Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Billiga kulvapen Bra eller dåligt?

Featured Replies

Publicerat

Att så många rekommenderar begagnat beror nog på att det finns bra kvalitets grejer att få för rimliga pengar . som piskar nya budget märken alla dagar i veckan

lätt att ha bråttom och vet att många gärna vill ha något nytt. men enligt mina erfarenheter så har jag ångrat mig dom få gångerna jag inte köpt riktiga kvalitets grejer.

finns enormt mycket fina begagnat vapen som säljs och letar man bara lite så kommer man att hitta något riktigt bra för en vettig peng. och begagnad optik från zeiss,

swarovski, schmidt & bender dräller det av!

för ett par veckor sedan så var jag hos en vapenhandlare, En sako 75, 6,5x55 med en obelyst zeiss 2,5-10x56. 9000kr EXTREMT bra skick och linserna på kikaren var som nya. inte en repa eller rostfläck att hitta någonstans. En bössa som har något år på nacken men kanske inte varit i skogen mer än ett par gångeroch kanske bara gått ett hundratal skott. Anledningen att den var billig är att nästan ingen köper 6,5 trotts att det är en bra kaliber som funkar till allt vilt i sverige samt att dom flesta vill ha belysta kikarsikten. hade det inte varit så usla handläggningstider så hade jag köpt den bössan utan att tveka! så även i vapenaffärer kan man hitta riktiga klipp.
just med studsare så hade jag själv aldrig kunnat tänka mig att köpa något halvdant. Har varit med om ett par bössor där fästena gett med sig. och finns inget jobbigare än att inte kunna lita på grejerna, när det gäller vapen.

sen beror det ju på lite hur mycket man jagar. men om man är intresserad av jakt så köper man grejer som håller hög kvalitet, är man intresserad av bilar så köper man en bil med bra kvalitet.
så enkelt tycker jag det är iallafall.

REKOMMENDATION BEGAGNAT  :thumbsup:

• Svar 70
  • Visningar 13k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Handlarna som säljer billigbössor skulle tvingas att lyfta mekanismen ur stocken och visa kunden vilket smäck det är inuti. Man köper inte en ny bil utan att öppna huven.... Dom skulle få visa att t

• Du kan köpa det där beggade paketet utan att tveka. Sen fortsätter du bara att fylla på med fler vapen. Jag tycker man ska hinna testa lite olika vapen. Gillar man dom inte så säljer man bara.

• Läs testerna i Vapentidningen. Sauer och Blaser skjuter inte alls tätare än Tikka T3, de är bara dyrare och lite mer ombonade. lite svårt att skjuta älg med stocken dock, oavsett om det är valnöt elle

Posted Images

Publicerat

Kikarsiktet är ett Nikko Stirling (pukko störning) det tillhör också "medskickkategorin" till studsarpaketen, alltså inget att ha.

Två kollegor har köpt Howa 1500 (Weatherby Vanguard) de har varit relativt nöjda trots flexande förstock och kolvsprickor som lagats (i ena fallet)

Edit: Som av en händelse ringde en av ovan nämnda kollegor igår, efter förhör fanns en synlig spricka nära tangen (och den andra, i magasinsbrunnen hittades vid reklamation) sprickorna härrörde sig från bristande efterdragning av stockbultar (enligt säljaren)

Raggarö

Jag lade till ny information.

En kommentar: Om stockbultar skall efterdras så skall detta meddelas vid säljtillfället, alternativt informeras om i manualen. Det är inte "allmän kunskap" har jag märkt.

