Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlabrador - apportering utan jakt

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Du kan ju också gå med i ssrk. Då får du ju deras tidning och där finns ju resultatlistor så du kan se vilka kennlar som har bra avkommor.

Sedan finns det ju också ett mellanting mellan jaktlabrador och utställningsvarianten som kallas dual purpose. Tyvärr är det oftast utställningslabbar med viltspårsmeriter men guldkorn kan nog finnas.

Jag skall titta på det å! Jag måste snart göra en checklista med allt jag planerar. Men jag och sambon skall iväg till både Hedemora och Gagnef och titta på lite jaktprover (tack för tipsen!) och få känna av hur det är där.

Jag har tittat lite på DP och njaa.. Det käns inte riktigt riktigt.. Så att säga! Jag är än mer taggad på jaktlabbe nu när jag tittar på en jägarexamen så en DP blir det isåfall inte! :) Frågan är hur ofta ska man jaga i så fall? Nu är det ytterligare frågor som uppstår men låt oss säga jag faktiskt börjar jaga och har en sådan där fin liten svart hund som kan apportera ( :wink: ) hur ofta "måste" man jaga? Man kan ju aldrig förutspå framtiden och jag kan gissa att stundvis är det rimligt med var och varannan helg medan vissa gånger är det mindre tid och motivation till det. Är det ok för hund eller måste den ut på jakt så ofta? (Tänk nu också på att i övrigt är det dummy och kall vilt som kommer tränas med!)

• Svar 126
  • Visningar 45,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Visst kan du skaffa en labbe för att hämta rispåsar, inga problem.    Sen upptäcker du att din hund har en förmåga kanske lite utöver det vanliga.. då vill du testa den skarpt och så plötsligt en da

• Hörrni! Nu jävlar ska ni få höra! Jag tittade runt efter hund, en unghund som kunde vara ensam i och med skolan. Men nu ju mer slutet närmar sig på skolan så insåg jag, vafasiken, vi kommer har hemsk

• Nu har det ju blivit en liten vändning i tråden i och med att du har börjat att titta på jägarexamen MEN jag tillhör dom som inte tycker att man ska köpa en jakthund om man inte ska jaga med den, oavs

Posted Images

Publicerat

Kom på ett tips till, två böcker:

"Retrievern som apportör" av Lena bratsberg och Memea Mohlin. Tar upp grundträning och är väl mest inriktad på jaktprov.

"Fågelhundar - dressyr och jakt" av Sten Christoffersson som är mer jaktligt inriktad.

Publicerat
  • Författare

Kom på ett tips till, två böcker:

"Retrievern som apportör" av Lena bratsberg och Memea Mohlin. Tar upp grundträning och är väl mest inriktad på jaktprov.

"Fågelhundar - dressyr och jakt" av Sten Christoffersson som är mer jaktligt inriktad.

Beställde faktiskt retrivern som apportör för några dagar sedan! :) börjar med den! Tack!

Publicerat

Det finns dp-jyckar som är helt grymma men lite av poängen med jaktlabbarna går man miste om, tycker båda typerna fyller olika funktioner på något sätt.

Hade tänkt att lägga in en cool bild här på hur pestiga jaktlabbarna kan vara.. Hustrun hade öppnat sovrumsdörren en kväll när jag skulle gå och lägga mej och vips så var min säng ockuperad av två trötta jaktlabbar som inte avsåg flytta på sig men jag och Tapatalk är inte helt sams just nu..

Blir nog bra detta!

Publicerat
  • Författare

Det finns dp-jyckar som är helt grymma men lite av poängen med jaktlabbarna går man miste om, tycker båda typerna fyller olika funktioner på något sätt.

Hade tänkt att lägga in en cool bild här på hur pestiga jaktlabbarna kan vara.. Hustrun hade öppnat sovrumsdörren en kväll när jag skulle gå och lägga mej och vips så var min säng ockuperad av två trötta jaktlabbar som inte avsåg flytta på sig men jag och Tapatalk är inte helt sams just nu..

