Publicerat Maj 23, 201511 yr Funderar på att skaffa en studsare för framtida afrika jakt. 338win mag, 358nm, 375h&h eller något annat? Någon här som kanske varit där och kan ge lite tips och ideer:)?
Publicerat Maj 23, 201511 yr Måste poängtera att jag INTE varit i Afrika, men av dom kalibrarna hade jag lätt valt 375H&H. Den måste man vara väldigt allroand med tycker jag. Hade jag skullat jaga bara de stora och farliga hade jag valt 416 Rigby eller 458 Lott.
Publicerat Maj 23, 201511 yr Författare Det blir inget farligt vilt och det största jag kan tänka mig är nog eland. Men jag undrar om man behöver en 375 till antiloper eller om man kan nöja sig med något klenare och mer flack..
Publicerat Maj 23, 201511 yr Du klarar dig med allt över 308, vissa jagar med 6,5. Jag har jagat med 375H/H och den är uppskattad av PH. köp inget udda som det inte finns reservammo till där nere. för Buffel krävs minst 375 i dom flesta länder. Jag sköt just en Eland i våras,, dom kan väga ett ton www.sungutisafaris.se
Publicerat Maj 23, 201511 yr Har tyvärr inte varit dit än för min källartrappa grusade mina planer, men när jag åker dit så är det min 9.3x62 som följer med utan tvekan. Det är den bössan jag tränar och jagar med mest, och jag vet exakt hur den beter sig på olika avstånd, och med 325gr Oryx så har den högre anslagsenergi än 375 H&H köpeplugg! Skall du inte skjuta big five eller buffel och liknande så är nog en flackskjutande kaliber att föredra långt före de grova mer traditionella afrikakalibrarna om jag skall vara ärlig. Det är olika minimumkrav i olika länder i Afrika så det är nog där du skall kolla först, men till antilopjakten så klarar du dig lätt med vanliga svenska kalibrar är jag rätt övertygad om! Har du ingen grövre kaliber i garderoben nu och skall jaga utanför Sydafrika så är 375 H&H oftast det som är minimumkravet vill jag minnas? Kolla i trådarna som finns på forumet från de som varit i Afrika och jagat och se vilka kalibrar som de använde så får du nog ett hum.
Publicerat Maj 24, 201511 yr Som sagt har jag aldrig varit i Afrika, men vad jag sett på jaktfilmer så är ju 375H&H synnerligen effektfull på antiloper och Zebra.
Publicerat Maj 24, 201511 yr När jag var i Afrika så använde jag 375 H&H och den rekommenderas varmt, sköt Buffel ner till Impala och PH'n tyckte det var en optimal kaliber för allt vilt. //Roger
Publicerat Maj 24, 201511 yr och nu är det tillåtet med ljuddämpare i SA , jag tycker 375H/H är mysigare med dämpare!
Publicerat Maj 24, 201511 yr Författare Då får det bli en 375a. Vad ska man ha för sikte tro? funderar på zeiss 2.5-10x50
Publicerat Maj 24, 201511 yr jag har swarrez6i 3-18x50 till afrika förra året hade jag 2,5-15x44 men gillar att vrida upp till 18ggr så man ser perfekt då skotthållen kan bli 300m dock har jag skjutit allt utom Elanden på ca 80-130m håll. funderar du på buffel så funkar inte så stor lägsta förstoring ammo, jag valde 250 grains federals tbbc, kompisen valde 300 grains. ammon måste vara i låsbar låda när du ska hem kolla gärna min sida, bra priser utlovas även om svenska kronan är låg nu!
Publicerat Maj 24, 201511 yr Författare Vad har du för sida? Sikte får jag nog fundera lite på, zeiss 1.8-14x50 finns ju annars.. Någon som vet vart man kan se vad fällavgifterna går på?
Publicerat Maj 24, 201511 yr Vad har du för sida? Sikte får jag nog fundera lite på, zeiss 1.8-14x50 finns ju annars.. Någon som vet vart man kan se vad fällavgifterna går på? www.sungutisafaris.se Jag säljer inga resor utan har bara en kontakt för bra priser! vi kollade i december och då klarade man sig på 20k inklusive 3 vilt, warthog,inpala och blesbock, 5 jaktdagar med flyg från köpenhamn exempelvis Eland kostar 16k rand, oryx 7500 rand en jaktdag inkl allt 1900 rand det tillkommer om du vill ha med trofeer hem
Publicerat Maj 24, 201511 yr det går inte att googla efter sidan utan måste skrivas in i fältet högst upp!
Publicerat Maj 24, 201511 yr Bäst ni kollar flygbolag först för minst ett större bolag har nu infört totalförbud mot troféer, och då är det lite surt när man har betalat för en fin trofé och så får man inte hem den...
