Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kräftfiske

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att det kunde vara kul och höra hur fisket är på andra håll i landet. Själv fiskar jag i natt och rapport kommer i morgon. Är trött nu då vi plockat tjuvfiskeburar på ett annat vatten som vi har på vägen hem (extrajobb):-(

Publicerat

Här blir det kräftfiske nästa helg. Däremot blir det kräftskiva imorgon [emoji41]

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Här blir det också kräftskiva i morgon. Undrar vad man skall göra på söndag"...........

Publicerat

Försöka hålla sig vid liv..

Publicerat

Vill med fiska kräftor som på tiden då man bodde i Jönköping och vid den här tiden kunde fiska fritt.

Publicerat

Tänkte att det kunde vara kul och höra hur fisket är på andra håll i landet. Själv fiskar jag i natt och rapport kommer i morgon. Är trött nu då vi plockat tjuvfiskeburar på ett annat vatten som vi har på vägen hem (extrajobb):-(

Gick sådär... tjuvfiskade men blev av med burarna någonstans i Småland... :wink:

Dröjer nog till efter bockjaktspremiären innan jag hinner ut på kräftfiske tyvärr.

Publicerat

Är det inte så att kräftskiva är roligare än kräftfiske? ;-)

Publicerat
  • Författare

WH, de finns att hämta för en tusing styck :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Blev ca 8 kg lagliga till kokning på 20 burar. Har kokt nu på morgonen, och nu sova lite och ladda för kvällen. :smile: Mycket öl i ölkylen :wub: så det skall nog gå bra med förtäringen också :blink:

Tyvärr var det lite tidigt för fisket då de var ganska mjuka i skalen. 2 veckor till sedan kan det vara riktigt bra, men det skiljer ju mellan vattnen också. Mycket smått också i burarna. Fin kväll igår och spegelblank sjö idag, kanske kommer nån bild senare :cool:

Publicerat

Det ska fiskas här ikväll. Förra veckan plockade vi upp 15kg, och slängde tillbaka över 3-4 kg (jo vi har flykthål men slänger tbx allt som ser lite liten ut också även om de uppfyller minisize eller är för mjuka) Håller med att det blir nog bättre (färre mjuka osv) om ett par veckor.

Publicerat

WH, de finns att hämta för en tusing styck :biggrin:

Men då är de kokade och inpackade + burarna? ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det för er? Fiskade upp drygt 300 natten till lördag. Gott värre!

post-15033-14398429821773_thumb.jpg

Publicerat

Nej men, vad gör ni med ölen!? [emoji27]

Publicerat

Publicerat
  • Författare

Är ganska nöjd med fisket så ligger lågt nu. Däremot har vi vatten som tillhör företaget där jag jobbar och vi är några stycken som ordnar fiske för de anställda mm. Tyvärr stora problem med tjuvfiske, så det är ett hopplöst jobb och sköta fisket. Vi plockade en hel del burar ikväll igen. Skall provfiska ett nytt vatten om ett par veckor som varit på tillväxt.

Publicerat

Haha! Hittade ett recept som hade öl i - tydligen spelar inte alkoholhalt någon roll så du kan vara lugn då det är lättöl [emoji1]. Gott blir det kan jag lova.

Är ganska nöjd med fisket så ligger lågt nu. Däremot har vi vatten som tillhör företaget där jag jobbar och vi är några stycken som ordnar fiske för de anställda mm. Tyvärr stora problem med tjuvfiske, så det är ett hopplöst jobb och sköta fisket. Vi plockade en hel del burar ikväll igen. Skall provfiska ett nytt vatten om ett par veckor som varit på tillväxt.

Känner igen det där. Finns god tillgång i vårt vatten så än så länge är vi inte negativt påverkade av det vad gäller fångsten. Iaf inte vad vi märker. Men det är ett i princip omöjligt uppdrag att hålla ickebehöriga burar och fiskare borta.

Publicerat

Klart det skall vara öl i kokespadet.. Blir så mycket godare då!!  :woot:

Publicerat

Nån som säljer kräftor till rimligt pris i Småland?

Och vad är rimligt pris?

Publicerat
  • Författare

Känner igen det där. Finns god tillgång i vårt vatten så än så länge är vi inte negativt påverkade av det vad gäller fångsten. Iaf inte vad vi märker. Men det är ett i princip omöjligt uppdrag att hålla ickebehöriga burar och fiskare borta.

Nej det är inte lätt. Där jag fiskar privat så att säga, är tillgången också god och det påverkar inte extremt mycket. Men på jobbet där vi sköter fisket har vi en å och där påverkar tjuvfisket ganska mycket. Lite tråkigt då de anställda har möjlighet att boka in sig på företagets vatten men med dåliga resultat. Vi beslagtar ganska mycket utrustning i tid o otid. :sad:

Publicerat

Jag vet om vatten i n. Jkpg:s län där det fanns gott om kräftor när jag lämnade bygden -89. :thumbsup:  :tongue:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det finns nästan i alla vattendrag idag i länet. Har ökat efter utsättning ganska rejält. Är själv med i två områden där vi sätter och provfiskningarna har varit ok.

Publicerat

Det finns nästan i alla vattendrag idag i länet. Har ökat efter utsättning ganska rejält. Är själv med i två områden där vi sätter och provfiskningarna har varit ok.

Ja, jag vet det! 

Publicerat

Snittade 10 per bur igår när jag plockade upp .... Hade att göra igår i trädgårdskojeriet, kan jag säga.

Någon som för bok över fångst med lite väderstatistik och så? Ska nog börja göra det, får inget grepp om avgörande faktorer trots fyra säsongs fiske i detta vatten. Iofs ett lyxproblem givet att tillgången är bra än så länge, men bli roligt att kolla vartefter om det spelar roll med yttre faktorer (väder, osv.) eller om det egentligen bara handlar om var man lägger ner burarna.

Publicerat
  • Författare

Vi har aldrig fört någon direkt statistik. Företaget som jag jobbar på har fiskerätten i en å och vi är ett par som sköter om vattnet. Där för vi statistik på fångsten då det är dom anställda som får anmäla sig för fiske. Mest för att sprida fisket över hela sträckan. Dock har vi inte statistik på vädret men vilka år som är bra har vi ju samt månad mm. Rent generellt så är september bästa månaden där. Privat fiskar jag i en ganska stor sjö och där är också september bäst fångstmånad när det gäller storleken. Sedan kan man ju säga att runt premiären i år var det dåligt nästan överallt i mina trakter. Skalömsningen var säkert sen och dom borde bara bytt en gång i sommar, och det senare än normalt pga temperaturen i vattnet. Nu är det riktigt bra på flera ställen.

:-)