Raggarö

Publicerat

Att så många rekommenderar begagnat beror nog på att det finns bra kvalitets grejer att få för rimliga pengar . som piskar nya budget märken alla dagar i veckan

lätt att ha bråttom och vet att många gärna vill ha något nytt. men enligt mina erfarenheter så har jag ångrat mig dom få gångerna jag inte köpt riktiga kvalitets grejer.

finns enormt mycket fina begagnat vapen som säljs och letar man bara lite så kommer man att hitta något riktigt bra för en vettig peng. och begagnad optik från zeiss,

swarovski, schmidt & bender dräller det av!

för ett par veckor sedan så var jag hos en vapenhandlare, En sako 75, 6,5x55 med en obelyst zeiss 2,5-10x56. 9000kr EXTREMT bra skick och linserna på kikaren var som nya. inte en repa eller rostfläck att hitta någonstans. En bössa som har något år på nacken men kanske inte varit i skogen mer än ett par gångeroch kanske bara gått ett hundratal skott. Anledningen att den var billig är att nästan ingen köper 6,5 trotts att det är en bra kaliber som funkar till allt vilt i sverige samt att dom flesta vill ha belysta kikarsikten. hade det inte varit så usla handläggningstider så hade jag köpt den bössan utan att tveka! så även i vapenaffärer kan man hitta riktiga klipp.

just med studsare så hade jag själv aldrig kunnat tänka mig att köpa något halvdant. Har varit med om ett par bössor där fästena gett med sig. och finns inget jobbigare än att inte kunna lita på grejerna, när det gäller vapen.

sen beror det ju på lite hur mycket man jagar. men om man är intresserad av jakt så köper man grejer som håller hög kvalitet, är man intresserad av bilar så köper man en bil med bra kvalitet.

så enkelt tycker jag det är iallafall.

REKOMMENDATION BEGAGNAT  :thumbsup:

Jag förstår det, och begagnat kan säkert va ett bra köp. Men om TS  av en eller annan anledning inte är intresserad av begagnat så tycker jag inte att vi ska tvångsmata honom som ett gäng frikyrkopräster. 

Publicerat

Jag förstår det, och begagnat kan säkert va ett bra köp. Men om TS av en eller annan anledning inte är intresserad av begagnat så tycker jag inte att vi ska tvångsmata honom som ett gäng frikyrkopräster.

"Att ta emot Jesus är så fantastiskt och så stort, det kan jag inte hålla för mig själv, andra måste få chansen."

Sa en kollega för 15 år sedan :-D

Publicerat

Ina- det är det vackra med forum, ingen har en bestämmande rätt förbi sina egna inlägg,

så om du predikar din gospel så kan vi andra lite mer sakligt grundande;

Frågeställningen var följande;

"nu till min fundering!

Vad är de stora skillnaderna mellan de väldigt billiga bössorna - typ Savage Axis II-XP som finns att köpa i paket för 6900:- med 

Weaver 3-9x40 i 308W. Jämfört med t.ex en ny Tikka som går att hitta paket för ca 15000:-.

Är skillnaden så stor?"

Svaret på den frågan är ja, det är den, skillnaden alltså, angiven och utvecklad ovan av ett stort antal forumister.

Med svar i sak har det därefter kompletterats med svar som omfattar just det sunda, trevliga och med omtanke motiverade innehållet som kännetecknar detta forum. 

Man får gärna tillskriva sig vilken religion som helst, men att belägga andra för att vara frikyrkliga, det är förmodligen att ta saken i varje fall ett par steg för långt. /Christian

Publicerat

Ina- det är det vackra med forum, ingen har en bestämmande rätt förbi sina egna inlägg,

så om du predikar din gospel så kan vi andra lite mer sakligt grundande;

Frågeställningen var följande;

"nu till min fundering!

Vad är de stora skillnaderna mellan de väldigt billiga bössorna - typ Savage Axis II-XP som finns att köpa i paket för 6900:- med 

Weaver 3-9x40 i 308W. Jämfört med t.ex en ny Tikka som går att hitta paket för ca 15000:-.

Är skillnaden så stor?"

Svaret på den frågan är ja, det är den, skillnaden alltså, angiven och utvecklad ovan av ett stort antal forumister.

Med svar i sak har det därefter kompletterats med svar som omfattar just det sunda, trevliga och med omtanke motiverade innehållet som kännetecknar detta forum. 

