Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt i Norrland

Featured Replies

Publicerat

Nej va dum ja är, det skulle jag ju ha kommit på om jag tänkt lite det är klart vi inte har vilda renar. Jahapp men kan man ha kontakt med samerna så de vet när man kommer upp och ska jaga eller blir de griniga då?

Om du jagar på statens mark ovan odlingsgränsen så får du veta då du löser jaktkortet vilka områden som är avlysta för t.ex att det är ren flytt pågång. Har då aldrig kontaktat en sameby för att jaga på mina jaktmarker i Kusmark. Samma sak då jag jagar på statensmark ovan odlingsgränsen. HAr jagat med renskötare o det var då inga problem.

Sen varför skulle samerna bli griniga om du kommer upp hit o jagar? Har man alla papper klara löst jakt kort och är inom rätt område är det inga problem.

• Svar 50
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Min svåger skulle resa till Norrland, men när han kom till Uppsala mötte han Helly Hansenfolket så då vände han

• Här har vi då den riktiga kartan.

• Kias Husse
    Kias Husse

Gränsområde med både björn och tidvis varg.... Lo och järv för att inte glömma stora delar av jaktåret med massor av renar i markerna.   Jagar själv ca 5-8 mil mer norr ut. Finns ett "älgeldorado" r

Posted Images

Publicerat
  • Författare

ok, nej det är klart de inte blir griniga

Publicerat

Om man äger marken så måste man ju få bestämma om det ska få vara renar på marken?

Tyvärr inte. Det är sedvanerätten som styr.... Köper du mark där samerna brukar släppa renar, då har dom "servitut" på att släppa renar på marken mellan 1 november och sista mars.

Publicerat

Var glad och tacksam för renar och lappar, renbetesland= inga vargar. Önskar vi kunde importera några renar och ett par lappar hit så vi slapp vargen.

Tyvärr inte nu mer...  Om det är genetiskt viktiga vargar så är det ok om dom etablerar revir på renbetet.

Och det finns ingen mark i landet som är lika bevakad som marker där renar släpps. Så -50 talets tjyvjakt på allt rov, är inte möjligt idag.

Så räkna med rov och renar!

Publicerat

Japp, tror de blir svårt med Jämten. Ska väl ha en jävla tur om basseten ska va renren :). Det som är tråkigt är ju att de skjuter hunden om den jagar renar :(

Bli "kompis" med renskötaren!

Är sällan några problem om renskötaren "känner" hunden. Ofta har dom förståelse för vilka problem renarna utgör för hundarna under jakten. Om du visar förståelse för vilket problem hundarna kan utgöra för renarna.

Dvs brukar funka att släppa hund under nov- feb i värsta fall kommer renägaren med hunden på skoter om den gett sig på hjorden. Men släpper du i mars när dom driver ihop renarna. Då blir dom inte glada.... 5-10 man samt ofta helikopter(2000-3000:-/tim) för att driva ihop renarna. 5 min med en "glad" hund bland ihopdrivna renar så går 5-6 dagars arbete åt skogen(typ lön och kostnader på 50 000- 100 000:-)..... (Då är hunden billig...Och då det kan smälla.)

Publicerat

Var glad och tacksam för renar och lappar, renbetesland= inga vargar. Önskar vi kunde importera några renar och ett par lappar hit så vi slapp vargen.

Önskar det var så. Vi har den grå gåendes några mil norr. Eller ett par 3 stycken av dom. Samt en söderöver för 2-3v sen. Den gick på renarnas vinterbeteplats. Även andra synliga obs i närheten. Detta ska va vinterbetes område för ren.

Så så värst rent från dom är det tyvärr inte.

Publicerat

Såg att man sett 3 st odjur i Helgumtrakten.

Publicerat

Såg att man sett 3 st odjur i Helgumtrakten.

Japp, sen en i loviken och en obekräftad av lst men 2 pålitliga såg en 1 5 mil norr/nordöst om mig vid midsommar :/

Publicerat

Bor precis några hundra meter norr om Dalälven så jag kan ju kalla mig norrlänning eller hur var det nu? ;)

Här finns det gott om alla djurarter.

Publicerat

Bor precis några hundra meter norr om Dalälven så jag kan ju kalla mig norrlänning eller hur var det nu? ;)

Ja visst är det så 08:orna o skåningarna säger. Allt norr om Dalälven är Norrland. :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Nja Norrland är det inte. För mig börjar Norrland kring Timrå.

