Jump to content

Sätta ut fågel?

Recommended Posts

Har ett gäng ruvglada hönor som vi funderar på att lägga fasan/rapphönsägg under.

Behöver man tillstånd för att släppa ut dom på jaktmarken?

Det finns sporadiskt med fasan redan.

Sun Flower

Vill du ha hjälp med flygträning eller att hitta dem i höst så kan du ju hojta till. Jag har en setter här som gärna står till tjänst. ;)

Urban

Vill du ha hjälp med flygträning eller att hitta dem i höst så kan du ju hojta till. Jag har en setter här som gärna står till tjänst. ;)

Akta dig ken....den settern driver fågel bättre än en drever driver rådjur!!:lol:

mvh/Urban

Sun Flower

Akta dig ken....den settern driver fågel bättre än en drever driver rådjur!!:lol:

mvh/Urban

Grrr [emoji35]

hs_merkel

Eller kör man spaniel så kan de bli gris på menyn med :thumbsup:

S.

Tidernas snabbaste trådurspårning :-)

Blir nog att testa. Vet dock inte riktigt hur jag ska få dom icke tama.

• Like 2

Egentligen ska man väl registrera utsättningen hos Jordbruksverket el dyl men tillstånd behövs inte för rapphöna, fasan och gräsand.

Det är en klassisk metod att låta en höna ruva fram en kull för att sedan i bur på marken ta hand om dem i början. Finns beskrivet i bl.a. Sten Christofferssons "Fågelhundar, dressyr och jakt"

Inget tillstånd för utsättning, men tillstånd krävs för att hålla fågel mer än 48 h, oavsett ålder..

Sun Flower

Inget tillstånd för utsättning, men tillstånd krävs för att hålla fågel mer än 48 h, oavsett ålder..

Var hittar du den informationen? Jag undrar mest eftersom jag tänkt skaffa och hålla ett tiotal rapphöns för träning. Det jag kan hitta om detta är att man måste anmäla större djurhållning (mer än 350 fåglar) och djurhållning för kommersiellt bruk. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html

Var hittar du den informationen? Jag undrar mest eftersom jag tänkt skaffa och hålla ett tiotal rapphöns för träning. Det jag kan hitta om detta är att man måste anmäla större djurhållning (mer än 350 fåglar) och djurhållning för kommersiellt bruk. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html

Jaktförordningen par 41 42 och NFS 2002:20.

• Like 1
Sun Flower

Jaktförordningen par 41 42 och NFS 2002:20.

Tack för det! Här är en länk till den lagen: https://www.yumpu.com/sv/document/view/18302916/nfs-200220-naturvardsverket

Lite märkligt att det benämns olika på Jordbruksverket och hos länsstyrelsen. Det borde ju i alla fall finnas nån anmärkning hos jbv att det är så. Jag kollade även upp hos länsstyrelsen vad ett sådant tillstånd skulle gå lös på och de skänker de i princip bort för bara 5700kr/st. :wallbash:

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/Pages/vilthagn.aspx

Då vet jag inte riktigt om det känns som att det är värt det... Kanske om man klämmer in en visent eller nåt i voljären också. Det skulle jag kunna pröjsa 5700kr för... :woot:

Tack för det! Här är en länk till den lagen: https://www.yumpu.com/sv/document/view/18302916/nfs-200220-naturvardsverket

Lite märkligt att det benämns olika på Jordbruksverket och hos länsstyrelsen. Det borde ju i alla fall finnas nån anmärkning hos jbv att det är så. Jag kollade även upp hos länsstyrelsen vad ett sådant tillstånd skulle gå lös på och de skänker de i princip bort för bara 5700kr/st. :wallbash:

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/Pages/vilthagn.aspx

Då vet jag inte riktigt om det känns som att det är värt det... Kanske om man klämmer in en visent eller nåt i voljären också. Det skulle jag kunna pröjsa 5700kr för... :woot:

Då variera kostnaden mellan länen.
Sun Flower

Då variera kostnaden mellan länen.

Vad kostar det hos er? Jag funderar på att ringa länsstyrelsen och fråga vad det kostar. Det kan ju vara olika beroende på om man ska ha tio rapphöns eller tio visenter.
ozzian

Vad kostar det hos er? Jag funderar på att ringa länsstyrelsen och fråga vad det kostar. Det kan ju vara olika beroende på om man ska ha tio rapphöns eller tio visenter.

är det inte smartare att köpa utsättningsklara o sätta ut?

Var en jäkla massa år sedan jag jobbade med hägnärenden, så taxan kan ha ändrats, men det är olika taxor för olika hägn. Tror inte det är fast pris för voljärer, utan i så fall timmtaxa. Men ring och kolla!
  • Like 1
  • 10 months later...

Om man sätter ut på marken, måste man babysitta dem i några veckor då eller? Räcker det att sitta med bössan i några dagar?

• 2 weeks later...
trumpetarn

Min upplevelse är att de dör som flugor så fort de får gå i det fria. Jag använde utsättningsbur och de hade en fosterhöna som mor. Trots skydd av elstängsel (de var i en fårhage), bräske, åkerbönor på andra sidan stängslet så var de alla döda/borta inom en vecka. Jag har inte gett upp utan skall på det i år igen men till skillnad från i fjol räknar jag inte med att lyckas.

• Like 1

Vi har ju fasaner på marken sen innan så tänker att de ska trivas och stanna. Det är räven och utfodringsbehovet som oroar mig mest.

trumpetarn

Vi har också haft fasaner och rapphöns på markerna innan men de dog ut efter vintrarna 07 och 08. Jag har försökt få igång en stam igen men det har varit svårt hittills. Räven är ett problem men i våra trakter är rovfågel ett värre problem. Det gäller att de även har skydd ovanifrån. Utfodring är det lättaste att lösa. 

Jadu, rovfågel har vi gott om också. Funderar på att ta ner så mycket träd som markägaren tillåter kring utsättningsplatsen, sen får man på sikt försökte hålla växtligheten låg, buskar, topptrimning osv. 

För oss är utfodring i början ett krux, vi bor 12 mil bort från marken så jag vet inte än hur vi löser första veckorna. Vågar man hoppas att de klarar sig själv mha fodertunnor med spiral även som 8 veckors eller får man slänga ut för hand morgon och kväll?

strävhår

Jadu, rovfågel har vi gott om också. Funderar på att ta ner så mycket träd som markägaren tillåter kring utsättningsplatsen, sen får man på sikt försökte hålla växtligheten låg, buskar, topptrimning osv. 

För oss är utfodring i början ett krux, vi bor 12 mil bort från marken så jag vet inte än hur vi löser första veckorna. Vågar man hoppas att de klarar sig själv mha fodertunnor med spiral även som 8 veckors eller får man slänga ut för hand morgon och kväll?

Foderspridare?

Allt beror på hur de är uppfödda veckorna innan. Kan de som föder upp se till att en identiskt foderautomat finns för fåglarna att acklimatisera sig med samt lära sig att äta ur spiral så kan det fungera men om inte skulle jag inte chansa utan isf köra med spridare eller annat så att de får mat på marken. 

Just acklimatiseringen var en stor viktig faktor för att lyckas som jag förstod det.

Jag kan rekommendera att gå uppfödningskursen på Jägarförbundet. Där fick vi en bra grund för vad som krävs och hur man bör göra samt hur man föder upp fågel. Nu vet jag inte om den kursen går på andra ställen än Öster Malma.