Publicerat Maj 24, 201511 yr Jag sköt allt med Norma Solid 300gr och kan säga att dom gjorde jobbet bra, vi sköt 10 djur på 3 man inget djur över 150 meter. Det taxidermy företag vi använder för trofeerna ombesörjer allt och dom flygs hit,anländer efter 9 mån pga att djuren ska kontrolleras,veterinärbesiktas och torkas ordentligt. Vi behövde inte ha ammunitionen i något låsbart det enda krav var att slutstycket och ammunitionen låg i resväskan och vapnet i egen vapenväska. Allt gick mycket smärtfritt. Sen hade jag 2 sikten med mig 1-10x/24 och 2,5-25x52 det senare när vi satt i skymningen på Warthog vid vattenhål. Det är en fantastisk upplevelse och som Ozzian säger ger fruktansvärd mersmak åker själv ner nästa år igen. //Roger
Publicerat Maj 24, 201511 yr Hade tyskarna vunnit ww2 hade det varit en millimeterkaliber som 9,3x62 som varit africas queen. Tror den fällt minst lika många bufflar som .375HH. 9,3x62 med nån lite hårdare 15 grammare hade varit min beväpning.
Publicerat Maj 24, 201511 yr Tvivlar absolut inte på dig, men faktum är att där jag var och jagade så var 375H&H minsta kaliber på Buffel,vore dumt att chansa om man nu ska ner. Sen är det ju en jä..a tur att dom inte vann ww2.
Publicerat Maj 24, 201511 yr Ska du bara jaga plains game räcker trettiofjollsex, 9,3 x 62, 7mm rem odyl. Bättre med något flackskjutande som man kan hantera. Oryx anses som lite mjuk, A-frame, Northfork eller Barnes tsx eller något liknade brukar rekomenderas. Skjut in på 200m och träna att skjuta med trebensstöd. Tre kvastskaft med cykelslang är billigt och bra. Vad det gäller Buffel är det bäst att ta reda på vad som gäller i landet i fråga. Ingen PH tycker att du är underbeväpnad om du har en mediumkaliber som 375HH laddad med 360-380gr kulor. Ska du jaga antilop med 375an så tar en laddning med 250-300gr kulor. Tänk på att solida kulor inte är tillåtna överallt. Vad det gäller flyg så kolla med bolaget du hade tänkt flyga med, jag hade en låsbar ammokoffert i alu. Har jagat med en sako 375HH i över 25år men tog min M 98 9,3-64 Brenneke med TSX 250gr då jag var nere och den får följa med på nästa resa också. Bössan är bestyckad med en NF 2,5-10x30 med en leupold 1,5-5x24 som reserv. http://www.redsandsafaris.com/ Här kan du få en uppfattning om vad det kostar att ta hem trofeer.
Publicerat Maj 25, 201511 yr Har tyvärr inte varit dit än för min källartrappa grusade mina planer, men när jag åker dit så är det min 9.3x62 som följer med utan tvekan. Det är den bössan jag tränar och jagar med mest, och jag vet exakt hur den beter sig på olika avstånd, och med 325gr Oryx så har den högre anslagsenergi än 375 H&H köpeplugg! Skall du inte skjuta big five eller buffel och liknande så är nog en flackskjutande kaliber att föredra långt före de grova mer traditionella afrikakalibrarna om jag skall vara ärlig. Det är olika minimumkrav i olika länder i Afrika så det är nog där du skall kolla först, men till antilopjakten så klarar du dig lätt med vanliga svenska kalibrar är jag rätt övertygad om! Har du ingen grövre kaliber i garderoben nu och skall jaga utanför Sydafrika så är 375 H&H oftast det som är minimumkravet vill jag minnas? Kolla i trådarna som finns på forumet från de som varit i Afrika och jagat och se vilka kalibrar som de använde så får du nog ett hum. Vilka köpeplugg menar du då? 300gr Oryx i 375hh ger ca 6000j, 325gr i 9.3x62 ger under 5000j....iallafall enligt Normas hemsida. Dessutom har 375hh bättre kulbana, kan laddas med 350gr kulor och är mycke snyggare;)
Publicerat Maj 25, 201511 yr Detta hade blivit mitt val om jag stod inför en afrikaresa, jag hade antagligen valt resmål till en kontinent där jag hade fått skjuta även buffel med 9,3x62 ty det är nog det grövsta som jag kan hantera vettigt. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51007-husqvarna-640-93x62/#entry861713 Mvh J
Publicerat Maj 25, 201511 yr Detta hade blivit mitt val om jag stod inför en afrikaresa, jag hade antagligen valt resmål till en kontinent där jag hade fått skjuta även buffel med 9,3x62 ty det är nog det grövsta som jag kan hantera vettigt. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51007-husqvarna-640-93x62/#entry861713 Mvh J Kan du hantera 9,3x62 så kan du hantera 375H/H det är ungefär samma skillnad som o skjuta 232 grains eller 286 grains med 9,3x62