Publicerat April 7, 201511 yr Lyssna på Sveriges radio Norrbotten,inslag om fällavgifter. Tror inte sina öron!!!!!
Publicerat April 7, 201511 yr Lyssna på Sveriges radio Norrbotten,inslag om fällavgifter. Tror inte sina öron!!!!! Detta? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6134995 Jag höll på att trilla av stolen när jag hörde det.
Publicerat April 7, 201511 yr Helsjukt, blir nog något som drabbar oss alla istället. Bara en magkänsla....
Publicerat April 7, 201511 yr Författare Ser ju ut som att man endast behöver betala arrende i framtiden om man gör som dom?? Och konstigt med ett system där det ej blir ngn påföljd som tex,mindre tilldelning eller? Kanske t.o.m. blir så att LST får börja betala tillbaka tidigare fällavgifter till dessa samebyar??
Publicerat April 7, 201511 yr Ser ju ut som att man endast behöver betala arrende i framtiden om man gör som dom?? Och konstigt med ett system där det ej blir ngn påföljd som tex,mindre tilldelning eller? Kanske t.o.m. blir så att LST får börja betala tillbaka tidigare fällavgifter till dessa samebyar?? Ja visst ser det ut så. Det är verkligen konstigt när det inte blir någon påföljd. Tja, man vet ju inte var detta slutar när samerna gör så här.
Publicerat April 7, 201511 yr De kan ju skita ner sig, har de inte tid att rapportera så har de inte tid att jaga heller.
Publicerat April 7, 201511 yr måste vara ett försenat aprilskämt. Kjell-Åke Pittsa träffade jag för övrigt på när jag var och fiskade för ett par år sedan och då föreföll han inte leva ett speciellt stressigt liv.
Publicerat April 7, 201511 yr Fortsätt gärna diskutera detta i den stora Älgjaktstråden istället här är länken. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/50688-den-stora-älgjakts-tåden/#entry852626
Publicerat April 9, 201511 yr Christer Pettersson, NVV kommenterade samebyarnas nonchalans till att inte rapportera el. bet in fällavgifter. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6137675
Publicerat April 9, 201511 yr Författare Verkar ju finnas motmedel att ta till,hoppas LST vågar göra nåt i den här soppan.Minskade tilldelning,då kommer nog både pengar & rapportering!!
Publicerat April 9, 201511 yr Givetvis är det inte ok att inte rapportera el betalar in fällavgiften. Men jäklar vilket jagande det kommer bli nu efter försenade och uteblivna rapporter och slutrapporter! Alla ska behandlas lika då lagen inte ger utrymme för egna tolkningar. Utebliven slutrapport med ingen älg skjuten, ska behandlas på samma sätt som 600 ej inrapporterade. ÄSO avregistreras, licensonråden får ingen tilldelning och alla får betala böter... Känns inte som en optimal lösning... :/
Publicerat April 10, 201511 yr Det vore ju konstigt om någon sameby låter det gå till indrivning genom kronofogden. Samerna får ju inget bra rykte när dom bär sig åt på det här sättet.
Publicerat April 16, 201511 yr Nu får dom en andra chans att rätta till sina misstag. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbotten/jagare-far-en-andra-chans
Publicerat April 17, 201511 yr Författare Hoppas media gräver i denna soppa ytterligare så vi får veta om det fortfarande efter detta finns samebyar som vägrar betala!
Publicerat April 17, 201511 yr Tilldelningen baseras väl på tillgången och tillgången räknas ut via rapportering av älgobs och skjutna djur så om inga rapporter har kommit in så finns inga älgar och då kan man ju inte tillåta älgjakt eller?