Blir nog bra detta!

Vadå, det låter ju mysigt det du berättar om? ;) när våran gästlabbe var på besök släppte jag alltid in henne en halvtimma innan uppstigning för morgonmys och en liten pratstund. Intressant hur dom tyr sig till en dessa kära hundar. Trots att hon inte var vår var det tydligt vem som gällde här hemma. Hon lydde minsann både mig och sambon men jag var den som gällde inomhus, fokus låg på mig likväl som att gå runt från rum till rum som att lägga sig sked på min sida av sängen hos mig. Otroligt lydiga men vilken kontakt man skapar alltså! Spännande hur dom fungerar :)

PS. Hipshot! Jag ska på min första jakt i helgen och kika. Mink är det som gäller! :)

Publicerat

Wow!

Hoppas ni får tag på någon mink, riktigt spännande! Svinkul när jyckarna markerar i stenrösen och lyckas jaga ut dem tillslut.. riktigt kul!

Jyckarna utnyttjar en skoningslöst.. Hustruns tik och äldsta hane landar alltid i MIN säng.. inte Madeleines.. hajjar inte riktigt hur det gick till men så är det iaf. Sen är det urmysigt att ligga där och gnugga öron och mage på dem.. och framför allt hanen blir så otroligt bekymrad om man inte pillar på honom, då får man en jabb av en tass i skallen  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Wow!

Hoppas ni får tag på någon mink, riktigt spännande! Svinkul när jyckarna markerar i stenrösen och lyckas jaga ut dem tillslut.. riktigt kul!

Jyckarna utnyttjar en skoningslöst.. Hustruns tik och äldsta hane landar alltid i MIN säng.. inte Madeleines.. hajjar inte riktigt hur det gick till men så är det iaf. Sen är det urmysigt att ligga där och gnugga öron och mage på dem.. och framför allt hanen blir så otroligt bekymrad om man inte pillar på honom, då får man en jabb av en tass i skallen  :tongue:

Denna person jagar faktiskt utan hund. Vi pratade lite om det idag och han höll med om att det är svårare, men desto roligare. Haha! Jag ska definitivt ha hund i alla fall! Men som sagt är då tanken att jaga fågel! :)

Hundarna är fantastiska! Skicka hit dom till mig så får dom se på gos! :D

Publicerat

Nä! Råkar tycka att det är rätt mysigt att pilla på dem med.. förutom det faktum att jag behöver en hög hunddjur att hämta mina fåglar  :cool:

Odla den kontakten eller något.. du skulle iofs flytta slog det mej. Labben är mångsidig som f-n.. du kan nog ganska lätt få den att leta och markera mink utan att det stör den andra jakten/apporteringen.

Kompisen håller på att utbilda sin jycke i allsköns prylar som är direkt tabu inom retrivervärlden.. men jycken vet inte om det så han är jättelycklig oavsett  :cool:

Publicerat
  • Författare

Nä! Råkar tycka att det är rätt mysigt att pilla på dem med.. förutom det faktum att jag behöver en hög hunddjur att hämta mina fåglar  :cool:

Odla den kontakten eller något.. du skulle iofs flytta slog det mej. Labben är mångsidig som f-n.. du kan nog ganska lätt få den att leta och markera mink utan att det stör den andra jakten/apporteringen.

Kompisen håller på att utbilda sin jycke i allsköns prylar som är direkt tabu inom retrivervärlden.. men jycken vet inte om det så han är jättelycklig oavsett  :cool:

Jag hade gärna provat i helgen. Dessvärre är jag labbelös! ;) min hundklocka tickar så det skriker om det. Vill ha en trogen vän snarast! Visst kan man väl inskaffa en innan examen är tagen? Dessutom som jag frågade innan, måste jag jaga varje vecka flera gånger för hundens lycka? Eller duger det då och då vid mån av tid? :)

Publicerat

Dessutom som jag frågade innan, måste jag jaga varje vecka flera gånger för hundens lycka? Eller duger det då och då vid mån av tid? :)

