Publicerat Juli 1, 201511 yr Hej Som "ny i branchen" dvs med nyligen tagen jägarexamen har vapenintresset plötsligt blivit ganska stort. Skog och mark har jag redan stor erfarenhet av men med vapenerfarenheten är det dåligt ställt. Har nu ägnat ganska mkt tid till att läsa på efter bästa förmåga och är ju inte dummare än att jag inser att man även i denna branch får vad man betalar för. I alla fall i viss mån. Kan dock ändå inte låta bli att förvånas över de stora prisvariationerna som finns på nya vapen. Som ny jägare utan ett stort kontaktnät med andra jägare tänker jag att det kan vara klokt att ändå ser över utbudet av nytt, då jag, om jag kikar på begagnat lätt missar fel och problem som en erfaren jägare skulle märka omedelbart. :/ Nu till min fundering! Vad är de stora skillnaderna mellan de väldigt billiga bössorna - typ Savage Axis II-XP som finns att köpa i paket för 6900:- med Weaver 3-9x40 i 308W. Jämfört med t.ex en ny Tikka som går att hitta paket för ca 15000:-. Är skillnaden så stor? Jag tänker mig ett "instegsinköp" för att senare om mitt jaktintresse ökar, byta upp mig om det skulle behövas. Som vanligt mycket tacksam för goda råd, tankar eller ideer!!
Publicerat Juli 1, 201511 yr Standardsvar No 1 blir tråkigt nog - köp begagnat kvalitetsvapen istället..... Standardsvar No 2 är också tråkigt - kikarsikten som medföljer "paket" är ingen höjdare. Jag kan absolut inget om Savage Axis men jag misstänker att det inte är någon absolut höjdare....Kikarsiktet tycker jag ser ut som ett Weaver Kaspa (made in China) dessa kan du få tag på för runt 100 dolares på t.ex. Amazon, kvaliteten verkar vara sisådär. Det finns så många kunniga på detta forum som kan lotsa dig rätt till ett vettigt begagnatköp, leta runt och presentera dina fynd här så kommer du alldeles säkert få konstruktiv kritik. Raggarö
Publicerat Juli 1, 201511 yr Köp begagnat vapen och begagnad kikare, en stor anledning är att du inte gör samma förlust vid framtida försäljning jämfört med ett nytt vapen. En gammal Tikka och ett Leupold så har du ett bättre paket för mindre pengar än de du skrev om ovan. Och trivs du så kan du jaga med det livet ut utan att skämmas.
Publicerat Juli 1, 201511 yr Grejen är att desto mer du betalar desto mer får du, inte i princip för det är mycket få branscher det är mer tydligt än vapen/optik utan i snitt. Billiga bössor och billig optik är billiga av en orsak – risig kontroll på produktionen. Du kan köpa en billig bössa – och ha lite tur, då kommer den att tjäna dig väl resten av livet. Med lite tur. Du kan ha otur och få en som helt enkelt inte lirar som den ska och du kommer att bli gråtfärdig på skjutbanan för att den är så sned att den inte kan skjutas in eller vad det nu är som klickat i produktionen av just det exemplaret……. Sedan hittar du alltid de som är ”jättenöjda” med junkeriskrotet, men när jag jobbade som smed så var det vanligaste vraket man fick in Classic hagelbock – sett till vad som snurrade då i jaktlagen borde det ha varit en Beretta, men de såg man i princip ALDRIG. Och de Classic man fick kom inte in för att de gått 100 000 skott – utan för att de var fel redan från början, i vissa fall så var det inte lönt att ens försöka rätta till felen ordentligt utan man fick fila, lappa och klistra ihop nått så den gick ett tag till…… Och ett tag till. Och ett tag till. Och ett tag till tills ägaren tröttnade och skaffade nått bättre. Så en T3 är inte ”bättre” egentligen, men den är si-så-där 5000kr jämnare producerad. Ska det bli ”bättre” så får du upp på Sauer/Mauser/Blaser/Heym, men då stiger priset en bit till. Som nybörjare som kanske inte har stenkoll på tekniken, hur man gör om det inte funkar vid inskjutning etc. så skulle