Man får gärna tillskriva sig vilken religion som helst, men att belägga andra för att vara frikyrkliga, det är förmodligen att ta saken i varje fall ett par steg för långt. /Christian

Ursäkta, visste inte att du var ordförande i de lättkränktas förening. Läs igen, skrev inte att någon är frikyrklig, det måste du ha läst mellan raderna  :thumbsup:

Publicerat

Jag förstår det, och begagnat kan säkert va ett bra köp. Men om TS  av en eller annan anledning inte är intresserad av begagnat så tycker jag inte att vi ska tvångsmata honom som ett gäng frikyrkopräster. 

Ina, vad står det sist i ditt inlägg,

jag är inte kränkt, även om det förmodligen var avsikten med ditt inlägg, jag är dock om något road över din retoriskt drivna teknik och även nyfiken på motiveringen till din närvaro här på forat men det är knappast relevant för denna tråd. 

Vad som är relevant och betydelsefullt är att TS har fått en god genomgång av skillnaden mellan billigt och dåligt och billigt och bra. /Christian

Publicerat

Det känns som om diskussionen har förts tidiagre och den tråden låstes.

Jag tänker försöka hålla mig till sakfrågan. Jag har köpt kulvapen både nytt och begagnat. Jag köpte en howa 1500 som ny. Jäkligt mycket bössa för pengarna och var jättenöjd. Jag har även haft Huskvarna 640, 146, 246 och Sako Finnbear. Av dessa är de begagnade kvar helt enkelt, som PMT skriver, r/t pang-per-krona. Jag betalade 2000:- kr inkl montage för min Finnbear i 6,5x55, det är svårt att slå det om man tittar kvalitet kontra pris.

Det är helt enkelt så att köper man en bössa för 6-7000 får man göra avkall på vissa saker, ibland också märket. Det handlar mest om att man ska börja någonstans, känna sig för och bli bekväm. I min värld är det bättre att göra det för 1500 än för 15000. Exv har PMT en Hva 640 8x57 på sin hemsida för 1500. Kvalitetn i dessa bössor är mer än väl bevisat under 70 års nyttjande. Man kommer således undan med mindre peng och det ger i sin tur mer pengar till optik och övningsammo.

För till syven och sist handlar det om att lära sig nyttja det vapen man har skaffat. Köper man ett paket 10-15000 eller en begagnad för 5000 är ju en viss differens eller hur.

Mitt råd kokar ner till, tag hjälp av en erfaren person, köp billigt, köp bra optik, köp mycket övningsammo och träna mycket.

/M

Publicerat

Ina, vad står det sist i ditt inlägg,

jag är inte kränkt, även om det förmodligen var avsikten med ditt inlägg, jag är dock om något road över din retoriskt drivna teknik och även nyfiken på motiveringen till din närvaro här på forat men det är knappast relevant för denna tråd. 

Vad som är relevant och betydelsefullt är att TS har fått en god genomgång av skillnaden mellan billigt och dåligt och billigt och bra. /Christian

Din läsförståelse lämnar en del övrigt att önska, men jag skyr tjafs likt katter skyr alkohol och Slash skyr vatten, hoppas du får en härlig dag i sommarsverige och hittar någon annan att tramsa med för jag nappade redan på betet en gång för mycket... No More :biggrin:

Publicerat

För att balansera upp det hela så går jag tvärt emot begagnade Sakomaffian.

Jag har haft en Finnbear och några till av de äldre modellerna,ingen av dom har på något sätt imponerat på mig utan dom ficka flytta efter en tid.

Just min Finnbear utmärkte sig exceptionellt då den var begåvad med en synnerligen dålig träbit som slog sig varenda gång jag var ute i fuktigt väder med medföljande träffbildsvandring,kolven hade sånt dåligt trä att en plastbäddning inte hjälpte utan ett kolvbyte var vad som behövts.