Nä det behöver du inte. Jaktsäsongen tar ju tyvärr slut så under några månader får man ägna sig åt annat, så man varken behöver eller kan jaga med dem hela tiden. Det är dessutom ganska få som jagar/apporterar med sina hundar flera gånger i veckan och bor man inte i de delarna av landet som har gått om fågel så blir det inte så himla mycket att plocka in för hundarna. När jag försvarar labradoren som jakthund så gör jag det utifrån att det ska förbli en jakthund och inte utifrån att alla jaktlabbar ska få hämta in fåglar flera gånger i veckan.

Publicerat

Självklart kan du skaffa en labbe innan examen är klar. Det tar ju åtminstone ett år innan du kan börja jaga med den så det är ju utmärkt att börja träna den medan du läser till examen. Då kanske ni blir klara samtidigt. ;)

En liten varning bara. Så här kan en 8 veckors valp se ut:

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1428859857.463721.jpg

Är du säker på att du vill ha ett sådant monster i ditt hem? :tongue:

Det borde följa med varningstext på bilder på labradorvalpar :tongue:  Gud vad söt. Man blir lite avis på den som ska få träna hunden och bygga upp ett samarbete med den. Det är ju så kul att träna med hundarna.

Publicerat

Det borde följa med varningstext på bilder på labradorvalpar :tongue: Gud vad söt. Man blir lite avis på den som ska få träna hunden och bygga upp ett samarbete med den. Det är ju så kul att träna med hundarna.

Just den där valpen fyller sex år i sommar så det är en gammal bild. Sedan står det ju klart och tydligt "varning" i texten. ;)
Publicerat
  • Författare

Självklart kan du skaffa en labbe innan examen är klar. Det tar ju åtminstone ett år innan du kan börja jaga med den så det är ju utmärkt att börja träna den medan du läser till examen. Då kanske ni blir klara samtidigt. ;)

En liten varning bara. Så här kan en 8 veckors valp se ut:

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1428859857.463721.jpg

Är du säker på att du vill ha ett sådant monster i ditt hem? :tongue:

Aaah vilket litet hjärta!  :wub: 

Dock har jag mailat runt lite, bl.a. till Perdix Gundogs om vuxna hundar. Jag vet alltså inte om det blir valp eller vuxen hund. Tidsmässigt blir det svårt med valp hela första tiden, och vi vet med erfarenhet att en vuxen, rumsren hund som kan vara ensam om det behövs en stund funkar mer än väl. Jag har alltid varit öppen för vuxen hund, faktiskt när jag tänker efter. Sen är det väl kanske inte många som väljer att omplacera eller sälja sin vuxna jaktlabbe, men då har man åtminstone tjoat att man finns.

Vi ska även åka dit på ett besök en dag, kanske ångrar jag mig om jag ser alla små valpar.   :rolleyes: Vi får se hur allting blir, men vi är väldigt öppna för vuxen vovve. :)

Publicerat

Rasdata är ett bra ställe att rota runt på när du hittat något intressant. Ibland lite klent en bit tillbaka i stamtavlorna, som på min yngre som har importföräldrar (hane irländare, tik 50/50 engelskt/skotskt).

/Markus

Publicerat

En annan sak att hålla reda på är att det tyvärr finns lite förbistringar mellan olika falanger inte bara mellan utställning och jakt utan även mellan olika grupper av jaktlabradorsuppfödare. Vissa registrerar sina hundar i Jakthundregistret istället för hos SKK vilket ger vissa begränsningar för ev parning och tävlande. Ingen skillnad på hundarna direkt men kanske kan vara surt att inte kunna gå officiella prov via SSRK om man laddat för det.

Ska det bara jagas med hunden kan det kvitta men eftersom du verkar ha i alla fall initialt en annan inriktning kanske dra kan vara något att fundera på.

