Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beretta eller Benelli

Featured Replies

Publicerat

..........

Skillnaden ligger i att vapnen kan upplevas lite svårskjutna då dom är väldigt lätta och lite döda i svingen.

/Mike

Det beror till stor del på din styrka - ge en 2kg bössa till en 12-årig tjej så är den "tung nog" för henne.

/T

• Svar 50
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har nu känt på biccaccian och berettans ultra light. Det blev ett enkelt val efter att ha fått gemföra de två på samma dag. Vart en biccaccia då den var betydligt nättare och inte kändes betydligt

• Det är att hitta någonstans man kan prova vapnerna som är det stora problemet. Verkar vara omöjligt. Var till en vapen handel där jag kunde få prova berettan när det blir barmark (bor i Lappland), men

• Det har jag ingen aning om men om vi redan nu slår fast att jag är klenast på forumet så behöver vi inte älta det något mer   Sen att jag är snyggast-ja det är en helt annan fråga.   /Mike

Publicerat

En vapen handlare nämnde montefeltron, de skulle ta in den i syntet.

Den är dock inte så lätt, var det 3,2? Då känns det som att det är lika bra att gå för den nya beretta extreme på sina 3,4kg.

Om den kommer ut i en mindre light modell är vore det väl drömmen [emoji5]

Har dock ej tid att vänta på något sådant ska tillverkas, då jag behöver nytt gevär till sommaren.

Montefeltro i syntet är väl en comfort?

Publicerat

Finns utan comfort kolv med. Samma kolv som Nova.

Men tror inte den kommer till Sverige?

Publicerat

. Men mina 3 bröder sig NEJ.

Då inställer sig genast frågan.. hur många av dem har ägt och använt kalibern?

Jag ska ärligt säga att jag var skeptisk jag med men efter att ha testat bössan rätt ingående på uteslutande fågel och småviltsjakt så konstaterar jag att den fungerar utmärkt inom hagelhåll med rätt plugg om JAG sköter mej.. dvs precis som en 12:a. Skillnaden är att 12:an hivar iväg tyngre laddningar = fler hagel = man når lite längre än de stipulerade 35 metrarna.

Jag har stått på tipp och pliggat trut och korp, gått på flera spanielprov och då skjutit rapphöns, kanin och fasan med 20:an och konstaterar att den är helt underbar i dessa situationer då den är lättare än min browningbock. Gå och bära bössa en hel dag är faktiskt rätt slitsamt så då utgör den lätta 20:an ett perfekt komplement.

Om jag någon gång köper ytterligare en hagelbössa så blir det en 20:a utan tvekan, har idag både bock och automat i kal 12. Och kolla Mike här ovan.. han har skjutit läskiga mängder vilt och om han konstaterar att kalibern är gångbar så får man nog utgå från det :smile: 

Sen detta med automat..

Hur jagar du? Stående fågelhundar? Indianjakt.. trampar själv? Sjöfågel?

Grejen är att en bock/sida-sida är mer lättburen än en automat om man inte använder vapenrem, det är för mej en jättevinst att kunna bära bössan bruten på armen. Nu anar jag att det behovet inte är så påtagligt, det brukar minska ju mer norrut man kommer i landet :biggrin: 

Skit samma, det finns bra med möjligheter för dej att hitta din bössa. Min tro är att du skulle bli mest nöjd med en Miroku/Browning bock kal 20 men återigen, är det automat du snöat in på så går det att finna helt klart. Jag skulle nog dock valt kal 12 i en automat..fråga mej inte varför  :dry:

Publicerat
  • Författare

Då inställer sig genast frågan.. hur många av dem har ägt och använt kalibern?

Jag ska ärligt säga att jag var skeptisk jag med men efter att ha testat bössan rätt ingående på uteslutande fågel och småviltsjakt så konstaterar jag att den fungerar utmärkt inom hagelhåll med rätt plugg om JAG sköter mej.. dvs precis som en 12:a. Skillnaden är att 12:an hivar iväg tyngre laddningar = fler hagel = man når lite längre än de stipulerade 35 metrarna.

Jag har stått på tipp och pliggat trut och korp, gått på flera spanielprov och då skjutit rapphöns, kanin och fasan med 20:an och konstaterar att den är helt underbar i dessa situationer då den är lättare än min browningbock. Gå och bära bössa en hel dag är faktiskt rätt slitsamt så då utgör den lätta 20:an ett perfekt komplement.

Om jag någon gång köper ytterligare en hagelbössa så blir det en 20:a utan tvekan, har idag både bock och automat i kal 12. Och kolla Mike här ovan.. han har skjutit läskiga mängder vilt och om han konstaterar att kalibern är gångbar så får man nog utgå från det [emoji2]

Sen detta med automat..

