Hoppa till innehåll

.30BR, Speer 125gr TNT, Vihtavouri N130


HerrBerg

Recommended Posts

Småbarnspappan här :cool:  Det visar sig att det, jäklar i mig, går att komma ut till skjutbanan i morgon och testa den nya .30BR-pipan som den snälle farbrorn på Åland skruvade i åt mig. Nu är jag lite fundersam över hur jag ska ladda den. Någon som har idéer om en stege i 5 laddningar, där den sista ligger på max?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja  :verymad:

 

Nu var det ju inte så då. Visst, det var ju en fläng ny pipa men de som skjutit bra som jag har haft har visat det tidigare. testade lite olika laddningar i en aggressiv stege och den bästa sköt 20mm, den sämsta 50mm. Inte alls OK i mina ögon.... 

 

Nu blir det trill att skrubba pipan, jag sköt cirka 40 skott genom den idag. Hur länge ska man behöva vänta på att en pipa rycker upp sig, om det nu ens går? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bengt- tror du att man kan garantera att Speer kulan skall skjuta bättre än så där, hade det inte varit mer passande med en 125 grains SMK eller annan mer precisionsbenägen kula att börja med.

 

20 mm är trots allt inte dåligt även om det inte är något man skryter om. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis TNT har används i HV med goda resultat ingen garanti att den skjuter i din pipa men 20-50mm lät inte lovande.

 

Skurna pipor kan behöva 50-100 skott innan dem presterar max men det är inga cm. skillnader vi talar om och LW är knappräflade så felet ligger nog inte där

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

OK - ett steg på väg till att få ordning på bössan! 

 

Tog en sväng till banan idag för att testa med 125gr Ballistic Tip. Det blev tre träffbilder (av tre) av detta slag och jag tror att jag är på plats vad bockjakten anbelangar... fast det här är ju Internet och alla andras bössor skjuter bättre, jag vet  :wink: Sierra ProHunter 125gr sköt fortfarande illa, så det är något den inte gillar med den kulan. 

 

Hmmm... Men nu vet jag att bössan är frisk och det är ju en bra start.

 

Nästa steg är att kolla tyngre kulor, Sierra har laddata som absolut håller sig inom Klass1 (se bifogad pdf). Funderar på att testa en 165gr Interbond igenom den... Då vill jag påstå att jag har en grymt gullig klass1:a :-)

 

 

post-226-0-44721300-1439150904_thumb.jpg

post-226-0-75343200-1439150904_thumb.jpg

30BR.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läst på lite nu ☺ vill du ha klass 2, som bössan är gjord för , skulle jag absolut testa sst 123gr. Går du upp till 165gr finns flera godingar att välja på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Noslern ser ut att kunna skjuta i min 30x47a också. Testa den och smk135 som visa sig vara stabil trotts 1-17. Bib:en sköts som referens.

post-1299-0-82076900-1439158845_thumb.jp

Noslern lär duga till jakt och med lite mer tester hoppas jag smk fungerar till tävling.

30br blir onekligen en gullig kl1:a! Vad jag förstår så är 130 krutet dom flesta använder till kulor iaf upp till 125 gr.

Mvh Rikard

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...