Publicerat Mars 21, 201511 yr Detta är en populär post. Ska försöka dela med mig av ett recept på kallrökt korv, har egentligen ingen recept för jag gjorde den på gehör men den blev grymt bra så någon vill kanske försöka göra egen. 2.5 kg färs, jag hade ungefär 50/50 vildsvin och rådjur. 800g späck 4 st normalstora gula lökar, grovt hackade och väl sauterade och avsvalnade 10 st normalstora, pressade vitlöksklyftor ca: 50 vitpepparkorn ca: 50 gula senapsfrön 60 gram nitritsalt 1 kryddmått grovmalen svartpeppar Malde späcket med medelgrov hålskiva, färsen var mald sedan tidigare och togs ur frysen och maldes en gång till, lite halvfrusen vilket gjorde att man fick ner temperaturen väldigt bra på korvsmeten. Den sauterade löken och pressade vitlöken fick också gå genom kvarnen. Vitpeppar och senapsfrön mortlades, finare än grovt men grövre än fint... Den grovmalda svartpepparen gick i som den var, likaså nitritsaltet. Smeten arbetades ihop med skyddshandskar på, det blev jävligt kallt om fingrarna men man hade bra kontroll, när allt var välblandat så provstekte jag lite smet i stekpannan och den var godkänd. Det blev en ganska fast smet som höll sig väldigt kall under hela proceduren. I med kniv och grövsta hålskivan samt korvhorn på kvarnen och matade på väl urvattnat svinfjälster, jag använde krokfjälster och smeten räckte till ganska precis 5 meter tarm. När korvarna var klara så sköljde jag dem i rinnande kallvatten för att få bort allt kladd på utsidan och hängde därefter upp dem i källaren där de fick hänga ett dygn för tork. Därefter var det dags för rökning, använde Julas kallrökgenerator och mitt rökskåp samt "rökpuckar" av äppelträ och lät processen pågå i lite drygt 2 dygn. Redan nu är korvarna skitgoda men jag ska låta dem hänga och lufttorka nå't dygn i källaren så tror jag de blir som allra bäst. Självklart tydlig vitlökssmak, lite peppriga och balanserad sälta med en djup röksmak. Tidskrävande process men med facit i hand så känns det som väldigt väl spenderad tid! http://www.jula.se/catalog/fritid/fiske-och-jakt/sportfiske/fiskrokar/kallrok-776005/
Publicerat Mars 21, 201511 yr Fråga: Har du koll på temperaturen över tiden? Jag är nyfiken, för visst har du ett isolerat skåp?
Publicerat Mars 21, 201511 yr Författare Fråga: Har du koll på temperaturen över tiden? Jag är nyfiken, för visst har du ett isolerat skåp? Japp, en gammal frys är det och jag har ännu inte fixat nå'n termometer... Men kalla nätter och max +10 om dagarna samt att man måste öppna typ var annan timme för att vända på/byta "rökpuck" så det har knappast varit över 25 grader i skåpet vid något tillfälle.
Publicerat Oktober 17, 201510 yr Tack för ditt recept,testade härom veckan m lammfärs istället supergott! rökte i webergrillen med hjälp av A-maze-N röken köpt på grillhouse.se.suveränt resultat.brinntid 10 till 12 tim. använde fint alspån(jula) istället för deras pellets.rökte ca 2 dygn sedan hängt svalt i uterummet 3-4 dygn.första försöket m kallrök,gav blodad tand.använde digitaltermometer m sladd .lätt att hålla koll.nu ligger skinka o älgstek i lag o väntar på sin tur!
Publicerat Oktober 17, 201510 yr Skall ge mig på att komplettera min varmrök med en kallrökningsenhet. Gjort en beställning på en Smokai smoker som jag skall montera på mitt skåp. Sedan blir det rökning varje dag så jag får till kunskapen och korv ligger högt på listan.