Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grilla! Men vad och hur?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte grilla viltkött i helgen. Eventuellt älgfilé, eller kanske rostbiff eller galtrulle. Vilket skulle ni satsa på. Jag har aldrig grillat vilt förut bara lagat till stekar i ugn,, gjort grytor och hamburgare och biffar. Vilka är era bästa grilltips? Hur länge o.s.v Gärna bra tips på marinader som är bra till älg också!

Tackar på förhand!

Publicerat

Vad har du för grill? Gas, kol? Tunna, klot?

Publicerat
  • Författare

Kör med kol (klot).

Publicerat
  • Författare

Kör med kol (klot).

Publicerat

Grilla försiktigt och vänd köttet ofta.

Marinad till älgfilé. Fnys ;)  Bara lite peppar och vitlök.

Grillad älg är underbart.

Publicerat

Indirekt grillning är vad som gäller i din klotgrill. (kol på sidorna, köttet ovanför mellanrummet) då kan du med god kontroll (och en termometer om du är osäker) få köttet till önskad innertemperatur utan att det blir bränt.

Publicerat

Vilt är kanon på grillen, men behöver hanteras med försiktighet. I sort sett allt viltkött är väldigt magert jämfört med köpekött.  Genomstekt älgfile är torrt som fnöske och rätt trist på tallriken. Man kan självklart marinera, rubba eller vad man vill och få massor med smak i köttet. Själv föredrar jag att låta köttet smaka, dvs både grilla och krydda väldigt försiktigt. En älgfile kan vara fantastisk grillad, om du gör rätt. Du kan vara så spartansk med kryddorna att du enbart använder salt, men rikligt av den varan. Låt tillbehören stå för de exotiska smakerna och älgen smaka älg. Indirekt grill som Broder Fransson föreslår är ett bra sätt, det fungerar även med direktgrill men då måste du vara mer aktiv och vända köttet hela tiden. Oavsett grillmetod ska köttet vara rumstempererat innan du börjar, var inte rädd för att ta köttet ur kylen på morgonen och ligga på diskbänken.

Ett par personliga tips till älgfilén:

Ta färskpotatis du har kvar från dagen innan, lägg i en form och tryck till dem lätt med en gaffel så att de spricker, strö över hackad färsk timjan och salt, häll över en god olivolja. Låt formen stå i klotgrillen med locket på bredvid köttbiten.

Ta en näve hela vitlöksklyftor med skal och allt, rosta på en plåt i ugnen 10 minuter på 200grader. Klyftorna är nu lätta att skala, mixa ihop med creme fraiche, smaka av med citronjuce och salt. Fantastisk kall sås som höjer det mesta.

Lägg små tomater tätt ihop i en liten form, pressa över vitlök, nymalen svartpeppar och salt, häll över rikligt med en god olivolja. Låt stå i klotgrillen 10-15minuter beroende på temperatur. (Oljan från detta är snuskigt gott till vanlig nykokt färskpotatis.)

Publicerat
  • Författare

Shit, tack för bra tips. Jag ska.definitivt testa dina recept. Är grymt Pep inför helgen!

Publicerat

Dom recepten ska testas här också! Lät riktigt gott! Fan blev ju hungrig nu!! :)

Publicerat

Lät bra, den med vitlöken måste bara testas. :smile: (Övriga med)

Själv har jag/vi alltid pippi på att komplettera med färsk sparris när jag grillar. Antingen penslade med olivolja och svartpeppar på, eller lindade med bacon.

Gärna några spett också med champisar, färsk lök, tomater, ost,  ja allt du gillar går bra.

Publicerat

För några helger sedan testade jag en kul variant på älg. (Ryggbiff)

Först 3 dagar (kunde gärna varit 4-5) insmord i socker/salt blandning. Precis som on man skulle grava. Och det var egentligen det som var meningen. Men så fick jag gäster...

Sedan grilla på väldigt hög värme. "Bränn" ytan. Men låt köttet bli tillagat bara några millimeter.

Blir en väldigt snygg uppläggning när man sedan skär skivor som är "råa" i mitten och har ca 5mm tillagat kött runt kanten...

// Henrik

Publicerat

Stekbitar som rostbiff kan tillagas som hel bit en stund på grillen för att bryna och sätta grillsmak en bit in i köttbiten. Sen färdigställs den genom att den tillagas som stek i ugn eller gryta.

Ifall man tröttnat på smaken av armodigt gjutjärn som lätt accentueras om man följer ett recept från den rutiga kokboken så skulle jag rekommendera ett argentiskt recept med persilja och vitlök;

http://recept.viltmat.nu/recept/argentinsk-hjortstek-med-tomatsas/

Publicerat
  • Författare

MarkusR, jag testade din sås och dina tomater. Blev grymt gott! Älgfilen saltade och pepprade jag ordentligt och grillade mitt i klotgrill med kolen på sidorna. Vände ofta och lät det gå till 59 grader. Blev helt suveränt!