Publicerat Maj 29, 201511 yr Bara en fundering... vilket vilt ska du skjuta på om inte 34 mm spridning "räcker" för att ge ett dödande skott ? Ska du jaga toppfågel ? En spridning på hela 50mm dödar ändå allt från rådjur och uppåt förutsatt att man håller mitt i hjärt/lungpaketet. Ibland jagar vi millimetrar å även centimetrar helt i onödan.... så även jag... Ska vi tävla i precisionsskytte är det dock en annan sak, eller skytte på 200m smått vilt, typ toppjakt osv. Men jagar vi rådjur och uppåt inom "rimliga" håll, tja då vet i fan om man inte lägger för stor vikt å mö ammo på nån cm hit eller dit... Fast jag är väl för gammel för sånt här
Publicerat Maj 29, 201511 yr Författare Bara en fundering... vilket vilt ska du skjuta på om inte 34 mm spridning "räcker" för att ge ett dödande skott ? Ska du jaga toppfågel ? En spridning på hela 50mm dödar ändå allt från rådjur och uppåt förutsatt att man håller mitt i hjärt/lungpaketet. Ibland jagar vi millimetrar å även centimetrar helt i onödan.... så även jag... Ska vi tävla i precisionsskytte är det dock en annan sak, eller skytte på 200m smått vilt, typ toppjakt osv. Men jagar vi rådjur och uppåt inom "rimliga" håll, tja då vet i fan om man inte lägger för stor vikt å mö ammo på nån cm hit eller dit... Fast jag är väl för gammel för sånt här Du har helt rätt i det du skriver men för mig handlar mycket av jakten om fågel och räv. Ska jag skjuta en orre på minst 150m avstånd så vill jag ha så liten spridning som möjligt men åtminstone under 30mm på 100m. Man kan väl säga som så att om jag alltid placerar skottet inom 5cm så är det aldrig något problem och det ger mig ju mer vingelmån om ammunitionen sprider mindre.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Nästan alla som har kombi med friliggande pipor har samma problem ink jag. Testa att vänta ca 10min mellan varje skott så kommer bilden smalna av. ligger du bra till horisontellt är det huvudsaken enklare att skruva vertikalt. Med min kombi skjuter jag inom ca 1,5cm inom 100m med rödpunkt i bänk med sval pipa. Att skjuta toppfågel på 150m med en kombi är inte lätt om du inte ska sikta mitt på fågeln. Detta pga att pipan ofta är korta, godset är inte som på en vanlig cylinderrepeter och pipan är inte helt friliggande.
Publicerat Maj 29, 201511 yr Författare Hoel, Nu begriper jag ingenting. Vad har piplängd med något att göra så länge man inte använder öppna riktmedel eftersom det då påverkar visirlinjen negativt. Jag har 60cm pipor på kombin och 48cm på studsaren och ändå skjuter jag bättre med studsaren. Det är inte värmespridning. Om första skottet går högst nästa mitt i och tredje just under första, fjärde lägst och femte mitt i så är det ju inte värmespridning. Om du skjutet inom 1,5cm på hundra så förstår jag inte problemet med att pricka en orre som är på 150m där träffområdet är närmare 5cm. Inte för att vara sån men jag fattar inte vad du menar
Publicerat Maj 29, 201511 yr Johan, Har du provat vänta 10-15 min mellan skotten ? Vad är det som säger att värmespridning måste gå åt ett visst håll ? Eller är det så rent fysiskt att träffbilden måste vandra åt ett håll ? Den biten kan jag inget om iofs.... Men det kostar inget mer än tid att vänta....
Publicerat Maj 30, 201511 yr Författare På ett vapen med lödda pipor så går värmespridningen alltid uppåt eftersom pipan expanderar i längsled men det gör inte hagelpipan och då böjs pipsettet uppåt. Om man har friliggande pipa så kan den expandera fritt och inget ska hända. Jag har inte hört/sett/läst om värmespridning som inte följer ett mönster men det är klart att det kan vara så. Jag sköt den sämsta serien med 7cm vertikal och den "bra" serien på 34mm utan väntan mellan skotten och det säger mig att vertikalen till största del beror på mina brister i rekylupptagning i liggande. Jag har inte provat vänta så länge mellan skotten men mellan serierna och sett till första skottet finns inget mönster heller.
