Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Walter Palmer / Lejonet Cecil !

Featured Replies

Publicerat

Hejsan !

Trodde att någon på detta forum skulle ta upp det nu världsnyhetsheta ämnet rörande jakt i Afrika, men icke det så jag får väl göra det.

Vad tycker och anser ni om hans jakt: bra eller anus, etiskt korrekt, skapar det en bra syn för att resa ned dit och panga lite vilt etc ? (ni kan läsa En artikel som jag länkat nedan) men finns massor överallt just nu.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21192497.ab

MVH: Tjäder

Publicerat

Tja, kanske inte den bästa reklamen för jägarna. Kan nog bli lite synpunkter på jakt i Afrika efter detta i icke jagande kretsar.

Publicerat

Hur många tror att tandläkaren visste att han blev uppskjörtad?

Knappast han som skall hudflängas här.

Publicerat

så mycket uppgifter som florerar så är väldigt svårt att veta vad som stämmer, senaste jag hörde var att dom lurat ut lejonet, skjutit det för att sedan upptäcka att den har en sändare som man försöker förstöra för att röja alla spår. 

så agerar man knappast om det är laglig jakt, sedan om tandläkaren var medveten är väll en annan fråga. 

Publicerat

Det är en förbaskat tråkig historia men det går inte att sitta här i Sverige och spekulera vad som hänt, gjorts eller sagts i Zimbabwe så jag väntar med att kommentera allt för mycket tills fakta kommer fram.

Skjuta ett lejon tycker jag oavsett är rätt brunt men vem är jag att döma som äter både ko och gris vilket andra kulturer ser som helgerån...

Det som dock är riktigt tråkigt är att de som glappar mest nu inte har en susning om att det faktiskt är dessa troféjägare som med sina pengar har gjort det möjligt att återinföra i princip alla djur till de olika vilthägn där de existerar i dag.

Mig veterligen är det rätt sällsynt med vilt levande djur där nere - inte minst i Sydafrika.

Kommer den jakten att stoppas är det nog rätt djurfritt inom mindre än 10 år och då är alla förlorare :(

Men vi skall nog vänta på lite mer information innan vi spekulerar i detta fallet för det är på tok för mycket spekulationer i media och mycket lite sanning...

Publicerat

Hur många tror att tandläkaren visste att han blev uppskjörtad?

Knappast han som skall hudflängas här.

Nej, det ska han inte utan dom andra 2 som drev ut lejonet ur nationalparken. 

Lte mer i ämnet från svt-text-tv

"USA överväger utlämnande av Palmer 

Vita huset kommer att behandla en begäran om att utlämna tandläkaren Walter Palmer, som sköt det kända lejonet

Cecil, till Zimbabwe. Det uppger en talesman sedan över 140.000 personer skrivit under en petition.

I petitionen uppmanar folk att utlämna Palmer "snabbt när Zimbawes regering så begär". Troféjägaren Palmer själv

har gått under jorden sedan det avslöjats att han sköt lejonet som var en stolthet för Zimbabwe, enligt Reuters.

Lejonet lockades ut ur Hwange nationalpark med åtel, skadesköts med pilbåge och avlivades först efter 40 tim.

Till följd av tjuvjakten så ska FN anta en resolution

FN-resolution ska stoppa tjuvjakt 

FN:s generalförsamling har enhetligt antagit sin första resolution någonsin ämnad att bekämpa tjuvjakt och olaglig

handel med vilda djur. Tyskland och Gabon, som tagit initiativet, uttryckte samtidigt avsky för dödandet av det

kända lejonet Cecil i Zimbabwe.

-Jag tror att vi precis som de flesta i världen är rasande över vad som hände det stackars lejonet, sade Tysk-

lands FN-ambassadör Harald Braun.

Resolutionen uppmanar alla länder att vidta avgörande steg för att få stopp på den olagliga handeln med vilt, men

är inte juridiskt bindande, enligt AP.

