Hoppa till innehåll

Licens


sakkis10

Recommended Posts

Nope- ingen jakt är tillåten med enhandsvapen i Sverige, avlivning är en annan sak men även där är det inte tillåtet att använda ett sportskytte XX för annat syfte än det på tillståndet meddelade. 

 

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Svartkrut är nono för jakt, att använda det till ett eftersök är vanskligt, om det går bra och det inte fanns annat alternativ, kan det vara ok, skulle det ha funnits ett val på ett av NVV för jakt godkänt vapen och man samtidigt orsakar ytterligare lidande för djuret så har man skapat sig ett bekymmer.

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En enkelskottare Fripistol så kan du få båda delarna Grytpistol/ Fripistol , men att ha fripistolen som Grytpistol är som att åka längdåkning med slalomskidor ,det går men det finns bättre allternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur ni resonerar....?

Ett vapen på sportskyttelicens får inte användas ens till avlivning under eftersök.

Jaktlicens på enhandsvapen förekommer överhuvudtaget inte i Sverige.

Det enda sättet är att söka licens för grytjak/avlivning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt hur ni resonerar....?

Ett vapen på sportskyttelicens får inte användas ens till avlivning under eftersök.

Jaktlicens på enhandsvapen förekommer överhuvudtaget inte i Sverige.

Det enda sättet är att söka licens för grytjak/avlivning.

Såg att jag läste lite galet, Christian hade ju redan svarat.....[emoji3]
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vadå, menar du att jag skrev något rätt. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vadå, menar du att jag skrev något rätt. Christian

Tror inte jag kan erinra mig att du någonsin skrivit något galet avseende juridiska spörsmål..... [emoji6] [emoji106]
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Läs ( googla) RPSFS 2009:13  "Jakt med enhandsvapen"  "enskottsvapen flerskottsvapen"  i slutet av stycket flerskottsvapen så det går att få tillstånd för sportskyttevapen , men det ska motiveras också och uppfyller du kraven så hänvisa till författnings samlingen ,uppfyller du inte kraven på alla punkter så lägg ner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De godkända vapentyperna för jakt och dess lämplighet hittar man bl a i böckerna för Nya Jägarskolan. Mycket bra ställe att läsa för att skapa sig en uppfattning om vad, och varför man använder det, till jakten!

Enhandsvapen är inte bara förbjudet, det är dessutom väldigt olämpligt till jakt och jag har sett åtskilliga bedrövliga försök utomlands (på video) när man tror det går bra att "jaga" med revolver...

Det enda undantaget är grytrevolver, men det är för att kunna avliva grävling i gryt och man skjuter i princip på max några cm avstånd och det är då oftast lättare med en revolver än ett gevär, men inte alltid.

 

Jakten handlar om att på ett korrekt, etiskt och så snabbt sätt som möjligt döda djuret man har för avseende att skjuta och då är det inte läge att börja fippla med något enhandsvapen. Ytan man måste träffa på ett djur är väldigt liten för att det skall ha en dödande effekt, samt adekvat anslagsenergi och uppsvampning av kulan. Det är inget man fixar med en 9x19 eller 38 sp direkt...

Vid eftersök så är den enda uppgiften man har att avliva djuret så snabbt som möjligt för att förkorta dess lidande och det skall man göra på bästa sätt - men inte genom att orsaka förlängt lidande.

 

Sportskyttevapen får ALDRIG användas till jakt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo men just eftersök, trafikskadat vilt. så har iaf jag hört att du får ta OM du vill ta vad som helst o slå ihjäl viltet. typ fältkor mm, men du behöver inte heller.. altså inte påskjutet djur under jakt. eller e jag helt fel ute`? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man får ha ihjäl påkört djur med vad som helst UTAN sportskyttevapen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man får ha ihjäl påkört djur med vad som helst UTAN sportskyttevapen?

Är du dum på riktigt, som inte kan skilja på avlivning i samband med viltolycka, och eftersök![emoji45]
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag hade ett sportskyttevapen i bilen. Oavsett enhands eller ej. Så skulle jag inte tveka en sekund att använda det om situationen vid trafikolyckan gör att det är lämpligt. Men det har liksom ändå inget med jakt att göra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej. grejen är varför jag frågar är att det är inte alla som vet det, och att det finns kanske folk som använder detta i eftersök. med sina egna argument. därför frågar jag. .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig under mina år här på jorden hört talas om någon som åkt ut på eftersök med enhandsvapen eller svartkrutsvapen så det finner jag föga troligt. Skulle någon ha hört talas om detta hade de ringt länsman direkt!

Lika lite troligt som att man åker ut med sportskyttevapen eftersom de eftersöksjägare vi har i landet inte är några gröngölingar direkt och således har tämligen adekvat utrustning för uppdraget.

 

Håll isär begrepp som avlivning och eftersök då det är två helt skilda saker - men som måste vara 100% solklart för varje enskild jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wiz

Det där är en sanning med modification. Jag har sett mer än ett enhandsvapen som ägaren förklarat att han använder för eftersök i "svåröverskådlig" natur. Det finns alltså de som hävdar att de är snabbare till skott mot ett anfallande djur med enhandsvapen än med något som skall upp till axeln. Finns även vissa militära specialstyrkor som resonerar likadant. Men det är inte i Sverige jag sett den eftersöks utrustningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet många som har revolver som komplement under eftersök, just för avlivning.

Som eftersöksvapen är det direkt olämpligt. Känner dock några som har på "jaktlicens "!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner också folk som har revolver med sig, och det helt lagligt med kuranta licenser för ändamålet, men då handlar det om att avliva på i princip noll avstånd och inte som primärt vapen på eftersök.

När man kryper in under en gran för att avliva en gris i hägn (andra regler kan gälla här) när hunden vägrar släppa t ex, men då pratar vi om lite andra saker än vad ett eftersök innebär, och precis som Urban skriver så kan det vara ett klockrent komplement - men aldrig primärt.

 

Att man i andra länder har andra metodiker kan jag inte uttala mig om eftersom de också troligen har helt andra förutsättningar, men här har vi inte enhandsvapen på eftersök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet många som har revolver som komplement under eftersök, just för avlivning.

Som eftersöksvapen är det direkt olämpligt. Känner dock några som har på "jaktlicens "!

Det finns licenser på enhandsvapen för avlivning men så värst många är det inte och i samtliga fall är det gamla synder från polisen,dvs dom licenserna är utfärdade för många år sedan.

 

Även polisen gör fel,tex utfärdades en jaktlicens på en HK mr 223 helt nyligen,dock är det inte normen.

 

Men vill man belasta myndigheten med ansökningar som sätter oss jägare i dålig dager och inte skapa bättre förutsättningar för framtiden samt med 99.999.9% sannolikhet få sin ansökan slängd i soptunnan samtidigt som du lika gärna kunnat elda upp 250:- och förverkar sin rätt att klaga över långa handläggningstider :wink: så för all del sök på en 44 magnum för eftersök.

 

Tror man att en revolver löser problem vid e-sök ja då har man skjutit alldeles för lite med sådan under stressade,trängda situationer,ett anpassat gevär är alltid bättre.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer som du skriver mike.....

Dom jag känner fick licenserna i slutet på 90 talet. Då vildsvinen var livsfarliga och helst bekämpades med en 44mag![emoji6]

Vet dock ingen längre som använder dom, då det visade sig inte vara så lätt att skjuta, ens under lugnare förhållanden än ett eftersök!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...