Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygelrepeter

Featured Replies

Publicerat

F*n va avundsjuk jag är

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Bara provat mitt nyförvärv en gång på banan hittills. 1895G utan portad pipa. Biter ifrån rätt bra med Remington 405or. Provat ghost ring för första gången och det var en intressant upplevelse.

63C79CF7-E596-4AE0-B752-CB67D1FC072C.jpeg.2d084eef6efc9d50d7e02d8b05b746d3.jpeg

Tack för den, nu började jag sakna min gamla 1895GS...

Publicerat
13 hours ago swecul sa:

Jag har en Marlin 336BL kaliber .30-30, kort och smidig och förbannat rolig att skjuta med!

Har ett XS sikte på picatinny rail och en vortex holografiskt sikte. Har testat Wiliams firesight, drevkikare 1-4 men nu kör jag med denna

som rent estetiskt ser bättre ut och skjuter riktigt bra med den också, 5-6cm grupp på 80 meter.

Kör enbart med Hornadys Leverevolution ammo till den. 

Har en samma lika riktigt trevlig pang!!!

IMG_20200703_160834.jpg

Publicerat

Jag kör 9 av tio jakter med mina byglar och skulle inte byta ut dem mot något. 

Jag har:

Henry frontier 22lr 

Winchester 255 22wmr 

Winchester 94 apache 30-30

Marlin 444

Eventuellt blir det att byta in en sako vixen mot en Henry wildlife 45-70 så småningom. 

Tänker att det räcker med en cylindrare då i kaliber 308

Publicerat

Här kommer en bild på bössan också. ?

marlin336bl.jpg

Publicerat

Tack för att ni delar med er! Tror det kan bli en Marlin 1895 i 45-70. Möjligen lite specialbyggd. Inte helt klar med tankarna här. Blir väl att börja handladda också. Får leta efter kurs i ämnet tror jag. Inte så lätt veta hur jag skall komma igång. Har nu gevär i .30-06 (och hagel då, men det är ju annan sak). 

Publicerat

Till Swecul: Så snygg! 
Edit: alla bilder ovan är minsann snygga!

Publicerat

Hade en 1895 en gång i tiden, som var extremt smidig. Två begränsningar med byglar är att de ofta har halvknackiga trycken som ska vara svåra att få riktigt bra, och att de aldrig blir några precisionsmonster. Men det är förstås inte heller så man använder dem. Min 1895 GG hade en aphård bakkappa; laddade man upp den ordentligt så känns det, med en så lätt bössa och hård bakkappa. Hårt trycke i kombination med hård rekyl gillar jag inte. Men lade inte heller tid och pengar på att försöka få den bättre.

Gillade min, men konstaterade att jag kände mig begränsad av att trycket var hårdare än jag vill ha det. Och sedan kom det något annat som intresserade mig...

Behåll dock laddverktygen och alla komponenter, så steget tillbaka är inte så långt :-)...

Ghost ring är grymt :-)!

Publicerat

Jag har en fråga till alla er erfarna bygelrepeteranvändare. 
när ni står på pass, eller för den delen smyger runt, har ni då repeterat in patron och så att säga manuellt lagt ner hanen? Eller har ni den uppspänd och säkrad? Eller på något vis ”nedlagd” mot säkring? Hur gör ni? Känns det krångligt? Känns som att det skulle kunna vara ett farligt moment. 
själv har jag bara erfarenhet från cylinderrepeter (och hagel, och militärt då, men det är ju lite annorlunda). 

Publicerat

Iom att min Marlin har dubbla säkringar en i varbygeln och hanen har jag valt att inte använda säkringen utan bara hanen som det ska vara. Patron i loppet och hanen i halvspänn.

Publicerat
3 hours ago Ken1 sa:

Iom att min Marlin har dubbla säkringar en i varbygeln och hanen har jag valt att inte använda säkringen utan bara hanen som det ska vara. Patron i loppet och hanen i halvspänn.

