Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oroad för vapenlicenser

Featured Replies

Publicerat

Hej!

För ett tag sen så gjorde jag en jävligt dum grej. Några kompisar skulle komma på fest hem

till mig, och de undrade om jag kunde fixa drycker av alkoholaktigt slag.... vilket jag gjorde, cirka 10 cider (2.25%) och ett par flaskor med vodka.. det som kan spela in här är att jag är själv 18, så det har i sin tur skett en langning till mig med vodkan... mina kompisar är 17 år (en dem fyller 18 nu detta året)

En kompis morsa blev förbannad på att hennes son kom hem full och han berättade att det var jag som fixat drickan... så nu har jag blivit polisanmäld för langning (!!!) och kommer bli kallad till polisförhör inom en snar framtid...

jag är helt ostraffad sedan innan och har tagit både körkort och har ett flertal jobb utöver mitt pluggande vilket kan visa på att jag kan ta ansvar?

det jag skulle vilja veta av er är hur risigt mina vapenlicenser ligger till... ryker de till 100% eller finns det nån chans att jag får behålla dem? finna det nåt man kan göra för att öka chanserna att man fär behålla dem?

jakten är mitt liv och de är så sjuukt viktiga för mig (jag vet att jag borde tänkt på det innan)

det jag har läst mig till är att för enstaka rimliga brott skall de ej dras om de ej är våldsbrott eller drogrelaterade brott. mem någon här kanske vet mer?

Skulle uppskatta om elaka kommentarer skippadrs, då jag vet mycket väl att jag gjort fel och ångrar det nåt förbannat...

tack på förhand

Publicerat

Hänger nog lite på var i landet du bor men mitt tips är att de ryker, mest beroende på Din låga ålder men naturligtvis även för att du försett ännu yngre personer med alkohol. Så, i dina kläder hade jag nog berett mig på att få lämna ifrån mig licenserna ett tag!

Publicerat

OM man nu gör sak av detta ligger bevisbördan på åklagaren och jag skulle vilja hitta den åklagare som lägger krut på något sådant, nekar du kommer de kasta ärendet i papperskorgen....

Vad ett par ungdomar säger har skett kan ligga långt ifrån sanningen vilket tas i beaktande vid ev utredning.

Jag blev oskyldigt anklagad för att langa öl till 15åringar för 8-10 år sedan. Då polisen inte hade något konkret att gå på utan endast hörsägen så hände aldrig något med det förutom att dom ringde och frågade vad min åsikt kring det hela var.

Något man får se som positivt är att vi alla har gjort saker vi är mindre stolta över och att du nu är en erfarenhet rikare :)

Mvh

Publicerat

Problemet med vapenlicenser är ju att deras vara eller inte vara bestäms ju lite godtyckligt av farbror blå... Se bara på allt strul för de misstänkta vargjägarna i Lillhärdal.

Publicerat

Finns ju en möjlighet att överklaga av en anledning, en enskild tjänstemans beslut behöver ju inte vara rätt som vi alla vet.

Det kommer ordna sig!

Publicerat

Jag trycker också på vikten av att hitta en lämplig företrädare även om det såklart inte är gratis. En bra advokat är lika viktigt som en bra läkare.

Publicerat

Neka, eftersom det är sanningen. Sen läggs det ner i brist på...

Publicerat

lyssna på christian är mitt råd.

Publicerat

Neka, eftersom det är sanningen. Sen läggs det ner i brist på...

Ingen skugga över din välvilja att hjälpa pojken

men eftersom jag har lite egna erfarenheter från yngre år och trassel med lagen så kan jag säga att taktiken med att blåneka till allt kan även själpa hela lasset. Han har ju till och med skrivit i tråden att han fixade alkoholen (att tråden raderas är en god idé). En advokat är det ända jag kan rekommendera att lyssna på från och med nu.

Publicerat
  • Författare

Generellt så har ni givit mig fel svar även fast alla svar uppskattas...

jag tror liksom ovanstående att det kan stjälpa nåt otroligt, speciellt vad gäller vapenlicenserna som är mycket av en bedömningsfråga för polisen huruvida jag är lämplig att inneha vapen..

jag tänker inte ljuga över det som hände, utan kommer ge min version av det hela...

MIN fråga i tråden vada huruvida vad som kommer hända med mina licenser om jag skulle bli dömd för det jag är anmäld för?

stort tack till Christian som tog sig tid att prata med mig :)

mvh

Publicerat

Du har visat olämplighet för ansvar att inneha vapen och farliga ämnen kort och gott. Om du själv späder på så kommer du bli av med dem tror jag.

Upprepade trafikförseelser har samma effekt.

Sist jag ansökte efter att jag varit av med körkortet var det en diskussionspunkt med polisen i enrum.

Det du inte verkar förstå är hur rättssystemet i Sverige fungerar därav rådet att lyssna på Christian.

Du har ju redan begripit att du gjort fel och kommer inte göra om det. Straffskalan har inget att tillföra.

Publicerat

Det är inte olagligt att ha alkohol hemma, huruvida man avser bjuda på den eller håller den utom tillsyn vilket öppnar för att folk tar för sig är en annan sak.

Vilken jurist som helst kommer kunna svara för dina rättsliga prövningar på ett sådant sätt att du mest troligt kan hitta en rimlig väg att förklara dig på som inte ger straffansvar.