i alla fall jag inte börja med något som riskerar att ge mer bekymmer än nöden kräver. Därmed inte sagt att man måste hosta upp pengarna till Blaser/sauer/Heym-prisnivåerna men jag brukar säga att en T3 är där pris och prestanda möts – under det är det lotteri i alldeles för stor omfattning. Vill man ner i lågpristräsket så kan man komma billigare undan – men då måste man liksom veta vad man kan fixa och inte kan fixa, vad som är realistiskt att göra och vad som är dumsnålt att göra. Själv hatar jag klyddande skräp och skyr det som pesten trots att jag varit vapensmed – uteslutande för att hus, familj, jobb, barn tar för mycket tid, så när jag jagar eller är på banan så är ”fel” eller ”klydd” oacceptabelt – därav att jag håller mig borta från sånt som inte är ordentligt ihopkommet helt enkelt för att det håller bättre. En inskjutning ska man kunna göra på 3-4 skott, som regel om man har bra grejor. Kostar det en halv ask varje gång man behöver skjuta in sparar man snart in vad den dyrare bössan, siktet och framförallt fästet kostade. Vad gäller paketen så är de allt som oftast inte speciellt billiga, de är som regel inte alls billiga om vi ska vara ärliga. För risken är överhängande att du får en halvbra bössa med ett sikte som är sämre monterat i rena skitfästen. Och då ger du vare sig dig själv eller bössan en seriös chans att prestera vettigt. Ett begagnatköp är som regel säkrare och ger lååååångt mer pang per krona (det sk PPK-talet) sett ur driftsäkerhetsperspektivet om du frågar mig. Därtill kan man som regel sälja vad man än köper för i princip samma pengar som man gav om man vill ha ngt annat, /T
Publicerat Juli 1, 201511 yr Hej, Jag passar på att låna tråden. Jag köpte en näst intill oanvänd halvstock Mannlicher m72 med en Leupold Vari-X IIc 3-9x50. kal. 30-06 Pris 5000kr Den låg bra och kändes välbalanserad. Snygg kolv. Utifrån mina högst begränsade kunskaper så kändes det som ett bra hantverk vad gäller inpassning. Jag gillade även att slutstyckeshandtaget satt där bak och inte på det klassiska mannlicher platsen långt fram. Har jag köpt grisen i säcken? Är det en hygglig bössa, monte carlostocken till trots? Kikarmontage? Vad passar och vem säljer QR/vridmontage som passar en Mannlicher m72
Publicerat Juli 1, 201511 yr MR E, det är säkert ett bra köp, nu kan ingen påstå att allt som det står Mannlicher på är bra, men detta förefaller vara en helt ok version, dock inte helt i stil med äldre produktion. Det är dock som så utan tvekan att det från början är frågan om ett högkvalitativt vapen, vilket medför att lite ålder, bruk och slitage inte har förstört det, i varje fall oftast inte. Att skjuta 30-06 i en relativt lätt pang, rigg kommer inte att vara roligt, jag skulle nog rekommendera att du lägger lite pengar på en skytteväst som hjälper dig fördela rekylen lite, det och lite tejp till ögonbrynen om optiken är monterad så där långt bak som den kan vara ibland. Frågan om QR/vridmontage kan besvaras lite blankt med att Apel vridmontage finns att köpa till alla dessa gevär, till en kostnad och de kräver sin man, oftast en smed att montera, å andra sidan är de skott och montage fasta. /Christian
Publicerat Juli 1, 201511 yr Kan bara uttala mig om min Weatherby Vanguard S2 som jag köpte på XXL i höstas, 3495:- för en plastbössa i 30-06. Plockade på en lågpriskikare, Nikon Pro Staff 3-9 X 50 för lite under 3000:-, kommer inte ihåg exakt. Detta lågprispaket varken misshandlar min axel eller ger mig blåöga, det träffar där jag siktar, om och om igen med för jaktliga referenser mer än fullgott resultat. Så, vill du ha ett nytt vapen med den känslan det innebär och du i första hand ska jaga med det, köp du nå't lågprispaket och känn dig för!
