Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken skjuter bäst/tätast i .22wmr

Featured Replies

Publicerat

Nu va de dags för en diskussin om .22wmr igen tycker jag!

Funderar mkt skarpt på att köpa mig en bössa i .22wmr men då jag vill ha tätskjutande vapen vill jag höra era åsikter!

Just nu går funderingarna till en "Ruger K77 Rmp S.S"

Har även funderat på en beg Krico. Finns det andra bössor i denna kaliber som presterar bra?

Förmodligen kommer 22hornet fantaster att försöka övertyga mig om att köpa en sådan istället men pga av att jag inte handladdar blir det ingen sådan. Dvs alla åsikter om detta kan uteslutas. :)

Publicerat

Av alla jag provat:

Ruger

Anchuts

Krico

SAKO

BRNO

Marlin

Så har Ruger med rostfri pipa och syntet stock skjutit överlägset bäst.

En sådan står numera också i mitt vapenskåp. ;)

Publicerat
  • Författare

Jo de gör de nog snart i mitt skåp  ockå  :P :P

Vill bara höra åsikter först!

Har spanat in en Brno 452 American i .22wmr också. Nån som har erfarenhet av den?

Publicerat
  • Författare

Ingen????  :o

Kan de va så illa att man måste fråga "ROBSOFT-FREAKEN" :o ::)

Där verkar Brno 452 va rena bibeln :)

Publicerat

Min nyköpta Anchutz 1516 skjuter som en gud. jag har hört av flera att ruger brukar skjuta rätt kasst innan man frilagt, bytt trycke mm men jag har ingen egen erfarenhet av ruger så det är hörsägen bara.

Men som sagt Anchutz  :P

Publicerat
  • Författare
Min nyköpta Anchutz 1516 skjuter som en gud. jag har hört av flera att ruger brukar skjuta rätt kasst innan man frilagt, bytt trycke mm men jag har ingen egen erfarenhet av ruger så det är hörsägen bara.

Men som sagt Anchutz  :P

De va nå nytt för mig. Känner en som har en ruger o han har varkens frilagt eller bytt trycke. Ska man behöva frilägga en syntetkolv???

Nu skjuter ju den bössan inge vidare men de e inte bössan fel :)

De som tycker att 2skott räcker för inskjutning kallar JAG snål o precis så e fallet!!! 

Har själv en Anschutz 1451 sporter (eller va den nu heter) i .22lr o den trivs jag MKT bra med.

Däremot har jag hört att de inte skjuter så bra i .22wmr kalibern. E de skitnack?

Va har du för träffbilder på 80-100m?

Publicerat

Med CCI så har jag runt 10-15 mm på 90 meter de gånger jag varit på banan och gör rätt vill säga. Den skjuter gudomligt bra denna bössa. Följde med ett papper där bössan var skjuten på 50 meter på fabrik och det är treklövrar i det pappret.

Glömde, det var 3 skotts träffbilder höll mig nästan inom en pistolklisterlapp men de e så svårt att säga exakt hur bra den går eftersom man själv inte kan hålla så stilla.

Jag vet inte hur det är med de äldre Anhutzarna men denna nya 1516 DL skjuter mkt bra.

Publicerat

Jag har en Anschutz 1516 Modell Gammal.

Presterar klart godkänt för mig med de flesta av cci:s laddningar.

med klart godkänt pratar vi <14 mm cc...  på 85 meter.

Kanske ingen hålstämplare... men för jakt så är det klart över användningsområdet...

hade en 9422 bygel innan. tror jag den hette...

Den var riktigt trevlig. Inte samma pressision som Anschutzen men...

Men efter en olycka med en bil så var det skrot av den  :(

Publicerat

Jag har en BRNO 452 i 22lr.

Positiva erfarenheter:

- Har ALDRIG klickat, oavsett temperatur. +20 till -35.

- Bra mekanism o säkring (säkringen är lite klumpig men säker, vanesak)

- Underbar träffbild

Negativa erfarenheter:

- Känns lite "leksak", har man provat en Sako Finnfire så märker man stor skillnad

- Önskar att den var i 22wm... :)

Så jag är mycket nöjd med BRNO, robusta grejer! :)

Publicerat
  • Författare
Jag har en BRNO 452 i 22lr.

Så jag är mycket nöjd med BRNO, robusta grejer! :)

Jo att BRNO i .22lr  är bra de vet ja. Valde ändock en Anschutz  då jag själv köpte! Inget jag ångrar.

Men bara för att den är bra i en kaliber......

Skulle tro att den funkar finfint men efter "BERETTAS" genomgående test finns både Anschutz o Brno med.

O tydligen ingen av dom bland favoriterna!

Ska väl lägga till att jag e blir mkt svag i knäna då jag känner på en Anschutz  ::):P :P :P

O helt klart finns det fler här som har possitiva erfarenheter!

Alla bössor som skjuter 5skotts serier inom en tiokrona=20mm är helt godkända.

Publicerat

Är det ingen som har provat Marlin? Jag hade en sån av en modell som jag tyvärr glömt :-[

Laminatstock, rostfri, lite "tyngre" pipa och rörmagasin. En kompakt men rejäl bössa som sköt ruskigt fint. Om jag nu av någon outgrundlig anledning skulle vara tvingad att berika min vapengarderom med ett vapen i en dylik kaliber så skulle det nog bli en likadan Marlin.

