Publicerat Maj 10, 201510 yr Då jag fått behov av ett nytt sikte då jag vill kunna skjuta fullfartsladdningar och subsoniska i min 308 med samma sikte vars huvudsakliga tjänstgöring kommer bli under normal jakt så undersöktes marknaden under några dagar. Krav: Tillräckligt justerutrymme för att kunna skjuta ut till 800m. Belyst. Nollställbara justerrattar med cm klick. 30mm tub. Parallax. Under 10 000:- Grym optik. Ju mer jag undersökte desto mer fastnade jag för fabrikatet Minox som är en hyffsat ny aktör på marknaden,det sitter schottlinser i den tex och den monteras i tyskland även om jag tror att dom köper in färdiga delar från annat håll. Fick reda på att kikaren fanns hos en vapenhandlare i grannstaden så åkte dit för att kolla. Optiken är bra tom riktigt bra,vansinnigt klar bild när jag kollade i den utanför butiken,rattarna har distinkta klick och är välmarkerade,cm klick där jag kommer 6mil på ett varv eller 600m med min laddning(900m på två varv) Vanligt riktmedel 4 med belyst punkt som har 11 fasta lägen där belysningen är av mellan varje läge,dubbla batterier i vredet så man snabbt kan byta om ett lägger av. Vad som saknas är parallax men de allra flesta fabrikat har det på kikare med lite högre förstoringar och då tappar man ordenligt med justerutrymme. Tex Minox 2-10x50 som jag har nu får med min 20moa skena totalt 12mil i höjdjustering. tar vi Minox 3-15x56 så får jag 6mil att jobba med i höjd men där har jag parallax istället. En tanke som slog rot under detta är hur viktig är egentligen parallaxen,hur stora avvikelser pratar vi om egentligen praktiskt? Allt mitt långhållskytte har skett med kikare som har parallax från dag ett så jag blev nu sugen att se hur bra det egentligen funkar med en "vanlig" jaktkikare upp till 800m under fältmässiga förhållanden. Således inhandlades ett st Minox 2-10x50. vad som sker nu är att bössan skall skottställas på 100m med fullfartsplugg,vidare skall den skottställas på 50m med subsonicplugg och ett klickvärde mellan dessa två klistras fast på tuben för snabb omställning. Nästa vecka kommer jag skjuta plåtmål mellan 350-780m för utvärdering. /Mike
Publicerat Maj 10, 201510 yr har en minox 2-10 jag med och blev klart överaskad, skärpan duger mycket mer än väl för att det ska vara värt 6000kr som jag betalade för mitt, det var helt nytt ska tilläggas.
Publicerat Maj 10, 201510 yr Intressant. Har ej kollat i en sådan, skall göras. Själv har jag fastnat för Nikon då jag verkligen uppskattar parallaxjustering, gör visserligen lite avkall på justerområde och optik.
Publicerat Maj 10, 201510 yr Författare Jag gillar också parallax men i mellanprisklasserna har jag råkat ut för kikare som var lika skarpa(eller oskarpa) hur man än ställde parallaxen,en tub jag hade var det 300m inställningen som gällde mellan 200-500m. Parallax är vidare bara ett problem om man inte är konsekvent i sitt handhavande och egentligen bara ett problem med höga förstoringar(ju högre förstoring desto värre blir parallaxfelet med avståndet) Jag är rejält nyfiken på hur bra och hur repeterbart skyttet blir med en "vanlig" kikare på för den riktigt långa avstånd. 10x är ju trots allt en klassisk förstoring för militärt prickskytte /Mike
Publicerat Maj 10, 201510 yr Detta ska bli fantastiskt intressant att höra uppföljningen på, det är få som jag lägger så mycket tillit till inom vapen och optik som dig. Mvh Joacim
Publicerat Maj 10, 201510 yr Jag gillar också parallax men i mellanprisklasserna har jag råkat ut för kikare som var lika skarpa(eller oskarpa) hur man än ställde parallaxen,en tub jag hade var det 300m inställningen som gällde mellan 200-500m. Parallax är vidare bara ett problem om man inte är konsekvent i sitt handhavande och egentligen bara ett problem med höga förstoringar(ju högre förstoring desto värre blir parallaxfelet med avståndet) Jag är rejält nyfiken på hur bra och hur repeterbart skyttet blir med en "vanlig" kikare på för den riktigt långa avstånd. 10x är ju trots allt en klassisk förstoring för militärt prickskytte /Mike Intressant, kan man bara hitta ett sätt att hantera parallaxfelet som blir så kommer det nog gå bra. Jag har höga förväntningar på Nikon Monarch 7 2.5-10x50 SF belyst, går för drygt 9tk. Om den inte tilltalar mig så är jag beredd att skippa parallaxjusteringen för det finns inte många fler alternativ i 2-10x50 klassen
Publicerat Maj 10, 201510 yr Författare Intressant, kan man bara hitta ett sätt att hantera parallaxfelet som blir så kommer det nog gå bra. Jag har höga förväntningar på Nikon Monarch 7 2.5-10x50 SF belyst, går för drygt 9tk. Om den inte tilltalar mig så är jag beredd att skippa parallaxjusteringen för det finns inte många fler alternativ i 2-10x50 klassen Detta är vad jag också upptäckte,det är inte lätt att hitta kikare i 2-10x50 klassen med rätt egenskaper. Vortex viper var ett alternativ men i de jag tittat genom har inte optiken imponerat,vidare var Sightrons nya S-tac ett alternativ men bägge dessa har exponerade rattar vilket jag inte ville ha och är lite tyngre och klumpigare samt så finns dom bara med olika typer av mil-riktmedel vilket inte heller var önskvärt denna gång. /Mike
Publicerat Maj 10, 201510 yr Fn verkar smutt ju, jag är uppe snart, då ses vi för lite käk och en öl. Christian
Publicerat Maj 10, 201510 yr En i mina ögon sett prisvärd kikare. Mycket klar att titta i, distinkta klick, och grym tracking. Kan inte begära så mycket mer.
