Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Djurens rätt: Djur skall bli juridiska personer

Featured Replies

Publicerat

Spännande världsbild vissa har :/ spec när dom är så högutbildade som vissa av dom är, ett tydligt bevis på att kunskap och fördtpnd nödvändigtvis inte behöver höra ihop.

Publicerat

Hmm, jag kanske har en grupptalan mot mig att vänta då. Kärande är alla anhöriga till de tjädrar jag skjutit.

Alltså allvarligt talat.. Att känslostyrda

ungdomar utan livserfarenhet hittar på sånt här förvånar mig inte. Men vuxna belästa personer? Bedrövligt. Skulle vara intressant att veta om det finns någon gräns. Är en mygga en juridisk person i DRs värl?

Publicerat

Kan man inte avvara några öar som de får disponera fritt över med egna lagar? Vi kan sätta upp stängsel runt om och plantera ut varg, lo, björn, järv och örn. Sedan får de bruka jorden fritt och efter egna önskemål bedriva sin gröna vågen politik på plats utan inblandning från vanliga människor.

Publicerat

Jag förmodar att de begränsar sig till däggdjur men det är klart, då exkluderas fåglar, samtidigt kan de inte gärna mena allvar med att exempelvis ormar, ödlor och grodor skall ingå i den skyddvärda gruppen.

När det gäller detta så förekommer det enstaka fall av, skall vi kalla det rättsutveckling där djur har fått viss status, en del apor har visat medvetande på så vis att de sedan efter rättsprövning erhållit visst skydd/blivit en egen juridisk person.

Bekymret som dessa personer som förespråkar detta inte ser/förstår/negerar är att med rättigheter för alla djur följer så klart skyldigheter mot alla andra djur som naturen helt enkelt inte kan hantera, det eller så väljer man att göra sådana ingrepp, sådana passande ingrepp i vad man anser att det skall vara för rättigheter att hela den rättsliga konstruktionen blir ytterst bräcklig och därutöver inte på något sätt harmoniserar med övrig lagstiftning.

Att göra bryggningen mellan drängar/pigor/trälar till kvinnor och sedan djur när man går från ett egendomstänkande till ett rättssubjekt- tänk visar klart på var man tar sin tankekraft ifrån och det är inte allt igenom välgrundade sådana som utgör stödet.

/Christian

Publicerat

Jösses...

Sen tycker jag personligen att havremjölk - förutom att namnet är lika illa klingande som soyakorv eller vegetarisk köttfärs - är miljömässigt ruttet med tanke på att det går åt 8 liter vatten per liter havremjölk, och dessutom är i princip all havre importerad från Tyskland för framställning av denna vällingliknande sörja, varvid man måste ta hänsyn till konstgödsel och bekämpningsmedel som sprutas ut på åkrarna.

Som djurägare är det på MITT ansvar att mina djur är friska och mår bra. Skulle de skadas ordentligt eller bli allvarligt sjuka så är det MIN uppgift att således ge dem adekvat vård eller i värsta fall avliva dem för att förkorta lidandet. 

Med sitt nya förslag så vill då alltså djurens rätt att de själva skall få uppsöka veterinär när de har blivit skadade eller ligger och plågas till döds? Jävligt trevliga djurvänner...  :dry:

Publicerat

Det är nog bara att inse att vissa har lite otur när dom tänker.. eller helt enkelt inte tänkt.. :huh:

Inte alla indianerna i kanoten, inte alla hästarna i hagen, inte den styvast kuken i bastun etc etc..  :tongue:

Publicerat

Inte alla pattar i bh:n ;)

Publicerat

{\rtf1\ansi\ansicpg1252

{\fonttbl\f0\fswiss\fcharset0 Helvetica;}

{\colortbl;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue0;\red255\green255\blue255;}

\deftab720

\pard\pardeftab720\partightenfactor0

\f0\fs26 \cf2 \cb3 \expnd0\expndtw0\kerning0

\outl0\strokewidth0 \strokec2 Man ska inte underskatta dem, tokskallar har en enast\'e5ende f\'f6rm\'e5ga att f\'e5 geh\'f6r, jag s\'e5g Tom cruise och John travolta promota scientologin p\'e5 TV ig\'e5r. Det \'e4r n\'e5t maniskt \'f6ver den fanatismen \

I artikeln , ponera att det skulle bli som tokfan vill ! \

Inte en fisk skulle f\'e5ngas och ej heller f\'f6das upp till mat , och vem skulle \'f6ver huvud taget h\'e5lla djur ? Ska polishundar och h\'e4star f\'e5 l\'f6n och personnr? Listan p\'e5 konsekvenser kan g\'f6ras milsl\'e5ng , tex vem ska avliva alla " tv\'e5ngsinternerade h\'f6ns ? Det finns fler h\'f6ns \'e4n m\'e4nniskor p\'e5 jorden ...\

\

/P}

Publicerat
  • Författare

Om detta går igenom, innebär det då att jag kan skippa min ansvarsförsäkrning för mina djur?

De är ju juridiska personer och borde själva stå ansvariga för det de gör och den ev skada de åstadkommer!

Publicerat

Men man borde kunna kräva hyra av husdjuren då va? Och göra skadeståndsanspråk på skadedjur, för med rättigheten kommer ju ansvaret. Rovdjuren får det hårt. Det blir omskolning till vegan för vargarna eller svältdöden.

Publicerat
Jag tror ffa att de tänker på djur som brottsoffer, men vad händer när djur är förövare?

Rättegångar mot djur och rättegångar där djur vittnar är inte något nytt.

Publicerat
  • Författare

Rättegångar mot djur och rättegångar där djur vittnar är inte något nytt.

Nej. Jag går igenom det i en blogpost som kommer lagom till lunch idag. Man kunde tro att det hörde medeltiden till men så är det inte. Absolut inte. Favoritexemplet som jag hittat är en get som dömdes till 4 dagars fängelse i Tanzania i början av 1990-talet. Brottet? Betat på en privat gräsmatta. 

Publicerat

Undrar hur riksdagen kommer att se ut? Vilka väljer tex miljöpartiet och sverigedemokraterna att samarbeta med? Oj, oj, oj...

Publicerat

Alla djur är jämlika, men somliga djur är mer jämlika än andra....

Publicerat

Riksdagen är ju redan en hönsgård...(lite ironi dock)

Publicerat

+ 1 till våra duktiga admin, som håller en bra ordning