Publicerat Juli 30, 201510 yr Hejsan ! Trodde att någon på detta forum skulle ta upp det nu världsnyhetsheta ämnet rörande jakt i Afrika, men icke det så jag får väl göra det. Vad tycker och anser ni om hans jakt: bra eller anus, etiskt korrekt, skapar det en bra syn för att resa ned dit och panga lite vilt etc ? (ni kan läsa En artikel som jag länkat nedan) men finns massor överallt just nu. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21192497.ab MVH: Tjäder
Publicerat Juli 30, 201510 yr Tja, kanske inte den bästa reklamen för jägarna. Kan nog bli lite synpunkter på jakt i Afrika efter detta i icke jagande kretsar.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Hur många tror att tandläkaren visste att han blev uppskjörtad? Knappast han som skall hudflängas här.
Publicerat Juli 30, 201510 yr så mycket uppgifter som florerar så är väldigt svårt att veta vad som stämmer, senaste jag hörde var att dom lurat ut lejonet, skjutit det för att sedan upptäcka att den har en sändare som man försöker förstöra för att röja alla spår. så agerar man knappast om det är laglig jakt, sedan om tandläkaren var medveten är väll en annan fråga.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Det är en förbaskat tråkig historia men det går inte att sitta här i Sverige och spekulera vad som hänt, gjorts eller sagts i Zimbabwe så jag väntar med att kommentera allt för mycket tills fakta kommer fram. Skjuta ett lejon tycker jag oavsett är rätt brunt men vem är jag att döma som äter både ko och gris vilket andra kulturer ser som helgerån... Det som dock är riktigt tråkigt är att de som glappar mest nu inte har en susning om att det faktiskt är dessa troféjägare som med sina pengar har gjort det möjligt att återinföra i princip alla djur till de olika vilthägn där de existerar i dag. Mig veterligen är det rätt sällsynt med vilt levande djur där nere - inte minst i Sydafrika. Kommer den jakten att stoppas är det nog rätt djurfritt inom mindre än 10 år och då är alla förlorare Men vi skall nog vänta på lite mer information innan vi spekulerar i detta fallet för det är på tok för mycket spekulationer i media och mycket lite sanning...
Publicerat Juli 31, 201510 yr Hur många tror att tandläkaren visste att han blev uppskjörtad? Knappast han som skall hudflängas här. Nej, det ska han inte utan dom andra 2 som drev ut lejonet ur nationalparken. Lte mer i ämnet från svt-text-tv "USA överväger utlämnande av Palmer Vita huset kommer att behandla en begäran om att utlämna tandläkaren Walter Palmer, som sköt det kända lejonet Cecil, till Zimbabwe. Det uppger en talesman sedan över 140.000 personer skrivit under en petition. I petitionen uppmanar folk att utlämna Palmer "snabbt när Zimbawes regering så begär". Troféjägaren Palmer själv har gått under jorden sedan det avslöjats att han sköt lejonet som var en stolthet för Zimbabwe, enligt Reuters. Lejonet lockades ut ur Hwange nationalpark med åtel, skadesköts med pilbåge och avlivades först efter 40 tim. Till följd av tjuvjakten så ska FN anta en resolution FN-resolution ska stoppa tjuvjakt FN:s generalförsamling har enhetligt antagit sin första resolution någonsin ämnad att bekämpa tjuvjakt och olaglig handel med vilda djur. Tyskland och Gabon, som tagit initiativet, uttryckte samtidigt avsky för dödandet av det kända lejonet Cecil i Zimbabwe. -Jag tror att vi precis som de flesta i världen är rasande över vad som hände det stackars lejonet, sade Tysk- lands FN-ambassadör Harald Braun. Resolutionen uppmanar alla länder att vidta avgörande steg för att få stopp på den olagliga handeln med vilt, men är inte juridiskt bindande, enligt AP.
Publicerat Juli 31, 201510 yr Lånar denna länk från RS, som jag tycker är bra. Sen är det mycket svårt att ge någon bedömning i detta fall. Förutom att det är åt helvete för dyrt att gå till tandläkaren, om de har råd att skjuta ett lejon för en halv mille . http://youtu.be/GiyQvm9d4tM Redigerad Juli 31, 201510 yr med faxe
Publicerat Juli 31, 201510 yr Detta är en populär post. Palmer menar ju själv att han inte var medveten om att det var ett namngivet lejon han sköt (vilket förstås är det värsta brottet av alla) eller att de lockat ut lejonet. Så det låter ju som om han blivit lurad. Samtidigt är han ju ingen duvunge utan har jagat en hel del i Afrika tidigare och borde kanske ha insett att allt inte gick rätt till. En sak som kommer ligga honom i fatet är ju att han är dömd för jaktbrott tidigare när han skjutit en svartbjörn utanför tillåtet område för att sedan flytta den in i tillåtet område. Jag häpnar över två saker i detta. Dels att folk blir så vansinniga över detta, det är ju en ren häxjakt som bedrivs och det känns som att man har hittat någon som det är ok att näthata och då bara måste man skriva nåt elakt. Man glömmer folkmord och krig och bara sitter och hatar jägare i allmänhet och palmer i synnerhet. Det andra är den fruktansvärda dubbelmoralen i raseriet. Om man dödar ett djur med namn som har levt i frihet hela sitt liv är man värre än Hitler och all jakt ska förbjudas men det är helt ok att föda upp djur, hålla dem i fångenskap för att sedan döda dem.
