Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bränslesnål kombi?

Featured Replies

Publicerat

Har börjat att titta på nyare bil. Då den gamla gjort sitt!

Vill ha en kombi som är bränslesnål då vi åker relativt mycket.

Kan man komma ner på 0,6 hade jag varit glad. Gärna lägre!

Sen är frågan om man skall ha disel eller bensin?

Om de lönar sig med disel?

Ligger runt 2800-3000 mil per år.

Vet inte vad vi vill ha.

Budget 30-50,tycker jag man bör få något för?

S.

Publicerat

Körde flera v70 d5 som tjänstebilar under många år, den gick på under 0,6 lätt. Förmodligen den mest prisvärda dieselkombin som finns, skulle inte dra mig för att köpa en (dokumenterat) välservad med 25000 mil på mätaren.

Publicerat

Körde flera v70 d5 som tjänstebilar under många år, den gick på under 0,6 lätt. Förmodligen den mest prisvärda dieselkombin som finns, skulle inte dra mig för att köpa en (dokumenterat) välservad med 25000 mil på mätaren.

Enda som drar ner den är skatten om man ska ha en i den prisklassen. 

Publicerat

Hittar du en Mondeo 05-07 2.2 TDCi med Euro4 dieseln så blir skatten hyfsad och med den fröbrukning på runt 0,6 blandad körning. Borde gå och hitta i den prisklassen...

Kör själv en 07a sista årsmodellen i Mk3 och Fords egna motor, sen blir det PSA (Peugot och Citroen konsortiet) motorer i dieslarna.

Publicerat

Passater finns också i överflöd därute, kan man leva utan 4-motion är de riktigt prisvärda med världens bästa dieselmotorer.

Publicerat

Passater finns också i överflöd därute, kan man leva utan 4-motion är de riktigt prisvärda med världens bästa dieselmotorer.

Tyvärr finns det många andra otrevligheter på de där Typ B5 Passaterna, läckande servo styrningar som är ett h-vete och byta, framvagnsdelar går åt som smör i solsken, dåliga på skarvningar i kabelstammen under mattan på förarasidans golv (som gjort för oxid och av vatten/fukt och andra godsaker man släpar in med skorna).

Publicerat

Säkert helt rätt Galne, alla bilar har sin akilleshälar. Farsan böt sin 10 år gamla 4-motion, DSG Passat med 38000 mil på mätaren till en ny Tiguan häromveckan. Grannen har en dito som pendlarbil som gjort nästan 60 helt utan haveri i varken den bespottade DSGn eller i övrigt.

VW - bra tysk skit helt enkelt.

Publicerat

Säkert helt rätt Galne, alla bilar har sin akilleshälar. Farsan böt sin 10 år gamla 4-motion, DSG Passat med 38000 mil på mätaren till en ny Tiguan häromveckan. Grannen har en dito som pendlarbil som gjort nästan 60 helt utan haveri i varken den bespottade DSGn eller i övrigt.

VW - bra tysk skit helt enkelt.

Säkert jätte bra bilar, ville bara varna för några små saker som kan orsaka stora bryderier! Och speciellt när kabelstammen inte vi vara med, bir mycket konstiga fenomen då...

Publicerat

Octavian kanske inte väger mest och är inte heller inte tystast, men du får mer bagageutrymme än i din V70.
WV 1.6L bensin är väl inte heller något underverk av fart och fläkt (105hk) men jag tror de senare årsmodellerna är certade på 0.5l/milen

Vad gäller diesel vs bensin. I förra århundradet var en diesel ett säkert kort som ägare av äldre välbrukade fordon, men då fanns inte system för NOx-reducering eller partikelfiltrering. Inga problem med dessa system i sig, men när bilen blir lite äldre och lite mer välbrukad så kan kostnaden för t ex ett DPF-byte motsvara halva eller hela bilens marknadsvärde.
http://www.bytabil.net/diesel-eller-bensin-vs-hybridbil/

Publicerat
  • Författare

Intressant läsning mr Snok. 

Publicerat
  • Författare

Hur står sig en 9-3 SS? Hade en sån till låns. gillade de skarpt då den varit en sväng på Maptun :thumbsup:

Publicerat

Alla bilar har sina svaga punkter. Passat har vi som pool bilar på jobbet som vi kan låna vid tjänsteresor. En jäkla massa el fel och alla käkar hjullager. Tidigare hade vi Audi och Volvo och minimialt med strul på dessa bilar. Har en dotter som har en Polo med mycket el fel, ibland lyser motorlampan och ibland ABS mm. Nu skall den bort men det är främst äldre bilar innan 2010 som dras med mer el fel än andra märken. Saab är mycket bil för pengarna enligt mig och ett prisvärt köp, gärna dieselmotorn.

Publicerat

Jag har kört 17 000 mil med min Skoda fabia kombi 1,9D helt problemfritt snittar runt 0,5 om man kör lugnt.

