Publicerat Juli 28, 201510 yr Hej, hur är jakten uppe i Norrland?. Inte så mycket varg men hur är det med björn?. Finns det nå rådjur i Norrland? Finns det nå mer småvilt än rådjur?
Publicerat Juli 28, 201510 yr Nu ä ju Norrland ganska stort så... betestående av kust och fjäll. björntillfången varierar också väldigt kraftigt var i "norrland" du är, och ja de finns massor av småvilt förutom rådjur
Publicerat Juli 28, 201510 yr Jämtland da Fråga henke 67 då för det har han bättre koll på. Du vet att Norrland är stort om vi börjar nere vid Dalälven o går hela vägen upp till Treriksröset.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Ok, från Östersund till Dala-gränsen, blev det bättre nu? . Vräk på med allt vilt som finns där som får jagas
Publicerat Juli 28, 201510 yr Gränsområde med både björn och tidvis varg.... Lo och järv för att inte glömma stora delar av jaktåret med massor av renar i markerna. Jagar själv ca 5-8 mil mer norr ut. Finns ett "älgeldorado" runt Svenstavik ung. Där är det gott om älg som ska skjutas ner. Men ner åt åsarna vill jag nog gissa att det är rätt glest med älg. Typ ca 1+1/1000 ha i tilldelning. Vad gäller rå så gissar jag igen, att det är ung som i omgivande trakter. Dvs ett fåtal rätt skygga skogrå samt några "by rå" som söker skydd för Lo och matas av lokalbefolkningen som kan bli lite purkna om man skjuter deras "tam djur". Sticker ut hakan och säger att 2-3 rå/1000ha/år går att skjuta i skogen. Någon till om man tar något "by rå". Hare, bäver, skogshöns finns samt sjöfågel. Dock har skogshönsen haft några svåra år och med en kall vår utan "kusar" så lär inte hösten ha stora kullar med höns heller.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Det är precis sånna här svar man vill ha som svara på det man frågat efter tack för bra svar (De första svaren är också bra för att som sagt så är Norrland och Jämtland ganska stort ). Även ni andra som har saker att lägga till får gärna göra det.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Mer mot öst så är rådjurstillgången även där rätt mager mot kusten är det mer. Har själv skådat 3 rå sen jag flytta hit i april. Bor angränsande mot jämtland men någon mil in på västernorrlands län.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Mot Östersund så är det myche småvilt o högvilt Bjänn är det mest av i Härjedalen o Strömsund
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Om man äger marken så måste man ju få bestämma om det ska få vara renar på marken?
Publicerat Juli 28, 201510 yr I Västerbotten finns det Björn,lo, Rådjur,och de mesta som är jaktbart, Vi har inte Vildsvin.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Om man äger marken så måste man ju få bestämma om det ska få vara renar på marken? Hahaha! Förmodligen inte....tyvärr
Publicerat Juli 28, 201510 yr Om man äger marken så måste man ju få bestämma om det ska få vara renar på marken? Hehe, nja äganderätten har gränser därvidlag. Såväl renar som bulgariska bärplockare svävar långt ovanför.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Om man äger marken så måste man ju få bestämma om det ska få vara renar på marken? Nej tyvär så kan inte markägarna styra över detta. Det var en del markägare som stämde en av samebyarna i västerbotten för några år sedan men tyvär så vann samebyn.
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Förstår att vilda renar får va där men menar ni på fullaste allvar att en sameby får ha renarna på t.ex. min mark och då får jag inte jaga där?
Publicerat Juli 28, 201510 yr Förstår att vilda renar får va där men menar ni på fullaste allvar att en sameby får ha renarna på t.ex. min mark och då får jag inte jaga där? Vi har inga vilda renar i Sverige men det finns tydligen något som heter nyttjanderätt med m. m. som finns inskrivet i gamla dokument som är väldigt gamla. Det är bara att du acceptera det o gillar läget. Det är så här uppe i Norrbottens kustland så kör samerna ner renarna på vinterbete till kusten o låter dom går här o strosa hela vintern, Ibland blir några kvar här nere som dom inte hittar av olika anledningar o då kan dom komma o strosa o dyka upp lite här o där. Påbörjar renarna en längre vandring så kan det sluta såhär. http://norran.se/nyheter/rena-rama-solsemestern-i-lulea-427964
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Nej va dum ja är, det skulle jag ju ha kommit på om jag tänkt lite det är klart vi inte har vilda renar. Jahapp men kan man ha kontakt med samerna så de vet när man kommer upp och ska jaga eller blir de griniga då?
Publicerat Juli 28, 201510 yr Författare Japp, tror de blir svårt med Jämten. Ska väl ha en jävla tur om basseten ska va renren . Det som är tråkigt är ju att de skjuter hunden om den jagar renar
Publicerat Juli 28, 201510 yr Var glad och tacksam för renar och lappar, renbetesland= inga vargar. Önskar vi kunde importera några renar och ett par lappar hit så vi slapp vargen.
Publicerat Juli 29, 201510 yr Nej va dum ja är, det skulle jag ju ha kommit på om jag tänkt lite det är klart vi inte har vilda renar. Jahapp men kan man ha kontakt med samerna så de vet när man kommer upp och ska jaga eller blir de griniga då? Du kan läsa en del på lst:s hemsida i länken om fjälljakten. http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/smaviltjakt/Pages/default.aspx
Publicerat Juli 29, 201510 yr Japp, tror de blir svårt med Jämten. Ska väl ha en jävla tur om basseten ska va renren . Det som är tråkigt är ju att de skjuter hunden om den jagar renar Förr kunde du åka och ela hunden i hägn på ren, förbjudet nu men skulle förvåna mig inte det fortfarande går i Norge.