Publicerat Juli 31, 201510 yr Intressant krönika i ämnet av Henrik Torehammar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/henriktorehammar/article21190468.ab
Publicerat Juli 31, 201510 yr Han får nog ta och öva lite mer med bågen tills nästa gång:D Tycker att 40timmar för att hitta katten är det sorgliga i detta. Att FN vill ta tag i tjuvjakten är ju en ljuspunkt i detta fallet.
Publicerat Augusti 1, 201510 yr Intressant krönika i ämnet av Henrik Torehammar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/henriktorehammar/article21190468.ab Hoppsan! Aftonbladets krönikörer kan få till en ganska schysst text.. Den var ny!!
Publicerat Augusti 2, 201510 yr Har varit nere i sydafrika som hastigast och jagat en runda. Säga vad man vill om jakten där men jag tror att om inte viltfarmerna fanns så skulle det inte finnas ett enda vilt, utom möjligtvis i Nationalparkerna. Att djuren har ett ekonomiskt värde är ju det som gör att farmarna ser till att dom frodas. Man kan ju skjuta dom flesta afrikanska vilt i Texas också, inklusive lejon. Det kan ju bara finnas en ekonomisk anledning till att Texas har en större stam av scimitarantiloper än deras ursprungsland Afrika. Vad det gäller lejonet i fråga så finns det skitstövlar i alla branscher och 50tusen dollar kommer man rätt långt för i afrikat. För övrigt håller jag med Vestjakt.
Publicerat Augusti 2, 201510 yr Det är inte bara människor som är "ambassadörer" för sitt land. Det är många hemsidor som stoltserar med kapitalt vilt, i de flesta fall är de namnlösa. Lika bra det, för vem vill skjuta kronhjorten " Jocke" 9 år?? Visst nu kommer det man så väntat på- Hur kommer det att människor från andra länder bryr sig mer om just detta lejon när människor lever i svält och armod i samma område? Enkel matematik, kan jag bry mig om en enstaka individ( i regel djur) i en värld full av krig och korruption så ÄR det en mänsklig faktor. Sedan kommer just detta- VI BARA MÅSTE JÄMFÖRA MED ANNAT, det är på så sätt vi kan sjunka tillbaka i våra soffor och sucka med lättnad- Det spelar ingen roll, det finns de som har det värre. ............ Tack och lov, då slipper vi engagera oss på riktigt. Allt försvinner i jämförelser och statistik.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21211473.ab Å där får SAS en spade skit ifrån det "goda" hatet
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Men bra slutkläm där. Faktiskt. Sund inställning av SAS. Inte så sund inställning av Aftonbladet. Det är så vinklat i mellan raderna att man mår illa.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Skitdyrt att gå till tandläkaren! Det är den underligande slutsatsen i det hela. Skämt åsido är den här historia bara något som upptar tiden som trädkramarna. Tråkigt kan man tycka men ett piss i Mississippi i förhålande till de övriga tragedierna som inträffa just nu i världen.
Publicerat Augusti 7, 201510 yr Skitdyrt att gå till tandläkaren! Det är den underligande slutsatsen i det hela. Skämt åsido är den här historia bara något som upptar tiden som trädkramarna. Tråkigt kan man tycka men ett piss i Mississippi i förhålande till de övriga tragedierna som inträffa just nu i världen. Håller med, men det skapar ju rubriker och kanske lite dålig jaktreklam.
Publicerat Augusti 14, 201510 yr http://www.expressen.se/geo/amerikanska-trofejagare-siktar-in-sig-pa-iran/ Som sagt, det spinns vidare på historien. Efterdyning eller vad man kan kalla det......
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Jag brukar inte gilla Johan Norbergs kolumn i Metro, men denna gång visar han att även en blind höna ibland finner ett frö: http://www.metro.se/kolumner/jakt-kan-vara-lejonens-raddning/EVHohl!pRyZ54I8vgPO2/
Publicerat Augusti 14, 201510 yr Trevligt och förvånande speciellt när det kommer från Metro som i vanliga fall är oroväckande enfaldiga när det snackas jakt,kött osv.
Publicerat Augusti 17, 201510 yr http://www.expressen.se/geo/trofejakten-hotar-afrikas-big-five/ Mer i svallvågorna....
Publicerat Augusti 17, 201510 yr Det som främst slår mig är att ni är på tok för många som fortfarande läser Expressen och Aftonbladet. Om ni vill ha snabba nöjen så finns 9gag, reddit och diverse porrsiter. Sluta besöka slaskmedia som, med få undantag, älskar att hetsa pöbeln mot jägarna. Ingenstans i media står det att jakten bidrar med stora pengar för att skydda hotade arter. Slaskmedia gör det enbart för att tjäna pengar - sluta stödja dem genom att sprida länkar och läsa deras skit (de får hits även med Adblock). Måste ni länka så använd unvisit.