 grader första dygnet och därefter öka till 30-33 grader under några dygn. Det gäller för normal biltong i 1.5-2.5 cm som max.

Publicerat

Lite skillnad e det allt

Min idé är att börja med att försöka reproducera det sydafrikanska utomhusklimatet med 25-30 grader.

 

En helt annan skola.. så att säga.

 

Oh yes! :smile:  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Trevligt, det ser bra ut :thumbsup:

Det finns lite gammal skåpmat på temat här:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13780-biltong/

Super, hade missat det. Hur förvarar du det färdiga köttet? Har läst att vaccumpack och frysning förändrar texturen, hur stor förändringen blir framgår inte. Biltong ska helst förvaras i en finperforerad "strumpa".

Publicerat

Det håller sig i evigheter i en plastpåse i kylen, om det bara är köttets hållbarhet vi pratar om. I praktiken tar det slut så fort att hållbarheten inte är ett ämne för bekymmer. :wink:

 

Nu var det flera år sedan sist jag gjorde det, torklådan ligger och samlar damm, läge för en uppryckning mao.

Publicerat

Nu hoppar jag in lite taskigt här, någon som testat en viltkyl och en ställbar varmluftsfläkt? Bör fungera på samma sätt. Lånad bild och fåglarna har inget med saken att göra :) 

 

 

post-14501-0-98134500-1426075011_thumb.j post-14501-0-26237600-1426075024_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Har inte provat men borde funka om du har tillräcklig ventilation ut och kan styra temperaturen så att det inte blir för varmt, då torkar det inte.

 

Kolla denna som bygger på kupéfläkt

http://www.utsidan.se/cldoc/hur-man-bygger-en-tork_7448.htm

Publicerat
  • Författare

Har provkört lite nu och med full fläkt ger lampan bara 2 extra grader så den känns onödig. Ska hitta på något annat för att komma upp i 30grader.

Kött verkar torka fint (har hängt sedan igår kväll) så denna batch får gå på rumstemp.

Publicerat

Strunta i att försöka komma upp i 30 grader. Försök istället att ligga just över noll grader! Det kan ta ett par dagar extra för köttet att torka, men resultatet blir bättre. (enligt mitt tycke)

Publicerat
  • Författare

Hängde i lite olika tjocklek på bitarna för att testa hur det blir. De tunnast bitarna (1-1.5 cm tjocka) blev klara på 2 dygn, genomtorkade men inte torra/hårda. Smakade igen idag och koncistensen var bättre och jämnare när de legat i kylen ett par dygn, trol på att fukten fördelat sig i köttet.

God smak men lite för mycket salt, använde 9% saltlag i 3 dygn. Nästa gång blir det 6-7% salt.

 

De medeltjocka (2.5-3.5 cm tjocka) var inte klara efter 3 dygn. Med klara, menar jag genomtorkade, den "råa" kärna tyckte jag inte om. Nu är de inne på 4e dygnet så jag ska testa igen ikväll.

Publicerat
  • Författare

Strunta i att försöka komma upp i 30 grader. Försök istället att ligga just över noll grader! Det kan ta ett par dagar extra för köttet att torka, men resultatet blir bättre. (enligt mitt tycke)

Ska prova att ställa torken ute i nästa vecka om det inte blir minus. Kanske blir lite mognare smak om det får torka lite långsammare.

  • 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Har provat mig fram en handfull gånger och kommit till att 0.6 dl strösalt per liter vatten, typ 6%, blir lagom salt om det får stå 3 dygn i kylen.

Dov är favorit att torka. Älg och nöt är fint. Renhjärtan har lite för mycket järnsmak.

Framöver ska ska jag prova mig fram med billtong.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.