Hur jagar du? Stående fågelhundar? Indianjakt.. trampar själv? Sjöfågel?

Grejen är att en bock/sida-sida är mer lättburen än en automat om man inte använder vapenrem, det är för mej en jättevinst att kunna bära bössan bruten på armen. Nu anar jag att det behovet inte är så påtagligt, det brukar minska ju mer norrut man kommer i landet [emoji3]

Skit samma, det finns bra med möjligheter för dej att hitta din bössa. Min tro är att du skulle bli mest nöjd med en Miroku/Browning bock kal 20 men återigen, är det automat du snöat in på så går det att finna helt klart. Jag skulle nog dock valt kal 12 i en automat..fråga mej inte varför :dry:

Jag antar bröderna inte ägt nå annat än kaliber 12. Men vet ej då älsta brodern är 20 år äldre än mig och började jaga före jag var påtänkt.

Jag jagar med stående fågelhund. Det är för det mästa i skogen efter tjäder, då bär jag vapnet i vapen rem över axeln.

Annars jagar jag på kalfjället och då bär jag vapnet i handen vilket jag tycker är enklast.

Planlägger att börja jaga sjöfågel till hösten då min hund älskar att simma. Han har nyfyllt 2 år så jag la ner allt krut på skogsfåglar i höst. Nu kan han den jakten så ska träna apport i vatten i sommar och för hoppningsvis blir det sjöfågel jakt då till hösten.

Tack för alla tipps. Mycket att tänka på.

Publicerat

Förstod att deras erfarenhet var rätt begränsad  :tongue:

Rem.. check! Då spelar det inte så stor roll, automat eller bock är egalt. Hur ofta upplever du att du haft nytta av tredje skottet i automaten? Tjädrar och orrar som reser och kör slalom kring trädstammar antyder att det är ett begränsat antal gånger som du hinner få iväg tre skott i skogen? På fjället är det ju annorlunda.. Har man vant sig vid tredje skottet så är det en faktor som påverkar valet och pekar på halvautomat trots allt.. 

Allt kokar ihop till mitt och många flers förslag.. du måste hantera de modeller du kan tänka dej och bilda dej en egen uppfattning. Skyttet är så intimt knutet till en passande bössa så det är svårt att råda i annat än generella termer.

Publicerat

jag hade gått in till din vapenhandlare o så hade jag köpt en sida/sida för en 1000lapp klippt o klistrat med kolven tills du blir nöjd. sen hade jag haft is i magen tills det dyker upp en beretta/benelli som du vill ha.. 60 mil för hålla en bössa. är 1000 spänn bara i bensin typ^^ 

mvh john

Publicerat
  • Författare

Ingen som har några för och nackdelar med benelli vs beretta?

Publicerat

Benelli rekylomladdad, ie mer rekyl hela tiden med ökade laddningar.

Beretta gasomladdad, ie mycket mjukare mot axeln. 

Utöver det är det frågan om väldigt lika vapen som dessutom känns rätt lika i hanteringen. 

/Christian

Publicerat

Detta är tycke och smak i hög utsträckning, fantastiskt subjektivt alltså. Båda fabrikaten levererar bra bössor typ.. 

Jag har testat ett antal Beretta automater men landat i att jag UPPLEVER Benelli som mer driftsäkra och mer skjutbara. Har fantastiskt svårt för den ofta feta förstocken som Berettorna har samt något irriterande plingljud som uppstår i skotte i samband med omladdningen. Dessutom släpper Berettorna ned gas igenom ett hål i pipan som sköter omladdningen, inbillar mej att Benelli får mer kraft i färdriktningen för när det styva slutstycket släpper den skjutna patronen så förmodar jag att hagelkärven lämnat pipan redan.

Benellin laddar om genom att slutstycket är som en gänga, när kraften från skottet går bak i slutstycket så börjar de skruva på sig och efter ett kvarts varv så släpper slutstycket och omladdningen sker. 

Sen tror jag att Benelliautomaten är lättare att hålla ren och behovet av att hålla den ren är mindre än Berettorna.

Men som sagt, detta är högst subjektivt! Det finns en hel radda folk här som har motsatt upplevelse och kan/kommer att hissa Berettaautomaterna högre än Benelli. Och bara för att JAG tycker de har fel så innebär det inte per automatik att de har det..  :tongue: (de har fan inte en susning)  :cool:

Publicerat

Införskaffade en ny Benelli Becaccia (kal. 20) för 2 år sedan, tanken var en lätt bössa för ripjakten och lätt är den( strax under 2.5 kg.) och mycket behaglig att bära.