Publicerat

Lånar denna länk från RS, som jag tycker är bra. Sen är det mycket svårt att ge någon bedömning i detta fall. Förutom att det är åt helvete för dyrt att gå till tandläkaren, om de har råd att skjuta ett lejon för en halv mille :huh:.

http://youtu.be/GiyQvm9d4tM

Redigerad med faxe

Publicerat

Han får nog ta och öva lite mer med bågen tills nästa gång:D

Tycker att 40timmar för att hitta katten är det sorgliga i detta. Att FN vill ta tag i tjuvjakten är ju en ljuspunkt i detta fallet.

Publicerat

Har varit nere i sydafrika som hastigast och jagat en runda. Säga vad man vill om jakten där men jag tror att om inte viltfarmerna fanns så skulle det inte finnas ett enda vilt, utom möjligtvis i Nationalparkerna. Att djuren har ett ekonomiskt värde är ju det som gör att farmarna ser till att dom frodas. Man kan ju skjuta dom flesta afrikanska vilt i Texas också, inklusive lejon. Det kan ju bara finnas en ekonomisk anledning till att Texas har en större stam av scimitarantiloper än

deras ursprungsland Afrika.

Vad det gäller lejonet i fråga så finns det skitstövlar i alla branscher och 50tusen dollar kommer man rätt långt för

i afrikat. För övrigt håller jag med Vestjakt.

Publicerat

Det är inte bara människor som är "ambassadörer" för sitt land. Det är många hemsidor som stoltserar med kapitalt vilt, i de flesta fall är de namnlösa. :yes: Lika bra det, för vem vill skjuta kronhjorten " Jocke" 9 år??

Visst nu kommer det man så väntat på- Hur kommer det att människor från andra länder bryr sig mer om just detta lejon när människor lever i svält och armod i samma område? Enkel matematik, kan jag bry mig om en enstaka individ( i regel djur) i en värld full av krig och korruption så ÄR det en mänsklig faktor. Sedan kommer just detta- VI BARA MÅSTE JÄMFÖRA MED ANNAT, det är på så sätt vi kan sjunka tillbaka i våra soffor och sucka med lättnad- Det spelar ingen roll, det finns de som har det värre. ............ Tack och lov, då slipper vi engagera oss på riktigt. Allt försvinner i jämförelser och statistik. 

Publicerat

Men bra slutkläm där.

Publicerat

Men bra slutkläm där.

Faktiskt. Sund inställning av SAS. Inte så sund inställning av Aftonbladet. Det är så vinklat i mellan raderna att man mår illa.

Publicerat

Skitdyrt att gå till tandläkaren! Det är den underligande slutsatsen i det hela. :yes:

Skämt åsido är den här historia bara något som upptar tiden som trädkramarna. Tråkigt kan man tycka men ett piss i Mississippi i förhålande till de övriga tragedierna som inträffa just nu i världen.

Publicerat

IS, vad är det? Men det var jäkla synd om Cecil asså...

Publicerat

Skitdyrt att gå till tandläkaren! Det är den underligande slutsatsen i det hela. :yes:

Skämt åsido är den här historia bara något som upptar tiden som trädkramarna. Tråkigt kan man tycka men ett piss i Mississippi i förhålande till de övriga tragedierna som inträffa just nu i världen.

Håller med, men det skapar ju rubriker och kanske lite dålig jaktreklam.
Publicerat

Trevligt och förvånande speciellt när det kommer från Metro som i vanliga fall är oroväckande enfaldiga när det snackas jakt,kött osv.

Publicerat

Det som främst slår mig är att ni är på tok för många som fortfarande läser Expressen och Aftonbladet. Om ni vill ha snabba nöjen så finns 9gag, reddit och diverse porrsiter. Sluta besöka slaskmedia som, med få undantag, älskar att hetsa pöbeln mot jägarna. Ingenstans i media står det att jakten bidrar med stora pengar för att skydda hotade arter.

Slaskmedia gör det enbart för att tjäna pengar - sluta stödja dem genom att sprida länkar och läsa deras skit (de får hits även med Adblock). Måste ni länka så använd unvisit.