Publicerat April 17, 201511 yr Tilldelningen brukar man i många fall basera på de förslag som kommer om från ÄFG.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Intressant detta med fällavgifter. Jag som är fullständigt novis i det mesta som rör praktisk jakt, har mina funderingar runt detta med fällavgiften. Varför skall man betala fällavgift ? Man betalar för jaktarrende, och sedan tidigare har man fått en tilldelning av jaktbart vilt (som jag förstått det, och då framförallt älg). men borde det inte vara tvärtom egentligen ? Skulle inte jägarna egentligen få betalt för att dom håller (framförallt) klövviltstammen nere på en acceptabel nivå ? Om det inte fanns jägare, skulle klövviltet äta upp skogen, till förtret för skogsägare och samhället i stort. Då argumenterar man med att fällavgiften krävs för att administrera jakten (i ett land med ett utav världens högsta skattetryck) men är det sant egentligen ? Jag ställer mig tveksam till det påståendet;
Publicerat Januari 22, 20179 yr Det är ju inte ens samma fällavgift i varje län/region utan det skiljer sig åt. Så har det iaf varit förut. Detta gällde i Norrbotten -16 o har varit så i många år nu. Vi har bet. 400 kr för vuxen o 100 kr för kalv. Sedan kan markägarna i vvo lägga på sin egen del i fällavgiften men det är ju enligt beslut så att dom tjänar en hacka där också.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Och till allt detta tillkommer jaktkortet. Inte så mycket pengar, men sammantaget blir det mycket.
Publicerat Januari 22, 20179 yr Just now MrT. sa: 400 resp. 100 kronor, det kan jag väl leva med, men jag har sett fällavgifter på 4 000 :- för ett vuxet djur och det är (minst sagt) i överkant för vad jag är beredd att betala i alla fall !!! Ja men sedan har markägarna lagt på till 1000 kr för vuxen 500 för kalv. Tala inte om vad skogsbolagen tar. Ocker!
Publicerat Januari 22, 20179 yr 15 minutes ago lsjonsson sa: Ja men sedan har markägarna lagt på till 1000 kr för vuxen 500 för kalv. Tala inte om vad skogsbolagen tar. Ocker! Har inte det att göra med arrendet ? Vi betalar fast pris arrende för småviltsjakten, sen tar markägaren en avgift för vuxen Älg. Bra på så vis att man betalar för de Älgar som fälls enl vvo beslut, inte så många som markägaren (skogsbolag) önskade att ta av daga. Länsstyrelsen tar ju en avgift de med, olika dyr i olika län vilket tydligt visar att länstyrelsen är olika mycket ineffektiv i olika län.
Publicerat Januari 22, 20179 yr 46 minutes ago Järven sa: Har inte det att göra med arrendet ? Vi betalar fast pris arrende för småviltsjakten, sen tar markägaren en avgift för vuxen Älg. Bra på så vis att man betalar för de Älgar som fälls enl vvo beslut, inte så många som markägaren (skogsbolag) önskade att ta av daga. Länsstyrelsen tar ju en avgift de med, olika dyr i olika län vilket tydligt visar att länstyrelsen är olika mycket ineffektiv i olika län. Tror jag inte men finns det någon som vet bättre så får väl personen rätta mig. Vi är ca 40 älgjägare på 5089 ha o har 8+8 i tilldelning. Alla är ju inte med varje gång mer än några st. Vi bet. en avg. för älgjakten samt en för småviltsjakten. Visst är det så. Det är ju markägarna i en by som har bildat vårat vvo o satt stadgar därefter. Varje jägare ska ha 100 ha för älg o småviltsjakt om man inte är markägare för då kan man ha ända ner till 3-5 ha som gäller på många håll här uppe, men äger en markägare 100 ha el. mer så måste han/hon ha 100 ha till sin jakträtt. En arrendator kan ha mark från flera olika markägare för att få ihop till sina 100 ha. Ja, jag har hört lite olika versioner om varför lst har olika avgifter för fällda älgar.
Publicerat Januari 23, 20179 yr 18 hours ago lsjonsson sa: Ja men sedan har markägarna lagt på till 1000 kr för vuxen 500 för kalv. Tala inte om vad skogsbolagen tar. Ocker! Kanske skulle jägarkåren ta och sluta jaga klövvilt några år, så kanske skogsägare ändra uppfattningen om vilka avgifter tar ut ? Ocker är ett understatement !