Publicerat Augusti 10, 201510 yr Har letat efter en hagelbössa i kaliber 20, utan att hitta något jag vill ha, i vart fall inte inom min budgett. Har fått ett erbjudande om en pang i kaliber 16. Verkar vara en vanlig kaliber på gamla bössor, men verkar helt ute idag. Varför, det verkar vara en potent kaliber? Vill inte ladda själv, finns fullt utbud i kalibern att få tag i?
Publicerat Augusti 10, 201510 yr Är inga problem att få tag på ammo till kaliber 16, nackdelen är att man kan vara tvungen att beställa om man som mig bor mitt i ingenstans... Har den kalibern på kombin och lär nog bli samma kaliber på drillingen jag har tänkt ersätta den med. Annars märker nog varken jag eller fågeln om det är kaliber 16 eller 12 när det smäller. /Baner
Publicerat Augusti 10, 201510 yr Har jagat med kal 16 i över 20år och har inga planer på att sluta med det. Utbudet av ammo är kanske inte det bästa men det finns. Torsbo har och widfelts kan också ha, såg att du bor i Småland men inte var. Kalibern tycker jag är mycket kompetent och lämnar inget övrigt att önska.
Publicerat Augusti 10, 201510 yr Författare Bor några mil från Torsbo, så då borde det lösa sig med ammo. Får låna hem bössan och se om det är något för mig. Tackar för svar!
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Sen jag köpte min kaliber 16 har jag inte varit inne i någon butik som inte haft åtminstone några askar jaktammunition us1, 3, 5. Oftast Rottweil Waidmannsheil 31g. Så nödhandla jaktplugg går utmärkt, större inköp får oftast beställas men det tycker jag inte är något större problem. Hade 12, 16 och 20 varit lika vanliga idag så hade jag inte haft något annat än 16. Kaliber 12 är dock tacksamt för att nöta på bana som det ser ut idag.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr kaliber 16 faktiskt tysklands vanligaste hagel kaliber. Och helt ypperlig!
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Författare kaliber 16 faktiskt tysklands vanligaste hagel kaliber. Och helt ypperlig!Det gör det än märkligare att kalibern för en sådan tynande tillvaro i Sverige.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Håller med! Tycker det blir riktigt trevlig balans i bössan med kal 16.
Publicerat Augusti 11, 201510 yr Framförallt blir de nättare att hålla i än en kaliber 12, framförallt när vi talar om svs eller drilling.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Framförallt blir de nättare att hålla i än en kaliber 12, framförallt när vi talar om svs eller drilling. Min Browning A5 i 16 är så nätt att jag kontrollväger vågen efteråt, och den skjuter 28-30g så fint att jag Inte känner behov av mer. Jag handladdar mina 16 och jag rullstukar allt, dels för att det är så simpelt enkelt Dels för att det ger mig lite mer spridning, sen ser det så jävla fränt ut åxå ;-p /P
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Det gör det än märkligare att kalibern för en sådan tynande tillvaro i Sverige. Det var mig veterligen usa när dom fastslog att klasserna i skeet skulle vara 12,20,28,410 som är den största anledningen. Dock har den sina fans även där,
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Det gör det än märkligare att kalibern för en sådan tynande tillvaro i Sverige. Det vet jag inte, det är väl så med det mesta och överallt. Svennar verkar tro att 6.5 och 9.3 är världens vanligaste kaliber och att 270 är ngt nytt påhitt. Fast nu verkar ändå mindre hagelkalibrar (och sbs för den delen) vara påväg tillbaka, kaliber 20 börjar iaf dyka upp här och där i butiker och i folks händer.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Kaliber 16 har fört en tynande tillvaro globalt sedan efter 1945, låt vara att den fått ett uppsving internationellt sett de senaste 5-6 åren. I dag nytillverkas det faktiskt vapen i kalibern till skillnad mot före sekelskiftet då det i princip var en totalt stendödkaliber tillverkningsmässigt. Det har legat den i fatet att den saknar definierad magnumversion - alltså en 76mm hylsa. Britterna har en med den är "only local". Att vi sedan i Sverige inte ser det beror mest på en trög handel som helt enkelt inte ser nyttan med att behöva lagerföra mer än nöden kräver. Den hetaste hagelkalibern de senaste åren är 28, och av den ser vi inte röken pga klassningen. /T
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Kaliber 16 har fört en tynande tillvaro globalt sedan efter 1945, låt vara att den fått ett uppsving internationellt sett de senaste 5-6 åren. I dag nytillverkas det faktiskt vapen i kalibern till skillnad mot före sekelskiftet då det i princip var en totalt stendödkaliber tillverkningsmässigt. Det har legat den i fatet att den saknar definierad magnumversion - alltså en 76mm hylsa. Britterna har en med den är "only local". Att vi sedan i Sverige inte ser det beror mest på en trög handel som helt enkelt inte ser nyttan med att behöva lagerföra mer än nöden kräver. Den hetaste hagelkalibern de senaste åren är 28, och av den ser vi inte röken pga klassningen. /T 28 är väldigt söta patroner.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Jag vill ha en Browning i 28 med 76 cm pipor. Det skulle göra mig lycklig. Christian
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Jag vill ha en Browning i 28 med 76 cm pipor. Det skulle göra mig lycklig. Christian Köp en då - för den finns. Men inte i Sverige som lagervara..... Eller rättare, det finns en - hos Kjell i Sjöbo har jag för mig. /T
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Hittar jag en Remington 1100 i kal 28 vikt 2.2 kilo ja då skapar jag plats i garderoben fullt nöjd med att kunna jaga kanin,duva,svart och vitfågel. /Mike
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Köp en då - för den finns. Men inte i Sverige som lagervara..... Eller rättare, det finns en - hos Kjell i Sjöbo har jag för mig. /T Kan finnas en sådan där, har hört rykten om det. Idag är det mest en fråga om medel, viljan finns där. Christian
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Viljan finns här med men det är trångt i garderoben..... Har dock bjudit på en hel del SvS i 28 på de brittiska auktionerna men än har inget bud gått in. /T
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Författare Det var mig veterligen usa när dom fastslog att klasserna i skeet skulle vara 12,20,28,410 som är den största anledningen. Dock har den sina fans även där, Ok! Men finns det olika tävlingsklasser beroende på kaliber? Inte på de bonnabanor jag hänger vid....
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Författare Det vet jag inte, det är väl så med det mesta och överallt. Svennar verkar tro att 6.5 och 9.3 är världens vanligaste kaliber och att 270 är ngt nytt påhitt. Fast nu verkar ändå mindre hagelkalibrar (och sbs för den delen) vara påväg tillbaka, kaliber 20 börjar iaf dyka upp här och där i butiker och i folks händer. Jag tycker det är förhållandevis höga priser på kaliber 20, säkert pga av uppsving i popularitet, därav mina funderingar på en i kaliber 16 som ripbössa.
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Om du avser vapnen så är kal 16 i särklass billigast med anledning av tänkta problem att hitta ammo. Priset på ammon i sig är ung den samma som för kal 20. Bara att ta fördel av sådana missuppfattningar. Christian
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Ok! Men finns det olika tävlingsklasser beroende på kaliber? Inte på de bonnabanor jag hänger vid.... Japp, man har ett handikappsystem så du kan tävla även med olika kalibrar. Jag tycker det är förhållandevis höga priser på kaliber 20, säkert pga av uppsving i popularitet, därav mina funderingar på en i kaliber 16 som ripbössa. Nja - annat än kaliber 12 är konnässörens val numera. Därmed görs det ganska lite skit i de kalibrarna och som regel sker produktionen i ganska små serier så då blir det dyrare nytt vilket drar upp begagnatpriserna. Kaliber 16 är i det perspektivet bara udda i Sverige där kaliber 16 ses som helt osäljbar, /T
Publicerat Augusti 12, 201510 yr Kaliber 16 har fört en tynande tillvaro globalt sedan efter 1945, låt vara att den fått ett uppsving internationellt sett de senaste 5-6 åren. I dag nytillverkas det faktiskt vapen i kalibern till skillnad mot före sekelskiftet då det i princip var en totalt stendödkaliber tillverkningsmässigt. Det har legat den i fatet att den saknar definierad magnumversion - alltså en 76mm hylsa. Britterna har en med den är "only local". Att vi sedan i Sverige inte ser det beror mest på en trög handel som helt enkelt inte ser nyttan med att behöva lagerföra mer än nöden kräver. Den hetaste hagelkalibern de senaste åren är 28, och av den ser vi inte röken pga klassningen. /T 28 är sketapoppis i Italien liksom att 410 där har blivit en modebössa ,16 har fått ett uppsving genom club calibro 16 i Italien./P