Publicerat Oktober 13, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Ett par dödsök blev det under helgen som gick. Redan konstaterat att djuret låg i bägge fall, men i brist om eftersök tränade jag henne på spåren ändå.
Publicerat Oktober 13, 201510 yr Verkar utveckla sig till en fantastisk hund det där. Grattis och bra jobbat!
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Verkar utveckla sig till en fantastisk hund det där. Grattis och bra jobbat! So far so good i alla fall. Tack
Publicerat November 8, 201510 yr Författare Helgens dödsök utökades träningsmässigt genom att en för vår hund främmande andrahund med tillhörande förare hängde med (kopplad) hack i häl medan hon jobbade. Var inte planerat direkt men bra träning för henne eftersom hon vid behov ska gå med en lämplig släpphund som resterande del av ekipaget. Hon hade inga problem med de andras närvaro. Bilden är taget lite senare, varav inget koppel, sele eller likn.
Publicerat December 13, 201510 yr Författare Ställde hunden på Stockholms stora idag. Som vanligt väldigt få Bayrare, 6st varav 2 tikar. Excellent blev det, inget cert, men tråkigt nog fick inte den andra tiken någon cert heller. Precis som på förra utställning är det att hon är så pass slank som är hennes Akilles häl. Annars jättefin kritik. Får låta henne växa till sig till 2+ år och sedan se. Vet bara inte om det är värt (läs: om jag ids) att ställa ut mer egentligen. Gör det mest för att jag vet inte än om jag vill para henne och om jag gör det är det väl bra med meritering. Hon har redan allt hon behöver från utställning för att ta jaktchampionat, vilket är väl mest intressant. Trevlig dag iaf. Kul att se så vansinnigt mycket olika raser och träffa andra bayrareägare [emoji4]
Publicerat December 13, 201510 yr Ställde hunden på Stockholms stora idag. Som vanligt väldigt få Bayrare, 6st varav 2 tikar. Excellent blev det, inget cert, men tråkigt nog fick inte den andra tiken någon cert heller. Precis som på förra utställning är det att hon är så pass slank som är hennes Akilles häl. Annars jättefin kritik. Får låta henne växa till sig till 2+ år och sedan se. Vet bara inte om det är värt (läs: om jag ids) att ställa ut mer egentligen. Gör det mest för att jag vet inte än om jag vill para henne och om jag gör det är det väl bra med meritering. Hon har redan allt hon behöver från utställning för att ta jaktchampionat, vilket är väl mest intressant. Trevlig dag iaf. Kul att se så vansinnigt mycket olika raser och träffa andra bayrareägare [emoji4] Vad krävs för jaktchampionatet?
Publicerat December 14, 201510 yr Författare För jaktchampionatet (viltspår) gäller att hunden har minst Very Good på utställning och sedan 3st 1:or på elitspår. Innan man går elitspåren måste man ha tagit minst en 1:a på ett öppen klass spår. Det är alltså inget krav att man har sitt viltspårchampionat (3st 1:or på öppen klass spår) för att få tävla om Jaktchampionatet.
Publicerat December 14, 201510 yr Författare Okej då vet jag! Tack för svaret. Glömde säga (om jag inte är helt ute o cyklar, någon får rätta mig om jag har fel), att endast vissa raser kan få jaktchampionat i viltspår. Bayrarna, Hannoveranare och Alpländarna.
Publicerat December 14, 201510 yr Glömde säga (om jag inte är helt ute o cyklar, någon får rätta mig om jag har fel), att endast vissa raser kan få jaktchampionat i viltspår. Bayrarna, Hannoveranare och Alpländarna. Lite cykel är det allt. Vi har en jaktcoker köpare som tagit sin till viltspårs chamionat. Men på Wachtel går det inte .
Publicerat December 14, 201510 yr Författare Fast viltspårchampion är en annan sak än jaktchampion inriktning viltspår Viltspårchampionat kan mycket riktigt alla raser ta Det är 3st ettor på öppenklass spår (minst två domare, vilket fö även gälker för de tre elitspåren för att bli jaktchampion) och inget krav på utställningsmerit vilket jag tycker är vettigt
Publicerat December 14, 201510 yr Författare ... Du ska veta vilken hjärngympa jag fått utföra för att fatta vad som gäller. Tycker att det här med meritering och framförallt utställning ärcen djungel. Och nog kommer jag också hinna cykla några varv om något [emoji39]
Publicerat December 14, 201510 yr Då får det bli en tandem cykel . Men Wachtlarna kan tydligen inte bli viltspårs chaminon .
Publicerat December 14, 201510 yr Författare Skumt. Det är jättekonstigt. Måste bero på att rasklubben inte ansökt om det?
Publicerat December 14, 201510 yr Skumt. Det är jättekonstigt. Måste bero på att rasklubben inte ansökt om det? Kan var att de inte får vara med, för att de skulle spöa skiten av alla andra .
Publicerat December 15, 201510 yr Författare Kan var att de inte får vara med, för att de skulle spöa skiten av alla andra . Um, hrm, eeeehh ..... [emoji6][emoji1] Vi löser det genom att aldrig sätter de dina mot fröken spök, elker vad säger du? [emoji39]
Publicerat December 15, 201510 yr Författare Missade e-sök på en större gris inatt förresten (de hade släpphund, men behövde få in en spårhund). Under de 10 min det tog att kolla av med barnvakt så hann de ifatt ett annat ekipage.
Publicerat December 15, 201510 yr Missade e-sök på en större gris inatt förresten (de hade släpphund, men behövde få in en spårhund). Under de 10 min det tog att kolla av med barnvakt så hann de ifatt ett annat ekipage. Skit då .
Publicerat December 15, 201510 yr Um, hrm, eeeehh ..... [emoji6][emoji1] Vi löser det genom att aldrig sätter de dina mot fröken spök, elker vad säger du? [emoji39] Det är nog bäst för oss .
Publicerat December 15, 201510 yr Var bara ett par år sedan vorsteh kan bli viltspårchampion, är fler rasar som inte kan bli fortfarande.
Publicerat December 15, 201510 yr Författare M-hm. Läste lite på SKKs webbsida och där verkar det som om det hela beror helt och hålls tpå huruvida rasklubben i fråga har gått igenom proceduren hos SKK för att få rasen godkänd som kandidat för SvVCH. Känns konstigt att bichon havannaiser har den nöjlighet men inte diverse jakthundar. Å andra sidan så finns det kanske någon form av avelstänk i det hela, vad vet jag. Men Vorsteh t ex - de vet jag många använder som ypperligt bra e-sökshundar, så där faller nog den teorin.Kanske finns någon invigd som kan upplysa?
Publicerat December 15, 201510 yr Författare Passar på att kirra 100:e inlägget med en bild från i söndags [emoji5]️