Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag blir inte klok - kikare med 1-x ggr förstoring...

Featured Replies

Publicerat

Jag spankulerade runt i utkanten av Jönköping häromdagen. Jag glodde i allt vad de hade där men blev inte så mycket klokare...

Det började med en trevlig glugg hos S&B, sen gillade jag Kahles och Zeiss men Swarovskis var inte dum den heller.

Jag sprang som en råtta i labyrinten, men blev inte så mycket klokare. Meoptan tyckte jag inte om, någon lecia hittade jag inte. Det jag vill ha är en bra 1x glugg med en röd prick och förstorningsbar till minst 4ggr.

Jag har jagat i många år med en aimpoint comp C3, den känslan vill jag ha men med möjligheten att någon enstaka gång skruva upp förstoringen.

Kan någon av optik-nerdarna hjälpa mig med några ovedersägliga argument?

Publicerat

Beg. Zeiss Varipoint 1,1-4 med RM 0.

Bara en nackdel. Av/på knappens placering.  

På senare modeller sitter den på sidan och är förvisso lättmanövrerad - men man trycker också lätt in den oavsiktligt när man bär eller håller bössan. Förvisso ett större aber vid rörlig jakt. Möjligen är det rätt placering men "utdragständning" är fel funktionalitet.

På äldre modeller sitter den på okularet och kallas populärt för "kepslyftaren". Problemet med oavsiktlig avstängning är väl obetydligt med tydligen irriterande för de som använder keps och gillar lågt stuk på skärmen.

Jag har modellen med knappen på sidan. Och det har blivit en del vilt skjutna med svart prick... Har faktsikt övervägt att skaffa "kepslyftarmodellen". Skulle dock aldrig välja något annat än RM 0 för ett lågförstorande sikte.

Kanske idé att fundera på ett Trijicon? Dock lite osäker på eyebox och linskvaliteten i motljus.

Publicerat
  • Författare

På senare modeller sitter den på sidan och är förvisso lättmanövrerad - men man trycker också lätt in den oavsiktligt när man bär eller håller bössan. Förvisso ett större aber vid rörlig jakt. Möjligen är det rätt placering men "utdragständning" är fel funktionalitet.

På äldre modeller sitter den på okularet och kallas populärt för "kepslyftaren". Problemet med oavsiktlig avstängning är väl obetydligt med tydligen irriterande för de som använder keps och gillar lågt stuk på skärmen.

Jag har modellen med knappen på sidan. Och det har blivit en del vilt skjutna med svart prick... Har faktsikt övervägt att skaffa "kepslyftarmodellen". Skulle dock aldrig välja något annat än RM 0 för ett lågförstorande sikte.

Kanske idé att fundera på ett Trijicon? Dock lite osäker på eyebox och linskvaliteten i motljus.

Hallå, trijicon är inte aktuellt men Zeiss tyckte jag var ok. Fördelen med bea framför nytt?
Publicerat
  • Författare

Hejsan , jag föreslår att du tittar på denna kikare , kolla längst ner på sidan så hittar du vad användare tycker om den. / Rolle http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-1-58x24-ir/20985-0

Den ska jag titta på om jag hittar den. Vad tycker du det är som gör den bättre än de jag nämnde?
Publicerat

Den ska jag titta på om jag hittar den. Vad tycker du det är som gör den bättre än de jag nämnde?

Nja den är knappast bättre än de du nämnde men ändå överasskande bra vad gäller optik och för den pengen ,  /  Rolle

Publicerat

Riktmedel 0. Priset.

Mig veterligen har Zeiss slutat med RM 0 (endast röd prick). Läser jag ditt första inlägg lite långsammare skriver du förvisso inte att du inte vill ha streck & stolpar i siktbilden utan det var nog min egen starka övertygelse och preferens som tog kommando.

Publicerat

March 1X10-24

Publicerat
  • Författare

March 1X10-24

Jaha?
Publicerat

I mitt tycke det mest allround sikte man kan ha, kör själv med Tactial 1-10X24 MTR 4 illuminated, men såg att du var ute efter dot. Men har du möjlighet så titta i ett.

Publicerat

Slår ett slag för det sikte jag använder; Swarovski Z6i 1-6x24, riktmedel LD-I.

Fungerar fint som ett rödpunktssikte på drevjakten och fungerar samtidigt ut på de lite längre avstånden med 6 ggr förstoring.

