Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur kompensera för kraftiga skjutvinklar vid toppjakt?

Featured Replies

Publicerat

Hur mycket påverkas egentligen skyttet vid kraftiga skjutvinklar? Försökte skjuta en orre idag och det hela gjorde mig en smula förbryllad.

Avståndet till orrtuppen var mellan 150-200 meter, han satt uppe i en tall i en kraftig sluttning så jag bedömmer höjdskillnaden var upp mot 50 meter.

Först provade jag med min 6PPC, första skottet höll jag mitt i men när inget hände så provade jag igen och siktade då precis i underkant av tuppen. När tuppen inte visade någon som helst reaktion så gav jag upp och började misströsta varvid kompisen provade med sin 6,5:a. Samma visa för honom vilket jag faktiskt tyckte var rätt så skönt...

Därefter bytte jag taktik och smög upp i jämnhöjd med tuppen varefter jag sköt honom på dryga 100 meter.

Det hela gav mig en tankeställare, visste om sedan tidigare att kraftiga skjutvinklar påverkar ballistiken men inte så mycket.

Publicerat
  • Författare

Finns det ingen ballistik- och matematikgeni här som kan hjälpa mig reda ut hur mycket man måste kompensera i höjdled?

Bössan är inskjuten på 185 meter och det var väl ungefär det avståndet tuppen satt på. Höll som sagt i underkant av tuppen så det måste väl ha varit 10-15 cm i kompensation men det räckte tydligen inte.

Att han dessutom satt kvar 4 skott måste väl även tyda på att vi sköt rejält över...

Publicerat

Vid riktigt kraftiga skjutvinklar både uppåt och neråt så påverkas kulbanan mindre av jordens gravitation, alltså så går skotten över siktlinjen.

Jag tycker det lät mycket att man måste kompensera 10-15 cm på 150 meter, om det inte var 90 graders skjutvinkel då kulbanan är praktiskt taget spikrak.

Men hur DU ska kompensera vet jag inte, den snabbaste vägen är väl att provskjuta vid branter och sluttningar.

Publicerat
  • Författare

Jo, jag blev väldigt förvånad av resultatet. Att man skjuter högt vid branta vinkar hade jag hört tidigare men jag har inte förstått att det skall påverka så mycket.

Vi hade skjutit var sin orre tidigare på dagen också så bössorna går som de ska och vi provade som sagt både med 6PPC och med 6,5:an. Två skott vardera, varav det andra rejält under, innan vi gav upp.

Det är tur att det hör till ovanligheterna med så rejäla vinklar, oftast skjuter man ju från en myr upp mot en talltopp och då skiljer det ju inte så mycket.

Publicerat

så mycket kan det bara inte skillja 10-15 cm på det avståndet låter som för mycket. vinkeln blir inte så hysterisk brant om det var 50 höjdmeter på ca 180 meter. kan ni inte bara ha missat av naturliga orsaker. kolla inskjutningen nu efter jakten gissar att tempraturskillnaden från inskjutningstillfället gör mer en gravitationen.

Publicerat
  • Författare

Som jag tidigare hade skrivit så hade vi skjutit var sin orre tidigare på dagen och då gick bössorna fint.

Efter att vi hade missat två skott var så klättrade jag till "jämnhöjd" med orren och då var det inga som helst problem så inskjutningen tror jag inte på.

Publicerat

jag tycker bara att det låter för myckert. det borde inte bli sådan skillnad.

Publicerat

här är en del av en tråd från ett annat forum.

Hvis man regner med 300 meter:

Det tar da 300m/800m/s = 0.375 sekunder å tilbakelegge 300 meter.

Utgangsvinkel 0 grader:

0.5*0.375*0.375*9.8 = 0.689 m ~ 70 cm

Utgangsvinkel 45 grader:

cos(45)*0.375*0.375*9.8 = 0.487 m ~ 49 cm

Avvik 21 cm

Publicerat

Hade du avståndsmätare? Om inte satsar jag på felbedömning i det avseendet - det är lätt gjort... Dags för nya prylar...

Vad har du laborerat fram för kula?

Själv kommer jag nog att använda .22 Hornet med Norma FMJ 50gr vid de få tillfällen jag kommer att komma ut på toppjakt denna säsong.

Publicerat
  • Författare

Har ingen avståndsmätare, än...

Köpte en Leica800 på Ebay i förra veckan  :), fick besked om att den skickades från staterna igår så nästa vecka hoppas jag att den dyker upp.

Avståndet är jag därför inte helt säker på mer än att det helt säkert var mer än 150m och mindre än 250m men tuppen såg inte allt för liten ut i kikaren trots att det var en årskyckling så 185-200 är nog ett rimligt avstånd. Skillnaden i höjd är svårare att säga mer än det var rejält brant och orren satt uppe i en talltopp.

En sak är dock säkert, vi sköt inte under för då hade tuppen stuckit direkt. Han satt i en talltopp så det var rejält med kvistar under honom som vi borde ha träffat i sådana fall.

