Publicerat April 12, 201511 yr Det är ju självklart att man går med bruten hagelbössa och öppet slutstycke på kulvapnet när man befinner sig på skjutbanan för att på ett tydligt sätt visa att vapnet är oladdat och ofarligt. Man får inte heller ha vapenrem på vapnet. Detta med rem har jag funderat på. Vad är anledningen till detta? Någon som kan förklara varför denna regel finns. Har det hänt någon olycka där vapenremmen varit orsaken? Skulle vara bra att kunna ge en bra förklaring till de som är nya på banan och inte känner till regeln. Med vänlig hälsning Einar.
Publicerat April 12, 201511 yr Skulle kunna tänka mej att rem inte är tillåtet för att just ta bort en olycksrisk.
Publicerat April 12, 201511 yr Rem förbud gäller väl bara duvor? Och jag tror också att det handlar om olycksrisk. Jag har dock svårt att se att det verkligen utgör någon risk.
Publicerat April 12, 201511 yr Jag säger inte att det är en rimlig förklaring, men jag har hört sägas att det är mer sannolikt att vapenremmen går sönder och vapnet drar i backen än att skytten tappar ett vapen hen håller i handen, vilket då skulle leda till mindre sannolikhet för vådaskott OM nu skytten skulle ha am i vapnet..
Publicerat April 12, 201511 yr Finns ju även en risk att remmen hakar upp sej i något när man svingar, vilket skulle kunna leda till okontrollerade skott.. Kan bli dumt om de händer [emoji21]
Publicerat April 13, 201511 yr Författare Det är väl de tankar jag haft som ni skriver. Men det hade vart intressant med något mer konkret, kanske ett fall från verkligheten. Einar
Publicerat April 13, 201511 yr Den enda förklaring som behövs är den enkla att det är komplett idiotiskt med rem sett till skyttet...... Varför gör fler bommar än man behöver? /T
Publicerat April 15, 201511 yr PMT I vilket annat sammanhang är idioti grund för ett förbud? Väldigt många......... Du får inte bajsa på allmän plats heller. /T
Publicerat April 15, 201511 yr Spontant så känns det klokt att ha ett förbud eftersom sunt förnuft inte fungerar i vårt samhälle..bevisligen av allt man läser och ser på nyheterna när alla papphattar och nötter är ute på gator å torg. Finns det fog för att en olycka kan resultera i dödsfall så tackar i alla fall jag för ett förbud istället för att "Åsa-Nisse" ska ha gott omdöme och överskatta både förmåga och tankeverksamhet (inkluderar mig själv..) Bilbälte skulle ju inte heller behöva vara ett lagkrav om alla var aktsamma i trafiken... Tråkigt med förbud, men jag är glad att vissa finns /Henric
Publicerat April 15, 201511 yr Förklaringen jag fått är att det skett olyckor i vapenstället. Någon med rem på bössan har alltså lyckats med att riva med sig någon annans bössa ur stället när man ska ta ur sin egen. Detta har således medfört en/flera bössor i backen - och en/flera till inskjutningsbänken. Eller i värsta fall trasiga sikten mm. Om det är något som verkligen hänt låter jag vara osagt. (Fredrik - vars rem sitter som jävulen och inte går att ta av utan att ta sönder den!!)
Publicerat April 15, 201511 yr (Fredrik - vars rem sitter som jävulen och inte går att ta av utan att ta sönder den!!) Nu tillhör jag en solklar minoritet - men har vapnet rem har det snabbfäste till remmen. Annars har den inte rem. Att skjuta med en rem löst gungande fram och tillbaka är ju bara till att kasta skyttet till slumpen....... I synnerhet på en drevjakt eller en hagelbössa. /T
Publicerat April 15, 201511 yr Nu tillhör jag en solklar minoritet - men har vapnet rem har det snabbfäste till remmen. Annars har den inte rem. Att skjuta med en rem löst gungande fram och tillbaka är ju bara till att kasta skyttet till slumpen....... I synnerhet på en drevjakt eller en hagelbössa. /T Rem på en hagelbössa... Ryyyys ;-)
Publicerat April 15, 201511 yr Nu tillhör jag en solklar minoritet - men har vapnet rem har det snabbfäste till remmen. Annars har den inte rem. Att skjuta med en rem löst gungande fram och tillbaka är ju bara till att kasta skyttet till slumpen....... I synnerhet på en drevjakt eller en hagelbössa. /T Har snabbfästen på alla bössor utom en, till vilken jag för några år sedan köpte denna fina läderrem, som jag dumt nog klämde dit utan snabbfästen - och nu sitter den som faan. Har bara inte orkat ta fram verktyg för att lösa detta, då jag inte använder den bössan så mycket längre, och då aldrig till drevjakt. Det har på senare tid blivit min vakbössa, och då är inte remmen i vägen. Men i stort håller jag med dig.