Publicerat

Ja visst är det så 08:orna o skåningarna säger. Allt norr om Dalälven är Norrland. :thumbsup::biggrin:

Allt norr om Slussen... ;)
Publicerat

Allt norr om Vättern....

:)

Publicerat

Allt norr om Slussen... ;)

Allt norr om Vättern....

:)

Haha! Ni alltför roliga. :lol:  :lol:  :lol:

Publicerat

Den var bra Mirva!

:laugh:  :laugh:  :laugh:

Publicerat

Gränsen för Norrland följer Dalälven. Söder om den så har vi masjävlar och sedan vete f-n vad man ska kalla resten. :tongue:  :yes:

Publicerat

Nu vet ju inte jag vad ni har för erfarenhet med samer och renar ,men jag har då aldrig hört eller sett någon same som skjutit en älghund här uppe i Jämtland under min livstid iallafall under älgjakten då,och då är jag uppväxt och känner många av dessa samer runt härikring .

Där vi jagar älg är i direkt anslutning till samernas jaktmarker och våra hundar har då både drivit älg och ren åt alla håll å hur långt som helst och alltid kommit tillbaka levande ..

Publicerat

Finns inte en same som skjuter en hund det är det lappjävlar som gör och man ska inte dra alla över en kam. Men jag vet att det skjutits åtskilliga hundar i rena nidingsdåd. Inte så länge sedan en hund sköts häruppe men den tillhörde samer som var bosatta inte långt från där hunden sköts. Jagade i min gröna ungdom på marker ett tiotal mil härifrån och gick på den ena döda renen efter den andra. Förstod inte vad som hänt men fick förklarat att en premierad älghund skjutits av en representant från urbefolkningen och att ägaren till hunden tagit betalt i natura för hunden. Vad som är sant forskade jag inte i då det inte angick mig.

Publicerat

Nu vet ju inte jag vad ni har för erfarenhet med samer och renar ,men jag har då aldrig hört eller sett någon same som skjutit en älghund här uppe i Jämtland under min livstid iallafall under älgjakten då,och då är jag uppväxt och känner många av dessa samer runt härikring .

Där vi jagar älg är i direkt anslutning till samernas jaktmarker och våra hundar har då både drivit älg och ren åt alla håll å hur långt som helst och alltid kommit tillbaka levande ..

Har inte heller hört att något sådant hänt. Min Morbror jagar i Tärna fjällen och jag har då aldrig hört talas om att dom fått en hund skjuten av samebyn som har sina renar där. 

Publicerat

En god vän från Ängelholm brukar säga att Norrlands bästa biff serveras på stadshotellet i Markaryd. Perspektiv :)

Det lämnar ju en del öppet så att säga.

Publicerat

Det händer och har hänt att hundar skjutits, men något stort problem är det inte. Även renskötarnas hundar går på tamdjur men det brukar kunna lösa sig.. Problemet är oftast lokalt där några anser sig stå över lagar och sunt förnuft, men dessa kan man gärna upplysa att fler än dem kan använda en bössa..

Publicerat

Är eg inte bara samer som har den rätten att skjuta en hund som inte går kalla tillbaks eller infångas om den attackerar/driver tamdjur.

En hundförare i jaktlaget hade en grålle som gick in i en hage med kvigor och skrämde iväg alla ut på skogen. 

Bonden förlorade 2-3 kvigor till björn, men resten lyckades han samla hem igen efter ca tre veckors arbete. Hundägaren klarade sig den gången, men hände det igen så skulle han minst få betala för förlusten och arbetstimmarna.

Och jag gissar att om det händer ofta att tamdjur skingras och försvinner/dödas pga jakthundar. Då sitter nog bonden med bössa under jakten och skjuter hundar som kommer in i hagen....

Nu är det inte så ofta det händer, det är snarare att hunden lever farligt i kohagar pga korna kan ringa in hunden och trycka till den själv. Vilket samma hundägare fick uppleva hos en annan bonde. Där hade han också tur. För bonden gick in och räddade hunden när den var "fast" mot en lada, inringade av frustande kor med sänkt huvud....

Publicerat
  • Författare

Det finns väl räv i Härjedalen?