Publicerat Augusti 7, 201510 yr Christian är helt rätt på det,att medvetet välja ett klass2 vapen har med den egna jaktliga mognaden att göra och anspelar inte på andras eventuella omognad. Likställ det med att avnjuta en riktigt fin whisky,cognac eller liknande,det ger mig helt enkelt mer att gå ut på bockjakt och stoppa en 5.6x52r i kulpipan än att vråla på med min 30-06AI Men visst skjuter även jag rådjur med klass1 vapen men då är det ett helt annat jaktupplägg än den medvetna rådjursjakten. /Mike
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Jo jag är inte främmande för att gå ut med en klass två bössa till bockjakten,har en 22-250 på väg in. Det är klart frågan om var jag skall jaga bock,sitter jag mitt i en skog med mycket gris så är valet enkelt då blir det 270 W. Men skall jag sitta här nere på slätten på ren bock och rävjakt så kommer det nog att bli min 22-250. Mitt största problem just nu är att välja sikte till denna 22-250 Mvh Jerry
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Kära Jerry, iom att du tillhör dem som står för den största omsättningen av optik som jag känner till tror jag att svaret är enkelt, något du inte provat förut. /Christian
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Kära Jerry, iom att du tillhör dem som står för den största omsättningen av optik som jag känner till tror jag att svaret är enkelt, något du inte provat förut. /Christian Mmm du har nog rätt,en Helia 5 med 56 tub är jag sugen på.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Då så, vi lever bara en gång och inget tar vi med oss när vi går. /Christian
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Mmm du har nog rätt,en Helia 5 med 56 tub är jag sugen på. Trodde inte det fans någon kikare som du inte provat .
Publicerat Augusti 7, 201510 yr De längsta flyktsträckorna på rådjur har jag haft med: 30-06 med Accubond 180 300 Win Mag med Oryx 200 Så jag tror Mike har en god poäng. Rådjuret är såpass litet i förhållande till en älg att man vill ha snabbare och kraftigare expansion. Bocken jag sköt i fjol med 223 och V-Max 50 gav kortare flyktsträcka än med kombinationerna jag listat ovan. "Skottplaceringen då?" undrar säkert någon. Jo, exemplen ovan gäller rena lungskott på rådjur. Men det har jag även haft med 223 och TTSX 50 där bocken föll ihop på platsen. I det fallet har man ju inte nån extrem expansion men däremot ganska styv hastighet. Jag sköt även min största bock med 30-06 och Accubond 180 men då med ett bogskott "av misstag", och den föll också på platsen förstås. Terminalballistik var min absoluta käpphäst när jag började jaga och jag märker att ämnet fortfarande väcker mitt intresse och min nyfikenhet
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Efter lite läsning här och där, så har jag kommit underfund med att köra blyfritt. Har därför beställt en ask med Barnes 100gr TTSX i 6.5mm Nu är det bara att hoppas dom kommer fram snabbt, så man får till en laddning bockjakten.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Ja det är mycket som spelar in med skyttet,en bock som är på G hela tiden är alltid svårare att få på plats än en som går lugnt och äter. Jag hade 22-250 till min R93 och sköt med Barns TSX 53 gr och då flög bocken i backen i knallen samtliga gånger.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Ja det är mycket som spelar in med skyttet,en bock som är på G hela tiden är alltid svårare att få på plats än en som går lugnt och äter. Jag hade 22-250 till min R93 och sköt med Barns TSX 53 gr och då flög bocken i backen i knallen samtliga gånger. Har du kvar några av kulorna? Skulle vara intressant att prova hur de går i min 22-250 som är lite kinkig med kulorna. Köper gärna 15-20 st av dig.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Att ladda med en klass 2 kula i en klass 1 känns fånigt. Jag har en hiskeligt massa 140grains Winchester failsafe i 270, en jäkligt fin kula för höga hasitgheter och belaggd (inte med moly) Är du sugen så kan jag sälja ett gäng till bra pris.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Jaktlig mognad, absolut. Det känns väl bättre att skjuta med någonting som är anpassat för djuret, men är det så viktigt att bry sig om klassen på laddningen? Det är väl anpassningen storlek på djur/kula/fart. Jag behöver inte ha den där egentligen "klassningen", sålänge det är lagligt. Om jag hade en 270win t.ex. så skulle jag inte lägga större vikt vid om kulan var "märkt" med en etta eller en tvåa om skillnaden är så marginell som ni diskuterar. Jag förstår de som vill ha det så dock. Ibland vill man vara tekniskt rätt och inte bara praktiskt. Men om det hör till jaktlig mognad att vara tekniskt rätt är nog personligt. Jag skulle säga att den egentliga jaktliga mognaden är att kunna anpassa sin laddning till djuret. Och att anpassa sin laddning till djuret är inte alltid det enklaste. Skottplacering, djurets kondition, päls osv. Den s.k. anpassningen är ju också personlig beroende på vilken effekt man vill ha. Så även att bestämma vilken effekt man vill uppnå i ett djur hör till "jaktlig mognad".
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Har du kvar några av kulorna? Skulle vara intressant att prova hur de går i min 22-250 som är lite kinkig med kulorna. Köper gärna 15-20 st av dig. Jag skicka med allt när jag sålde R93 pipan,nu till min kommande Ruger Nr1 i 22-250 skall jag prova fram en laddning med Barns Tipped Tsx 50 gr
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Jag skicka med allt när jag sålde R93 pipan,nu till min kommande Ruger Nr1 i 22-250 skall jag prova fram en laddning med Barns Tipped Tsx 50 gr Synd för mig, bra för dig . Hoppas nya bössan blir det du vill ha .
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Angående klassning. Jag uppskattar att passa med min vixen i kaliber 222 på premiären och använda 50gr kulor. Det är mysigt på något sätt. För min del hade det dock känts som jag snuvade mig själv om jag satt på samma pass med en klass 1 bössa men med en klass 2 laddning. Du brukar mycket tyngre grejer än vad du behöver till bocken men måste släppa eventuella grisar.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Eller varför inte handladda för klass2 å ha i bössan å ha några klass1 patroner i fickan om man går på rå jakt? så är ni beredda om gris kommer
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Nja, att passa med klass 2 i grismarker skulle aldrig falla mej in. Jag tror till och med markägaren skulle sparkat ut mej om han kom på mej. Och den som säger att klass 2 avslutar bocken snabbare har inte skjutit bock med 9,3x62
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Eller varför inte handladda för klass2 å ha i bössan å ha några klass1 patroner i fickan om man går på rå jakt? så är ni beredda om gris kommer Är man såvärst (för)beredd egentligen om det dyker upp en gris när "grispatronerna" ligger i fickan?
Publicerat Maj 11, 20179 yr Snubblade in på den här tråden när jag var lite fundersam vilken kula man ska ha till 243,så vilken rekommenderar ni?
Publicerat Maj 11, 20179 yr Köpeskott eller egna, köpe, hornadys precision hunter serie med eld-x kula. Egna, beror på stigning, 1-8 då väljer A-max eller Berger hunting VLD, längre stigning, 88 grains Sierra, Nosler BST osv. C
Publicerat Maj 11, 20179 yr Hur vanligt är det att skjuta rådjur med 243 annars då? Har för mig att de flesta använder 308 eller 3006.
Publicerat Maj 11, 20179 yr rätt vanligt i den mån folk har 243w är inte så supervanlig ett litet helvete att hitta bra begagnade iaf många använder sin klass etta pga dom äger typ en kl1 en hagel sen kanske en 22lr och en kombi men många andra använder gärna .222R eller andra kl2 som dom har haft från typ 80talet