Mr Fiberclass: Har ingen toppjaktsladdning än, vintern kom betydligt snabbare än vad jag trodde. Paketet från Vapex kom idag så nu har jag i alla fall både 80gr Hornady och 90gr Lapua Scenar att testa. En kompis som pluggar i Umeå kommer med 1 kg VV-135 på fredag så på lördag blir det handladdning. Det ser dessutom ut att bli töföre på lördag så det passar precis, det hade känts tungt att prioritera bort en jaktdag...

Förresten så fungerade Ballistic Tippen ypperligt på orre men det hade varit intressant att se resultatet på en tjädertupp. Vet inte om du har noterat det men jag har även lyckats fälla en skogsbock med PPC:n och även där gjorde kulan ett bra jobb. Nu är det bara en tjädertupp kvar innan jag har invigt bössan helt!

Publicerat

Har för 10-15 år se`n gjort uträkningar till toppjakt (6,5:a). Varit och letat fram lappen i vapenskåpet. Med  reservation: enl mina noteringar skulle, om låt oss säga lutningen är 30 grader (det är mycket), får kulbanan samma utseende som om vapnets inskjutningsavstånd ökat med 25%. Är vapnet inskjutet på 185 m blir alltså kulbanan som om den varit inskjuten på 231 m.

10 grader +7% (ökning av inskutningsavstånd)

15 grader +12%

20 grader +17%

30 grader +25%

Har aldrig kollat detta i praktiken. Hade planer att göra det  med 22 long i ett större grustag, där man placerar tavlan på olika höjder, men det rann ut i sanden:)

Grundade uträkningen på en artikel i Svensk Jakt skriven av Johan Norström? tror jag han heter.

Vad gäller lutningsgrader finns den finessen i visssa avancerade kompasser. Har själv en Silva syftkompass (med spegel), fanns vid den tiden iaf på Clas Ohlssons. Man siktar med ena långsidan på kompassen mot fågeln och avläser graderna i kompasshuset. Finns även enklare vinkelmätare avsedda för byggnadsarbete.

Fast som sagt, avståndet ska först fastställas.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Publicerat

Pipans vnkel mot siktlinjen är ju rejäl. En vanlig studsarkula korsar ju siktlinjen vid 30 meter och om siktlinjen ligger 40mm ovanför pipan normalt så... tja... om tyngdkraftren helt slutade verka på en kula skulle den stiga med 40mm var 30 meter, det vill säga 40 cm på 300. Nu är det naturligtvis inte så mycket för ett brant skott men det är vad som sker om man skjuter lodrätt uppåt eller nedåt. Vid vågräta skott beter sig kulan "normalt", och vid lägen däremellan - branta skott - lär nog sanningen ligga någonstans däremellan...

Publicerat

Dorro - jo nog har jag noterat dina framgångar med min gamla bettan - det verkar som om den får komma till sin rätt! Sedan hurrar säkert en del rävar på min hemmamark för att bössan nu är i andra händer, då jag inte längre kan pricka dem på 250m. Höll på att ta en med bilen i går kväll men så nära kommer man ju inte alltid... Nä jag skall satsa på en drilling så jag kan ta dem i flygande fläng också!

Publicerat

Tidningen Svensk Jakt som jag tidigare hänvisade till var nr 3 1995 och artikeln var skriven av Johan Nordström. Där visas diagram för 22 long. Inskjutet på 60 m ger följande vid

skjutvinkel 45 grader, kulan slår då mitt i prick på 75 m och går som högst vid ca 50 m, + 3 cm

skjutvinkel 60 grader, kulan slår då mitt i prick på 110m och går som högst vid ca 70 m, + 5 cm

skjutvinkel 75 grader, kulan slår då mitt i prick på 200 m och går som högst vid ca 110 m, + 13 cm

Det här gäller alltså 22 long. Höjdskillnaden för en flackare kaliber blir mindre.

Om avståndet dit kulan slår mitt i prick ökar på samma sätt (procentuellt) med andra kalibrar är jag inte helt säker på. Går ju att testa.

Kanske någon vet. 

• 2 weeks later...
Publicerat
Vid riktigt kraftiga skjutvinklar både uppåt och neråt så påverkas kulbanan mindre av jordens gravitation, alltså så går skotten över siktlinjen.

Jag tycker det lät mycket att man måste kompensera 10-15 cm på 150 meter, om det inte var 90 graders skjutvinkel då kulbanan är praktiskt taget spikrak.

Men hur DU ska kompensera vet jag inte, den snabbaste vägen är väl att provskjuta vid branter och sluttningar.

måste bara leka lite bessewissernisse här;)

Kulan påverkas alltid lika oavsett vinkeln, den faller med ca. 9,81 m/sek.  men det uppmätta avståndet från punkt A till punkt B , i detta fall från backe till en Tjäder i toppen på en tall kan vara ex. 100 m., men det horisontala avståndet kan vara endast ex. 85 m. och då kommer kulan att ta på samma sätt som om du skjutit på ett horisontalt mål på 85m.