Visst är den lite "viftig", men tror också det har att göra med vad man tidigare är van vid. Men lite mer träning behövs nog för att trivas med denna bössa.

Är väldigt nöjd med den, men med tanke på ripjakt och patron ur, är det lite omständigare att ha säker vapenhantering än med en bock.

Det som  inte passar mig helt är pistolgreppet, det är ganska rakt och man får en lite konstig vinkel på skjuthanden och därmed för långt till avtryckaren, har funderat på att fylla ut detta så man får ett lite mer naturlig grepp. Är  självliten och nätt och har därför kortat stocken några cm, men det blir inte mycket trä att skruva i då det är urborrat 2 hål i kolven från fabrik, antagligen för att få ner vikten lite till.

Vart bor du i Lappland och hur bråttom har du? Skall upp till Hundskolan Vision (Mattias Andersson) och träna min Breton. Det blir i Moussejetjolme några mil nordväst om Arjeplog. Kommer att vara där ett par dagar i sommar,bor du nära kan jag ta med den och du kan säkert skjuta lite med den, bor du riktig nära kan du låna den dessa dagar.

Publicerat
  • Författare

Hej. Kul att få höra från någon med erfarenhet av beccaccian. Ja det var/är pistolgreppet jag är mest rädd för att de ska vara misslagomt då jag har hört att benelli har en till två centimeter längre till avtryckaren mot för beretta.

Jag känner Mattias, vi bor nästan grannar. Har även rådfrågat honom om detta vapen.

Jag har rätt bråttom, vill ha vapnet till sommaren. Måste lämna in den till vapen smed och hinna skjuta in den (och mig) till jakten startar. :)

Annars lät det jätte snällt av dig!

Hur lång är din kaliber 20. Total längd tänker jag på?

// M

Publicerat

Ska det gå fort så är du nog dessvärre rökt.. om du inte har en JÄVLA tur..

Grejen är att leveranstiderna på dessa tingestar är mer än usla om de inte finns i landet redan. Ska SuperSlowSakoSweden ta hem bössan så kan du få vänta ett år utan problem, något är fundamentalt fel med denna generalagent nämligen.

OM du fastnar för denna bössa, ring då redan idag till Kjells Vapen Götene..tror de har ett hyggligt lager med bössor och med lite tur så har de någon liknande? Ring och kolla, de är svintrevliga att ha att göra med. Har du sen fått hantera en lånad bössa så är det bara att beställa.

Så kolla först att bössan finns att köpa i landet därefter boka lite preliminärt och sen kladda på den lånade.

Publicerat

Nästan granne.... :smile: jaaa.. det är nog bara dom söderut som inte förstår hur stor den sannolikheten är.... Bössan är 113 cm från hälen,(kapad någon cm), 60 cm pipa.

Bössan ser längre ut än vad den är då förstocken är kortare än normalt (också för att spara vikt)  kort förstock utgör inget problem det har väl mest betydelse utomlands om man vill ladda mer än 3 skott, då längre förstock innebär längre patronrör.

Oavsett  Benelli/Beretta vill jag säga att det är en gudagåva att bära med sig en lätt bössa på fjället, 1 kg hit eller dit kanske inte tycks vara något, 

men eftersom man inte kan lägga det kilot på rätt ställe, känns det som så mycket mer.

Jag var som du och köpte innan jag kunde testa den, fanns bara en tolva att torrprova,  jag tror min var en av dom första Becaccia kal. 20 som såldes i Sverige, råder dig dock att testa båda  innan du köper, önskar jag gjort det ,då jag undrat hur Berettan skulle passa. Lätta laddningar är inga problem , den matar ut allt man ger den.

Blir det en Beretta ge vore det kul att höra din uppfattning om den.

Lycka till!!

Sven

Publicerat

Kan bara instämma ang. SAKO. Ryggradslösa mikroorganismer hinner utvecklas till biljardbordsbyggare innan SAKO får tummen ur.

Publicerat
  • Författare

Haha.. det tar mig 10 min att köra till honom.

Ok då är det nog ungefär samma längd som på kaliber 12.

För övrigt så ni som skriver att det tar lång tid för sako att få in gevär så vet jag att beccaccian finns lite här och där i landet. Berettan har jag inte frågat efter men då det är ett mer efterfrågat gevär antar jag det. De var då ingenting vapenhandlare nämnde något om. Men han ringde och hörde efter om beccaccia supreme fanns på lager.