Precis, det finns ett extra läge på byglar som kallas halvspänn, en kort bit upp från avfyrat läge. Där låter man hanen vila när man bär bössan. Händer inget om man drar i avtryckaren.

Publicerat
6 hours ago Ken1 sa:

Iom att min Marlin har dubbla säkringar en i varbygeln och hanen

På min Marlin från ..76, saknas denna extra säkringen. Enbart halvspänn.- Skön bössa toppad med compact Leupold.

20201002_235021.jpg

20201002_235212.jpg

Publicerat
7 hours ago 4570 sa:

På min Marlin från ..76, saknas denna extra säkringen. Enbart halvspänn.- Skön bössa toppad med compact Leupold.

20201002_235021.jpg

20201002_235212.jpg

På den tiden kunde man fortfarande lita på att folk fattade vad halvspänn är. Den nya extra säkringen är ett hån men helt i linje med tiden tyvärr. ?

Publicerat

Snyggt gevär också. Är det kanske 24 tums pipa och 4 skotts magasin? 

Publicerat

@Dwarde  22" pipa (microgroove) - Ja, magasin är 4+1

Publicerat
På 2020-09-29 at 22:27 Ken1 sa:

Har en samma lika riktigt trevlig pang!!!

IMG_20200703_160834.jpg

Jävlar vad fin! En sån med aimpoint h2 till rådjursjakten.. Låg och trånade efter en sån idag. Kanske i 357 magnum? Googlade, verkar som det finns mer prisvärd ammo i den kalibern. 

Publicerat
7 hours ago Pyrschjägaren sa:

Jävlar vad fin! En sån med aimpoint h2 till rådjursjakten.. Låg och trånade efter en sån idag. Kanske i 357 magnum? Googlade, verkar som det finns mer prisvärd ammo i den kalibern. 

Tyckte jag såg att jaguargruppen hade drive på sådana nu ??

Publicerat

Finfina bössor i den här tråden!

Är det någon av er som skjuter bygel i 30.30 som INTE är Hornadys klass 1? Partizan hittar jag, men finns det andra tillverkare som har rundspetsad eller mjukspetsad ammunition i 30.30? Det verkar rätt svårt att hitta vad jag kan se.

Publicerat
3 hours ago Anders Ft sa:

Finfina bössor i den här tråden!

Är det någon av er som skjuter bygel i 30.30 som INTE är Hornadys klass 1? Partizan hittar jag, men finns det andra tillverkare som har rundspetsad eller mjukspetsad ammunition i 30.30? Det verkar rätt svårt att hitta vad jag kan se.

Min är 30-30. Laddar iofs själv men Remington Winchester och SoB  gör patroner i 30-30. WB har SoB och Remington hemma.

Publicerat

Det låter ju strålande om WB har det. Sist jag kollade var det tomt. Tack för tipset!

Publicerat

En liten, men viktig detalj tycker jag för ett säkert glappfritt gräpp om hanen med evt kalla/blöta fingrar, är att montera en sk "hammer spur". - Har på båda mina byglar, även på min 94'a med William jaktdiopter. 

20201008_120444.jpg

20201008_120003.jpg

20201008_115732.jpg

Publicerat

Snyggt! Ser ut som en Take Down... 

Publicerat
3 hours ago Hombre sa:

Snyggt! Ser ut som en Take Down... 

Stämmer bra det! Smidigt, även om det egentligen bara använts vid rengöring av pipan. 

Publicerat

Har själv några olika Take Down och kan bara hålla med... Smidigt!

Et par bilder... Inte lika fancy som din bild men det går väl att se lite i alla fall... 

Den första i .25-35 WCF och den andra i .30WCF, båda med Lyman tang sikte och "double set triggers"...

Win94 25-35 TD DST - kopia.JPG

Win94 30-30 TD DST - kopia.JPG