Tycker optiken i det är outstanding och fungerar faktiskt fint på grisvaket på kvällarna om det finns en gnutta ljus att tillgå.

Kristallklart och brett synfält på denna glugg!

Kostar dock en slant!

Publicerat
  • Författare

Slår ett slag för det sikte jag använder; Swarovski Z6i 1-6x24, riktmedel LD-I.

Fungerar fint som ett rödpunktssikte på drevjakten och fungerar samtidigt ut på de lite längre avstånden med 6 ggr förstoring.

Tycker optiken i det är outstanding och fungerar faktiskt fint på grisvaket på kvällarna om det finns en gnutta ljus att tillgå.

Kristallklart och brett synfält på denna glugg!

Kostar dock en slant!

Tack, bra recension!

Priset har mindre betydelse än funktionen.

Publicerat
  • Författare

I mitt tycke det mest allround sikte man kan ha, kör själv med Tactial 1-10X24 MTR 4 illuminated, men såg att du var ute efter dot. Men har du möjlighet så titta i ett.

Det ska jag titta i.

Jag vill glo genom ett lecia och ett steiner också, innan jag bestämmer mig.

Publicerat

Kör ett Burris Four-X 1-4x24, ruggit bra för de pengarna :)

Publicerat

Jag tycker Swarovski 1-6x24 och Helia 5 1-5x24 är bäst av de 'sanna 1x' kikare jag skjutit med...testat kompisars (March vet jag inget om). Bägge dessa har mycket breda synfält och ett bra häng* av siktbilden med minimal sorgkant (obefintlig tubeffekt). Själv har jag ett Leupold VX-6 1-6x24. Den är skaplig, men når inte upp till de två förut nämnda**, men VX-6:an är onekligen prisvärd speciellt vid köp direkt från USA :-)

*att siktbilden 'hänger fritt' utan att man ser mycket av siktets kanter

**men är bättre än Varipoint 1,1-4x24, Helia CSX 1,1-4x24 och Trijicon 1-4x24, som jag haft förut

Publicerat

När jag stod i samma val senast valde jag ett begagnat CSX eftersom jag behövde punga ut med 8000 kr mindre än för Helia 5 som jag valt om jag var rik som ett troll. Hade jag varit rik och utan estetiskt sinnelag hade jag valt Leican tack vare belysningsvredet och den extra förstoringen. Tittade i en Helia 5 nyligen och den klår definitivt min CSX på 1x. Om man fäller mera vilt eller bara gött att ha det bästa är ju en annan fråga, nästa kikare blir en Helia 5.

Publicerat

Hade 2st 1,1-4x24 rm0, när jag sålde den ena så blev den gamla kepslyftaren den jag behöll just av anledningen du beskriver. Löft bössan för många gånger för att hitta rm släckt med den nyare. Enda nackdelen är att kepslyftaren inte har automatisk avstängning. 

Publicerat

Det ska jag titta i.

Jag vill glo genom ett lecia och ett steiner också, innan jag bestämmer mig.

Ser att du bor i Norra Småland. Du kanske kan ringa Astrosweden och kolla om de har de du vill kolla på hemma? Det kan ju vara värt en tur till Skara för att kolla igenom de mest intressanta sida-vid-sida.

// P

Publicerat

Jag har testat dom flesta dock inte leica.

swarres och helia är bäst :tongue:

helian har lite bättre ljusvärden och swarren lite bättre rm, ldi

hade två swarre i 6 månader sen kom helia 5 så då bytte jag, nu har jag två swarre igen.

bör sägas att mina ögon inte gillas zeiss, så du kanske gillar zeiss mer än jag!

Publicerat

Trijicons nya 1-6a är trevlig om du inte tittat i den än. Skiljer sig ofantligt mkt från den gamla 1-4an!

Övrigt så är swarre 1-6 en klart vettig kikare. Aldrig haft själv men kollat i tillräckligt många för o kunna tänka mig en sån själv!

Publicerat
  • Författare

Dåså, bara att handla alltså!

Så enkelt det är att köpa rätt kvalitetspryl.

e6e07b9c340bf3418deb81877c105aae.jpg

Publicerat

Stuprör!? Kikarsikte med vidhängande liten bössa under ;-)

Publicerat

Men visst är det snyggt utan massa ringar o skit :thumbsup: