Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äta upp sig inför jakt?

Featured Replies

Publicerat

Ifjol när vi var till fjällen och jagade så kom jag hem med en väldigt mager hund. Inte så underligt med tanke på hur mycket hon sprungit i tuff terräng under de här dagarna kanske. Fick ett tips om att öka matmängden något innan för att hon ska ha lite reserver att ta av vilket jag tycker låter klokt. Samtidigt så har jag ju hållit henne slank medvetet då en tung hund inte orkar springa lika länge.

Det känns som om man vill hitta en gyllene medelväg, men hur? Är det nån som har några tankar och tips runt detta? Hur brukar ni göra?

Publicerat

Du får väl låta hunden pausa en dag och springa själv, glöm bara inte att äta upp lite reserver innan;)

Publicerat
  • Författare

Du får väl låta hunden pausa en dag och springa själv, glöm bara inte att äta upp lite reserver innan;)

Menar du att jag ska behålla samma mängd mat och minska motionen?
Publicerat

Låt henne vara i gott hull när ni åker upp, ge mer mat under jakten, mellanmål mitt på dagen.

Publicerat
  • Författare

Låt henne vara i gott hull när ni åker upp, ge mer mat under jakten, mellanmål mitt på dagen.

Ingen extra mat innan alltså?
Publicerat

Det finns ett dunderrecept som ger hunden snabb energi men alla hundar tål inte den kicken.
Den innehåller på 1 kg:
50 % smält ister. Ister beställer man på charkavd. Du smälter det på låg värme.
Väg, mät och blanda ihop allt med ister efter det man har avlägsnat skinnet runt istern.
25 % cocosfett
15 % torskleverolja. Apoteket.
10 % majsolja.
När allt är blandat slår man upp det lämpligast i en 2 l glassburk el. i några mindre burkar. Man kan ta med sig lite ut i skogen om det blir en lång jaktdag så att hunden orkar ladda om batterierna.
Förvaras i frysen. Sedan karva man loss lite grand till hunden vid varje måltid under träning och jakt men först måste man vänja hundens mage med denna tillsats för att se om hunden tål det. Går det bra för hunden ger du en tesked/måltid.

Publicerat

Följ strävhårs råd, så ska du se att det blir bra :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Det finns ett dunderrecept som ger hunden snabb energi men alla hundar tål inte den kicken.

Den innehåller på 1 kg:

50 % smält ister. Ister beställer man på charkavd. Du smälter det på låg värme.

Väg, mät och blanda ihop allt med ister efter det man har avlägsnat skinnet runt istern.

25 % cocosfett

10 % majsolja.

När allt är blandat slår man upp det lämpligast i en 2 l glassburk el. i några mindre burkar. Man kan ta med sig lite ut i skogen om det blir en lång jaktdag så att hunden orkar ladda om batterierna.

Förvaras i frysen. Sedan karva man loss lite grand till hunden vid varje måltid under träning och jakt men först måste man vänja hundens mage med denna tillsats för att se om hunden tål det. Går det bra för hunden ger du en tesked/måltid.

Låter intressant, verkar dock lite bökigt att ta med ut på fjället. Eller ger du det morgon och kväll?

Följ strävhårs råd, så ska du se att det blir bra :thumbsup:

Ska bara se till att jag förstått hur han menar bara. :thumbsup:
Publicerat

Låter intressant, verkar dock lite bökigt att ta med ut på fjället. Eller ger du det morgon och kväll?

Visst är det det. Det är rena dynamiten. Det finns många fjälljägare som ger sina hundar detta på fjället under jakt.

Hundarna får det som mellanmål också under jakten till fjälls vid paus o återhämtning.

Stoppa ner mindre bitar i fryspåsar o ta med dig det upp så går det bra. :smile:

Ta det försiktigt för hunden behöver iaf 2-3 v på sig för att vänja sig vid det o det går bra även under konditionsträning som cykling o löpning o då ger du det ihop med lite foder efter träningen som återhämtning. :smile:

Publicerat

Jag går upp på högenergifoder några veckor innan, och ökar givorna något, men inte mycket. Vid jakten ligger de på ungefär dubbel mängd där merparten ges på kvällen.

Publicerat

Den innehåller på 1 kg:

50 % smält ister. Ister beställer man på charkavd. Du smälter det på låg värme.

Väg, mät och blanda ihop allt med ister efter det man har avlägsnat skinnet runt istern.

25 % cocosfett

10 % majsolja.

Har inte provat detta, men det vanliga rådet är annars att ta en snabb energikälla under pågående jakt, dvs kolhydrater.

Publicerat

Har inte provat detta, men det vanliga rådet är annars att ta en snabb energikälla under pågående jakt, dvs kolhydrater.

Ok! jag har hört många bud också, men det här är kanon. :thumbsup:

Dom som jag känner o jagar tills som anv. detta säger att det är snabb återhämtning o hunden får rejäl dos energi av det. :thumbsup:

Vad ger du för kolhydrater då?

Publicerat

Se till att hon inte är mager när ni far, alltså i bra hull. Ge förutom morgon å kväll även ett mål mitt på dagen, ni pausar säkert en stund mitt på dagen. Torkad vom är outstanding om du får tag i, och lätt att bära.

Som Kallel säger gör många, vi brukar växla upp med energifoder under hela säsongen, allt beroende på hund å jakt.

Tänk på att hon skall vila efter maten.

Publicerat

Se till att hon inte är mager när ni far, alltså i bra hull. Ge förutom morgon å kväll även ett mål mitt på dagen, ni pausar säkert en stund mitt på dagen. Torkad vom är outstanding om du får tag i, och lätt att bära.

Som Kallel säger gör många, vi brukar växla upp med energifoder under hela säsongen, allt beroende på hund å jakt.

Tänk på att hon skall vila efter maten.

Ok!

Vila är viktigt för återhämtningen. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips!

Jag ger redan högenergifoder så jag tänker att jag ökar givan lite så hon ligger snäppet över idealhull. Sedan ökar jag ordentligt under jaktdagarna och lägger till ett extra mål vid lunch. Hon kommer att vara ensam hund på båda resorna jag tänkt mig rätt många raster och extra lång lunchrast. Så hon kommer att få lång tid att smälta maten.

Publicerat

Byt hög energi till färsk foder.

De enda som är högt på högt energi foder är priset.

S.

Publicerat

Tack för alla tips!

Jag ger redan högenergifoder så jag tänker att jag ökar givan lite så hon ligger snäppet över idealhull. Sedan ökar jag ordentligt under jaktdagarna och lägger till ett extra mål vid lunch. Hon kommer att vara ensam hund på båda resorna jag tänkt mig rätt många raster och extra lång lunchrast. Så hon kommer att få lång tid att smälta maten.

Det är bara att prova dig fram o se vilket som funkar bäst o ister har du ju från grisarna där nere om du inte köper det från charken på din livsmedelsbutik. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Byt hög energi till färsk foder.

De enda som är högt på högt energi foder är priset.

S.

Inte om man kör på Doggy professional som vi gör...

Det är bara att prova dig fram o se vilket som funkar bäst o ister har du ju från grisarna där nere om du inte köper det från charken på din livsmedelsbutik. :thumbsup:

Får nog bli från charken i så fall för jag har då inga grisar.
Publicerat
  • Författare

Gör så! :thumbsup:

Jag trodde att det fanns gris över hela s. Sverige upp till Gästrikland o några uppe i Hälsingland för det skriver dom på grannforat. :thumbsup::biggrin:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23&t=67462

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23&t=141440

Ok, du menar vildsvin! Det finns det förstås här men det är inget jag jagar. Jag är ju nybörjare så jag fokuserar på fåglarna till att börja med.
Publicerat

Ok, du menar vildsvin! Det finns det förstås här men det är inget jag jagar. Jag är ju nybörjare så jag fokuserar på fåglarna till att börja med.

ja visst är det det. Ok!

Publicerat

Vad har du för foder just nu då? :)

Publicerat
  • Författare

Vad har du för foder just nu då? :)

Är det mig du frågar så får mina hundar Doggy professional extra aktiv. Den svarta.
Publicerat

Vorstehn bränner bra med energi när han jagar nu så han får dubbelt med mat de dagarna och om det är fältjakt så får han färskfoder mitt på dagen när vi pausar för lunch. En portionsbiff som är ca 500g ungefär, vom är den gjord på. Det blev en till vid 3- tiden de dagar vi jagar mycket.Sen tigger han till sig en korv ibland, nån macka här o där och "sistan" på diverse matsäckar.

Jag har inte märkt någon gång att han blivit annat än dubbelt så alert och mentalt funkar han mycket bättre. Springa gör han oavsett men kvaliteten på nosen och agerandet går upp enormt. Jag bytte till purina pro plan i vintras och fick 50% mer hund nästan omgående.

Under jaktsäsongen så lagar jag en del extra mat och vovvarna får inblandat vår mat i deras om det är lämplig mat likt kött, grytor, fisk mm.

När jag kokar buljong mer jag dem fettet när det stelnat mm. Eller häller det över torrfodret.

Hundarna har kanon mage och väldigt varierad kost.

Frasse (terriern) äter gärna pasta mitt på dagen om vi jagar, eller macka eller en köttbit men rör inte hundmat.

Jag tror jag blivit frälst med två vovvar som vet vad dom vill ha och behöver så för egen del känns det okomplicerat.

Hoppas det hjälper dig lite ;)

/Karl

Publicerat

Jag skulle inte mata upp hullet innan jakt! Däremot är bra foder självklart bra och rejält ökad mängd under jakt. Tyvärr tappar många aptit vid hård jakt speciellt hanhundar. Då bostar jag med blodpudding, leverpastej samt ister mest för att få dem att äta. Viktigt även att ge mat fler gånger vid hård jakt, är du heldagar på fjället bör du bära med mat till hunden.

Sedan att dem avmagrar vid hård jakt är ofrånkomligt gäller bara att hålla det på rimlig nivå