Publicerat Juli 1, 201511 yr Detta är en populär post. Läs testerna i Vapentidningen. Sauer och Blaser skjuter inte alls tätare än Tikka T3, de är bara dyrare och lite mer ombonade. lite svårt att skjuta älg med stocken dock, oavsett om det är valnöt eller ej. Och med Blaser riskerar du dessutom att få järnskrot i trynet
Publicerat Juli 1, 201511 yr Tack! Det är framför allt montaget som gör mig betänksam. Ett monterat apel vridmontage kommer att kosta i princip lika mycket som bössan. Ett dilemma med andra ord! Idag sitter ett toppmonterat orginalmontage som jag tycker är för högt, framförallt med tanke på kolven. Vad gäller kastmärken, så får jag hoppas att jag inte kommer att se ut som ett punchigt ringvrak! mrE
Publicerat Juli 1, 201511 yr Till trådskaparen så tycker jag som många andra här: köp begagnat. Det finns många bra studsare för under 7000 kr. - Och mycket är ju tack vare att det dyker upp så många lågprisvapen på marknaden. Risken att trampa i en fälla vid ett begagnat-köp är faktiskt liten, om man väljer ett bra fabrikat. Redan första intrycket kommer att säga mycket om bössan. Det är snarare så att många nya vapen och sikten ger mer klåda i hårbotten...
Publicerat Juli 1, 201511 yr som andra redan sagt optiken är det viktiga vapnen har oftast långt bättre precision än vad man själv är kapabel till att utnyttja
Publicerat Juli 1, 201511 yr Jag tycker du skall fundera på varför du skulle behöva ett vridmontage. (Nu räknar jag med att det inte är ett original hak som sitter där utan något fast.) Beroende på vad du skall jaga kan du kanske klara dig med max 6 ggr förstoring. I så fall finns flera bra sikten med nedre värdet som äkta en ggr förstoring. Då skall du inte behöva lossa siktet mellan varven. Dessa sikten går också ofta få ner väldigt lågt. (Jag har dock ingen exakt koll på din bössa) Nackdelen blir väl mörkeregenskaperna.
Publicerat Juli 2, 201511 yr Författare Hej igen! ¨Kul att så många väljer att engagera sig. "Quarnhill" som då har erfarenhet av billigt nytt, har goda erfarenheter. Då särskilt av Weatherby Vanguard S2. Kul och intressant! Finns det fler med praktisk erfarenhet av "billighetsmarkanden" så skulle det uppskattas med annu mer kommentarer! Precis som "Ina" säger så hittar jag också tester och recensioner där de billiga står sig väl med kvalitetsmärkena, vilket ju förvirrar lite! Samtidigt har man ju stor respekt för erfarena jägare som Raggarö och pmt särskilt som en av er var vapensmed dessutom. Jag kan bilindustrin bra och vet där skilnaden mellan billigt och dyrt. dock har jag inte sett några bevis i tester och dylikt för att det skulle vara på samma sätt när det gäller vapen. Till Dansken, jag letar efter .308w eller en 6,5a. Helst en .308w. Har du något prisvärt stående så är det bara att höra av sig! Överväger annars en billighetsbössa .308 samt kompettera med ett något bättre sikte. Är det någon mer som har praktisk erfarenhet av billighetsbössor? Skriv gärna en rad. Tror att det är många nya jägare som har samma funderingar som jag har. Även tester mellan billigt och dyrt är av intresse att läsa! Tack så här långt! Stå ut i värmen, idag ska det bli 30 grader i nästan hela landet!
