Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver råd ang mitt första krångliga studsarköp

Featured Replies

Publicerat

Hej alla erfarna jägare och vapenkunniga! Jag tog min examen 3 veckor sedan,jag var ute efter en studsare så ja svängde förbi en vapenbutik för att kolla lite beg, för att dra denna historie kort köpte jag en tikka m658 30-06 med snälltryck som var i jätte fint skick, dock sa handlaren att denna bössa hade ett fel,

När man repeterade lite hårt och drog igen slutstycket avfyrades bössan i 1-2 fall av 15 repeteringar, eftersom detta är ett allvarligt fel försäkrade säljaren mig om att felet kommer bli åtgärdat till ja hämtar bössan. Så jag slog till o köpte bössan och skicka in ansökan till polisen

Var inne i torsdags (1v senare) och då säger säljaren att han fixat problemet, dock så blev trycket lite sämre, när jag känner på avtrycket själv så tycker ja det är förfärligt dåligt, mycket längre innan avfyrning (känns det som) och trycket hackar sig in vid kramning, som om filspår el liknande lämnats kvar, ja sa då att jag helst ville fixa detta till det bättre, han sa då att det är jättesvårt och att jag får leva med det där eftersom jag endå har snälltryck på bössan och annars trycker man endå distinkt när man skjuter på löpande. Tigande lämnade jag butiken halvt överkörd.

Åkte tillbaka dagen efter när jag samlat mod och funderat och sa då bestämt att han får fixa trycket eller dra av på priset så ja kan lämna vidare bössan till någon annan duktig vapensmed som kan fixa trycket, han tjura ihop sa att ja inte får lämna iväg bössan till någon annan då han har ansvaret ,svor lite om knulla o sa att han skulle försöka fixa problemt.

Igår ringde han o sa att avtrycket är bättre men nu fungerade inte snälltrycket som det ska, det fastnade inte framme som jag förstod, han frågade om detta dock var ok eftersom nu är ju trycket hyffsat, jag svarade att jag inte godtar detta utan vill ha ett tryckte som är hyffsat och ett fungerande snälltryck, han svor lite och sa att han skulle försöka igen , annars skulle han återta köpet.

Dilemmat i detta är att jag jättegärna vill ha bössan eftersom den är jättefin turkisk valnöt men fina ådringar, annars hade ja redan reklamerat köpet. Min fråga är nu löser han inte problemet helt vågar man hämta ut bössan o lämna den vidare till vapensmed eller kan han ha filat sönder bössan så de bara blir dyrt o laga??

Publicerat

Det där låter inte bra alls!

Nytt trycke eller annat vapen istället.

/Mike

Publicerat

Stojans bensin och diversehandel i Utvärtesbruk?

Antingen fixar man trycket- om man KAN, annars ger man fan i det.

Är trycket felaktigt eller trasigt byter man det

Publicerat

Solklart har du bestämmanderätten på din sida vad du gör med dina prylar.

Vill han komma att åtgärda det så har han ju rätten i att försöka göra detta om du reklamerar bössan. Dock ska han ju åtgärda det på ett adekvat sätt vilken han inte verkar kunna. Jag tycker du ska begära offert från en erkänt duktig smed och sedan framföra förslaget till handlaren så denna får komma med ett yttrande, pocka på att han står för kostnaden utan undantag.

Har han lovat en fullgod bössa SKA han stå för detta

Publicerat

Antingen ska det det perfekt eller så skit i det. Det finns många andra fina bössor i vårt avlånga land. Dessutom verkar han inte helt kompetent vilket kan innebära att det inte blir ordning på självavfyrandet?

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren hittills, Har jag rätt att hämta ut bössan när ja får licensen och lämna den för inspektion hos vapensmed, men endå kunna lämna tillbaka den om han "filat" för mycket? om smeden fixar detta för 300-600 skiter jag istortset i det hela men blir kostnaden över 1000kr är de ju inte kul altså, vad kan ett nytt trycke kosta? Det är ju svårt att få utlåtande från smed utan att han sett vapnet?

