Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny handkikare 10x42?

Featured Replies

Publicerat

Ska åka till Skottland på jaktresa jag och frugan.

Har en Swarovski 10x42 men är roligare att ha varsin när man Pyschar.

Kikaren ska användas dagtid så mörker egenskaperna

Kan vi glömma.

Men skärpa vill vi ha.

Har tittat på Meopta men har gått upp i pris.

Vortex?

Nikon?

Stainer?

Budget 4000:-

Gärna tips på en bra sele med.

S.

Publicerat

Du kan titta i min Meopta nästa gång vi träffas, visserligen så är det en 8 x 42. När jag skulle köpa ny så lånade jag hem ett par stycken olika från WB, och testade. Och Meoptan var den klart bästa, i mellan klassen. Men som du skrev så är den något dyrare. Jag antar att frugan skall ha Swarren på resan :wink:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vortex diamondback 10x42 har jag hittat.

Verkar få bra i tester.

Någon som har en och kan utala sig?

S.

Publicerat
  • Författare

Var de den jag titta I när vi jaga?

Och gemförde mot min SLC?

10x42?

Publicerat

Jepp

Publicerat
  • Författare

Ok. Minns inte vad jag tyckte? Men då den ska användas dag tid så är de igentligen bara skärpan som gäller. Och den har jag för mig var riktigt bra.

S.

Publicerat

Jag har lite för smal erfarenhet av olika kikare för att bidra särskilt mycket i den frågan, men om mörkeregenskaperna inte är prioriterade hade jag tittat på smidighet, kanske t o m mindre än x42. När det gäller selen så finns det ju några olika tillverkare av "axelhölstersele" vilket jag anser vara förträffligt. Att kikaren inte hänger och slänger när man rör sig gör det bra mycket behagligare att bära den.

Publicerat

Vortex diamondback 10x42 har jag hittat.

Verkar få bra i tester.

Någon som har en och kan utala sig?

S.

Använt mig utav en sådan jag också, kanoners :)

Publicerat
  • Författare

Får nog bli en sån från astro sweden.

Om jag inte hittar en vettig sele på något annat ställe? Som också har kikaren.

S

Publicerat

Jag har en sele som jag inte använder. Det blir väl lite jakt framöver, så kan du låna den...

Publicerat

Vortex är bra! kan värmt rekommendera den.

Publicerat

Jag mailade George på Astro Sweden och frågade honom om Diamondback. Skrev också att jag tidigare haft tre olika Swarovski: SLC 7x42, SLC 8x56 samt en EL Swarovision 10x42. Men att jag sålt dem efter ett tag då det legat för mycket pengar i kikarna i förhållande till min utnyttjandegrad. Så här inledde han sitt svar:

Tyvärr, likt många andra, har du hamnat i en farligt olycklig situation där efter att du använt de ovanstående kikarna, kommer aldrig att vara nöjd längre. Din ögon är troligen allvarligt skadade av kvalitetsoptik och det lär kännas måttligt spännande med annat än sånt. :)

:D

Och sen detta:

Men om vi ska tänka nyktert när det gäller kikare för pengarna så är Diamondbacken en mycket prisvärd sådan. Den har faktiskt förvånansvärt bra optik och även bra ljustransmission så jag kan varmt rekommendera den. Med tanke på den grymma garantin och att priserna kommer troligen att gå upp på dem framöver på grund av den höga dollarn, så är det också en bra investering och lätt att bli av med om du, framöver, känner att du vill uppgradera dig så jag tycker absolut att det är ett bra köp.

Publicerat

Uppar denna tråd. Nån som har tips på sele till kikare som TS också undrade om?

Publicerat

Vilken köptes?

Publicerat

Uppar denna tråd. Nån som har tips på sele till kikare som TS också undrade om?

Finns rätt många tillverkare, exempelvis Raptor, Zeiss, Vortex. Tror knappast att det är någon större skillnad praktiskt, typisk prisbild mellan 3-600. Har för mig att det är en Raptor jag har, och den har fungerat klanderfritt. Google is your friend!

Publicerat

Google is your friend!

Google är definitivt en av mina vänner, dock värdefullt att få lite tips så här också :-)

Publicerat

Vilken köptes?

Vilken kikare köptes?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vortex blir det, men ska beställa mer så samlar en order.

S.

Publicerat

Vortex blir det, men ska beställa mer så samlar en order.

S.

Är du nöjd med Swarren?

Jag är väldigt sugen på denna: http://natur.astrosweden.se/swarovski-el-swarovision-10x42-w-b/19744-0

Den känns spontant som ett bra pris för den. Jag funderar bara på hur den står sig när man pyrshar. Z6 siktena är in de bästa i skymning, har jag förstått, men kan du säga något om den här kikaren?

Publicerat
  • Författare

Är du nöjd med Swarren?

Jag är väldigt sugen på denna: http://natur.astrosweden.se/swarovski-el-swarovision-10x42-w-b/19744-0

Den känns spontant som ett bra pris för den. Jag funderar bara på hur den står sig när man pyrshar. Z6 siktena är in de bästa i skymning, har jag förstått, men kan du säga något om den här kikaren?

Tycker du skall titta på Zeiss HT om du är uppe i dem prisklasserna.

Fick prova en en kväll i maj när vi vaka gris.

Blev besviken på min SLC.

S.

Publicerat

Är du nöjd med Swarren?

Haft en likadan - den var läskigt bra! :wub: Dock aldrig kollat i en Zeiss HT.

Publicerat

Funderar själv på Diamondback, antingen 8x42 eller 10x42. Dock lite fundersam på hur det kommer sig att 8x42 är tyngre än 10x42?!

Borde det inte vara mer glas i en 10x42?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

• 2 weeks later...