Samma problem initialt med en sako .223 jag ägde men där hjälpte en plastbäddning,nästan lika dåligt kolvträ i den också.

En mycket god vän lyckades inte skjuta in en sako han köpt så efter flera skjutbanebesök följde jag med,slutsats spåret i lådan var så snett att sido justeringen i kikaren inte räckte till på 80m.

Att en begagnad sako skulle vara vägen till nirvana kan ingen övertyga mig om,har sett för mycket skit där.

Bortsett från det så har en gammal Finnbear en vikt,balans och ergonomi som får den att spela i farmarligan jämfört mot en Savage Axis tex så mitt val är enkelt,skulla ta en ny Axis för en Finnbear alla dagar i veckan.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Hoj alla glada jägare!

Nu tycker jag vi ska vara vänner och fokusera på vårt gemensamma intresse!

Har klämt på en Howa 1500 - Begagnad ,308- m svart syntetstock. Finns hos handlare - något sliten....  Prisförslag från ahandlaren är 4000:-

Till den vill han kränga antingen: 1) Zeiss diavari 3-12*56  (medförstoring) för 4200:- Eller ett Schmitt o Bender 3-12*50  för 6000:-  Båda beg men vid en snabb blick såg de helt ok ut!

Dessutom ett prosafe S4 skåp för 3000 inkl frakt hem.

Han hade också en Sako hunter 6,5 för 7000:- som såg lite sliten ut.

Hoppas på att få råd i ärendet av er! Skulle man ge ett bud på 9 papp inkl Diavari siktet och skåp? Eller är jag helt fel ute?

Jag inser att jag nu förmodligen drar igång en diskussion --->  Sako vs Howa <----  vilket inte är huvudsyftet men lite kul och säkert ger det mer kunskap o info till alla oss (!) som är nyare i gamet!

Till Dansken!  Jag återkommer!

Publicerat

Ica-Jerry kan man lita på :thumbsup:  Han har de billigaste priserna  :biggrin:

Publicerat

Hade nog gått på begagnat. Min första studsare var en CG1900 med en zeiss 1,5-6x42. 6900:- då ingick en ask Alaska.

Nytt hade jag satsat på en T3 då får du tillbaka lite vad du lagt ut.

De andra får du nog betala för att bli av med.

Så vänta och köp något klokt. Så du blir nöjd.

Annars är de bara bortkastade pengar.

S.

Publicerat

>Jag gillar Ica Jerry med stora bananen

Ni vet från ICA-Rerklamen

Glimten i ögat och grova grejer

Jerry tar hand om oss tjejer

Och då han går ner på knä är hans tunga som en en våt sprattlig fisk

10 procent på frionor men den är över disk.

Jerry sköter showen då svenne putsar sin BMW, försöker ej

Det rann sa Jerry det rann rann rann för syrrans tjej..

Publicerat

Satan Ina, om du nu är en Female eller ett troll, lägg ner  :sick:. Inget ont om kvinnfolk, men jag tror inte du är ärlig inte här och på Rs :woot:. Är inte snabb att döma,men någonstans går gränsen :down:.

Publicerat

Köp nytt och billigt om så önskas.

- Bara man vet vad man köper, och inte inbillar sig att man får ett underverk.

"Man har ju garanti på nytt" - brukar jag höra.

Jo, men hur åberopar man den?

T.ex. "Inte riktigt nöjd med precisionen" är garanterat inget garantiärende...

Jag tycker att det är bra att många lockas att köpa nya billiga bössor.

För det betyder att det finns många riktiga bössor att hitta begagnade.

Publicerat

En bekant till mig handla en win70 xtr 308 win med en obelyst zeiss classic 2,5-10x50. 8500:-

Blir inskjutning imorgon.

Får se om man får några bilder?

S.

S.

Publicerat

/Mike

Är egentligen inte medlem av sako-maffian, har sett en del tveksamma kolvar och hjälpt kompisar med fel träfflägen osv beroende på väderspänningar men Sako håller ändå en viss kvalitet.