Publicerat Maj 30, 201511 yr bara läsa på om bimetall, inte samma sak, men två metaller som utvidgar sig olika, i detta fallet olika temperaturer
Publicerat Maj 30, 201511 yr Författare Varit på banan idag och nu visade bössan en helt annan sida. Sköt 3st 3 skottsserier i liggande och dessa var på 29mm, 20mm och 10,5mm. Medel 19,8mm. Ingen vertikal spridning. Sköt 3st 3 skottsserier sittande på ändan med stöd på knän och enbent skjutkäpp och dessa serier landade på 42mm, 59mm och 26mm. Medel 42,3mm. 59mm serien hade vertikal me det var skytte fel. Nu undrar jag ju givetvis varför det helt plötsligt började fungera. Enda som jag ändrat är att jag inte använt kopparlösare i pipan. Den kanske behöver koppar i sig för att prestera? Kul, nu återstår träning på att kunna träffa det som är tänkt också och inte bara utvärdera träffbilder.
Publicerat Maj 30, 201511 yr Bara en tanke som slog mig. Jag antar att du har någon form av optiskt hjälpmedel för sikta. Kan problemet ligga där?? anledningen till att tanken infann sig härrör från den tiden då jag bytte från kikarsikte till rödprick på min kombi. Snålheten och okunnigheten gjorde att jag slängde iväg mer än 50 bulor innan jag insåg att lågprisrödprick passar i soptunnan.
Publicerat Juni 5, 201511 yr Hmm. jag har ofta sett på mina vapen att allt för noggrann rengörning ger större spridning på de första serierna. Gäller visserligen mer i den bössan jag skjuter molly. Men jag ser samma tendens överallt utom på DS där skyttens vingel döljer alla andra parametrar...
Publicerat Juni 5, 201511 yr Författare Jag kan nu konstatera att det bara varit skit bakom kolven. Sellier & Bellot kulan skjuter även den bra men inte riktigt lika bra som Lapuas helmantel. På 5st 3 skottsserier och 1st 4 skottsserie så landade snittet på 33,8mm. Minsta 3 skottaren med Lapua var på 6,8mm. Tränar jag bara bort dom sämsta serierna så blir detta riktigt bra. Kul är att kulorna samskjuter rätt bra på 100m i alla fall. Lapuas helmantel går 2cm över S&B blyspets och dom går helt lika i sida.
Publicerat Juni 5, 201511 yr Det där är tråkigt nog ett av de allra vanligaste problemen även för mig... Har du funderat på om din klädsel eller yttertemperatur kan ha med saken att göra? Det är betydligt enklare att avfyra korrekt när fingrarna inte är kritvita av köld! Tjocka kläder kan ändra på anlägg osv.
Publicerat Juni 6, 201511 yr Författare Visst är det så att det oftast är skit bakom kolven som ställer till det men kombin kräver extremt mycket mer än något annat gevär jag äger eller ägt. Jag har aldrig fått så mycket vertikal spridning enbart på grund av rekylupptagningen. Klädsel har jag aldrig märkt någon skillnad på angående resultatet på tavlan men däremot kan man ju bli mer eller mindre smidig i anläggning m.m. Jag har alltid handskar om det är kyligt och där är det inte någon skillnad heller förutom att avtrycksvikten upplevs något lägre med handskar pga att man inte känner avtryckarn lika mycket.
Publicerat Juni 6, 201511 yr Är man kass på precisionsskytte så märks inte det där med kläderna. Är man duktig så ser man snart att Det lätt blir skillnad. Och är man riktigt duktig så är man så stabil att istort sett ingenting dylikt påverkar. Om man inte blir så hårt driben att man måste ha helt rätt kläder för att få ut sists mm. Oavsett om det nu är psykologiskt eller ej. Personligen ligger jag nog i det nedre spannet av den beskrivningen...