Publicerat

Ja det har du, sålänge smeden inte ändrat något kan säljaren inte säga så mycket. Visst kan han ju hävda annat men det e en annan diskussion

Publicerat

Enligt mig är ditt orginaltrycke förstört,vi vet inte vad din handlare gjort med det.

Ett nytt trycke är vad som behövs och det får du inte under tusenlappen.

/Mike

Publicerat

Jag hade inte gett mig på punkten att ett nytt trycke ska monteras. :yes:

Publicerat
  • Författare

Blir fundersam på vad han har gjort då mitt vapen verkar ha justeringsbart trycke som kanske bara behövdes spännas en aning, han påstår ju att han slipat en större klack som något spänner mot som skulle få större yta, men vapnet är ju typ nyskick annars.

Publicerat

Ska man fila på trycket ska man verkligen veta vad man gör, det verkar inte personen i fråga göra!

Nej, jag tror han förstört trycket och att ett nytt måste dit.

Publicerat

Nu tycker jag nog att det tappar en aning proportioner.......

Hittar man bössan med stort B så har man "zingat med den" som det heter. Då köper man den först - och kladdar med den sedan. Personligen prutar jag hellre än be handlaren kladda med bössan - helt enkelt för att det är en klåparbranch av rang. Handlare hanldar, smeder meckar. Dåliga smeder fördärvar bössor.......

Det andra är att inte alla tryck kan ställas nedåt 1kg om det ska bli bra, det finns en anledning till att dessa tryck vanligen har snälltrycket för att göra båda delar - ett lite stabbigare drevjaktstryck som kräver ett medvetet skott och ett mjukt och rent rent snälltryck när det ska finliras. Visst kan man ha båda i ett - men jag personligen vill då INTE ha för lätt tryck när man får ett knippe grisar runt fötterna.

Man kan ställa Mausertrycken så de blir mycket mycket bra - men sällan nedåt 1kg (som jag tycker är åpå tok för lågt för de trycken av rent tekniska grunder - vill man ha det har man fel tryck på bössan krasst sett).

Så låt köpet gå igenom - lite sent att kladda med handlaren och pruta nu. Fundera på vad du vill ha, betsäm dig sedan för hur du ska uppnå det. och väljs sist smeden utifrån vad du vill ha gjort.

/T

Publicerat

Nu tycker jag nog att det tappar en aning proportioner.......

Hittar man bössan med stort B så har man "zingat med den" som det heter. Då köper man den först - och kladdar med den sedan. Personligen prutar jag hellre än be handlaren kladda med bössan - helt enkelt för att det är en klåparbranch av rang. Handlare hanldar, smeder meckar. Dåliga smeder fördärvar bössor.......

Det andra är att inte alla tryck kan ställas nedåt 1kg om det ska bli bra, det finns en anledning till att dessa tryck vanligen har snälltrycket för att göra båda delar - ett lite stabbigare drevjaktstryck som kräver ett medvetet skott och ett mjukt och rent rent snälltryck när det ska finliras. Visst kan man ha båda i ett - men jag personligen vill då INTE ha för lätt tryck när man får ett knippe grisar runt fötterna.

Man kan ställa Mausertrycken så de blir mycket mycket bra - men sällan nedåt 1kg (som jag tycker är åpå tok för lågt för de trycken av rent tekniska grunder - vill man ha det har man fel tryck på bössan krasst sett).

Så låt köpet gå igenom - lite sent att kladda med handlaren och pruta nu. Fundera på vad du vill ha, betsäm dig sedan för hur du ska uppnå det. och väljs sist smeden utifrån vad du vill ha gjort.

/T

Men nu är det en rätt så vanlig Tikka som ts kärat ner sig i och då kan man gott kosta på sig att söka reda på en annan istället för att kludda med denna. 7k är helt normalt pris och att sen fixa fram ettnytt trycke så blev det en onödigt dyr Tikka.

