Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rymlig familje/jaktbil för 100-150000kr

Featured Replies

Publicerat

Finns antagligen redan 50-11 trådar om detta redan men sitter och sliter håret i funderingar på bil, vill ha en rymlig bil för både familjen och jakten och för tillfället har vi bara ekonomi till en bil hemma.

Ska ha 4-hjulsdrift, helst lite markfrigång och framförallt utrymme! Tyvärr har ju de flesta ”suvar” tämligen klent bagageutrymme, saab 9-5an vi har idag rymmer både stor hundbur+dubbel barnvagn och ändå generösa baksäten. Hade pengarna funnits hade det såklart blivit en toyota Landcruiser  B) eller mitsubishi pajero wagon, men de är långt över budget och säkert alldeles för törstiga...

Alternativ inom budget och med låga miltal:

Skoda superb 4X4

Skoda scout

Subaru forester (litet bagage)

Nissan pathfinder (bara långmilare inom budget)

Ssangyong Actyon (tjingtjong? hittade en som gått 7000mil för 99000)

Toyota 4-runner (bara sett 1 på blocket)

Fler förslag?  :smile:

Många man kikar på av 4-dörrars pickupvarianter har ju gått ganska långt om man ska hålla sig mellan 100-150kkr, vill gärna ha en bil som gått runt 10000 så det finns lite att slita på. 

Publicerat

Dieselpickisarna har rejält mkt kvar efter 10000, om de nu inte körts i en gruva. Jag skulle nog ligga mer på det spåret, packningsutrymme jaa.

Publicerat

en hilux kanske?

Publicerat
  • Författare

Dieselpickisarna har rejält mkt kvar efter 10000, om de nu inte körts i en gruva. Jag skulle nog ligga mer på det spåret, packningsutrymme jaa.

Hmm… har inte riktigt tänkt i dem banorna då jag bara har erfarenhet av skrotiga bensinkombis i privat ägo (dock kört en gammal L200 och numera Isuzu Dmax i jobbet) saaben våran har gått 24000 nu och har på känn att både kamkedja, turbo och annat rassel lär behöva avlösning snart. :sad:  Men man kanske inte skall vara rädd att kika efter en diselpickis som gått 15000-20000då? Bra med lastutrymme är ju sehr gut jaaa…

en hilux kanske?

Hade missat att de hade ”double cab” modell med 4 dörrar, ser att jag kan lägga Nissan navara till listan med. Så länge man får plats med två barnstolar hyfsat i bak så funkar det, ska snart klippa kastanjerna så fler ongar blir det ändå inte.  :tongue:
Publicerat

Själv beställde jag en xc70 d5, men när den levererades hade den felaktig utrustning och eftersom säljaren inte ville justera priset till en vettigare siffra beställde jag en helt ny hilux double cab sr+ 3.0 som jag får under sommaren. Med dagens kampanjer gick den loss på under 400kkr med dieselvärmare, flaklock i aluminium samt vinter däck.

Publicerat

Subaru Outback kan nog vara ett alternativ.

Publicerat

Har inte en aning om hur de är då jag aldrig kört en men själv sitter jag och drömmer om en Subaru Outback. Verkar inte vara många ägare som har nåt att klaga på. Så det hade varit mitt val.

Publicerat

Tror subaru är mycket bra bilar för pengen, dock är det ju inte någon dussinbil här i landet så statistiken kan nog vara missledande.

Publicerat

Varför inte en Caddy Life 4motion eller ännu hellre en Citroen Berlingo dangel (multispace). Den sistnämnda säljes inte Sverige men en caddy får du nog för de där pengarna.

Publicerat

Varför inte en Caddy Life 4motion eller ännu hellre en Citroen Berlingo dangel (multispace). Den sistnämnda säljes inte Sverige men en caddy får du nog för de där pengarna.

Sämre skitbilar får man leta efter, om man inte är byggd som en hobbit! Jag har köpt 2st Peugeot Partner (samma chassi) till firman och värre sorgebarn alla kategorier får man leta efter!

Är man över 1.75 sitter man med knäna i ratten och mumlar "jag är snart framme, jag är snart framme - det gör inte ont, nej det gör inte ont!", det skramlar mindre i en torktumlare full med enkronor och komforten i övrigt är lite som att bli våldtagen av en traktor.

I övrigt känner jag de flesta vid första namn på verkstaden, så... Nej, du vill inte ha dessa bilar!

"Sangjong".. Svärfar har en sådan, en pickis! Baserat på hans erfarenheter skulle jag inte peta på den med en lång pinne ens, har stått på uppfarten de senaste 2 åren!

I prisspannet är väl Scout:en ganska OK! Kan även lägga till en Suzuki Grand Vitara - men att få in både dubbelvagn OCH en stor hundbur för de pengarna... Nja, då finns det bättre bilar men tror inte de hamnar inom budget riktigt (med de krav på mil, 4wd, markfri gång, osv).

Publicerat

Sämre skitbilar får man leta efter, om man inte är byggd som en hobbit! Jag har köpt 2st Peugeot Partner (samma chassi) till firman och värre sorgebarn alla kategorier får man leta efter!

Är man över 1.75 sitter man med knäna i ratten och mumlar "jag är snart framme, jag är snart framme - det gör inte ont, nej det gör inte ont!", det skramlar mindre i en torktumlare full med enkronor och komforten i övrigt är lite som att bli våldtagen av en traktor.

I övrigt känner jag de flesta vid första namn på verkstaden, så... Nej, du vill inte ha dessa bilar!