Meningen med mitt inlägg var mer att belysa skillnaden i pris mellan nytt och begagnat. I början av karriären är det också svårt att veta var man hamnar. När jag började var siktet inställt enbart på gris och rådjur. Nu sitter man här några få år senare och konstaterar att förra säsongen avlossade jag två kulskott på jakt allt annat var hagel...

...hade jag då suttit med en Tikka för 15 kkr hade det varit lite onödigt. Börja köpa begagnat och billigt, jaga litet, köp sen begagnat och dyrt ;)

Snart sitter du och dreglar efter fina engelska sidolåset och känner oförklarlig längtan att ta på dig tweedkläder :D

/M

Publicerat

Att rekommendera en nybörjare att köpa begagnade bössor är som att rekommendera en med ny taget körkort att köpa en begagnad bil.

Vilken bil hade ni föreslagit då????

Utan kunskap och guidning köper man grisen i säcken, så enkelt är det bara.

Om ett nytt gevär/hagelbössa idag inte håller skaplig standard straffar dom snabbt ut sig och försvinner, tror inte att någon fabrikatör är så sugen på att pissa iväg sitt livsverk på kass kvalitet.

Sen har vi alla en egen uppfattning på vad som är bra och mindre bra.

Köper man nytt finns garanti.

Köper man begagnat har du i bästa fall förra ägarens garanti att det ABSOLUT inte har gått många skott igenom pipan.

Publicerat

Att rekommendera en nybörjare att köpa begagnade bössor är som att rekommendera en med ny taget körkort att köpa en begagnad bil.

Om ett nytt gevär/hagelbössa idag inte håller skaplig standard straffar dom snabbt ut sig och försvinner, tror inte att någon fabrikatör är så sugen på att pissa iväg sitt livsverk på kass kvalitet.

Köper man begagnat har du i bästa fall förra ägarens garanti att det ABSOLUT inte har gått många skott igenom pipan.

Och plötsligt dyker det upp en människa som kan tänka, skööönt:)

Publicerat

Hade jag varit en ny ung jägare och stod i för valet att köpa nytt eller beg, så hade jag valt att köpa nytt!!! Och jag hade personligen satsat mina pngar på en bössa där tillverkaren lämnar skottgaranti. Mitt val i lågbudget-träsket, hade utan tvekan varit Weatherby Vanguard S2 Sporter.

Publicerat

Och där har vi skillnaden...

Många vill nog köpa nytt och billigt. Helt OK, men då får man vackert nöja sig med det man får...  En lågprisprodukt - varken mer eller mindre.

Och "garantin" gäller bara om bössan är totalkass. 

Mjuka plastkolvar, rappliga detaljer, och en pipa som invändigt ser ut som ett verkstadsgolv - täcks inte av garantin.

Personligen vill jag istället ha ett vapen som faktiskt är bra.   Något man kanske vill behålla, tycka om, vårda väl, kanske customisera, osv...

MEN - smaken är ju som baken, som tur är...

Publicerat

Mjuka plast kolvar!!!!!! Nu börjar jag bli orolig på riktigt. Har du någonsin testat vrid styvheten i en Sako/Tikka kolv??????? Det har jag.....

Det finns någon sorts romantisk myt om att allt som det står Sako eller Tikka är helt ofelbart. Är det inte dax att släppa hörnflaggan och komma in i matchen.

Med ett etablerat namn kommer man långt mycket långt, det kan vi se i istortsett alla changerar inte bara jakt och skytte.

Nya märken möts med skepsis och fördomar där för köper vi etablerade märken som är 10,000 dyrare än det nya oetablerade märket.

Handen på hjärtat.

Vid jakt räcker det med 4 träffar i en snusdosa på 100m sen att vi alla strävar efter bänkskytte precision i våra fabriksvapen är en utopi.