Publicerat April 16, 201511 yr I Jägareförbundets tävlingsreglemente så står det att vapnet inte får vara försett med rem vid tävlingsmässigt skytte. - Däremot kan man förstås ha den på när man övar där själv. Torrträna med remmen på studsaren är klart nyttigt. T.ex. att komma i anläggning snabbt och att remmen då hamnar på rätt ställe, dvs på underarmen, och inte löst hängande under bössan. Vid bänkskyttet är dock remmen hopplöst i vägen.
Publicerat April 17, 201511 yr Vad är då tävlingsmässigt skytte? Enbart tävlingar eller övningar inför sådana? Mitt kulskytte riktar sig främst mot träning inför jakten även om jag brukar ställa upp i KM, tävlar gör jag med hagel.
Publicerat April 17, 201511 yr Tekniska reglementet för vad? Finns väl flera typer av skytte där rem/sele används för bättre stöd? Kolla bara tex skidskyttarna?
Publicerat April 17, 201511 yr Henke Jägareföebundets reglemente, fitacs, skeet, trap, sporting mfl. Teffek du bör veta även om du skiter i det att reglerna finns och gäller på alla skjutbanor, att de inte åberopas är inte riktigt samma sak. Christian
Publicerat April 17, 201511 yr Rem är förbjudet på jaktsigar också (plåt), lätt att remmen hakar i tex skjutavgränsningar, skjutplats mm. Så det är en ren säkerhetsfråga. Samma vid annat tävlingsskytte. Inget konstigt alls, rent sunt förnuft.
Publicerat April 17, 201511 yr Henke Jägareföebundets reglemente, fitacs, skeet, trap, sporting mfl. Teffek du bör veta även om du skiter i det att reglerna finns och gäller på alla skjutbanor, att de inte åberopas är inte riktigt samma sak. Christian Och dom gäller alltså även vid övningsskytte inför jakt och inte bara under tävling? Gäller dom även under övningsskytte på egen mark alltså utanför skjutbanor?
Publicerat April 17, 201511 yr Var inte naiv o passivt aggressiv nu, vad du gör på din mark under skytte kan inte ett reglemente reglera, på skjut banor gäller dock regeln, i bland efter anslag, i bland med anledning av vad som tränas, sällan är de aktualiserade, få är det som har rem på vapnet på banan, om inte skytte formen anger det. Christian
Publicerat April 17, 201511 yr Men inte på älgbanan och björnprovet? Eller missuppfattar jag det? // Henrik
Publicerat April 17, 201511 yr Du kan ha remmen på när du övningsskjuter. Det är vid tävlingar i jaktskytte enligt Jägareförbundet som regeln gäller. Eller vid andra ordnade skjutningar enligt förbundet. Jägarexamen t.ex. Sen kan förstås skytteklubben sätta egna regler. De ska i sådana fall finnas skriftligen på plats. Lämpligen på skjutkuren. En klubb kan väl egentligen sätta vilka regler den vill. Förbud mot vapenrem, foppatofflor, fula glasögon eller vad som helst. Men förhoppningsvis så finns där bara ett anslag gällande vapensäkerhet. Något som jag själv saknar ibland är ett anslag om att vapnet inte får lämnas utan uppsikt. För många är det tydligen inte alls så självklart.
Publicerat April 20, 201511 yr Författare Dags för en sammanfattning. : Risk att remmen hakar i diverse saker vid skytte. : Risk att remmen fastnar i andra vapen då det står i vapenställ. : Skytt med vapenrem stänger vapnet och bär över axel. : Risk att rem går av och bössa faller i backen. : Man skjuter mycket sämre med rem. Tack för alla tankar och idéer. Med vänlig hälsning Einar