/M

Publicerat
  • Författare

En annan sak att hålla reda på är att det tyvärr finns lite förbistringar mellan olika falanger inte bara mellan utställning och jakt utan även mellan olika grupper av jaktlabradorsuppfödare. Vissa registrerar sina hundar i Jakthundregistret istället för hos SKK vilket ger vissa begränsningar för ev parning och tävlande. Ingen skillnad på hundarna direkt men kanske kan vara surt att inte kunna gå officiella prov via SSRK om man laddat för det.

Ska det bara jagas med hunden kan det kvitta men eftersom du verkar ha i alla fall initialt en annan inriktning kanske dra kan vara något att fundera på.

/M

Jag ska ha det i åtanke! Jag är en liten prestationsångestdrabbad person och hatar tävlingar så jag ser inte framför mig jag går på något sådant. Men det trodde jag ju inte heller om jakten så man vet aldrig. :-) Det blir nog bara jakt i så fall och dummies/kallt vilt o.s.v. utan tävlingar. Kanske finner man någon som vill tävla åt en om något. Allt visar sig i sinom tid men jag skall ändock ha det du säger i åtanke, tack!

Publicerat

Perdix har jag bara hört gott om. Träffade senast igår en tjej som varit på kurs hos Åsa som var mycket nöjd. En liten grej att tänka på är att (om jag inte minns fel) perdix registrerar inte sina hundar i skk utan i jrk (jaktretrieverklubben) vilket för med sig att man inte får starta på prov inom ssrk. I och för sig så håller jrk också prov (som jag fått för mig att de är mer jaktlika än ssrk's) så problemet uppstår i första hand om man ska tävla i någon annan gren, t.ex lydnad, bruks etc. Sedan är nog ssrk's utbud på prov större än jrk's.

Publicerat
  • Författare

Perdix har jag bara hört gott om. Träffade senast igår en tjej som varit på kurs hos Åsa som var mycket nöjd. En liten grej att tänka på är att (om jag inte minns fel) perdix registrerar inte sina hundar i skk utan i jrk (jaktretrieverklubben) vilket för med sig att man inte får starta på prov inom ssrk. I och för sig så håller jrk också prov (som jag fått för mig att de är mer jaktlika än ssrk's) så problemet uppstår i första hand om man ska tävla i någon annan gren, t.ex lydnad, bruks etc. Sedan är nog ssrk's utbud på prov större än jrk's.

Jo jag har också bara hört gott om Perdix och Åsa! :) Jag kommer definitivt inte tävla i lydnad eller bruks i alla fall, så det tror jag inte är något problem. Tävling oavsett form har aldrig intresserat mig. Så det skulle isåfall vara något jaktprovsliknande, men det funkade ju ändå inom JRK som du säger. Men jag uppskattar verkligen att ni informerar mig om detta. Jag ska vänta och se om Åsa hör av sig om någon vuxen hund samt se till att åka på besök inom kort. Det ska bli så spännande!

- A

Publicerat

Varför leta vuxen hund när det finns såna här (scrolla förbi Benny):

http://www.carmals.se/

Jag vill varna alla lättpåverkade internetanvändare för att titta på bilderna :wink:

Publicerat
  • Författare

Varför leta vuxen hund när det finns såna här (scrolla förbi Benny):

http://www.carmals.se/

Jag vill varna alla lättpåverkade internetanvändare för att titta på bilderna :wink:

Kan lova dig, Mads, att jag kikar där titt som tätt och smälter ännu oftare! Men vi känner nog att vuxen hund passar bäst faktiskt. Och allt sådant är ju relativt och individuellt hur man anser vad som passar och vad man letar efter. :-)

valpar är ju oerhört söta men så ska dom ha desto mer tid, träning och allt annat som stundvis kan vara svårt att planera in och ge. Men ändå kan man känna att man har tid till hund överlag. Det är nog något man får känna efter i sitt liv! :)

Publicerat

Aaah vilket litet hjärta!  :wub: 

Dock har jag mailat runt lite, bl.a. till Perdix Gundogs om vuxna hundar. Jag vet alltså inte om det blir valp eller vuxen hund. Tidsmässigt blir det svårt med valp hela första tiden, och vi vet med erfarenhet att en vuxen, rumsren hund som kan vara ensam om det behövs en stund funkar mer än väl. Jag har alltid varit öppen för vuxen hund, faktiskt när jag tänker efter. Sen är det väl kanske inte många som väljer att omplacera eller sälja sin vuxna jaktlabbe, men då har man åtminstone tjoat att man finns.