Publicerat
  • Författare

Detta är tycke och smak i hög utsträckning, fantastiskt subjektivt alltså. Båda fabrikaten levererar bra bössor typ..

Jag har testat ett antal Beretta automater men landat i att jag UPPLEVER Benelli som mer driftsäkra och mer skjutbara. Har fantastiskt svårt för den ofta feta förstocken som Berettorna har samt något irriterande plingljud som uppstår i skotte i samband med omladdningen. Dessutom släpper Berettorna ned gas igenom ett hål i pipan som sköter omladdningen, inbillar mej att Benelli får mer kraft i färdriktningen för när det styva slutstycket släpper den skjutna patronen så förmodar jag att hagelkärven lämnat pipan redan.

Benellin laddar om genom att slutstycket är som en gänga, när kraften från skottet går bak i slutstycket så börjar de skruva på sig och efter ett kvarts varv så släpper slutstycket och omladdningen sker.

Sen tror jag att Benelliautomaten är lättare att hålla ren och behovet av att hålla den ren är mindre än Berettorna.

Men som sagt, detta är högst subjektivt! Det finns en hel radda folk här som har motsatt upplevelse och kan/kommer att hissa Berettaautomaterna högre än Benelli. Och bara för att JAG tycker de har fel så innebär det inte per automatik att de har det.. :tongue: (de har fan inte en susning) :cool:

Ja jag tycker ju att berettas förstock gör så den känns klumpigare. Jag har små händer vilket gör att just förstocken inte är behaglig att hålla i. Där har benelli ett pluss.
Publicerat

Ett hett tips, ring och dubbelkolla! 

Förövrigt så fick jag beskedet att johodå den bössa du beställt finns i lager, har den hemma i morgon..nu när jag köpte min rävbössa.

Tre veckor senare hade den inte kommit.. 

Sako med sämre än kass leveranstid hade mage att skylla på speditören.. förövrigt inte första gången speditören fått skit från dem, hört samma krystade bortförklaring tidigare.

När jag köpte Comforten så såg jag till att få hämta själv direkt från Sako, då slapp jag "otur" med DHL eller Schenker eller vilken speditör de nu nyttjar.

Publicerat

SAKO´s lager består av bössor DE vill att du skall köpa, inte de bössor DU vill köpa. När du beställer en som inte finns på lager får du först vänta 4 månader för att sedan få ett nytt leveransbesked ett par månader fram i tiden.

Alla bössor från "SAKO" har jag istället köpt genom Jaguargruppen, som på något underligt sätt lyckas få fram dem på några dagar när t.ex. Jaktia i Varpsund ville ha 9 månader på sig efter samtal med SAKO.

Nåja, ledsen för urspårningen av tråden - jag är inte bitter! :wallbash:

Publicerat

SAKO´s lager består av bössor DE vill att du skall köpa, inte de bössor DU vill köpa. När du beställer en som inte finns på lager får du först vänta 4 månader för att sedan få ett nytt leveransbesked ett par månader fram i tiden.

Alla bössor från "SAKO" har jag istället köpt genom Jaguargruppen, som på något underligt sätt lyckas få fram dem på några dagar när t.ex. Jaktia i Varpsund ville ha 9 månader på sig efter samtal med SAKO.

Nåja, ledsen för urspårningen av tråden - jag är inte bitter! :wallbash:

Samma erfarenhet här, i piteå trollade de genom jg fram en bössa från danmark på 14 dagar :D

Publicerat

Ouj vad olika det kan vara!

Jag ska med ett sant leende förära den köpare som lyckas köpa en Tikka T3 sprittny eller en Sako sprittny.. eller en Benelli/Beretta från Jaguargruppens representant i Uppsala med en keps!

Fan.. trådurspårning p G.. skapar en ny!

Ny tråd.

• 1 month later...
Publicerat

Du får gärna berätta eller ännu bättre foto, hur det blev när smeden fixat pistolgreppet, vore bra att få lite tips hur det görs och kan se ut.

Publicerat
  • Författare

Du får gärna berätta eller ännu bättre foto, hur det blev när smeden fixat pistolgreppet, vore bra att få lite tips hur det görs och kan se ut.

Ja det gör jag gärna, kommer jag inte ihåg det så påminn mig i sommar :)
Publicerat
  • Författare

Ja det gör jag gärna, kommer jag inte ihåg det så påminn mig i sommar :)

Om vapen smeden nu gör något kul så får du självklart se på den när du ska till Mattias :)

Du får gärna berätta eller ännu bättre foto, hur det blev när smeden fixat pistolgreppet, vore bra att få lite tips hur det görs och kan se ut.