Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

stekt tonfisk

Featured Replies

Publicerat

Jag får besök från mina gamla hemtrakter till veckan och tänkte bjuda på stekt tonfisk. Min tanke är att krydda den med citronpeppar och salt. En citron/limesås till och diverse grönsaker.

Min lilla fundering är nu vad som är godast till i övrigt...

Vanlig kokt potatis låter ju inte som en höjdare.. ris? Nä. Pasta? Nä. Någon som har något bra förslag som inte är alltför avancerat?

Finns massor av icke-godkända ingredienser (av olika hälsoorsaker)... Det får inte ingå sura mjölkprodukter (yoghurt, c f o likn.), paprika, chili, tomat, svamp och majonnäs.

post-1327-0-63228100-1433845635_thumb.jp

Publicerat

Pressad potatis är gott och enkelt, speciellt om såsen är god :)

Annars är ju potatispuré på modet, och det är enkelt att göra en "egen" variant på, t.ex med lite riven parmesan eller kanske nån färskost i. Går även koka med nån rotfrukt för extra smak/färg

Publicerat

Och tonfisken grillar du väl (så klart)? :)

Publicerat
  • Författare

Jag bor i en lägehet och har balkong. Tillåtet med elgrill... HUR kul är den på en skala? :dry:

Fast jag kan ju köpa en engångsgrill och sitta ute på gräsmattan förstås. Om nu vädret kommer att tillåta att man vistas ute, då... Det har regnat, blåst och varit kallt så länge att jag tvivlar på att vi får någon sommar i år. :(

Pressad potatis är ju klart en roligare variant än vanlig.. :)

Publicerat

Om du grillar/steker tonfisken hyfsat naturell, eventuellt kryddad med sesamolja, så är det förvånansvärt gott att bara servera med rostade sesamfrön, inlagd ingefära (gari?), en klick wasabi, soya och strimlad salladslök. Grilla/stek inte tonfisken för länge. Jag kör max 1,5 min på varje sida i het gjutjärnspanna.

Publicerat

Kalla glasnudlar med någon dressing med lite sting i.

/M

Publicerat
  • Författare

Om du grillar/steker tonfisken hyfsat naturell, eventuellt kryddad med sesamolja, så är det förvånansvärt gott att bara servera med rostade sesamfrön, inlagd ingefära (gari?), en klick wasabi, soya och strimlad salladslök. Grilla/stek inte tonfisken för länge. Jag kör max 1,5 min på varje sida i het gjutjärnspanna.

Jag har lite svårt för rå/halvrå fisk och fågel... :unsure:

Publicerat

Är tonfiskbitarna ordentligt upptinade så blir de precis genomstekta utan att bli överstekta och tråkiga.

Publicerat
  • Författare

Är tonfiskbitarna ordentligt upptinade så blir de precis genomstekta utan att bli överstekta och tråkiga.

Ok. :) Det var så länge sen jag köpte tonfisk så jag bar glömt hur fort dom blir klara. ;) Tur att det kommer fina erbjudanden ibland.

Tror det är många som bara har ätit tonfisk på burk... Det blir nästan som att jämföra bananer och ananas... ;)

Publicerat

Jag har lite svårt för rå/halvrå fisk och fågel... :unsure:

Tonfisken ska du absolut inte steka för länge, blir dom att äta kartong.

Synd att paprika går bort annars är en varm grekisk sallad och ett kryddsmör med oregano och citron kalasgott till.

Publicerat
  • Författare

Jag har nog stekt dom lagom innan då... :)

Publicerat

Rösti kan vara bra. Men då äter jag tonfisken väldigt "rare"...

Publicerat
  • Författare

Ok... Rösti? Det typ potatisbullar? Har lite dålig koll märker jag... :blush:

Publicerat

Riv potatis. Krydda lätt. Pressa ur lite vätska. Stek en tunn "kaka" i smör. Låt den bli knaprig. Enkelt simpelt och gott. Men gör dem inte tjocka så det blir degiga potatisbullar. Sånt hör till skolbespisningen...

Publicerat
  • Författare

Kommer ihåg dom... med lingonsylt till..