Vi ska även åka dit på ett besök en dag, kanske ångrar jag mig om jag ser alla små valpar.   :rolleyes: Vi får se hur allting blir, men vi är väldigt öppna för vuxen vovve. :)

:biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Hälsa Åsa, se för f-n till att förklara att det var JAG som fick in dej i dessa tankar  :biggrin:  :biggrin: Känner henne väldigt väl, hustrun har en jycke från dem..och från Carmals  :cool:

Nu ska jag lira lite på bortaplan..och jag tror inte vi ska gå vidare i just detta spåret då det inte rör ämnet riktigt men..

Det går att dubbelregga jyckarna nu mera. Åsa sa i alla fall helt nyligen att hon skulle starta inom SSRK med någon av sina stjärnor och tja då måste det fungera.

Publicerat

Nu ska jag lira lite på bortaplan..och jag tror inte vi ska gå vidare i just detta spåret då det inte rör ämnet riktigt men..

Det går att dubbelregga jyckarna nu mera. Åsa sa i alla fall helt nyligen att hon skulle starta inom SSRK med någon av sina stjärnor och tja då måste det fungera.

Ok, det stämmer säkert. När du nämner det har jag för mig att jag hört nåt om detta tidigare. Jäkligt bra i så fall! [emoji106]

Publicerat
  • Författare

:biggrin::biggrin::biggrin:

Hälsa Åsa, se för f-n till att förklara att det var JAG som fick in dej i dessa tankar :biggrin::biggrin: Känner henne väldigt väl, hustrun har en jycke från dem..och från Carmals :cool:

Ska jag säga Hipshot eller heter mr Hip något annat? ;) jag förklarade att jag är inne på jägarexamen nu så förhoppningsvis är hon än mer öppen för vuxen hund till oss. Hon sa åtminstone att hon skulle hålla ögonen öppna!

Jag är betydligt lugnare nu med allting vad gäller hund och jakt. Jag trodde först stt man behövde jaga var och varannan dag för att hunden ska ha det bra men förstår nu att det ju faktiskt inte behöver vara så. Desto mer intresserad blir jag ju mindre "måsten" det är, haha! :D

Jag tror dock det kan ta sin tid innan man finner en vuxen jaktlabbe. Men jag får lita på hennes ord att hon har ögonen öppna. Hon nämnde inget om deras färdigtränade hundar som de skriver om på sidan. Allt visar sig!

Jag hoppar sista svaret där då t.ex. agility inte är i mitt område, speciellt inte för tävling!

Publicerat

Hon har koll på Hipshot, Rikard, och div annat som jag inte tänker nämna publikt :tongue: hon har öht stenkoll på det mesta  :biggrin:

Bara Åsa kan svara på detta med vuxen hund men jag gissar att hon vill köra iväg de vuxna lite mer tränade jyckarna till någon som tävlar aktivt. Kennlarna lever på tävlingsmeriter, titlar ser coolt ut på meritlistan även om det kanske säger mest om vilka människor de sålt valpar till. Men det är som sagt en gissning, har inte en susning. Tror iofs det kan vara skillnad på de olika kennlarna där men jag vet inte.

He he.. nej du måste inte jaga flera dagar i veckan.. vi gör det inte...eller oftast inte och har 4 jaktlabbar. Under säsong så blir det flera dagar i veckan men nu luftar jag en av dem jaktligt i snitt i veckan mer är det inte.. eller äsch.. det är så olika. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre, tröttmössorna bakom mej verkar inte ha några åsikter om vilket de föredrar  :biggrin: