Publicerat Juni 18, 201511 yr Nu är jag förbryllad. Var ute på skjutbanan och skulle skjuta in mitt nya sikte ett Zeiss victory HT. Allt går bra tills jag ska skjuta med min jaktammunition, då börjar det sprida ca 10cm åt höger provar med fler skott med samma resultat. Går då ner på 50m och provar med jaktmatch och skjuter då 3 skott i en enkrona, i med jaktbulorna och träffar inte ens tavlan. Har skjutit med samma ammunition i samma bössa hela tiden och då har det bara skiljt ca 2cm i höjd mellan matchen och jaktammon: Vad händer. Vapen Tikka T3 .308 Jaktammo Sako Hammer head 180gr och Norma Jaktmatch.
Publicerat Juni 18, 201511 yr Författare Sitter tuben fast? Japp har kollat allt på bössan ringar och klackar och allt är som det ska.
Publicerat Juni 18, 201511 yr Författare Hur är pipan i skick! Riktigt rengjord eller full med Tombakrester? Jag drar rent pipan efter varje skytte tillfälle och en grundlig rengöring efter var ca 80-100 skott
Publicerat Juni 18, 201511 yr Är det längesedan du rengjorde med riktig kopparlösare hade i alla fall jag provat med det. Kan ju hända att Sakoammon är känsligare än Jaktmatch? Du har väl kollat så inte stocken spruckigt bakom rekylklacken? (Om det nu är träkolv)
Publicerat Juni 19, 201511 yr Författare Jag är en vapenvårdsnerd så jag tror inte att det är det som är problemet. Och det är en syntet kolv.
Publicerat Juni 19, 201511 yr jag säger bara ZEISS, köp riktig optik:) är du helt hundra på att du skjutit samma ammo innan, samma vikt?
Publicerat Juni 19, 201511 yr och du var nykter?(skämt) nej du helt otroligt! men funkar det på 100 m (jaja 10cm) och inte på 50m så är något trasigt! tror inte ens en sunken zeiss kan vara så trasig, men kan du byta tillbaks till gamla kikaren? eller vred du in dom 10cm på 100m och vred fel? dom fakta som du ger så är ju nått fel, det går bara inte!
Publicerat Juni 19, 201511 yr Författare Ja jag har aldrig varit med om detta förut. Tavlan är en a3 som sitter på en masonit på 1x1m. Det som förbryllar mig är ju att med JM så skjuter den spik 3 skott i en enkrona på 80m men med HH så sprider det. Om det vore fel på gluggen eller om något skulle sitta löst så borde det ju sprida med båda typerna ammo.
Publicerat Juni 19, 201511 yr Inga tecken på övertryck på hylsorna på Sako HH? Långsökt kanske, men värt att kolla?
Publicerat Juni 19, 201511 yr Författare Nä allt ser normalt ut. Ska köpa en ask Oryx eller Vulkan och testa.
Publicerat Juni 19, 201511 yr Författare Börjar tro att det är något fel på HH, har ingen annan förklaring.
Publicerat Juni 19, 201511 yr Hade det varit siktet hade det garanterat felat när du återgick från HH till JM. Funderar lite på om HH är mycket hårdare laddad så du helt enkelt får något knas i montaget för att sen inte fela när du återgår till klen JM. Inte alls säkert man ser felet vid en besiktning utan möjligt att det får uteslutas efter ett ommontage eller att prova ett annat. Hade du av montaget från bössan när du la i nya tuben eller lossade du bara delen som håller tuben ? Vad är det för montage? Om optilock, sitter "rekylpinnen" i basen där den ska? Att man kan få flyers i köpeammon e inget nytt, men inte fan blir det såhär...
Publicerat Juni 19, 201511 yr Författare Ja jag vet inte. Vad jag förstår så testskjuter man med Sako ammo i Tikka fabriken men det kanske inte betyder något. Har som sagt gått igenom allt annat fästen ringar klackar allt. Tikkan är bara ca 8 månader gammal och har funkat kanon tills nu
Publicerat Juni 19, 201511 yr Ja jag vet inte. Vad jag förstår så testskjuter man med Sako ammo i Tikka fabriken men det kanske inte betyder något. Har som sagt gått igenom allt annat fästen ringar klackar allt. Tikkan är bara ca 8 månader gammal och har funkat kanon tills nu Ingen annan åtgärd du fixat som att lyft ur systemet ur kolven etc ? Tänkte så allt sitter fast...Något knas med rekylklacken?
Publicerat Juni 19, 201511 yr Författare Nä ingenting. Om det inte funkar med annan ammo så får jag nog lämna in den, har ju garanti.
Publicerat Juni 19, 201511 yr Hade ändå kollat så allt sitter genom att dra åt skruvarna i kolven (måttligt) Tagit av montaget och monterat om det från början, baser, ringar.. Ja rubbet. Bytt ammo Bytt tub
Publicerat Juni 19, 201511 yr Jag hade köpt en ask med exempelvis Oryx och provat med den. Men som sagt så känn på alla skruvar först.
Publicerat Juni 19, 201511 yr Författare Har Warner Ringar för Tikka T3 som har funkat perfekt. Ja det får bli en ytterligare genomgång på allt och sedan en ny ask ammo. Tack för alla svar och goda råd