Skickat från min telefon

Publicerat

Det kan han ju göra om han vill det, å andra sidan är licensen klar och bössan är hans. Att harva länet runt och leta är en kostnad i bensin och tid.

Min poäng är tre:

- har realistiska förväntningar på vad ni köper

- kontrollera bössan ordentligt innan köp

- be aldrig handlare kladda med bössorna om ni inte vet vad de går för

Är det brister på bössan, pruta så ni rodnar. Lämna den därefter till en kompetent smed med korrekta instruktioner om vad som ska göras och till vilket resultat.

/T

Publicerat

Slam-fire felet visar att någon har varit och meckat med geväret tidigare.  För det är absolut inget vanligt fel på Tikka.

Redan då bör man se upp.

Men nu så har din handlare mixtrat ytterligare med trycket.

En "bedrift" i sig - eftersom Tikkas trycken är skitbra från början...

Det kan behövas en renovering eller byte av hela trycket.

Det går att få tag i ett originaltrycke till Tikka 500/600, och det ska handlaren hosta fram i sådana fall.

Men han ska naturligtvis inte montera det.

Publicerat

Håller med PMT, pruta ned bössan så att du kan lämna in den till en kompetent smed och byt trycket. Har dåligt förtroende för en del handlare och när vissa inte kan klara av ett montage på ett vettigt sätt hur är det då med hjärtat i bössan? Vill du ha bössan så pruta ner så du kan byta trycket hos en smed, om han nu inte själv går med på att byta trycket och den blir hellt ok.

Publicerat

Jamen hör nu här: TS kan inte PRUTA på en redan uppgjord affär....

TS kan däremot förvänta sig att vapnet är i det skick som det vart lovat då affären gjordes upp- FELFRITT

Eller begära avslag på priset och åtgärda felat själv

PRUTA gör man INNAN man gör affär.

Naturligtvis ska vapnet vara som det vart utlovat- och SÄKERT att skjuta med när det levereras

Annars kan TS begära att affären går tillbaka- vilket jag förstår handlaren är positiv till, men inte TS

Så är det med det- som jag kan läsa utav tråden

Publicerat
  • Författare

Tack för svar! Jag väntar på att höra från säljaren om han får årdning på bössan, han sa själv i sista kontakten vi hade att han annars får ta tillbaka köpet, jag har ju föreslagit att dra av på priset men det ville han inte överhuvudtaget.

Jäkligt synd om de nu blir så och jag vet inte hur ja ska göra med licens ansökan som kan komma bli färdig vilken dag som helst nu,

Går inte köpet igenom är jag sugen på en en t3 laminerade stock med rostfri och gängad pipa som tröst.

Publicerat

Lugna dig lite.. dessutom förstår jag inte vad man ska ha snelltrycke på en Tikka till?

Sätt dit ett vanligt trycke. Tikkas originaltrycken är HUR FINA SOM HELST

Publicerat

Kanske var fel ord jag använde, sorry. Jag menade egentligen avdrag av vad ett nytt tryck kostade men i folkmun är det lätt att säga pruta. Allra helst i Småland :thumbsup:

Publicerat

Det är en smal sak att ringa tillstånd, förklara läget, be de makulera ansökan samt inkomma med en ny och snällt förklara att du inte vill hamna bak i kön för det.

Det tror jag dom har förståelse för

Publicerat

Med tanke på att det blev så mycket krångel med trycket, så hade jag absolut INTE haft förtroende för att det ursprungliga problemet, att den avfyrades när man tryckte igen slutstycket, har blivit riktigt åtgärdat. Och DET är ju definitivt något att oroa sig mer över. Riktigt trist, när den hade fin kolv, men jag hade aldrig känt mig säker på den, då man själv inte duger till att vara smed. 

• 2 months later...
Publicerat

Ruskigt fin stock på den där du!

Grattis till en grym bössa!

Mvh

Joacim