Publicerat Juli 2, 201511 yr Författare ...Lite skumt blir det när tråden kidnappas Mr E. Men jag hoppas du får en bra dag du också!
Publicerat Juli 2, 201511 yr Författare Svårt att inte bli nyfiken! Xxl har t.ex. Sabatti studsarpaket för 5.990:-. Kanske är det lite knas på min webbläsare för jag får inte upp info om kikaren... någon som vet. Dessutom har de Weatherby Vanguard studsare med syntetstock. En 30-06 för 4000:- Någon mer som har erfarenhet av denna??? Skulle man kunna komplettera med Nikon prostaff 3-9*50 M NP för 2600:-
Publicerat Juli 2, 201511 yr Efter ett trist sökande efter en vänsterbössa som jag gillade gav jag upp och handlade ett Savage Axis paket på XXL. Det första jag gjorde var att lämna tillbaka kikarsiktet som inte trackade och betedde sig skumt. Det ersattes med ett Zeiss Classic Diavari vilket var ett otroligt lyft. Bössan hade jag lite koll på efter googlande på modellen. Bruka tydligen skjuta väldigt bra, men rå i gång och känsla i trycket. Några timmars trevlig omsorg med lite polering på trycket och slutstyckets motgårende ytor i lådan gav ett mycket rent och trevligt trycke och en slutstyckesgång som känns väldigt bra. Precisionen i bössan kan man inte klaga på. Det sitter 4 kulor i hålet på bilden, avståndet är 80m, och det är jag som håller i bössan. Efter ett år hade jag tröttnat på den trista plaststocken och byte till en Boyds classic laminatstock gjorde bössan riktigt trevlig att hålla i. Är nu, några år senare, fortfarande supernöjd med bössan. I huvudsak vak- och pyrschjakt men även lite drevjakt har den använts till och hyfsat mycket vilt har jag fångat med den. Så billig ny bössa kan vara helt ok, men kikarsiktena dom lämnar med i paketen kommer jag aldrig röra mer även om mitt statistiska underlag bara är 1.
Publicerat Juli 2, 201511 yr Importören vet i regel vad han säljer när han säljer billigt. Dvs ojämn kvalitet. Frågar vapentidningen efter ett testvapen så skickar man inte det uslaste exemplaret.
Publicerat Juli 2, 201511 yr Svårt att inte bli nyfiken! Xxl har t.ex. Sabatti studsarpaket för 5.990:-. Kanske är det lite knas på min webbläsare för jag får inte upp info om kikaren... någon som vet. Dessutom har de Weatherby Vanguard studsare med syntetstock. En 30-06 för 4000:- Någon mer som har erfarenhet av denna??? Skulle man kunna komplettera med Nikon prostaff 3-9*50 M NP för 2600:- Kikarsiktet är ett Nikko Stirling (pukko störning) det tillhör också "medskickkategorin" till studsarpaketen, alltså inget att ha. Två kollegor har köpt Howa 1500 (Weatherby Vanguard) de har varit relativt nöjda trots flexande förstock och kolvsprickor som lagats (i ena fallet) Edit: Som av en händelse ringde en av ovan nämnda kollegor igår, efter förhör fanns en synlig spricka nära tangen (och den andra, i magasinsbrunnen hittades vid reklamation) sprickorna härrörde sig från bristande efterdragning av stockbultar (enligt säljaren) Raggarö
Publicerat Juli 2, 201511 yr Författare Tja va fasen. Inte utan att man blir sugen på att ta en tur till Skåne (närmaste XXL från Kalmar Län) och handla en Vanguard (Howa) http://www.jaktojagare.se/kategorier/vapen-och-utrustning/bruksbossan-som-skjuter-tatt/ Siktmedel... hmm
