Publicerat Maj 10, 201511 yr Hej, vad är bra att åtla med om man ska börja med en åtel?. Jag har hört att majsbomb är väldigt effektivt, någon som har recept på de?. Jag har också hört att tjära är bra?. Något annat som är bra?.
Publicerat Maj 10, 201511 yr Här kan du läsa om majsbomb: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/50930-min-majsbomb-stinker-inte/#entry859778 Tjära minst varannan vecka, rulltunna tycker dom är kul. Utöver det är det bara att vänta, börjar bli svårt att locka dom till åtel nu när alla bönder börjar så. Tjäran är det som drar bäst. Detta är inatt på min efter en majsbomb:
Publicerat Maj 11, 201511 yr ok, fungerar bra, hur länge räcker det? En foder automat? Ja det beror på hur stor fodertunna du har. 125L räcker ca 1 månad beroende på hur mycket du sprider.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Författare ok, å då kör du med majs?. Jag bor i Väster Dalarna och vet inte vart jag hittar majs?
Publicerat Maj 11, 201511 yr ok, å då kör du med majs?. Jag bor i Väster Dalarna och vet inte vart jag hittar majs? Sök på internet eller kolla i närmsta jaktbutik //Simon. Fint skare va serru
Publicerat Maj 11, 201511 yr ok, å då kör du med majs?. Jag bor i Väster Dalarna och vet inte vart jag hittar majs? Kolla på Granngården eller annan lokal foderleverantör till lantbruk/hästfolk.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Författare tittade på granngården och där hade de bara foderblandningar med majs
Publicerat Maj 11, 201511 yr tittade på granngården och där hade de bara foderblandningar med majs haha och jag tycker jag är frågvis Ja jag kör med 50% majs och 50% vete/kornblandning då majs är ganska dyrt. Granngården kan beställa hem till dig. http://www.granngarden.se/Granng%C3%A5rden/Foderr%C3%A5vara-Granng%26aring%3Brden-Fodermajs%2C-25-kg/p/1230660_BASE
Publicerat Maj 11, 201511 yr Kan man göra en majsbomb med den blandningen tror du? Absolut, men enbart majs är som sagt bäst men det funkar absolut.
Publicerat Maj 11, 201511 yr Ärtor funkar också ganska bra och det brukar man kunna få tag i för 2 kr/kg, typ hälften av vad majs kostar. Sen är det bra att köra med det som dom har vant sej med så att man inte helt plötsligt fyller upp hela tunnan med typ havre bara för att man kommit över det billigt.
Publicerat Maj 11, 201511 yr och har du inga konkurrerande åtlar i grannskapet funkar spannmål bra det med. Men som slaktarn skriver, Grisar kan vara skeptiska vid foderbyten
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Lånar tråden lite, Tänkte fråga om det är lönt att sätta sig ikväll när det skall blåsa så mkt? Har i alla år kunnat fritt välja när man vill jaga men som småbarnspappa blir det svårare så nu har jag planerat in fredagkväll, men då ska det blåsa runt 12m/s.. Sitta ändå eller skita i det? kojan är tät och bra utan frågan är mer om grisen vill gå ut på åtel i kraftig vind?