Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Anders S

Unghund som hoppar och nafsar/hugger

Recommended Posts

Anders S

Nu har min tokhund (jämte 8 månader) börjat få för sig att han ska utmana mig genom att hoppa och nafsa/hugga mot händer och armar när man är ute och går med honom.

Hur tar man bort sådana nycker bäst? Jag har försökt ett antal olika metoder, nonchalera, vända mig om, busa bort det, fya rejält samt i princip regelrätt slagsmål (givetvis inte slå men rejält tag i nackskinnet och ner med honom på rygg och hålla fast). Inget av det fungerar utan han fortsätter som en idiot, speciellt när jag testat den sista metoden.

Någon med god erfarenhet som kan bidra med ett tips för hur jag får ut honom dessa dumheterna bäst?

lsjonsson

Nu gäller det att du visa vem som bestämmer. Korrigera hon/han direkt o helst med strypkoppel så att det blir ett visst obehag.

Klarar du inte av det själv så börjar gärna på någon dressyrkurs där dom kan hjälpa dig. Det är bara att du nöter på.

Pongu

Brottning och bus = belöning.

Ignorera en hund som nafsar en i armarna är ju svårt.

Jag brukade ge min ett ryck och en rejäl åthutning, vända tvärt om och gå direkt hem. Funkade så småningom, men det finns säkert bättre sätt.

Annars det klassiska, öva på kontakten, aktivera, öva på passivitet (ligga plats), vara tydlig och konsekvent.

• Like 2

lindgren

passivitet träning, och vardags lydnad.. så är saken biff.

• Like 1

Anders S

Nu gäller det att du visa vem som bestämmer. Korrigera hon/han direkt o helst med strypkoppel så att det blir ett visst obehag.

Klarar du inte av det själv så börjar gärna på någon dressyrkurs där dom kan hjälpa dig. Det är bara att du nöter på.

Ryck i koppel hjälper inte på stollen, han triggas bara. 

Det är nog som som Lindgren och Pongu skriver, det är nog mer passitivitetsträning som gäller. Han är jävligt svår med det dock = hatar att sitta eller ligga länge.

lsjonsson

Ryck i koppel hjälper inte på stollen, han triggas bara. 

Det är nog som som Lindgren och Pongu skriver, det är nog mer passitivitetsträning som gäller. Han är jävligt svår med det dock = hatar att sitta eller ligga länge.

Ja visst kan det vara så. Jag hade en riktigt tjurig eng. setter som jag lyckades tämja till slut men där fick jag lägga många tim på dressyr o lydnadsträning. 

Jag tränade ute på golfbanorna bakom huset när det inte var några spelare ute. Hon fick lära sig vad orden sitt o ligg betyder då, inkallning o hela köret.

JPA

. Han är jävligt svår med det dock = hatar att sitta eller ligga länge.

Typ samma alla hundar då! Det är bara att ha mer tålamod än hunden...

• Like 2

SimonH

Gissningsvis har du en hund som börjat bli könsmogen och testar premisserna för hur er flock fungerar. Nu har den hittat ett roligt sätt att få dig att reagera, och därigenom själv initiera en rolig aktivitet. Men det är å andra sidan bara givande så länge du låter dig påverkas. Du har dessutom en ras med ett psyke anpassat för att tampas med rätt bryska älgar, så att försöka bunta ihop en sådan hund har en tendens att bara göra saken värre utifrån min erfarenhet. Älghundar tenderar ju att tycka att det är helfestligt när de lyckats göra en 500 kilos älg riktigt förbannad...

Rent krasst är det i 99 fall av 100 som så att man nog kan förutsätta att det endast är toppen på isberget. Dvs ditt sätt att bete dig i vardagen med hunden skickar signaler att den kan ta för sig. Och det gör den. Den har förmodligen gjort en hel del mer subtila saker innan som du inte noterat, vilket nu gör att den blir allt mer respektlös i sitt agerande.

Hur gick du tillväga när du nonchalerade hunden, hur länge gjorde du det och vad blev reaktionen?

• Like 1

Thomas Larsson

Prova att kontakta Malin på den här mail adressen. http://herrgardskliniken.se/mentaltest.html Hon kan säkert hjälpa dig att få ordning på din hund. Det är väldigt svårt att för någon att ge råd utan att se dig och din hund. Malin är lydnads instruktör och mentaltestare sen många år.

Thomas

BigJim

Smörj in näven/armen med Tabasco?  :smile:  Tillsammans med nonchalans..

Är nog rätt obehagligt att få i mun om man är hund, antar jag

/Må

Bulldog

Känns ju jävligt smart att gå ut med inställningen att man ska skapa obehag för hunden..... Skärpning! Uppfostra hunden på ett kamratligt, hjärtligt, tydligt och ledarmässigt sätt istället för att ta dumma genvägar.

Hade ni själva blivit så lyckliga av att bli dragna i öronen av farsan istället för att få en förklaring till varför saker inte accepteras? Strypkoppel är ett djävulens påfund för lata förare.

Sätt ett vanligt halsband utan stryp på hunden! 

Jag hade nog inte själv brytt mig om att "rätta" hunden i detta läge om det inte gått en längre tid och det inte mognar bort. Jag tycker du ska vara glad att det finns lite go i hunden. Jobbiga hundar åker ofta tillbaka till uppfödarna och de har enligt mina och kompisar erfarenheter alltid visat sig vara de bästa hundarna. 

Många använder positiv förstärkning för att belöna hunden när den gör rätt istället för fel. Givetvis är detta bra om man önskar träna tex ett kommando men glöm det i vardagen.Man kan inte berömma allt hunden gör men skita i det hunden gör fel! En tydlig handflata som för hunden bort och ett tydligt nej förstår hunden hundra gånger bättre. Fortsätter hunden studsa och bita? Ja avled den då med en aktivitet, inga understimulerade hundar mår bra! Kanske är din vovve ett energiknippe som visat sig behöva mer aktivitet än vad normen för rasen säger? Ja var du då glad för det! Är du inte glad för det har du fått fel hund :) Med aktivitet och avledning bör du inte trigga upp hunden genom lek. Få hunden att använda huvudet, leta godis eller spåra typ.

Jag tror dock du kan vara lugn över att denna fasen försvinner. Under tiden får du förekomma hunden istället för att förekommas.

Har själv haft detta problem med ungefär 100%  :biggrin:  av mina rottisar och schäfrar och det har alltid gett sig efter ett tag. Markera, totaldissa och avled är bäst. Husse blir ju jävligt tråkig om man inte får respons eller hur?

Glöm inte att man får den hunden man förtjänar......

• Like 2

Kias Husse

Gör saker som tvingar hunden att vara uppmärksam på dig.

Tvärstanna och säg sitt/stanna. Byt riktning. Spring, gå sakta.

Hitta på oväntade tankeövningar för hunden. Tex förbered en fodergömma eller ett kort spår, efter promenadstråket.

Be någon/några hundägarkompis/ar att gå samma sväng fast åt motsatt håll, så hunden får något att bli intresserad av. Men fortsätt med lydnaden tex fot osv även vid mötet. Kanske tom säga åt hunden att sitta och stanna och snacka någon minut med kompisen och dennes hund.

Dvs låt inte hunden bli uttråkad så att den "måste aktivera dig" för att något ska hända under promenaden.

Och bry dig inte om/titta bort när hunden gör/har det oönskade beteendet för sig.

• Like 2

W.T.

Om det bara händer när ni är ute och går är det sin sak. Skulle gissa på att han tycker du är trist att gå med, tyvärr kan det nog vara så. Sen är ju hunden avlad för Våga lära sig genom att sig "mucka lite" och se om det ger nån positiv effekt.

Pedagogik är lite teater också, inte bara smarta tillvägagångssätt. Jag tror att om du skulle bli ordentligt förbannad (på riktigt) eller om han av misstag skulle nypa dig så det gjorde ont på riktigt, att den reaktion du då hade gett honom, ja då inser vovven att det var över gränsen.

Nu blir du bara irriterad och det är kanske hans mål att se hur sur du blir.

Jag gjorde så när jag skulle få vorstehn att sluta slänga sig i kopplet mot andra hundar att jag "retade upp mig själv lite i förväg" så när skiten hände så kunde jag ge honom en ärlig reaktion utan att ta till ryck och sånt. På senare tid nu, har jag tröttnat på liknande saker och jag säger till honom som det är - fortsätt och jag blir rejält förbannad! Det är inte svenskan han tyder utan hur äkta min varning är, dvs han läser mitt sinnelag som en öppen bok. Då skärper han sig.

Det värsta jag varit med om var en terrier. Så fort jag fick nog av nonchalans och uppstuds och fyllde lungorna = lydnad. När jag försökte vara snäll senare och klappa honom så blev han en liten härskare igen - ett riktigt litet svin igen....

Det du upplever nu är det som gör att du kan forma hunden sen eftersom den har initiativförmåga, det vet du säkert. Så se det som att du ska forma även denna del av beteendet genom att vara ledaren, och visa " detta är inte ok". Visa oxå med Beröm sen vad som är bra, och var riktigt tjatig.

Typ,

gå fint, gå fot - husse glad, du visar tydligt att du trivs, ett leende, glad i rösten, livet e toppen. Ni kan skoja lite.

Nafs och bit - genererar sura minen, ställ krav, gå fot, sitt, ligg, lyd, hårdare tråkigare ton och gör som jag säger.

Var konsekvent.

/k

• Like 1

Anders S

Hur gick du tillväga när du nonchalerade hunden, hur länge gjorde du det och vad blev reaktionen?

Han fortsätter sin aldrig förr..

Någon nämnde strypkoppel, det har jag aldrig använt på honom. Jag hade för många år sedan en APBT som drog så in h-vete. Testade stryp och det blev bara värre, mer flås och mer stress.

Tack alla för era givande svar! Har fått många bra synpunkter som redan anammats. Anar mig redan se en liten liten förbättring.

W.T.

Någon nämnde strypkoppel, det har jag aldrig använt på honom. Jag hade för många år sedan en APBT som drog så in h-vete. Testade stryp och det blev bara värre, mer flås och mer stress.

Tack alla för era givande svar! Har fått många bra synpunkter som redan anammats. Anar mig redan se en liten liten förbättring.

Har stryp på båda mina både stor och liten.

Det gör mig bättre som ledare för jag slipper "känna" att de beter sig och att jag skäms. Dom drar inte i mycket för kedjan är tunn och tröttnar jag drar jag med - klart obekvämt.

Vet du, det verkar som du känner dig för lite och det finns inte bättre sätt att lösa problemet. Du fixar det, det är jag övertygad om!!

Bara ha klart för dig hur du vill ha det, 24/7, så blir det så.

/kalle

SimonH

Jo, det är ju tråkigt nog uppenbart, därav frågan hur du egentligen gick tillväga. Att nonchalera en hund handlar om den enkla principen att den som leder låter sig inte påverkas. Felet folk ofta gör är att de bara fokuserar på beteendet, inte hundens sinnesstämning. Dvs man avbryter så fort hunden slutar med beteendet, trots att hundens sinnesstämning kanske inte förändrats nämnvärt.

Börjar hunden sätta sig ner, slicka sig om munnen och gäspa så börjar du komma åt rätt håll. Öronen faller mjukt bakåt, blicken blir mer harmonisk och i förlängningen lägger sig hunden och sover.

Det är en helt annan sak än om den bara slutar nafsa för att istället stå och pipa för att promenaden ska fortsätta..

Att bara nonchalera en hund är inte så bara, och beroende på vilken relation du har med hunden så kan det ta lite tid innan det börjar hända saker mellan öronen på jycken första gången.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 1

Pertan

Det här är inte lätt att ge tips om när man inte ser hunden, men jag känner igen beteendet.

Det är oftast lättare att visa hunden vad den ska göra än vad den inte ska göra, du kan inte ge dig in i en korrigering utan att ha en plan efteråt, en stållänk är oftast bättre att få styrning på hunden och det där sätter man ganska tidigt genom att välja väg att gå och hur den ska uppföra sig, den där brottningsmatchen med att ligga på rygg ger oftast ingen önskad effekt.

Visa vad den ska göra och få hunden dit, åker man lite efter hunden i 90% så fattar den inte varför det blev fel nu och kan nafsa för att få igång dig till nån lek och ha roligt, tycker du leken är tråkig så skaffa en plan på vad syftet med promenaden är, många går och stirrar på hunden för att se vad den gör, det skapar en förväntan på hunden att ta initiativet till vad ni ska hitta på, höj blicken och få hunden att följa dig, svävar den iväg så kan du byta riktning åt något håll och bara ta med dig hunden, det brukar bli ett överraskande ryck och gör ingen affär av det utan klappa om hunden när den kommer, koppel ska inte vara obehag, men ett bra styrmedel.

Hoppas det inte blev för djuplodat!

• Like 2

Gårdvik

Lånar tråden lite om de är ok:) Har problem med min unghund med (Lapphund 10månader) Men han går klockrent i kopplet å även lös så går han inom några meter från mig. Men problemet är när vi möter Folk! Gående personer,cyklar,hästar.. När han får syn på det så börjar han små voffa å när dom är någon meter ifrån då tokskäller han å ska springa fram till den. Har provat nonchalera de totalt å bara gå vid möte, skälla ut han,ta tag i han å sätta han ner å ställa mig framför men de blir likadant jämt. Finns de nå mera tips? Vore ju kul å kunna stanna å prata med någon å kunna höra vad dom säger!

W.T.

Lånar tråden lite om de är ok:) Har problem med min unghund med (Lapphund 10månader) Men han går klockrent i kopplet å även lös så går han inom några meter från mig. Men problemet är när vi möter Folk! Gående personer,cyklar,hästar.. När han får syn på det så börjar han små voffa å när dom är någon meter ifrån då tokskäller han å ska springa fram till den. Har provat nonchalera de totalt å bara gå vid möte, skälla ut han,ta tag i han å sätta han ner å ställa mig framför men de blir likadant jämt. Finns de nå mera tips? Vore ju kul å kunna stanna å prata med någon å kunna höra vad dom säger!

Kanske befästas ett litet "ligg" så du kan få prata i lugn o ro?

Lägg honom och gå fram. Ligg är avstressande oftast :)

SimonH

Hundskolan vision säljer instruktionsfilm för pilsnerpengar: http://www.webdog.nu/modules.php?name=Shop&op=viewproduct&catid=20&id=68

Anders S

Tack för era tips! Jag har anammat det jag anser verkar rätt för mig och min hund, så nu är det bara enträgen träning och tydlighet som gäller!

• Like 1

Camilla

Hej! Jag har en labbe på 8 månader. På senaste tiden har han börjat hoppa och bita på armarna. Vi tränar passivt, går på promenad i skogen, nosträning osv, men inget hjälper. Tips?

TikkaKoski

Ett rejält grepp i nackskinnet och ett bestämt samtal mellan 4 ögon? Min terrier började testa gränserna med nafs och morrande tidigt men det var när han närmade sig könsmognad som han eskalerade. Det redde vi ut med ett järngrepp i nackskinnet, ögonkontakt och några hårda ord. Räckte med en gång. Jag tror han behövde det mentalt för att finna sin plats i hierarkin i hushållet. Det har gått som en dans sedan dess.