En "kul" bössa helt enkelt (och som sagt precisionen var GRYM!)

Men varför fundera på 22WM? Det finns ju 22Hornet :D :D :D

Publicerat
  • Författare
Men varför fundera på 22WM? Det finns ju 22Hornet :D :D :D

:D De ante mig att ngn inte skulle kunna låta bli  :D ;D

Publicerat
:D De ante mig att ngn inte skulle kunna låta bli  :D ;D

Ja, det är en helt annan tråd! "Been there, done that" ;D Men ibland är frestelsen att frälsa för stor för vissa... ;):D

Publicerat

har just nu en Savage MARK II-GL 22wm som skjuter helt enligt min smak! jag skjuter in den på ca 90m. den skjuter tätast med dom här ammunitionerna, Federal helmantel, Winchester HP och dom skjuter helt lika i min bössa dessutom  :P. ligger från 8mm till 18mm beroende på hur mkt jag skakar ;) och det är väldans bra för en 22wm!

jag har testat dom flesta ammunitionerna som jag har hittat och av alla dom så är det dom ovannämda som jag anser prestera bäst i just MIN bössa.

Publicerat

Bytte idag in min anchutz mot en Ruger, ville ha en bössa som kan skvalpa runt i båten. så nu är det rostfritt å syntet som gäller, skönt slippa alla dessa fula märken som blir i kolven. Ska testa skjuta in den imorgon, ska bli spännande. trycket är ingen höjdare  :-

Publicerat
  • Författare
Bytte idag in min anchutz mot en Ruger, ville ha en bössa som kan skvalpa runt i båten. så nu är det rostfritt å syntet som gäller, skönt slippa alla dessa fula märken som blir i kolven. Ska testa skjuta in den imorgon, ska bli spännande. trycket är ingen höjdare  :-

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Vart finns bössan nu? Man här inte iväg en ANSCHUTZ sådär bara :o

Jag tar en gravöl o hoppas på bättre tider för den ::)

Kanske rent av i min ägo!

Vart finns den?

Publicerat

Dn står numera på www.fritidvildmarksliv.se jag hade skjutit ca 2 askar med den, gick förjäkla tätt den bössan. Dock lackad valnöt, ingen höjdare.

Publicerat
  • Författare

Hur e de med ryktena om att frilägga pipan för precisionen samt trycket på Rugern?

Håll mig informerad!

Publicerat

Första inrycket av Rugern. Stabil, tålig, välgjord. Fästena verkar hålla för vad som helst. Allt är gediget. Magasinet tar 9 patroner mot Anchutz som tog 4.

Trycket är rent men ganska så hårt, ska åtgärdas framöver.

En irriterande sak är att slutstycket nästan tar i kikaren trots att jag kör med Rugers medföljande orginalfäste och en Leupold VX1 3-9X40 så tydligen är öppningsvilken ganska hög  :-

Skjöt in bössan idag. 80 meter, ammo PMC blyhålstpets. hade gjort en riktpunkt på en kartongbit med hjälp av svarta klisterlappar. kan säga som så att det var himlaskojj att se i kikaren att det inte blev fler hål i tavlan utan att hålet bara blev lite större  :o

Skjöt sen lite snabbare mindre koncentrerade serier (började bli kall dessutom -10) med både winchster helmantel och PMC, winchester höll då ca 20 mm och pmc hålspets blev en ganska stor bild om 40mm, vet ej hur mycket kylan och det håda trycket började ge sig till känna så de senare serierna får tas med en nypa salt. Ska testa nån mildare dag med mera tid.

Verkar dock mycket lovande detta  ;D

Publicerat
  • Författare

Ajajaj!

Var o smekte en RUGER i veckan  :P :P :P

Nu blir de svårt, med din info, att int köpa en.

På vilket sätt tror du kylan skulle påverka träffbilden?

De enda jag märker på 22lr är att höjden ändras. Håller 20mm oavsett värme/avstånd.

Spridningen beror nog mer på den bakom bössan :)

20mm e helt ok. Vet int hur duktig skytt du e men...... ;)

Ang öppningsvinkeln reagerade jag på samma sak!

Ser fram emot mer info!

Publicerat

Vad jag menar med att kylan påverkade är att den började påverka mig. Svårt att vara stilla och koncentrera sig samt att skjutfingret började bli stelt.

Jag är en ganska duktig skytt så det är inte där felet ligger om det blir 40 mm, men kylan och det hårda trycket kan ha gjort sitt på mig där mot slutet ac sessionen  ;D

Publicerat
  • Författare

Ok.

Ante nästan de men var tvungen att fråga för säkerhetens kull!

Publicerat

Jag bytte in min sako finnfier varmint och köpte en Sako quad med 22lr och 22wmr pipor.

Är väldigt nöjd med den bössan har använt den hela hösten med finnspetsen skjuter underbart bra med RWS.

• 3 weeks later...
Publicerat

Instämmer, köpte samma uppsättning samt monterade på ett Leupold VX-III. Inte ett bomskott på hela hösten, å andra sidan har inget jag siktat på suttit längre bort än ca 80 m. Kör med 50 grains Federal, optimalt dö i den kulan.

• 5 years later...
Publicerat

22 WMR Ruger Toppen.

Man måste dock prova vilket febr. på skott som är bäst.I mitt fall är Remington jaktamu bäst och CCI vad gäller helmantel.Winchester Amu en katastrof

mandel