Publicerat Juni 12, 201510 yr Har följt detta ett tag och blev lite förvånad måste jag nog säga. Av vad som gått att läsa i media så blev tjyvjägaren "ertappad" med skjuten hjort i bilen på väg mot grannlandet. Fanns vapen i bilen, fel kaliber för den döda hjorten etc. Nu sitter jag inte med detaljer nog men vapenpass/ deklarerat vapen etc saknades nog. Borde inte bara vapenbrottet slå rätt hårt? http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/06/tjuvjagare-riskerar-tva-ars-fangelse/ Sen känns det lite tydligare nu att det är skillnad på tjyvskjutet vilt och vilt med tanke på den annonserade strafftiden... /M
Publicerat Juni 12, 201510 yr Detta är en populär post. I nyhetsrapporteringen så fanns det en detalj om att den misstänkte faktiskt hade anmält införsel/utförsel av sitt vapen, en Sauer 202 i 223 Rem, så det förefaller vara gjort, vidare så kunde man inte göra en ballistisk jämförelse med kulan man fann i hjorten, basen var för demolerad, men det var en .224 kula, som vi alla då vet nyttjas i ett flertal kal .22 kalibrar ex 22 H, 222 Rem, 223 Rem, 22-250 osv, det är som mest besvärande för den misstänkte är en kombination av att inte kunna ange var viltet är fält, inte kunna redogöra för att han både rest till Sverige (visats här i Skåne) och kort därefter påstår sig ha fällt viltet legalt i Danmark (uteslutet för doven fälldes utanför säsong) inte har kunnat förklara varför/hur han kört rundor kring de gods i Skåne som varit drabbade av tjuvskytte, avslutningsvis kan noteras åklagaren har åberopat visst vittne en ekolog, liknande som påstod sig kunna identifiera de hornuppsättningar som den misstänkte hade hemma och jämföra dem med bilder och djur han själv sett i Sverige, det måste jag säga är en i grunden rätt tveksam bevisning, i varje fall en sådan som ställer enormt stora krav på jämförelsepunkter, jmfr med fingeravtryck och ett extremt gott underlag, dvs att man gör syn på hornen och att de bilder som ligger till grund för jämförelsen är extremt bra/tydliga. Addum ex eftertanke, för egen del anser jag det ooooooooooooootroligt bra att man tar tag i detta med fulskyttet och ser till att lagföra istället som förr att plisen inte hade resurser eller förståelse för de pengar som snurrar i branschen, i England är man av uppfattningen att tjuvjakten kostar markägarna miljarder kr om året, i Sverige rör det sig säkert om mer blygsamma tio talet miljoner. /Christian
Publicerat Juni 12, 201510 yr Författare Min förhoppning är att det blir två år! Det behöver rapporteras i media att tjyvskytte genererar straff OCH att det faktiskt går att sätta dit folk - så jag instämmer C. Sen håller jag med. Delar av de jag läst och "hört" har väckt mina funderingar. Tyvärr är nog detta fallet lättare i och med den märkliga trafiken över öresundsbron än om tjyvskytten varit svensk och smugit in på någons mark nattetid. Hade jaktens egentliga värde varit bättre etablerat i landet så hade nog förekomsten av tjyvjakt i media varit större också. Där har vi nog en hel del att lära av andra länder. /M
Publicerat Juni 12, 201510 yr Det bästa hade ju varit om man sparat och fryst in delar av räntorna man hittat efter puckot och sedan knutit det med hjälp av DNA-tester, men det är alltid lätt att vara efterklok när man har hela bilden framför sig... Dock borde man kunna bevisa släktskap med andra djur på markerna genom att ta DNA från existerande troféer? Måtte det bli så långt och tungt straff som det bara kan bli men jag tror inte det kommer att svida så mycket som det skulle behöva...
Publicerat Juni 12, 201510 yr En sak som hör till detta är jag är osäker på hur väl de drabbade godsen om ens alls har fört någon enskild talan i frågan om ersättning för skada som de lidit, vad kan en kapital dov kosta på fot, som den som han är åtalad för, 40-50 tkr, jag vet inte men det är således den kostnad/skada som godset lidit och jag skulle med iver, frenesi och glädje ha fört en sådan talan för deras räkning hade jag enbart haft chansen. Iofs är det inget som hindrar att man tar det i efterhand, något som verkligen borde göras. M vet bättre om detta än vad jag gör men min uppfattning är att mycket av den uppenbara tjuvjakten i området upphörde iom att denna person greps. Det talar för att det räcker med ett fåtal aktörer för att orsaka väldigt stor skada. /Christian
Publicerat Juni 12, 201510 yr Jag har förmånen att jaga med några mer bemedlade herrar och vid en hjortjakt i norra skåne hörde jag priser om 50 000kr för en riktigt fin kapital bock så det verkar som tidigare avhandlats i tråden vara en rimlig peng. Hysteriskt mycket pengar för ett djur men ser man till djurets värde i stammen, genom avel etc så är det högst rimligt. Att få vara med och jaga under 1!!! dag samt skjuta ett djur av mindre betydelse ligger runt 10-15000kr. . Editerat för att inte ge folk ideér
Publicerat Juni 12, 201510 yr ? Det finns inget underlag för en kumpan, plisen har aldrig spårat honom med bil när det varit mer än en, 1 person i bilen, såvitt är känt har det aldrig vart mer än 1, person i bilen när han passerat bron, alla vet väl att när man passerar bron så tas det minst 8 bilder på bilen, en omgång bilder vid varje stopp och två bilder under genomfarten av bron. Frågan om annans delaktighet i detta brott kommer aldrig att exculpera denna misstänkte, då blir det ju frågan om gemensamt och i samförstånd-brott, nej svårigheter ligger i att det inte finns någon bar gärning-handling i detta och det vill rätten av outgrundlig anledning ofta ha i detta. Wiz skrev ovan om DNA och det hade varit rätt bra med sådan typning, tråkigt nog är det för mig inte säkert att man har mappat genomet hos Dov/kron/vildsvin på det sättet att man kan visa på släktskap, ärligt talat tror jag inte det, således är det enbart matchning av två prover man kan företa. Oaktat det hade det varit både bra och enkelt att ta och säkra sådana prover. /Christian
Publicerat Juni 12, 201510 yr ? Det finns inget underlag för en kumpan, plisen har aldrig spårat honom med bil när det varit mer än en, 1 person i bilen, såvitt är känt har det aldrig vart mer än 1, person i bilen när han passerat bron, alla vet väl att när man passerar bron så tas det minst 8 bilder på bilen, en omgång bilder vid varje stopp och två bilder under genomfarten av bron. Frågan om annans delaktighet i detta brott kommer aldrig att exculpera denna misstänkte, då blir det ju frågan om gemensamt och i samförstånd-brott, nej svårigheter ligger i att det inte finns någon bar gärning-handling i detta och det vill rätten av outgrundlig anledning ofta ha i detta. Wiz skrev ovan om DNA och det hade varit rätt bra med sådan typning, tråkigt nog är det för mig inte säkert att man har mappat genomet hos Dov/kron/vildsvin på det sättet att man kan visa på släktskap, ärligt talat tror jag inte det, således är det enbart matchning av två prover man kan företa. Oaktat det hade det varit både bra och enkelt att ta och säkra sådana prover. /Christian Ber om ursäkt. Jag hade för mig det var två. Editerat mitt inlägg på eget initiativ
Publicerat Juni 12, 201510 yr Buck- det är väl inga bekymmer, i dagens läge är frågan om gärningsmannaskap, direkt, indirekt, utvidgat osv så flytande att allt heter att det företagits tillsammans och i samförstånd eller gemensamt och i samförstånd och ansvaret delas lika elegant som om det vore Salomon som är framme med svärdet, att såsom i Lindomefallet skylla på annan och komma undan, det sker så otroligt sällan att det inte ens ses som något annat än en rättslig anomali och en juridisk klurighet. /Christian
Publicerat Juni 12, 201510 yr Här hittades en tjuvskjuten älg, hjulspår, hylsor och ficklampa och ciggfimpar hittades. Polisen hade inget som helst intresse att följa upp detta... märkligt tycker jag då dna säkerligen hade kunnat säkrats och man iaf fått en misstänkt.
Publicerat Juni 26, 201510 yr http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/06/dom-tjuvjagare/ 3 års fängelse, allt igenom grova brott och över 200 000 i skadestånd. Det är trots allt som så att det ger 2 år i fängelse och ingen mer jakt de närmsta 5 åren efter det, i varje fall inte i Sverige. Helt ok enligt mig, jag trodde att han skulle erhålla i stil med 15-18 månader. /Christian
Publicerat Juni 26, 201510 yr Författare http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/06/dom-tjuvjagare/ 3 års fängelse, allt igenom grova brott och över 200 000 i skadestånd. Det är trots allt som så att det ger 2 år i fängelse och ingen mer jakt de närmsta 5 åren efter det, i varje fall inte i Sverige. Helt ok enligt mig, jag trodde att han skulle erhålla i stil med 15-18 månader. /Christian Jag är glad, uppriktigt glad! /M
Publicerat Juni 26, 201510 yr Riktigt j-la bra nyheter!!! Inte nog med 3 års fängelse - vilket i sig verkligen inte var väntat - så blir han av med allt som kunde förknippas med tjuvjakten och man får ju bara hoppas att bilen var ny och på avbetalning... Fråga då: Får han avtjäna straffet i Sverige eller Danmark? Han lär ju aldrig få hålla i ett vapen i Sverige igen men hur blir det hemma i Danmark? Blir han av med sina licenser där också? Blir han inte det så är systemet fortfarande rätt ruttet... Mycket bra jobbat av de inblandade och förhoppningsvis en skarp fingervisning om att vi med alla medel vill stoppa all tjuvjakt!
Publicerat Juni 26, 201510 yr Riktigt j-la bra nyheter!!! Inte nog med 3 års fängelse - vilket i sig verkligen inte var väntat - så blir han av med allt som kunde förknippas med tjuvjakten och man får ju bara hoppas att bilen var ny och på avbetalning... Fråga då: Får han avtjäna straffet i Sverige eller Danmark? Han lär ju aldrig få hålla i ett vapen i Sverige igen men hur blir det hemma i Danmark? Blir han av med sina licenser där också? Blir han inte det så är systemet fortfarande rätt ruttet... Mycket bra jobbat av de inblandade och förhoppningsvis en skarp fingervisning om att vi med alla medel vill stoppa all tjuvjakt! Det är nog väldigt troligt att han inte får förnyat sitt jagttegn. Och då ryker kulvapenlicencerna direkt, och hagelbössan om 3 år. Skönt att han åkte dit, rejält!
Publicerat Maj 11, 20169 yr Författare Ytterligare glädjande får man nog säga, http://www.atl.nu/skog/sankt-straff-tjuvjagare "...ansett sig oskyldig till anklagelserna..." /M
Publicerat Maj 11, 20169 yr Det man inte minns har inte hänt. [emoji57] C Skickat från min iPhone med Tapatalk