Publicerat

Vet inte om jag förstod dig rätt. Om jag har gjort det så tror jag att du har fel. För skjuter du lodrätt rakt upp i luften så påverkas inte kulbanan av gravitationen.

Publicerat

Samt att pipans riktning vid mynningen är uppåt mot siktlinjen....

Publicerat

accelerationskonstanten är 9,81 på alla föremål oavsett vikt, vinkel osv.

detta är en fysiologisk regel oavsett materians utformning i atmosfären, resten beteknas ballistiskt koefficient för oss jägare och har nmed kulans utforming att göra, men det har inte med denna fråga att göra.

-pipan som pekas uppåt  har också en påverkan av 9,81 m/sek, gravitationen är konstant, annars hade vi inte varit kvar på denna planet, men om man ska ska hårddra det hela så vill jag minnas att när jag läste Matematisk fysik så räknade vi ut att accelelerationskonstanten var närmare 9,82 i Luleå, ovesäntligt i denna fråga dock.

Gravitationen är (i det närmaste, beroende på det geografiska läget) konstant.

Publicerat
Vet inte om jag förstod dig rätt. Om jag har gjort det så tror jag att du har fel. För skjuter du lodrätt rakt upp i luften så påverkas inte kulbanan av gravitationen.

om kulan skjuts helt rätt upp utan annan påverkan än gravitationen, så kommer kulan att trilla tillbaka i loppet den skjöts ut ur (teoretiskt)

Publicerat
Samt att pipans riktning vid mynningen är uppåt mot siktlinjen....

det är en fråga om hur mycket vinkeln avviker från horisontallinjen, när det gäller överslaget så måste kan ha koll på den horisontala sträckan man skjuter på kontra den faktiskta sträckan, se tidigare exempel för klargörande?

-det som avgör kulbananan är det faktiska horisontala avståndet gentemot den uppmätta skutavståndet.

Publicerat

Ledsen nito, men jag anser att du förenklar med din förklaring.

Det har med gravitationsvektorns riktning att göra, vilket i sin tur innebär att oavsett om du skjuter uppåt eller nedåt så riskerar du att skjuta över målet (förutsatt att vinkeln är stor nog). Påverkan av gravitationen, med avseende på siktlinjen, är som störst när du skjuter ett helt horisontellt skott. Alla andra vinklar resulterar i ett flackare skott, och därmed mindre avvikelse nedåt i jämförelse med siktlinjen. Det finns andra effekter av ett skott uppåt eller neråt, men dessa är dock minimala i jämförelse med luftmotståndet.

Allt detta kommer sig av att gravitationen visserligen är den samma oavsett skjutriktning, men den vektor som påverkar kulan i vertikalplanet är olika vid olika vinklar och påverkar kulan som mest när den rör sig i horisontalplanet, dvs i 90 grader mot gravitationen.

Dessutom, ingen bedömer avstånd i horisontalplanet om målet befinner sig över eller under skyttens position. Det ligger helt enkelt i det faktum att avståndsbedömning alltid görs i siktlinjen, allt annat är mer eller mindre praktiskt omöjligt att genomföra.

I praktiken brukar man säga att du istället skall räkna med det horisontella avståndet istället för det faktiska avståndet. Men detta är i sin tur en förenkling av maddog's förklaring, och funkar för att vare sig du påverkar skjutsträckan eller gravitationsvektorn med en faktor av vinkeln så får du samma svar.

Mvh/ Roger

Publicerat

För alla normala avstånd så använd formeln 1- cos (vinkeln upp eller ner) x den sträcka som kulan faller i horisontalplan för gällande avstånd. Då får Du fram skillnaden i höjd för gällande vinkel. Som Du kommer att se så har vinkeln mycket liten betydelse i normala fall mot fågel i träd. Man kan inte göra som sagts tidigare då siktlinjen inte sammanfaller med kulbanan utan bara korsar den på två punkter. Här har vi ju ett proffs bara han hittar hit. Spuhr var är du?

Publicerat

Spuhr har lagt ned sitt deltagande på alla forum.

Publicerat

Det var ju synd. Han har en hel del kompetens att bidra med.

Publicerat

Kulbanan är räknad på 5grams lapua hp i 900 m/s Det ger att kulan sänker 28 cm på 200m.Tangens för 50/200 enligt inlägg ger ca 14 grader 1-cos 14 x 28 cm Ger ungefär 0,8 cm i höjdskillnad. Jag tror inte att det var orsaken till bommen. Däremot sidvind eller en felkalkyl av avståndet. Inskjuten på 150 och håller mitt i ger träff under målet med 6,5 cm på 200. Tillräckligt för att bomma en orre. Det är små marginaler vi pysslar med vid dessa skotthåll. Först vid 35-60 grader ger höjdskillnader utslag. Det är normalt bara ripfanatiker som biter sig fast i någon gren med tänderna samtidigt som dom ska skjuta något 70 graders skott uppför och sedan måste agera målvakt för att ripstackarn inte ska dråsa iväg hundra meter längre ner som behöver bry sig. ;)