Publicerat Juni 9, 201511 yr Jag får besök från mina gamla hemtrakter till veckan och tänkte bjuda på stekt tonfisk. Min tanke är att krydda den med citronpeppar och salt. En citron/limesås till och diverse grönsaker. Min lilla fundering är nu vad som är godast till i övrigt... Vanlig kokt potatis låter ju inte som en höjdare.. ris? Nä. Pasta? Nä. Någon som har något bra förslag som inte är alltför avancerat? Finns massor av icke-godkända ingredienser (av olika hälsoorsaker)... Det får inte ingå sura mjölkprodukter (yoghurt, c f o likn.), paprika, chili, tomat, svamp och majonnäs.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Pressad potatis är gott och enkelt, speciellt om såsen är god Annars är ju potatispuré på modet, och det är enkelt att göra en "egen" variant på, t.ex med lite riven parmesan eller kanske nån färskost i. Går även koka med nån rotfrukt för extra smak/färg
Publicerat Juni 9, 201511 yr Författare Jag bor i en lägehet och har balkong. Tillåtet med elgrill... HUR kul är den på en skala? Fast jag kan ju köpa en engångsgrill och sitta ute på gräsmattan förstås. Om nu vädret kommer att tillåta att man vistas ute, då... Det har regnat, blåst och varit kallt så länge att jag tvivlar på att vi får någon sommar i år. Pressad potatis är ju klart en roligare variant än vanlig..
Publicerat Juni 9, 201511 yr Om du grillar/steker tonfisken hyfsat naturell, eventuellt kryddad med sesamolja, så är det förvånansvärt gott att bara servera med rostade sesamfrön, inlagd ingefära (gari?), en klick wasabi, soya och strimlad salladslök. Grilla/stek inte tonfisken för länge. Jag kör max 1,5 min på varje sida i het gjutjärnspanna.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Författare Om du grillar/steker tonfisken hyfsat naturell, eventuellt kryddad med sesamolja, så är det förvånansvärt gott att bara servera med rostade sesamfrön, inlagd ingefära (gari?), en klick wasabi, soya och strimlad salladslök. Grilla/stek inte tonfisken för länge. Jag kör max 1,5 min på varje sida i het gjutjärnspanna. Jag har lite svårt för rå/halvrå fisk och fågel...
Publicerat Juni 9, 201511 yr Är tonfiskbitarna ordentligt upptinade så blir de precis genomstekta utan att bli överstekta och tråkiga.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Författare Är tonfiskbitarna ordentligt upptinade så blir de precis genomstekta utan att bli överstekta och tråkiga. Ok. Det var så länge sen jag köpte tonfisk så jag bar glömt hur fort dom blir klara. Tur att det kommer fina erbjudanden ibland. Tror det är många som bara har ätit tonfisk på burk... Det blir nästan som att jämföra bananer och ananas...
Publicerat Juni 9, 201511 yr Jag har lite svårt för rå/halvrå fisk och fågel... Tonfisken ska du absolut inte steka för länge, blir dom att äta kartong.Synd att paprika går bort annars är en varm grekisk sallad och ett kryddsmör med oregano och citron kalasgott till.
Publicerat Juni 9, 201511 yr Författare Ok... Rösti? Det typ potatisbullar? Har lite dålig koll märker jag...
Publicerat Juni 9, 201511 yr Riv potatis. Krydda lätt. Pressa ur lite vätska. Stek en tunn "kaka" i smör. Låt den bli knaprig. Enkelt simpelt och gott. Men gör dem inte tjocka så det blir degiga potatisbullar. Sånt hör till skolbespisningen...