Publicerat Maj 10, 201510 yr Författare Skottställde hos Ken1 idag på 90m,innan detta så hade jag skruvat ner höjdjusteringen ett varv då jag har 20moa fäste,efter fem inskjutningsskott så ligger höjdratten två klick under nollan eller 18mm högt vilket är nära nog mitt i på 100m,en i det närmaste perfekt tracking såhär långt 178 bthp till vänster och 178 A-max till höger/Mike
Publicerat Maj 10, 201510 yr Fett! hm ja kanske inte vore så dumt. Jag har ju ruttnat på min Zeiss och medförstorande riktmedlet vilket enligt mig är ett större problem vid skjutning på längre håll än parallaxjustering och saknar man dessutom parallaxjustering på ett medförstorande är det inte kul, så jag letar nytt. Ser verkligen fram emot ditt test!
Publicerat Maj 11, 201510 yr Författare Japp! riktmedlet i sfp på denna tuben,jag är inte heller alltid förtjust i ffp vid alla tillfällen. /Mike
Publicerat Maj 11, 201510 yr Tycker minox är klockrent sett till pengen, har en handkikare som kostar ca 5kkr som piskar det mesta även för dubbla pengen.
Publicerat Maj 13, 201510 yr Författare Skottställt med subbar idag,15 klick upp för mitt i på 50m,tillbaka till 0 för mitt i på 100m med fullfartsplugg. Långhåll imorgon. /Mike
Publicerat Maj 14, 201510 yr Fick hem en likadan Minox igår. Vid första anblicken var allt frid och fröjd, klar och fin optik och bra riktmedel. Tyvärr så märkte jag ganska snart att det skrapade och krasade när jag vred på förstoringsvredet, något hade lossnat i tuben och justeringen fungerade inte. Förbaskat tråkigt. Oklart om jag vågar mig på ett nytt ex. eller om det får bli något annat. Hoppas att du även i fortsättningen har mer tur än mig med siktet
Publicerat Maj 15, 201510 yr Rova: jag skulle inte tveka med ett nytt sikte. Alla märken har/kan ha fel i sig oavsett prisklass. Jag har köpt zeiss 6-24x56 med fel i sig. Trijicon med fel. S&B med fel i sig. Inget ont över dessa märken heller, Alla kan göra fel. Löser dom garantin snabbt o snyggt så hade iaf jag vågat kört med dom Hur gick skyttet mad mike?
Publicerat Maj 15, 201510 yr Författare Bilder och story kommer,långhållsskyttet gav ett stort leende bara,ska vaka gris ikväll så jag kan testa optik och belysning och skjuta långhåll en gång till på måndag för att testa repeterbarheten. Så här långt är jag helt enkelt sjukt imponerad! /Mike
Publicerat Maj 15, 201510 yr Låter verkligen intressant. Hur är den när du har de på lägsta förstoringen. Vissa sikten kan få en viss tubeffekt då. Hade en burris 4x 3-12x56, helt ok linser o klickade bra. Men när man hade den på 3:an så fick jag tub i den som försvann vid 3,5.
Publicerat Maj 16, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Blev lite ändringar i schemat men två långhållspass och ett vakpass har det blivit med minoxen.Plåtmål har skjutits på avstånd mellan 350-635m.All indata till shooter har matats in sedan tidigare och väl på berget säger appen 2.0mil upp på 350m,klickar upp skjuter och är på plåten direkt.Nästa mål är på 405m,shooter säger upp 2.7mil.klickar och är på målet.Nästa mål 475m.klickar upp till3.6mil och är på målet.505m,upp 3.9mil och är på målet.550m.upp 4.5mil och är på målet.Lite Parallaxfel känner jag att det är men inte mer än att man är i vitalt träffområde på rådjur upp till 350m och älg/hjort 500m.Skjutning dag två upprepades proceduren med samma resultat,helt enkelt en perfekt tracking.Vakpasset på vildsvin gav inget men belysningen testades från 19:00-23:00Inga problem att hitta rätt intensitet,belysningen har 11 styrkor,började på 5 och sänkte med ett steg i timmen till 1 när jag slutade,det enda negativa om den är att steg 11 är för stark och lyser upp tuben invändigt.I övrigt på lägsta förstoring finns en mycket liten tubeffekt.Svårt att hitta något negativt om denna tuben då man får sjukt mycket optik för pengarna.Träffbilder i turordning från 350-550m./Mike
Publicerat Maj 16, 201510 yr Bra att det är nån med din auktoritet när det kommer till skyttet som gör ett sådant fälttest, tas säkert emot på annat vis än om Berralångfot skulle det samma. Tack.
Publicerat Maj 16, 201510 yr Mmm, blir nog o köpa ett. Behöver ett sikte till 17hmr pipan. Såg att torsbo har detta sikte för 6,200 riksdaler.