Publicerat Juli 2, 201511 yr ....... Precis som "Ina" säger så hittar jag också tester och recensioner där de billiga står sig väl med kvalitetsmärkena, vilket ju förvirrar lite! ...... Ett "test" är lite av vad det är - man får en bössa och har ett par dagar på sig att testa, har man lite tur hinner man skjuta en aning mer än 100-150 skott med bössan. Som regel är man inte den förste som testar just det exemplaret så man brukar få börja med att göra rent pipan. Sedan skjuter man nått triangeltest om kikaren ingår, provar lite olika kulor och laddningar och gör en runda på älgbanan. Sedan är det dags att fota och plita ihop en sida eller två. Det enkla faktum att den varit testad innan gör att den i alla fall går att skjuta in vettigt, man har en dag eller kanske två på skjutbanan för att skjuta så man kan inte påstå att man ser vad fäste etc går för - bössan hanteras mer elle rmindre som ett lindebarn om vi ska vara ärliga. Långtidseffekter som krypande fästen, mantling, rost, saker som lossnar, dålig blånering etc etc etc etc etc etc hinner man inte märka i någon nämnvärd omfattning. Om man däremot gör ett begagnattest så brukar det vara en helt annan sak - som regel kan man låna bössan längre och när det passar en tidsmässigt. Man hinner som regel skjuta mer och testa lite mer strukturerat. Sedan kan man alltid skaka lite i vinrankan och höra vad som brukar dyka upp på just den modellen - och syna detta extra noga. Det faktum att bössan kan vara en utgången modell gör att det är mindre risk att artikeln "vinklas om" lite i layouten. Även om vi i Sverige har en bra bit ner till amerikanska nivåer av lovsånger för allt så måste man läsa testen med ett visst kritiskt öga och inse vad som kan testas och inte. Sågar man allt får man inte testa speciellt mycket....... Det är liksom inte förmågan att skjuta rakt som skiljer speciellt mycket - det är desto mer hur skrället funkar om 1000 skott, eller 2000. Personligen HATAR jag vapenvård, att då ha en rabbig skitpipa som mantlar kopiöst och som kräver en tvåtimmarseans med diverse illaluktande kemikalier för att bli ren vart 100 skott suger fett kan jag säga...... Samma sak med ett fäste som kryper eller flyttar sig så fort man råkar slå i ett träd eller nått. Köper man kvalitet brukar man slippa slita mer än nöden kräver, jag har inget emot att storstäda pipan efter 250 skott - för det brukar jag göra, men på min Sauer tar det max 20 minuter och få pipan kliniskt ren. Då brukar den inte flytta träffläget, och min apipor skjuter fenomenalt bra med allt som den kan kamra med minimala träfflägesförflyttningar. Det är där kvaliteten syns. Mindre klydd och betydligt mycket mindre kladdande. Samma sak på hagelbössan - det är inte hur bra den är de där 100-200 skotten man skjuter på ett par rundor på banan - det är hur den är efter 10 000 skott. Är stiften hela? Är den glapp? Funkar ejektorerna som de ska? Rostat den? Strular enkeltrycket? Sitter kolven som den ska? En testbössa som jag fick till test rostade i mitt torrluftade skåp - men det är väl typ den enda som lyckats med det...... /T
Publicerat Juli 2, 201511 yr Säger också köp en begagnad kvalitetsstudsare. Som exempel kan jag ta min egen Sako Finnbear .375H&H, den köpte jag begagnad för 6.000kr. Kvalitetsmässigt är den bättre än min Sako 75 Deluxe som jag köpte ny för 19.500kr, och den skjuter minst lika bra. Inte sagt att Sako 75 är dålig, det är en jättebra bössa, men inpassningen på grejerna är bättre på Finnbearen.
Publicerat Juli 2, 201511 yr En Voere (Carl- Gustaf) sexochenhalva för 2000 kronor vid en snabb affär- det är en lyx, och den i gott skick.... Det sitter en skräpkikare på den.. Kan det vara något? då kan du PM.a mig....
Publicerat Juli 3, 201511 yr God morgon. I första inlägget skriver TS att han är intresserad av skillnaderna mellan nya paket, inte begagnat.