Skatten runt 2000 kör du runt 3000mil skulle jag kika på diesel fast ser egentligen bara fördelar med dem även om man kör mindre också!

Publicerat

Alla bilar har sina svaga punkter. Passat har vi som pool bilar på jobbet som vi kan låna vid tjänsteresor. En jäkla massa el fel och alla käkar hjullager. Tidigare hade vi Audi och Volvo och minimialt med strul på dessa bilar. Har en dotter som har en Polo med mycket el fel, ibland lyser motorlampan och ibland ABS mm. Nu skall den bort men det är främst äldre bilar innan 2010 som dras med mer el fel än andra märken. Saab är mycket bil för pengarna enligt mig och ett prisvärt köp, gärna dieselmotorn.

Då måste ni haft tur med Audin, i o m att det mest är paneler och kabelmattor som skiljer mot Passaten ;)

Publicerat
  • Författare

Är totalt insnöad! Blir nog Saab igen. Är sugen på 9-3 1.8. Någon som har en och vet hur mycket dem drar?

S.

Publicerat

Pratade med en kund som hade 9-3 Aero SC ttid, dubbel turbo dieseln med 180hk/400nm. Han lastade bilen full med öl i Tyskland och stod på ordentligt och mycket upp och ned och den drog endast 0,68. Det är riktigt bra faktiskt [emoji106]

Publicerat

Kör en Passat TDI 177 4-motion DSG -13 i jobbet (veterinärlastad). Den snittar runt 0,6 (ganska mkt landsväg i 'raskt' tempo)...helt OK tycker jag :-)

Publicerat

Min privata Hyundai IX35 crdi 184 -12 aut, är däremot ganska törstig. Runt 0,75 :-/

Publicerat
  • Författare

Blir nog en bensin/etanol.

Ska försöka titta på en 9-5 med knappt 8000 mil på mätaren.

Då skatten är ganska låg på dem så kan får man ta att dem dricker lite mer.

Hittar inge vi fastnar för:-/

Publicerat
  • Författare

Hade en Österlunds mappad Saab 9000Aero.

När vi åkte till Vallåkra och sen över till Danmark och hämta lite ljum ljum.

Påväg hem tanka jag och räkna ut förbrukningen.

0.67

Tanken är att Saab ska få sig en duvning hos någon av se stora.

Man brukar tjäna in dem pengarna fort.

Publicerat

Saab är nog ett bra tips, mkt undervärderade. Dock så skulle jag inte köpa en bio. Lånade en 9-5 bio 2.0t automat för några år sedan och den drog 1.6-1.7.

Annars är BMWs dieslar grymt snåla. Min 2007a drar 0.68 blandad stadskörning 0.55-0.6 i motorvägsfart enligt bilens dator så inga glädjesiffror. Tror man kan få en 2004 för runt 50k

Publicerat
  • Författare

Föräldrarna har en 2.0 t biopower. Ligger på 0.67 bensin och 0.89 etanol.

Ska titta över BMW igen.

S

Publicerat

Blir nog en bensin/etanol.

Ska försöka titta på en 9-5 med knappt 8000 mil på mätaren.

Då skatten är ganska låg på dem så kan får man ta att dem dricker lite mer.

Hittar inge vi fastnar för:-/

vi har en 93 bio från 07. skitfin bil att köra men att beskylla den för att vara bränslesnål, det blir värre det. 1,2-1,3 på sprit och runt 0,9 på bensin. Automatlådan höjer nog förbrukningen en del. Bilen och växellådan byggdes på den tiden då man fick köra 90 km/h istället för dagens 80. Man måste över 85 för att den ska låsa på högsta växeln, kör man "manuell" växling kommer man ifrån slirningen. Har försökt att förklara för sambon (hon kör 90% i den bilen) att man bör kolla  varvräknaren, men men. Jag har lägre förbrukning när jag kör i 90 - 100 än vad hon har som gärna håller vad som står på skyltarna. 

Publicerat
  • Författare

Kkjon är den mappad? Den erfarenheten jag har är att de blir en jävla skillnad!

Vill ha automat men ska man ha de måste man upp på 2,3.

2,0 med automat kan jag tänka mig att de dricker.

Andvänder man lådan på en manuell går de att spara droppar.

Kan ta dagen som exempel brukar ligga med R500 på 3,6 l milen på 1000 mil då inräknat kompressor timmar.

Nolla i måndags.

Skit kasst humör idag 4,4 liter milen på en vecka.

Dagen drog upp de hela kan jag säga.

Publicerat

inte mappad av oss iallafall. Dessutom en 1.8 (tror jag). jag har nog lite bättre motoröra än sambon (men man hör inte motorn) jag håller koll på varvräknaren kontra hastigheten. Det går att "lura" lådan att låsa växeln med hur man använder högerfoten.