Publicerat Juni 27, 201511 yr Är bara lite nyfiken vilken jaktammo ni andra kör med i .22lr? Kör själv med RWS Hihg velocity hollowpoint.
Publicerat Juni 27, 201511 yr Mee too! Oslagbara i knepiga miljöer, tror iofs att Eleys subbar skjuter bättre men inte m samma säkerhet. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Juni 27, 201511 yr vilken fart har den, 220? funkar den med dämpare så man inte hör något?
Publicerat Juni 27, 201511 yr Författare Cci segmented subsonic. Kollade lite på You Tube och det verkar vara en riktigt bra patron!
Publicerat Juni 27, 201511 yr Mee too! Oslagbara i knepiga miljöer, tror iofs att Eleys subbar skjuter bättre men inte m samma säkerhet. Skickat från min iPhone med Tapatalk Böjd att hålla med, men oavsett så skjuter segmented tveklöst bra nog för kajor till 50-60m.
Publicerat Juni 27, 201511 yr Lika fint i cz kostym. jag är framförallt glad för att ha två utdragarklor, ingen petit hylskant som kommer undan.
Publicerat Juni 28, 201511 yr Författare Har ett par välsorterade vapenhandlare i mina krokar här nere i Skåne, får hoppas att någon av dom har hemma.
Publicerat Juni 28, 201511 yr Jag fick egentligen fel plugg när jag köpte senast cci quiet segmented.... Dom går nog ca 220m/s..Har inte hunnit skjuta nånt vilt än... Jävligt krokig kulbana iaf.
Publicerat Juni 29, 201511 yr Det är väl inte matvilt ni pratar om va? Eller skjuter ni även ripa med CCI segmented subsonic?
Publicerat Juni 29, 201511 yr Ripor har jag inga, med kanin och duva skjuter jag med segmented sub. Ok, huvudskott då? Tyckte den såg ut att slå sönder rätt kraftigt i de youtube-videor jag såg men alltid lite halvsvårt att veta vad det innebär på riktigt vilt. Lite försiktig då jag lyckades trasa lite väl mycket fågel i vintras och vet inte riktigt alls vad man ska satsa på till kommande säsong. (Kommer dock troligtvis att gå över till 17 HMR helmantlat eller game point om dessa går få tag på. 22lr blir i reserv)
Publicerat Juni 29, 201511 yr Ok, huvudskott då? Tyckte den såg ut att slå sönder rätt kraftigt i de youtube-videor jag såg men alltid lite halvsvårt att veta vad det innebär på riktigt vilt. Lite försiktig då jag lyckades trasa lite väl mycket fågel i vintras och vet inte riktigt alls vad man ska satsa på till kommande säsong. (Kommer dock troligtvis att gå över till 17 HMR helmantlat eller game point om dessa går få tag på. 22lr blir i reserv) Nej, i regel i kroppen. Det kan gå åt en kaninbog. I värsta fall ett duvbröst men det är inte vanligt. Billigt pris för att de faller direkt. Jag är inte fullt så kinkig som de som måste gnaga ända in till kulhålet så det helst ska vara helmantel till allt (eller halvmantel som knappt öppnar). Sen är det skillnad på Segmented sub och Segmented HV med, den senare trasar betydligt mer.
Publicerat Juni 29, 201511 yr Ok, måste nog ta och testa segmentet sub då, kan ju börja med någon kråka eller två och kolla om jag är nöjd med effekten. Jag vill givetvis också att de faller fort men inte till vilket pris som helst. Har hellre en levande flygande ripa (inga skott) än något där jag ofta får slänga halva fågeln. Ruggigt svår avvägning! Av 6 skjutna ripor fick jag ut ok kött totalt motsvarande knappt 4 i vintras, skulle vilja upp på 5 för att vara nöjd. Kanske är utopi då jag givetvis prioriterar undvikande av skadeskjutningar och bortappade fåglar högst. Tack för svaren!
Publicerat Juni 29, 201511 yr Det viktigaste är var man skjuter, skjuter man från sidan genom båda brösten så blir det skit. Skjuter man lite närmre ryggen så river man ut lungorna och då är det färdigt utan minsta köttförlust. Jag skulle påstå att när jag får slänga duvbröst så är det för att jag skjuter i fel vinkel vilket många inte ägnar minsta tanke åt på fågel. Jämför tex med att skjuta en älg i hjärtat snett bakifrån. Det kan gå åt ett lår.
Publicerat Juni 29, 201511 yr Hade inte tänkt vara den som frågar, och tror ingen inblandad inklusive villebråd har nåt att invända. Men hur grejar ni klass 4-anslagsenergin? [emoji14]
Publicerat Juni 29, 201511 yr Använder segmented sub så långt det är möjligt via undantagsreglementet vid skyddsjakt (vilket är 95% av mina jaktskott med 22lr). För övrigt, kör i minimag som tar något högre för mig, och har ågren över att inte få använda de diskreta och effektiva patronerna som jag brukar.