Du kan ha gått ut med avsikten att skaffa alkohol till kompisar men under förfarandets gång kommit på bättre tankar och dina kompisar olyckligt tagit drycken i sin besittning ändå. Som du ser finns ooooooltroligt många skeden saker kan hända inom, ingen som inte var där kan svara för vad som hände och du kommer inte bli dömd på indicier och vaga rimligheter. Ska de lagföra dig ska det ställas bortom all rimlig tvivel att du gjort detta vilket kan bli svår.

En åklagare prövar rimligheten i att få någon fälld efter deras utredning och märker de redan på den nivån att det finns klara fallgropar för deras arbete med att få dig fälld i rätten kan de skriva av saken redan där.

Gällande vittnesmål från folk som under skedet eller i dess närtid varit påverkade av alkohol eller droger så är min erfarenhet att man inte tar hänsyn till dessa överhuvudtaget.

Jag har förståelse för din ångest och jag kan inte lindra den men att dina licenser hänger löst ser jag som orimligt.

De jag vet som blivit av med sina har blivit fällda för våldsbrott eller dragit på sig en lista av mindre kriminella handlingar över tid.

Publicerat

Förbered dig du på det allra, allra värsta, då kan i alla fall det faktiska resultatet bara bli bättre!

Publicerat

Det är inte olagligt att ha alkohol hemma, huruvida man avser bjuda på den eller håller den utom tillsyn vilket öppnar för att folk tar för sig är en annan sak.

Vilken jurist som helst kommer kunna svara för dina rättsliga prövningar på ett sådant sätt att du mest troligt kan hitta en rimlig väg att förklara dig på som inte ger straffansvar.

Du kan ha gått ut med avsikten att skaffa alkohol till kompisar men under förfarandets gång kommit på bättre tankar och dina kompisar olyckligt tagit drycken i sin besittning ändå. Som du ser finns ooooooltroligt många skeden saker kan hända inom, ingen som inte var där kan svara för vad som hände och du kommer inte bli dömd på indicier och vaga rimligheter. Ska de lagföra dig ska det ställas bortom all rimlig tvivel att du gjort detta vilket kan bli svår.

En åklagare prövar rimligheten i att få någon fälld efter deras utredning och märker de redan på den nivån att det finns klara fallgropar för deras arbete med att få dig fälld i rätten kan de skriva av saken redan där.

Gällande vittnesmål från folk som under skedet eller i dess närtid varit påverkade av alkohol eller droger så är min erfarenhet att man inte tar hänsyn till dessa överhuvudtaget.

Jag har förståelse för din ångest och jag kan inte lindra den men att dina licenser hänger löst ser jag som orimligt.

De jag vet som blivit av med sina har blivit fällda för våldsbrott eller dragit på sig en lista av mindre kriminella handlingar över tid.

Allt du skriver faller med ett erkännande och då är rättsystemet inte speciellt trevligt.

Flera har blivit nekade ny licens eller ifrågasatt som olämplig för mindre än våldsbrott. Typ langning, senast i Hörby är det jag minns.

Publicerat

Jakob, jag förstår ditt problem och att du känner oro. Däremot förstår jag inte hur du uttryckligen i ditt första inlägg kan erkänna brottet samt beskriva omständigheter kring det inträffade. Det hjälper inte din sak att du dessutom skriver ut ditt riktiga namn och ålder. Därutöver hittade jag snabbt en annan tråd på forumet där du skriver bostadsort samt var du har din sommarstuga. Nu tror jag inte att polis- och rättsväsendet trålar forum som detta i jakt på bevisunderlag i denna typ av ärende vilket nog är tur för dig.

Publicerat

satt o pratade lite med min kompis flickvän som tyvärr är polis ^^ fast ganska trevlig.. hon sitter just nu med ärenden från 2013 om olaga hot/misshandel ungefär en halv flyttlåda anmälningar har hon på bordet. men som sagt det skall gå igenom, men 99% av dom hamnar rakt ner i papperskorgen för när hon ringer upp till personerna i fråga så minns dom knappt att dom har anmält.. så troligtvis hamnar nog din anmälan i papperskorgen den med. det är bara att säga att dom hade egen alkohol med sig, o att du inte har skaffat något till dom va nu ens föräldrar säger.. dom har så in i helvete mkt att göra polisen just nu va liksom 10 knivskärningar förra helgen.. 

Publicerat

Bara att hävda att alkoholen var din och de smygdrack utan din vetskap när ni hade mysig tvspelskväll ;)

Publicerat

Visst, minderåriga ska inte dricka alkohol och langa var dumt, men tycker allvarligt mer synd om din polare med en sådan morsa.. I övrigt så behöver man kanske inte vara överdrivet uppriktig mot polisen men visa samarbetsvilja brukar löna sig..

• 3 weeks later...
Publicerat

Om man läser Zlatans bok och sedan betänker att han både jagar och har licenser så borde du sitta lugnt

Publicerat

Om man läser Zlatans bok och sedan betänker att han både jagar och har licenser så borde du sitta lugnt

Funderar på om Zlatan är dömd för någon av sina synder dock

Publicerat

Knappast, men närmare skriftligt erkännande måste ju vara svårt att komma :-D