"Sangjong".. Svärfar har en sådan, en pickis! Baserat på hans erfarenheter skulle jag inte peta på den med en lång pinne ens, har stått på uppfarten de senaste 2 åren!

I prisspannet är väl Scout:en ganska OK! Kan även lägga till en Suzuki Grand Vitara - men att få in både dubbelvagn OCH en stor hundbur för de pengarna... Nja, då finns det bättre bilar men tror inte de hamnar inom budget riktigt (med de krav på mil, 4wd, markfri gång, osv).

Ja man behöver ju inte missta sig om vad du tycker iallafall. Men en skåpbil kan du ju inte jämföra med familjevarianten vad det gäller komfort och sen körs ju firmabilar något tuffare än vad personbilar gör. Visst dras franska med ett dåligt rykte men frågan är om det alltid är befogat. Tyvärr så tas ju inte Berlingo Dangel multispace in i Sverige. Citroen anser väl inte att vi behöver fyrhjulsdrift i Sverige men praktisk och bra jaktbil hade det varit.

Publicerat

Kolla om du kan hitta en CRV helst diesel med lite mil. Rymlig o ganska vettig. Rav4 är ok men för liten i bagaget enligt dina önskemål. Annars så är Suzuki Grand Vitara i klassen men litet bagage och lite "gammal". Svårt det här, Volvo Cross Country? Vettig i bage o komfort! Subaru Outback, också vettig bil. Sankta Fen finns ju med o kolla på. Tittar du på Nissan Narvara skall du kolla upp motor kontra årsmodell, fanns några år då motorerna rasade på en del. Info finns om du googlar angående vilka årsmodeller. Sedan har du ju massa som redan nämnts i tråden. XC 90 finns ju också, jäkligt rymlig men törstig i bensinversion.

Publicerat
  • Författare

Många bra tips  :smile:

CRV har vi släktingar som har men den är alldeles för liten i bak den med, det är ju rätt höga krav vi har med tanke på den låga budgeten. Vi ju inte ha en mindre bil än den vi har nu men det är rätt svårt inser jag, får bli ett riktigt monster om vi skall ha något större än 9-5an. Frugan som bott i USA börjar smågarva lite när jag drar fram en pickup på blocket å säger att "-det här är ju ändå ett riktigt stort as" så att sälja in en stor bil hemma är nemas problemas :thumbsup:   

Skulle det bli en pickis har jag kommit fram till att det blir en Mitsubishi L200 eller en Hilux just för att de verkar vara de säkraste modellerna, dock är ju skatten helt galen :yucky:

Svårt detta... hade 9-5 gått bättre till skogs hade jag rustat upp den alla gånger och fortsatt köra, kommer nog aldrig sitta så skönt som jag gjort i den i någon annan bil. 

Publicerat

Då så, lastbilregga en surburban! Min ena brorson har en och den är...stor.

Publicerat

Jag har en Santa Fe V6 -07 som funkar ok som familjebil med två småbarn samt som jaktbil med bra markfrigång. Komforten är rätt bra och fyrhjulsdriften har fungerat när jag kört fast. Nackdelar är den horribla bränsleförbrukningen som jag visste om och lite sämre kvalitetsintryck. Men den var billig i inköp iaf, så försök prova en innan du dissar den helt.

Publicerat

Ok, om CRV är liten i baken så är det inte så många alternativ kvar.

Skall du köpa pickis så är det ju bra alternativ du tittar på redan.

Väljer du inte den vägen så glöm inte att kolla på Volvo v70 Cross country, kanonkomfort och lik SAABEN i utrymmet bak.

Santa FE, Kia mm har du ju också.

Publicerat
  • Författare

Då så, lastbilregga en surburban! Min ena brorson har en och den är...stor.

Slurp slurp  :tongue:

Tycker XC70 är lite dyr begagnad i förhållande till utrustning man kan få hos andra för pengen. Santa Fe:n ska kollas på…

Tror jag är lite närmre verkligheten nu med några alternativ :

Santa Fe

Kia Sorento

Skoda Superb alldrive (låg men rymlig)

Grand Vitara verkar finnas i en en äldre XL-version

Publicerat

Hyundai tucson

Publicerat

Slurp slurp  :tongue:

Tycker XC70 är lite dyr begagnad i förhållande till utrustning man kan få hos andra för pengen. Santa Fe:n ska kollas på…

Tror jag är lite närmre verkligheten nu med några alternativ :

Santa Fe

Kia Sorento

Skoda Superb alldrive (låg men rymlig)

Grand Vitara verkar finnas i en en äldre XL-version

Har en kompis med XL versionen, stor o rymlig men den slurpar också. Men bra 4x
  • 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Har nog kommit fram till att vi ska åka och kolla på en skoda superb eller audi a6 som primär familjebil.

Dök upp en santa fe 2001 för 19000:- med nybyggt kamrem, något för pengarna som extrabil?

Publicerat

Absolut, kolla bara upp så det inte är för mycket rost. Är remmen bytt är det ju ett jätteplus. Har ett par jaktkompisar som både har och haft Santa Fe och dom trivs bra med bilen.

Publicerat

Rekommenderar skoda! Svin nöjd!

De enda jag ångrar är att vi inte köpte automat.

S.

Publicerat

Alex : kör på skodan [emoji85][emoji106]

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Alex : kör på skodan [emoji85][emoji106]

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Gött å se att du hittat hit olle [emoji4] [emoji106]

Kommer nog bli en skoda så snart saaben är såld, bara den där extarbilen som ska till...