Publicerat April 15, 201511 yr Rem på en hagelbössa... Ryyyys ;-) Det räcker inte - det är en ren perversion, till att börja med. Äckligt motbjudande...... /T
Publicerat April 16, 201511 yr Ha ha. PMT Klarar du verkligen inte av att hitta något annat argument än idioti för det förbudet? Vet att man på vissa håll tom registrerar det som ett sexualbrott. Nej idioti räcker inte för ett förbud. Tänk bara på vår regering...
Publicerat April 16, 201511 yr Ha ha. PMT Klarar du verkligen inte av att hitta något annat argument än idioti för det förbudet? Vet att man på vissa håll tom registrerar det som ett sexualbrott. Nej idioti räcker inte för ett förbud. Tänk bara på vår regering... Jag bryr mig inte om hur man motiverade det en gång - alltså ids jag inte forska i det heller. Jag konstaterar bara att det är så dumt att det inte finns med rem på bössan. /T
Publicerat April 16, 201511 yr Rem på hagelvapen på skjutbana, inledningvis var det det en säkerhetsfråga, rembärare hade en obändig vilja att lägga ihop vapnen för att sedan hantera dem så. Ie osäkert. /Christian
Publicerat April 16, 201511 yr Helt Ok att det räcker för dig. Och jag tänker inte engagera mig i det. Det är mer en grundläggande filosofisk inställning från min sida. DVS om något skall vara förbjudet så skall det finnas en god motivation till förbudet. I övrigt bör det vara upp till individen att få göra även idiotiska val. Så när man riskerar att hamna i omvänd bevisföring brukar jag regelmässigt ifrågasätta grunden för förbuden. Vad gäller just vapenrem var det en nalle för några år sedan som förklarade för mig att vapen bör bäras skjutklara om man smyger i skogen. Så jag har ingen rem förrän snön ligger... Men jag stöder inget förbud ändå!
Publicerat April 16, 201511 yr Däremot stöder jag förbud mot rem på brytvapen på skjutbana med motivering enligt Christians inlägg...
Publicerat April 16, 201511 yr Ja vad ska man säga..nu tillhör ju jag den skaran som använder mina händer till att bära skjutet vilt med så jo visst har jag rem på hagelbössan och drillingen och alla andra bössor också för den delen På skjutbanan nej. /Mike
Publicerat April 16, 201511 yr Ja vad ska man säga..nu tillhör ju jag den skaran som använder mina händer till att bära skjutet vilt med så jo visst har jag rem på hagelbössan och drillingen och alla andra bössor också för den delen På skjutbanan nej. /Mike Remmen ligger i fickan tills den behövs, så kan man ha den till att koppla hunden, dra fram rådjuret, knyta fast ankorna i den eller vad man nu kan göra med den om man inte behöver den på bössan. Men sitter skrället på bössan så sitter den där när den absolut inte skulle sitta där. Därutäver må var och en göra som den finner passande - förbude eller inte förbud. /T /T
Publicerat April 16, 201511 yr Ser att jag lär hålla mig borta från era skjutbanor, här sitter remmen fastnitad på alla kulbössor, har aldrig hört talas om något remförbud på skjutbanorna härikring.
Publicerat April 16, 201511 yr Remförbudet står i det tekniska reglementet mig veterligen så det gäller på din bana med.
Publicerat April 16, 201511 yr Inget jag har hört talas om iaf på någon skjutbana och inget som någon någonsin sagt något om på andra skjutbanor heller. Jag har nog skjutit med rem på studsaren på dom flesta jaktskyttebanor i Västmanland och även en del utanför länet utan att någon reagerat.