Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kopparkulor expanderar ej?

Featured Replies

Publicerat

Återigen ser man debatten blossa upp i jakttidningen Jakt o jägare om att kopparkulorna har svårt att expandera som de är konstruerade för att göra vid normala hastigheter för jaktammunition i kaliber .30. För att få en god expansion av en 9,7 grams kopparkula Vill de ha en utgångshastighet på över 1000 m/s!

Har själv en 0.308 och en klass II 6PPC som jag vill skjuta kopparkulor med, men bara om skottverkan blir god i djurkroppen. Någon som har en annan syn på tillvaron än Jakt o jägare? 

Publicerat

Hänger väl rimligen på vilken kula som diskuteras. Har svårt att tro att man kan dra alla kopparkulor över en kam iom att det tom finns varmintkulor i koppar....

Själv har jag bara provat Barnes TSX i 9,3x62. Den expanderar fint trots att den inte får någon tokhög fart i min kort korta pipa.

Publicerat
  • Författare

Håller helt med dig där, men tyvärr nämns det ej vilka kulor som används och jämförs. Vare sig koppar eller bly, konstigt kan jag tycka. Det är ju lätt att vrida sina undersökningar dit man själv vill ha dem så sätt. tänkte själv börja använda Sako naturalis.

Publicerat
  • Författare

Ytterst kommer naturligtvis att jag kan förlita mig på att kulan gör sitt när den kommer fram. Har även ett 30 tal Barnes hålspets 6mm 75gr som jag funderat på att prova. Men nu finns osäkerheten att den kommer bete sig mer som en helmantlad om hastigheten inte finns där...

Publicerat

Jakt o Jägare är väl knappast den yttersta av källor, 

om exempelvis X kulan som nu har brukats en hel del jägare sedan dess att första viltet fälldes med den 1986, inte hade fungerat som avsett hade det medfört att kulan helt enkelt inte längre sålde.

Expansionstester är enormt svåra att göra korrekta så att de återspeglar verkliga resultat, det är dock skitenkelt att styra/skeva och påverka testerna så att vissa kulor/former och eller egenskaper premieras jmfr med andra.

Men förslagsvis då, Naturalis har funnits på marknaden rätt länge utan att bli en försäljningssucce, inte för att det är en dålig kula, den fungerar väl men den har ett BC som är som en tegelsten och den kulan om någon av dessa enmetallskulor behöver fart.

TSX i alla dess varianter är bra mycket enklare att ladda och skjuta samt få för kulan normala resultat. JoJ:s test är således inte ens vårt pappret det är tryckt på. /Christian

Publicerat

Det är aldrig fel att testa. Skjut några skott med respektive kaliber i blöta telefonkataloger eller en hink vatten så ser du hur din kula uppför sig med lite olika laddningar och bestäm dig därefter. 

Publicerat
  • Författare

Ord och inga visor Christian N:) 

Håller också helt med dig. Att göra pålitliga tester som överensstämmer med verkligheten är inte det lättaste. Det finns flera olika alternativ som det kan göras på gel, papper m.m. Men det finns tyvärr många fel differentialer i flera av dessa testtyper. Samtidigt måste man gå på något när man väljer ammunition. Visst är det så (tror jag) att Jakt o jägare inte gärna vill lyfta fram en bra kopparkula då det blir en intressekonflikt med deras ställningstagande mot koppar.

Publicerat
  • Författare

Ska nog titta närmare på Barnes alternativ...

Publicerat

Jag har goda erfarenheter av Barnes TTSX även om det är ett mycket begränsat underlag. Några 1000m/s behövs absolut inte. De har  i alla fall för mig varit lätta att få god precision med.

Publicerat

Har goda erfarenheter med Nosler E-tip, TSX, TTSX och Naturalis, så länge man inte skjuter för kalibern tunga kulor. Ur .308 Win., 9,3x74 och .375 H&H. Har även expansionsskjutit ur 9,3x57, och även det går bra.

Publicerat
  • Författare

Roligt med lite olika erfarenheter. Har faktiskt funderat på skjuta någon serie med 150/165 gr naturalis för att se hur de fungerar i min .308 A7.

Men eftersom ni även har haft goda erfarenheter av Barnes, kommer jag säkert inhandla några för att prova mig fram. 

Publicerat

Har också tänkt prova koppar och har beställt Hornaday gmx 165gr .308 som jag ska ladda upp. Har läst lite på nätet och det verkar som att man behöver ladda den hårt för att den ska svampa. På RS finns lite bilder på gmx skjutna i blött papper och de har inte svampat så bra i 780ms. Bra test eller inte är oklart. Har bara pratat med en som jagat m gmx (säljare på fritid o vildmark)och han är mkt nöjd m fabriksladdat.

Vi får se, återkommer när jag provpangat.

Publicerat

Hänger väl rimligen på vilken kula som diskuteras. Har svårt att tro att man kan dra alla kopparkulor över en kam iom att det tom finns varmintkulor i koppar....

Själv har jag bara provat Barnes TSX i 9,3x62. Den expanderar fint trots att den inte får någon tokhög fart i min kort korta pipa.

Samma för mig fast jag kör TTSX då 250gr med 52cm pipa.  

Publicerat

Har också tänkt prova koppar och har beställt Hornaday gmx 165gr .308 som jag ska ladda upp. Har läst lite på nätet och det verkar som att man behöver ladda den hårt för att den ska svampa. På RS finns lite bilder på gmx skjutna i blött papper och de har inte svampat så bra i 780ms. Bra test eller inte är oklart. Har bara pratat med en som jagat m gmx (säljare på fritid o vildmark)och han är mkt nöjd m fabriksladdat.

Vi får se, återkommer när jag provpangat.

Magnus,

bekymret med mediet för expansion är just de du skriver ovan, mjukt medium som genomblött papper, det genererar extremt fina svampar av exempelvis kulor som SGK, Lapua Mega mfl, det är dock inte ett medium som motsvarar ett vilt och helt klart inte ett stort/hårt vilt, GMX/ TSX mfl exanderar dåligt då,

att lägga en, 1 decimeter med torra/packade tidningar framför det blöta mediet, simulerar mer likt ett vilt, kommer iofs då att medföra att mjuka kulor kommer att se ansträngda ut, dvs inte vara snygga, TSX, AB, Swift mfl kommer dock att vara snyggare än tidigare på grund av det hårdare initialmotståndet, 

går man sedan hela vägen ut och simulerar ben i träffen, typ en 12 mm plyfa skiva bland de hårda tidningarna och sedan de blöta tidningarna bakom, då har man simulerat en hård/dålig benträff,  osv.

Kontentan är den att expansionstester är svåra, 

http://www.drkeller.se/expansionstester/Keller2.htmär en klurig man som faktiskt har skapat en del trevliga tester och vidare redovisar effekterna/skillnaderna på motståndet och hur kulan då ser ut. 

Sympatiskt och belysande, samtidigt är det väl ingen här inne som är dum nog att använda dessa relativt hårda/lätta kulor för jakt på de längre avstånden, det måste alla inse att en TSX/klon därav inte kommer att fungera på förlängda avstånd och expandera, till det behövs andra kulor.

Motsvarande gäller för korta håll, trots att Berger Hunting VLD är klart godkända för jakt är det väl ingen som skulle få för sig att använda dem på vilt inom 200 meter och så fall, enbart med väldigt kontrollerade skott bakom bog för att inte helt förstöra viltet.

/Christian 

• 6 months later...
Publicerat

Barnes ttsx, 150 gr I kal .284 med utgångshast på ca 850 m/s efter att ha gått på längs genom en älg i helgen.post-2892-0-18979600-1445375382_thumb.jp

Publicerat

Kan del ge lite bilder från mitt test av Barnes i blötta tidningar, utan plyfa eller massonit. Jag har dock endast skjutit två dov med ttsx i 9,3:an med ok resultat. Så live erfarenheten är mycket begränsad. Men kulorna i testet hade öppnat upp maximalt, på avståndet 80 m.

post-16887-0-60984200-1445394639_thumb.j

Publicerat

Barnes ttsx, 150 gr I kal .284 med utgångshast på ca 850 m/s efter att ha gått på längs genom en älg i helgen.attachicon.gif1445375369105.jpg

Johan, 

det har varit min erfarenhet också att du i princip behöver skjuta längs med en älg för att få några kulor att visa upp.

Jag har nog bara hittat två-tre kulor på alla år jag kört med tsx/ttsx.

//Henrik

Publicerat

Grattis till älgen Johan. /Christian

Publicerat

Jag laddar 168grs ttsx med v0 på ca 800m/s. På de 2 mindre vildsvin jag skjutit med dessa så svampar dom då upp å ger bra effekt utan att förstöra.

Publicerat

Tack, Christian! "Längs med" var nog bara en tursam händelse eftersom jag hade fullt upp med att springa, ladda om och i samma veva hålla reda på en jaktchampion (lillebrors) som snurrade runt älgen. Kul i alla fall att äntligen hitta en kula och se hur den såg ut. Annars verkar "rakt igenom och ut på andra sidan" funka också. Det var ju det där med hundarna...

Publicerat

Jag har provat swift aframe i 270 win, farsan aframen i 7 mm magnum. Ingen vart särskilt imponerad då det ofta blev eftersök på en perfekt träff i bogen. Ingångshålet och utgångshålet var lika stort. Men minimal köttförstöring och visst dog älgen tillslut inget roligt bara att man måste hämta hunden och spåra 5-800 meter. Jag bytte kaliber till 7 mm magnum och swift scirocco kulan istället, farsan bytte till naturalisen. Blev samma scenario med naturalisen som med aframen, älgarna gick långt, knappt nåt blodspår.

Mina älgar som jag skjutit med sciroccon har gått max 150 meter, inte farlig köttförstöring alls. Iår använder vi båda två sciroccon med goda resultat inga eftersök iår och ingen vill byta kula heller;)

Publicerat

Jag har provat swift aframe i 270 win, farsan aframen i 7 mm magnum. Ingen vart särskilt imponerad då det ofta blev eftersök på en perfekt träff i bogen. Ingångshålet och utgångshålet var lika stort. Men minimal köttförstöring och visst dog älgen tillslut inget roligt bara att man måste hämta hunden och spåra 5-800 meter. Jag bytte kaliber till 7 mm magnum och swift scirocco kulan istället, farsan bytte till naturalisen. Blev samma scenario med naturalisen som med aframen, älgarna gick långt, knappt nåt blodspår.

Mina älgar som jag skjutit med sciroccon har gått max 150 meter, inte farlig köttförstöring alls. Iår använder vi båda två sciroccon med goda resultat inga eftersök iår och ingen vill byta kula heller;)

Det är en helt annan erfarenhet än vad jag har av A-frame. Dom älgar som jag har skjutit har fallit inom 20 m. Jag har skjutit med 8 mm rem mag samt med 416 rem mag. Fullt genomslag o ett lagom stort utgångshål med perfekt lungträff precis bakom bogen. :smile: 220 gr i 8 mm rem mag o 350 gr i 416 rem mag. :thumbsup:

Publicerat

Swift Aframe saknar jag personligen förtroende för men det kan väl ändå inte göra att den klassificeras som kopparkula?

Jag upplever att TSX/TTSX är en väsentligt trevligare kula ur i princip alla perspektiv.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Det är en helt annan erfarenhet än vad jag har av A-frame. Dom älgar som jag har skjutit har fallit inom 20 m. Jag har skjutit med 8 mm rem mag samt med 416 rem mag. Fullt genomslag o ett lagom stort utgångshål med perfekt lungträff precis bakom bogen. :smile: 220 gr i 8 mm rem mag o 350 gr i 416 rem mag. :thumbsup:

Vilket avstånd har du skjutit på? Ingen av dom vi sköt på var närmare än 150 m

Publicerat

Själv är jag rätt missnöjd med sciroccon till min 7 mm rem mag. Börjar fundera på 170 gr oryx.... Har sneglat åt tsx också. Kommer att byta kula till nästa år.

Jagat några år med scirocco. Först laddade till ca 920 m/s. Då verkade kulan inte öppna upp riktigt och gick rakt igenom älgarna utan att utgången var större än ingången.

Sen laddade jag upp den till 970 m/s. Verkar fortfarande som den går rätt igenom utan någon riktig bra verkan.

Hittade en kula i en kviga. Skjuten snett framifrån. Ingång strax bakom bogen. Kulan återfanns i låret. Restvikt på strax under 70%

post-4173-0-96382900-1445525063_thumb.jp